HIFI4ALL.DK
Audiovector SR6 Avantgarde II
Mikkel Gige  [08.05.2016]
SR6 serien fra Audiovector har fået en let opdatering, og som en naturlig forlængelse af vores besøg af SR3 og SR1 serierne, så kigger vi her nærmere på en af de store modeller

 

SR6 var den første serie i rækken af S-modellerne, og er dermed ”forfader” til al den teknik, man finder i de mindre SR modeller. Og ligesom de andre serier, har SR6 også været igennem både S- og Si-inkarnationerne. Men SR6 har som sagt fået det, der bedst kan betegnes som en let opdatering, hvilket er en naturlig følge af, at SR3 og SR1 har fået en stor del af deres teknik fra netop SR6 serien.

Opdateringerne er i den lette kategori, og består dels af en lettere membran på AMT-diskanten, hvilket gør denne lettere at kontrollere. Og samtidig har den øvre bas fået en forbedring af dennes funktion. Og det er sådan set det, og derfor er der heller ikke tale om en ny model, men en version II.

SR6 er radikalt anderledes opbygget end SR3, for her er kabinettet delt i to helt separate dele, med to lige så separate basporte på fronten. Den nederste del huser en 8” bas, specielt udviklet til formålet, som er monteret i bunden af kabinettet for, at skabe en bedre kobling til rummet, den skal spille i. Denne enhed dækker den dybeste bas under 80 Hz, og er på den gode måde en slags indbygget subwoofer, som aflaster de øvrige enheder.

I den øverste del af kabinettet er enhederne de samme som i SR3, men funktionen er anderledes. For SR6 er en ”3½”-vejs højtaler, med de øverste bas- og mellemtone-enheder beskåret nedefter, hvor den store bas arbejder alene. Den øverste mellemtone-enhed arbejder primært i mellemtoneområde, men har en meget blød afrulning ned mod den store bas’ arbejdsområde. Og det er her, at den mellemste basenhed supplerer som en ”filler”-enhed, hvor den fylder ud i bas-området mellem 80 og 300 Hz. Og den er dermed ”½”-enheden i 3½-vejs konfigurationen. Igen en meget speciel måde, at konstruere en højtaler på, men intet kan efterhånden overraske undertegnede, fra Klifoth’ernes side. Det er innovation på et helt nyt plan!


Nedre bas-kabinet

Ellers er den øverste del af SR6-kabinettet meget lig SR3 med den akustisk styrede opdeling, hvor bassens flow styres gennem fire små åbninger, dæmpet med specielle skumpropper. Og diskanten sidder i sit eget rørformede kabinet, som går helt ud på bagsiden, hvor det er udluftet, fuldstændig som de andre modeller i SR rækken. Men mellemtonen har faktisk også en art udluftning bagtil, hvor udstrålingen bagtil kontrolleres af ”ventil” bestående af skum og huller i profilen på bagsiden.

Men en helt anderledes ting er afstivningen af kabinettet, både i top og bund. Vi er nærmest ovre i en matrix-lignende opbygning, med afstivninger der afstiver hinanden, og små kamre som styrer lydens flow inde i kabinettet. I det nederste kammer er den ene afstivning lavet med en rund åbning, hvilket skyldes, at der i Arreté udgaven sidder en ekstra aktiv bas hernede, i et såkaldt compound-system.

En sjov detalje er, at SR6 kabinettet er 20 % større på alle leder og kanter i forhold til SR3 men uden, at de dermed dominerer rummet, selv om de er STORE! Men som en følge deraf, er de medfølgende spikes også større, og dermed meget nemme at arbejde med, selv når SR6’erne er sat på plads der, hvor de skal spille. Fit og finish af kabinet og enheder er af samme høje kaliber som de mindre serier.

For yderligere uddybning af de tekniske aspekter af enheder og filtre med mere, vil jeg anbefale et kig forbi de andre anmeldelser af SR3 og SR1 her på siden. Det er meget interessant læsning, som giver et specielt indblik i den Klifoth’ske ånd, og deres idéer bag de lige så specielle og usædvanligt gode højtalere.

Opsætning

Som en speciel ting bruger jeg denne gang spalteplads på, at fortælle om opsætningen af SR6 Avantgarde II. De kræver nemlig lidt ekstra opmærksomhed for, at yde optimalt. Dette er absolut ikke nogen negativ ting, men fortæller blot, at man skal tage sig god tid, hvis man vil have fuldt udbytte. Men så belønnes man også til fulde. Og supporten fra Audiovector med hjælp til dette fortæller, at de kender deres egne produkter rigtig godt!

Fra starten blev de placeret på de fabriksmonterede plastik-skruer/fødder, som også beskytter gevindet til spikes’ene. Dette gør det nemmere, at flytte rundt på de 40 kilo tunge højtalere til den grundlæggende placering med hensyn til toe-in og afstand til bagvæggen. Da dette var på plads, kom der spikes på, hvilket absolut er en nødvendighed for, at bassen kobler 100 % korrekt til underlag og rum.

Samtidig blev de ved hjælp af de forreste spikes vinklet lidt bagover, af hensyn til den akustiske fase foran højtaleren, hvilket især har indflydelse på definitionen af rumfornemmelse og perspektiv. SR6 Avantgarde er en stor højtaler, og er bygget til at kunne fungere i alle størrelser rum, ofte med længere afstand mellem højtalere og lytteposition. Men i lytterummet er sweetspot, af hensyn til rummet, placeret med cirka 2 meters afstand til højtalerne.

