HIFI4ALL.DK
Belles 350A Reference
Redaktøren, tekst og fotos  [25.11.2005]
Vi testede 350A i januar. Nu er den kommet i en Referenceudgave – den brokoblede vi !!!

Da HIFI4ALL.DK havde forstærkersættet 20A og 350A på pinebænken i januar måned, var den store oplevelse 350A.Nu er den kommet i en ny version med en række forbedringer. Faktisk er det eneste, der er arvet, chassiset og den monstrøse 2000VA trafo sammen med en del af de voldsomme kabler i den indre ledningsføring.

I denne omgang har vi derfor valgt at lægge mere fokus på ét af de nøgleord, der kendetegnede 350A i januar: MUUUUSKLER !!! Hele to 350A Ref. blev slæbt ind og (bro)koblet op med GamuT D3 som preamp, triwirering med Analysis Plus Silver Oval til et Dali MS5.

Inden vi kom så langt som til at fyre op under kedlerne, tog vi et kig under motorhjelmen. 

Topologien er stadig den samme med J-Fets og 8 transistorer pr kanal, men der er lagt lidt flere kræfter i at få udgangsprintene gjort bedre. Således er selve printudlægningen lagt om med kortere signalvej til følge. Det er stadig den samme høje kvalitet af komponenter i signalvejen, men også nogle af de samme mindre fikse løsninger, der tegner billedet.

Der er ingen tvivl om, at det er ønsket om power, der har stået på én af de øverste pladser på ønskelisten hos Belles. Ud over den enorme trafo er hver kanal forsynet med 48.000 uF lytter af god kvalitet fra Panasonic – altså dobbelt så meget som i den forrige version.

Lytter..

Den interne kabelføring på de amperestærke steder er holdt i bilstereodimensioner med 10 gauge kabler, men forsyningen af kabellængder er lidt rigelig, så Belles har måttet lave sløjfer på kablerne undervejs. Bilstereo tankegangen har desværre også forplantet sig til tilslutningerne både på den amperestærke del af strømmen, men også på liniekabel delen.

På bagsiden er der en enkelt balanceret indgang, som dybest set anvendes for at udelukke misforståelse i den brokoblede tilslutning. Liniesignalet tilsluttes hovedprintene med almindelige kabelsko… Der er simpelthen ikke ofret en lodning på sagen.

Kabelsko på linieindgangen...

Nå – på med låget, på med kablerne, på med strømmen !

Det første, vi noterede os, var en svag baggrundsstøj, som dog var kraftig nok til, at det kan virke generende i meget svage passager eller når forstærkerne bare står og venter på at blive arbejdsramte. Efter en del eksperimenteren med netspændingen og netfiltre, opgav vi og fortsatte. Ifølge importøren er der dog en løsning på dette lille problem, hvis du skulle opleve det samme.

The name of the game is POWER !!

Lad mig nu stave det for dig een gang for alle:
Har du en absolut og utilsløret, aldeles og fuldstændig umættelig trang til watt, så er du landet det rette sted. Med ca 1 KW til rådighed i hver kanal kan du ikke bare benytte forstærkersættet til at rive aldrende industribygninger ned med, du får samtidig et uhyggeligt headroom ved alle andre niveauer. Uanset hvad du gør eller hvor meget Carl Orffs ”Carmina Burana kræver af eksplosiver, så står Belles sættet klar med strøm i en fart. Udtrykket ”mere end rigeligt” bliver ganske enkelt redefineret adskillige gange gennem afprøvningerne.

Men én ting er jo at fyre mange watt af sted. Noget andet er klangen.

350A klinger grundlæggende stadig som den samme amerikanske forstærker som i januar. Dvs et lidt dunkelt klingende lydbillede, der dog ikke indgår de store kompromiser med opløsningen i de højere luftlag. Faktisk giver klangen nu mere indtryk af, at forstærkerne simpelthen bare er ualmindelig basstærke, når det kommer til stykket.

Den glatteste og mest gennemsigtige gengivelse får du uden brokoblingen, som i særlige tilfælde nærmest sætter en lidt kornet ”kant” på instrumenter og stemmer. Til alle former for rock opleves denne kant dog som lidt mere bid og slagkraft, mens akustisk og ældre klassisk musik sætter mere pris på rene og glatte kanter uden kornet tendens. Ved svage niveauer var det lidt sværere at vurdere pga. den svage baggrundsstøj.

Dream Theaters Images And Words er en totaloplevelse i eksplosiv gengivelse med 350A’ernes tunge bund og enorme overskud. Selv om jeg har udskiftet skiven flere gange pga ”slid fra laseren”… ( jow, den er hørt nogle gange..) var det for første gang i længere tid muligt at trække nye oplevelser ud af CD'en. Det er, som du måske har gættet, på den dynamiske side, at aha-oplevelserne tårnede sig op. Det er ikke så tit, at et hifi-anlæg er i stand til at gengive ved realistiske lydtryk uden et hav af sære gener, men lige i dette tilfælde var det som at være tilbage i KB-Hallen - bare uden den ubehagelige skæren fra PA-anlæggets hornhøjttalere.

Ved mere almindelige niveauer og gengivelse af eksempelvis mainstream dansepop, har du konstant fornemmelsen af at sidde på en tønde dynamit, der bare venter på at få lov. Det enorme overskud betyder, at du helt automatisk spiller en anelse højere end normalt. Når klangkarakteren samtidig er på den behagelige side, er du dejlig fri for lyttetræthed. Kun flere timers afspilning af Hildegard Von Bingen og anden middelalder musik kan trætte lidt – men det gør det altid uanset om gengivelsen har en mikrometer kornet kant eller ej.

Ud over de herlige oplevelser med den tungere del af rocken, viste det sig at være en sand fornøjelse at fyre en gedigen gang traditionel jazz af sted. Igen er dynamikken og den lille ”kant” blandt charmerne ved forstærkerne. Det er ganske enkelt utrolig engagerende.

Går vi i den anden grøft og begynder at analysere selve lydbilledet mere indgående, er der ingen tvivl om, at det igen er dynamikken, der er i højsædet. Selv om 350A’erne absolut formår at placere instrumenter og stemmer på de rette steder i det horisontale lydbillede, savner vi en smule mere ren luft omkring dem. Vælger du at benytte en enkelt forstærker i stereo, er tendensen ikke helt så udpræget, og der er en smule mere kontinuitet og sammenhæng mellem de enkelte instrumenter.

Den samme tendens er gældende, når du skal identificere optagerummets geografi og akustiske egenskaber, som tegnes en anelse mindre præcise end vores reference.

Spørgsmålet er dog i virkeligheden, om du nogensinde vil bruge tid og energi på at hæfte dig ved disse detaljer. Den isolerede gengivelse, når du vælger at lægge din opmærksomhed på et enkelt instrument, er så gennemsyret af dynamik og spillelyst, så det overskygger de mindre, akademiske fejl i gengivelsen.

Konklusion:

Een amp er go’ men to er det ultimative kick i dynamikken. Mange af den traditionelle high-end forstærkers dyder er bevaret, når du benytter en 350A i almindelig stereo, men selv om gengivelsen forringes marginalt i glathed, gennemsigtighed og tredimensionalitet, så vanker der store oplevelser, når du brokobler et par af disse muskelmænd. Den utrolige frihed fra de begrænsninger en legetøjs-strømforsyning giver, er simpelthen vidunderlig – og særdeles vanedannende – især da klangen er aldeles behagelig. Glem alt om spinetkoncerter over 7 watts single ended rør-fætre på professoragtige og nærsynede hornkonstruktioner – her er der lagt i kakkelovenen til FÆÆÆÆST !!!

Pris for et sæt ( 2 stk 350A): 65.000,- kroner

Forhandler:

Studiosound.dk
Toftevej 10, Søborg
3250 Gilleleje
Tlf. 44 54 54 01
http://www.studiosound.dk/
info@studiosound.dk


Udskriften er kun til privat brug - anden brug kræver skriftlige aftale med HIFI4ALL.DK!
Copyright © HIFI4ALL.DK- Alle rettigheder forbeholdes.