HIFI4ALL.DK | ||
DR Byen Ricky Petersen, tekst. Foto, DR. [20.04.2006] | ||
| ||
Ørestaden er navnet på en helt ny bydel, der skyder op på Amager nær København. Målet med Ørestaden er, at virksomheder, institutioner og boliger bliver integreret i bydelen. Siden 1995 er flere virksomheder flyttet derud og de første beboere er flyttet ind i Karen Blixen Parken i Ørestad Nord. Man regner med at 60.000 mennesker kommer til at arbejde i Ørestaden og at 20.000 mennesker vil bosætte sig. Beboerne i Ørestaden er i øjeblikket naboer til en kæmpe byggeplads, der bliver en lille selvstændig by i byen. Det er DR Byen, der er ved at tage form og får til formål at rumme de godt 3000 medarbejdere hos Danmarks Radio. Her kan du komme med HIFI4ALL.DK på en tur rundt i DR’s nye omgivelser. Vejret viste sig ikke for sin bedste side, da jeg kørte mod Amager. Vinduesviskerne på bilen kæmpede en brav kamp for at holde ruden fri for sne. Kong vinter havde valgt at indhylle landskabet i en snestorm til lejeligheden. Det var alt andet end belejligt og jeg opgav hurtigt at tage billeder med mit medbragte kamera. På trods af et uvejr, er man ikke i tvivl når man nærmer sig DR’s kommende domicil. Et utal af byggekraner afslører omfanget af dette enorme byggeprojekt, som dækker et areal på 132.500 m2. Ved indkørslen til DR Byen, er der lavet en midlertidig reception af den slags containere, der ofte ses på byggepladser. Udover reception fungerer containerne også som et projektkontor for DR Byen. Her arbejder ca. 50 forskellige firmaer fra forskellige lande side om side. DR Byen baserer sig på en samarbejdsform, hvor bygherre, leverancesystemet og myndigheder indgår i et partnerskab. En såkaldt DR-Model. Byggeriet styres med udgangspunkt i partnering, som er en ny samarbejdsform i byggebranchen. Partnering bygger på stor åbenhed og samarbejde på tværs af faggrænser. Projektkontoret i DR Byen er den fysiske ramme, hvor DR-Modellen for partnering udspiller sig i praksis. Det er i dag et velfungerende projektkontor, der både rummer bygherreorganisationen og projektets partnere, rådgivere såvel som entreprenører. DR’s ansatte har fra starten deltaget aktivt i udformningen af byggeprogrammerne, og vil fortsætte med at gøre dette i resten af projektperioden. Inde i receptionen blev jeg modtaget af Niels Erik Lund, der står for den interne og eksterne information om DR Byen. Niels Erik Lund bruger normalt sine kræfter som musikproducer, men er i denne anledning blevet taget ud af de varme studier for at følge, og fortælle om, de nye faciliteter. Vi startede i DR Byens showroom. Her gennemgik Niels visionerne med DR Byen og vidste en grafisk 3-d animeret illustration på et stort lærred. Her kunne man virtuelt få et indtryk af, hvordan det hele kommer til at se ud når det engang er færdigt. Det er ret flippet, at kunne gå ind og ud af bygningerne med dette virtuelle kamera. Udover at bruge det til information, er den grafiske illustration et meget anvendeligt værktøj under konstruktionen af det store projekt. Man har mulighed for at fodre computeren med forskellige ændringer i alle de virtuelle bygninger. På den måde, kan arkitekter og ingeniørerne faktisk at se deres ændringer eller idéer, før de besluttes endeligt. Der er flere formål med det store projekt. I dag er DR spredt rundt på mange forskellige adresser rundt om i København. Man vil gerne fysisk samle alle aktiviteter til et sted, og derved give en højere grad af integration mellem radio, TV og online. En anden vision er, at skabe et højeffektivt og ikke mindst digitalt mediehus. Stort set alt teknik bliver digital i DR Byen, ligesom man er forberedt til produktioner i HDTV. Ved højeffektivt mediehus skal forstås, at man i DR Byen får fleksible studiemiljøer, som kan ændres og tilpasses alt efter type af produktion. Tilfredse medarbejdere giver højere effektivitet og derfor er en af visionerne at konstruere et godt