Ligeledes blev kablerne monteret på terminalerne til mellemtone-enheden, og ført videre til bas og diskant ved hjælp af de medfølgende ”bøjler”, der er lavet af samme materiale som de store terminaler. Dette har vist sig - hver gang, at være den bedste løsning på alle SR højtalerne, vi har haft til test. Audiovector SR højtalere kan benyttes til bi/tri-wiring/amping, men det har vist sig fuldt ud tilstrækkeligt med single-wiring.


Øvre bas-kabinet

Lytteindtryk

Audiovector SR6 Avantgarde II er en usædvanlig højtaler, og de er respektindgydende gode. De besidder en ro og et overskud, som jeg kun har oplevet i ganske få – og ofte meget dyre – tilfælde. Og jeg kan allerede nu afsløre, at de er blandt de allerbedste højtalere, jeg har haft besøg af! En historie som understøtter dette er, at allerede under den indledende opsætning afslørede SR6 Avantgarde, at azimuth på Benz Ebony pickup’en godt kunne tåle en let trimning… noget jeg normalt ikke kan høre direkte, men måler mig frem til! Og dette er udtryk for, hvor fantastisk parret disse højtalere er. Ja, man kan nærmest tale om, at kanalbalancen er perfekt!

Og så er der bassen… den er simpelthen noget af det mest massive, jeg har oplevet i denne kategori! Den går dybt som en ubåd, og det var allerede under opsætningen, at dette viste sig. Der var simpelthen tale om en tyngde og massivitet, som jeg aldrig har oplevet før. Og det er ikke udtryk for, at det er svampet eller blødt, for det var mindst lige så godt, som det jeg har oplevet med Dynaudio’s Confidence C2 II. Men så blev der sat spikes på, hvilket resulterede i en opstramning, som lige fik sat alle aspekter på plads. Både detaljering, nuancering og præcisionen fik en opstrammer, og hvor tyngden i bassen før godt kunne blive for meget i lytterummet, så faldt det helt på plads nu. Og dermed må Confidence C2 II se sig slået som bas-mesteren, for SR6 Avantgarde II kan helt det samme, men har endnu mere tyngde og realistisk gengivelse af de dybeste frekvenser.

I mellemtoneområdet er resultatet klangmæssigt endnu bedre end det, jeg tidligere har oplevet med de mindre SR modeller. Og her var vi allerede tæt på Confidence niveau. Men qua den mere massive bas så får især mandestemmer også mere tyngde og brum på, hvilket øger endnu mere til naturligheden i musikken. I det hele taget er fornemmelsen af tilstedevær og præsens exceptionel god, og man fornemmer nærmest ansigterne på de udøvende sangere. Jeg kan ganske enkelt ikke sætte en finger på noget i gengivelsen af mellemtone-området hos SR6 Avantgarde!


Mellemtone og diskant kabinet

Men det skyldes især også samarbejdet med den nye diskant, med den lettere membran. Og her kaster jeg mig på mine knæ af respekt, for den nye diskant er mindst lige så god, som de fantastiske diskanter på Dynaudio Confidence C2 II! Og det betyder en udstrakthed og luftighed, som virkelig hører til sjældenhederne. Og sammen med mellemtonen repræsenterer de to enheder en mildhed og letflydenhed, som virkelig øger nydelsen af musikken. Og det er helt anderledes end tidligere hørt fra SR3 Arreté og SR1 Avantgarde. Ikke fordi, at de ikke gjorde det godt, men det her er bare en helt anden verden.

Og det betyder også, at SR6 Avantgarde er nemmere at kombinere med udstyret, som de er spændt efter, ganske enkelt fordi, de er bedre og mere ”kompatible”. Og det er det samme med musikken, man ligger på pladespilleren eller i CD-afspilleren, for SR6 Avantgarde tilgiver de dårlige indspilninger, om end de på ingen måde holder igen med, at præsentere de tekniske aspekter perfekt.

Sammenlignet med SR3 Arreté, der var spændt op som en formel 1 racer, så er SR6 Avantgarde mere helstøbt og komplet, og kan både køre hårdt og præcist, men emmer samtidig af overskud til aldrig, at miste overblikket eller være kritisk for kildesignalet. De kan bedst beskrives som en fuldendt Gran Touring sportsvogn, som også kan tage de lange stræk med masser af komfort. Eller sagt på en anden måde… de er det bedste fra SR3 Arreté og Xavian XN360, plus lidt til, på én gang!

Og så har vi endnu ikke berørt de tekniske sider af lyden fra SR6 Avantgarde. Her plejer jeg altid, at spille to popnumre med Sugarbabes og Kylie Minoque, når den akustiske fase foran højtalerne skal tjekkes. På det ene nummer er der et klokkespil, som panorerer fra venstre mod højre, og tilbage igen. Og kun to andre højtalere har tidligere kunne dette til perfektion, men det kan SR6 Avantgarde II også nu! Og på det andet nummer er det blip-lyde som bevæger sig op ad højtalerne, og igen har kun én højtaler ud over elektrostater kunne klare dette, og her er SR6 Avantgarde også utrolig tæt på målet. