HIFI4ALL.DK
Classic No. 16.0 int. rørforstærker
Ronni Pedersen  [04.08.2005]
De kinesiske Classic produkter har vi ofte kigget på, da det er fornuftige produkter til fornuftige priser. Topmodellen 16.0 er ingen undtagelse...

Det er en tung sag på solide 20 kilo, og materialemæssigt er det let at se hvorfor. Bunden, som er et stort metalhus, rummer al elektronikken. Denne bund er skruet fast i en sandwichkostruktion bestående af to 10 mm alu-plader monteret omkring en ligeså tyk metalramme. Alt sammen for at sikre rørene gode vilkår og her er en kraftig og relativ død konstruktion absolut at foretrække, specielt fordi rør jo er lidt sarte.

På toppen af forstærkeren er udseendet som det er normalt for en rørforstærker. Der finder man 3 store trafoer, den ene er en C-kerne på 400 Va indkapslet i en pæn kasse med fabrikantens logo på. Bag den er endnu et kasse og i den sidder drosselspolen – en drosselspole fungerer som modstand overfor vekselstrøm, og den er derfor en vigtig del af rørenes beskyttelse. For yderligere at beskytte rørene, er der indbygget et soft-start system som sørger for en rolig og tilpasset opstart af systemet. Først efter 60 sekunder slår forstærkeren til og er klar til de første strofer fra pladerne.

Af rør har man primært valgt kinesiske varianter, men driver-rørene er dog af russisk afstamning. Udgangstrinet består af fire russiske Sovtek EL34 i en push-pull konfiguration. Indgangstrinet består af hhv. to 12AT7 og to 6N8P, samtlige af kinesisk oprindelse. Der er mulighed for at eksperimentere med andre typer rør. Der er desuden mulighed for at vælge både pentode og triode-drift.

På bagsiden finder vi højttaler-tilslutninger af WBT-kvalitet, og her sidder, som på de fleste rørforstærkere, tilslutninger til både 4 og 8-ohms drift.  Derudover er der fire linieindgange, hvilket skulle være rigeligt til de flestes behov. RIAA skal købes separat.

Finishen er, til prisen, tårnhøj, og ikke grov og kanten hist og her som man ellers ser på mange af de kinesiske produkter. Indgangsvælger og volumenkontrollen er monteret højre for trafoen ovenpå forstærkeren, og er lavet i lækre drejeknapper i poleret aluminium.
Over disse finder man en femcifret digital udlæsning som fortæller hvor mange timer rørene har spillet – i løbet af testen har forstærkeren kørt knap 170 timer. Det er en nyttig feature så man kan holde øje med rørenes levetid. På den venstre side af trafoen finder vi et andet ”udlæsningsmeter” af den analoge type og sammen med det, fire vippeknapper. De bruges til at kalibrere rørene og her kan man så udlæse spændingen og derved matche den – smart feature som er meget anvendelig. Behovet for justering er ikke udpræget, men alene tiden med testen hvor rørene gik fra nye til tilspillede, var der alligevel behov for et par korrektioner undervejs.

Forstærkeren kommer desuden uden mulighed for fjernbetjening, så du skal være klar på lidt motion hvis du slæber sådan en rørfætter hjem.

Lyden…

Jamen, det er jo en rørforstærker og den spiller naturligvis med de fordele og ulemper som de nu engang har, og dog, for der er alligevel en tendens til at rørforstærkere undergår en forandring. Forandringen er først og fremmest at de i de senere år er blevet mere åbne i deres spillestil – ofte kunne man opleve en form for ”tæppe” foran de udøvende kunstnere, men konstruktørerne er blevet bedre og bedre til at holde rørene i stramme tøjler.

Lyden på No. 16.0 er faktisk rigtig god på en besnærende måde – den er velopløst på en måde der faktisk får den til at opføre sig som en meget bredbåndet transistorforstærker.
Diskanten fremstår meget klar og luftig med flot opløsning hele vejen op. Hi-hats står flot optegnede og klinger fint af i musikkens stille passager, og det bidrager naturligvis til en endnu bedre ”helhed”.

Mellemtonen er som altid på en god rørforstærker med en virkelig fornem glød i specielt stemmeregi. Mellemtonen er varm, men alligevel tilpas nuanceret til ikke at lægge skjul på noget. Mark Knopfler lyder fremragende på den geniale plade ”Ragpickers Dream” – nærværende og levende, og guitaren følger bare med. Pladen byder på mange gode numre og fælles for de fleste af dem er, at de tonale variationer på guitarens performance ikke pakkes ind. De kommer ud, og selvom der tilføjes en smule varme, er der alligevel en god snert af ”live-performance” fordi musikken lever på den facon der kendetegner rør.

Bassen er, som forventet, årsagen til en smule problemer. Der trækkes strøm og her er No. 16.0 trods alt ikke kapabel til at udrette mirakler, og den er derfor bedst med en lettere belastning der er knap så krævende – i dette tilfælde blev den fornuftige konstellation med et sæt Vienna Acoustics Mozart Grand, som er et nyt medlem af Viennas nye serie af højttalere. Der kommer en test af dem inden længe, så stay tuned. Der blev dog også afprøvet andre højttalere, og No. 16.0 fik skam lov at spille med noget af det finere selskab, og gang på gang kvitterede den med vellyd. Tilbage til bassen, så er det naturligvis pga. den begrænsede udgangseffekt på 2x20 watt i 8 ohm, at der manglede de sidste ressourcer som er nødvendige for at håndtere basenhedernes leg med luften. Ned til den øvre bas går det fint – pæn og velartikuleret, men når vi når ned i dybbassen er problemerne tydelige. Eric Clapton´s Unplugged bliver til en blanding mellem en live-oplevelse og en tur ind i en tom kranhal – der buldrer og brager når vi går til makronerne.

Magien bestod derfor i, som tidligere nævnt, at finde en belastning som No. 16.0 kunne arbejde med, og Mozart Grand var lige sagen. Det er en lille hyggelig sag med to 5 ¼” bas/mellemtoner samt en 1” diskant i silke og det var den passende højttaler til kineseren. På nær når der blev gået til makronerne og 16´eren blev presset til det yderste af de 20 watt, klarede den det med bravur og leverede et lydbillede der var stort, bredt og flot optegnet. I forhold til referencen dog med flere begrænsninger som kan forventes i dette prisleje. Der er ikke helt den samme dybde og 3-d effekt i lydbilledet, og kunsterne tenderede til at klumpe lidt sammen og derved blive lidt svære at udpege præcist, men det er dog stadig ikke en udpræget svaghed i det at forstærkeren opfører sig bedre end en del andre forstærkere, både større og stærkere, i samme prisklasse, som jeg har stiftet bekendtskab med gennem tiden, og så er der stadig det faktum at det nu drejer sig om en rørforstærker.

Konklusionen

Er ganske enkelt at man får imponerende meget for pengene i denne kinesiske rørbamse. Designet er givetvis et problem, det blev det i hvert fald herhjemme da min bedre halvdel så den, men nogle elsker rørforstærkernes specielle design, og dette er en typisk rørforstærker på godt og ondt. 

Lydmæssigt er der dog ikke meget at udsætte til prisen – den spiller stemmer og mellemtone i det hele taget, med en besnærende glød som de fleste musikelskere vil holde af. Kvindestemmer på en rørforstærker er ganske enkelt en speciel oplevelse, fordi det bare lyder så godt og flere af de gode fik en tur gennem spillen – Diana Krall, Tracy Chapman, Celine Dion, Jennifer Warnes osv.
Opløsningen er rigtig god og mellemtonen, som også fremhævet på stemmegengivelsen, er også glimrende. Forstærkeren spiller frit og ubesværet så længe man ikke presser den, så magien består i at finde en højttaler der kan kvittere med vellyd uden at stille for store krav til forstærkeren og de begrænsninger som den nu engang har.
Kan man klare opgaven med at finde rette højttalere, og vil man have en rørforstærker, så får man virkelig noget for pengene, specielt fordi prisen lige har fået et ordentligt hak ned ad.

Grej brugt i testen:
 
Accuphase DP-65
Audio Aero Capitole Mk. II
Marantz SA11-S1
Audia Flight One
Audia Flight 100
Vienna Acoustics Mahler
Vienna Acoustics Strauss
Vienna Acoustics Mozart Grand
Dali Euphonia MS5
Kabler fra JPS, Harmonic Technology og Gamut

Tekniske specifikationer:

  • Udgangseffekt: 2 x 20 watt (triode) og 2 x 40 watt (pentode)
  • Frekvensområde: 8 – 82.000 Hz (ved 10 watt RMS)
  • Harmonisk forvrængning: 0,5 % (1 KHz 12,5 watt pentode)
  • Signal/støj: 90 dB
  • Dimensioner: 450 x 150 x 350 mm (B x H x D)
  • Vægt: 20 kilo

Vejl. Pris 9990,00 kr.

Forhandler/distributør:

Ardency Audio
Nibevej 204
9530 Støvring

Telefon 98 38 52 16

Mail: Ardency-audio@adr.dk

Web: www.ardency.adr.dk


Udskriften er kun til privat brug - anden brug kræver skriftlige aftale med HIFI4ALL.DK!
Copyright © HIFI4ALL.DK- Alle rettigheder forbeholdes.