indeklima i lyse og behagelige omgivelse til at arbejde i. Inspirationskilden for DR’s nye multimediehus er en mellemøstlig Kasbah. En Kasbah er en form for ”by i byen”, med et miks af overdækkede pladser og gader, forretninger og værksteder. Hvert kvarter har sin egen identitet, sin egen personlighed. DR Byen består af fire såkaldte ”segmenter” - fire huse med hvert sit præg. Derfor har man afholdt fire særskilte arkitektkonkurrencer - en for hvert segment. Grundarealet for multimediehuset svarer til fire fodboldbaner. De fire segmenter bindes sammen af Indre Gade, som bliver DR Byens mødested. Den indre gade strækker sig fra 2.-6. sal og bliver et glasoverdækket strøg, hvorfra DR’s medarbejdere kan gå fra det ene hus til det andet. De fire segmenter
Inde i modellen har man udført tre typer af målinger. Den første var en optisk måling, som skal sikre at salens vinkler og overflader er korrekte. Den anden var lydmålinger, der havde til formål at afsløre uønskede ekkoer. Den sidste måling er også en lydmåling, der af hensyn til den skalerede tests meget høje frekvenser – op til 100.000 Hz – er udført med modellen fyldt med kvælstof. Almindelig atmosfærisk luft og luftfugtighed ville bremse de høje frekvenser meget. Disse målinger skulle give af indtryk af lydkvaliteten ved de forskellige siddepladser. Modellen har været en kostbar affære, men takket være disse målinger, har man kunne fortage en række ændringer på den ”rigtige” koncertsal, inden byggeriet var for langt fremme. Udover denne lille model, har man ligeledes fremstillet en model af selve koncertsalens scene i naturlig størrelse. Den består af en række U-formede plateauer, som kan hæves og sænkes alt efter størrelsen af orkestret. Her har man eksperimenteret med forskellige placeringer af orkestermedlemmerne og det har medført en mere åben U–form end oprindeligt. Selve DR Byen bliver opdelt i fire områder – eller segmenter. Set ovenfra ligner det det danske flag, hvor segmenterne udgør de røde felter og de hvide linier udgør de to tværgader der forbinder bygningerne.
Segment 1; bliver produktionsstedet for DR’s kommende tv–programmer og film. Det ene studie afslørede, at faciliteterne netop er taget i brug, da kulisserne fra programmet ”Showtime” stadig stod fremme.
I de store og lyse redaktionslokaler vil forskellige redaktionskulturer lige fra den hårdtslående journalistik til madprogrammer arbejde side om side. Vi kom til at meget stort rum med højt loftet. Rummet bliver opbevaringssted for alle nye og gamle kulisser. Når tiden nærmere sig skal alle kulisser og rekvisitter flyttes hertil fra TV-byen i Søborg.
I segment 1 ligger Master Controle & Channel Production (MCCP) som er DR Byens hjerte - herfra udsendes alle DR’s programmer.
MCCP’en fungerer som kontrolrum for DR’s udsendelser. Alle kanaler præsenteres, afvikles og overvåges herfra - lige fra Børnetime til Radiokoncerten og Nyheder til web og mobile services. Dette betyder, at MCCP’en fungerer 24 timer i døgnet, 365 dage om året. Bygningen vil, udover studiefaciliteter, indeholde en reception, publikumsfoyer, mindre produktionsfaciliteter, værksteder og magasiner, samt en del af DR BIT – Broadcast-teknologi og IT. Med et areal på 51.000 m2 bliver segment 1 den største bygning i DR Byen. Konkurrencen for segment 1 blev i 2000 vundet af arkitektfirmaet Vilhelm Lauritzen AS og Carl Bro AS, ingeniører.
DR’s nyheds- og sport redaktion vil være placeret i Segment 2. Det er arkitektfirmaerne DISSING+WEITLING A/S og NIRAS A/S, der står bag denne lyse og nærmest transparente bygning, sammen med ingeniørerne fra Ove Arup A/S. Her vil mediedirektørerne og deres stabe også havde deres faste skrivebord. Store glasfacader tillader, at man udefra kan se et stort åbent atrium midt i bygningen. Bygningens form og konstruktion, lader sollys trænge ind i samtlige arbejdsplader i huset og fodre medarbejderne med så meget naturligt lys som muligt.
Segment 2 er lidt atypisk i sin konstruktion. Man ser det næppe, men bygningen består af en masse luftfyldte plastikkugler eller bobler. Cirka halvdelen af segment 2’s etageareal udstøbes med et ”bobledæk”, hvilket svarer til cirka 16.000 m2. Bobledækkene adskiller hver etage og består af en tynd betonskal med påsatte luftfyldte plasticbobler. Hver bold har en diameter på 36 centimeter og i alt er der anvendt cirka 90.000 styk. Boblerne er bundet sammen af armeringsnet foroven og forneden med en tynd betonskal som bund, også kaldt ’filigrandæk’. Efter monteringen udstøbes dækkene på stedet. Det særlige ved bobledækket er, at det har en reduceret egenvægt. Det betyder at det kan klare et længere spænd - i dette tilfælde bruges teknikken til at konstruere etager, der ”svæver” i et stort atrium. Bobledækkene tillader ligeledes, at der er længere mellem understøtningerne end normalt, og at de mange støttesøjler kan undgås. Effekten af dette er, at der er god plads til indretning af storrum i bygningen. Mange af væggene kan flyttes igen, hvis det ønskes. Konstruktionen får derudover én hel underside, hvor der er bedre plads til installationer end normalt. Bobledæk teknikken er en dansk patenteret opfindelse. Metoden er dog kun brugt én gang før i Danmark. Det skete i forbindelse med udvidelsen af en kontorbygning i Glostrup. I første omgang har teknikken vundet størst udbredelse i udlandet - bl.a. i byggeriet af The Millinnium Tower i Rotterdam.
Segment 2 skal også danne ramme for tv- og radiodirektørerne og deres stabe, DR Produktion, DR Arkiv og Research Center, DR Journalistik og Underholdning, alle faglige organisationer, filmbearbejdning, garager og supportcenter.
Indre gade Segment 3; Er som de andre bygninger, præget af arkitektur som tillader passage af en masse dagslys. De gennemgående materialer er beton, træ og glas. Bygningens indre vil blive karakteriseret ved et stort atrium. Ud mod facaderne mod nord og vest, findes der haverum hvor beplantning og temperatur følger årets gang, og indgår som en logisk og integreret del af bygningens klima og miljøstrategi. Segment 3 er beregnet for DR’s administration, DR København, hovedparten af DR DIT – Broadcast teknologi og IT, samt en række interne ervicefunktioner. Arkitektkonkurrencen for segment 3, blev afgjort i marts 2003, og vinderarkitekten blev Gottlieb & Paludan + NOBEL arkitekter A/S. Rambøll er ingeniører.
Segment 4; Fra segment 1, gik vi direkte over til segment 4, som bliver DR’s nye koncerthus. Koncerthuset er tegnet af franske Jean Nouvel. Koncerthuset vil på mange vil den firkantede bygning kommer til at skille sig markant ud fra sine tre nabobygninger af glas og træ. Set udefra vil hele den 45 m høje, 60 m bredde og 100 m lange bygning vil blive omkranset af en koboltblå skærm, hvor man vil kunne projekterer forskellige billeder og film på. Indenfor vil koncerthuset få en koncertsal i absolut verdensklasse. Det skal blandt andre, det japanske akustikfirma, Nagata Acoustics, sørge for. Koncertsalen vil kunne rumme 1800 mennesker, hvoraf 225 er korpladser. Publikum vil blive placeret på alle sider af den 266,5 m2 store scene, i et amfiteatralsk rum.
Udover den store koncertsal, vil koncerthuset få 3 mindre sale, der vil få plads til henholdsvis 540, 285 og 170 mennesker. Disse sale vil blive brugt til forskellige ting, som koncerter, prøver, optagelser, plus koncerter med DR’s fem ensembler. De tre salene bliver konstrueret med forskellige farve og mønstre, for at give hver sal sit særpræg. Salene vil få variable akustisk. Ved at flytte rundt på nogle specielle vægplader, vil man kunne ændre efterklangstiden. På den måde vil man kunne ændre akustikken, så det passer til forskellige musiktyper og genre.
Med en lille elevator, kunne vi komme op og kigge ned i den store sal. Sneen piskede om ørene og det virkede som om, alle andre end os havde søgt ly for vejret. Vi stod på et af spærene i mellem to trappetårne. Det var lidt svært at få øje på den endelig resultat, men man kunne ane scenegulvet i midten. Efter ti minutter, var vi nødt til at overgive os og kører med elevatoren ned, for at søge ind i varmen igen.
Det bliver meget spændende at følge byggeriet og vi lover at havde flere friske billeder i løbet af foråret. Hvis du er i nærheden af DR Byen, har du mulighed for at besøge DR Byens udstilling, der giver et rigtig godt indblik i byggeprocessen. DR Byens udstilling: Åbningstider: Transport: Med metro... På cykel og i bil...
| ||
Udskriften er kun til privat brug - anden brug kræver skriftlige aftale med HIFI4ALL.DK! Copyright © HIFI4ALL.DK- Alle rettigheder forbeholdes. |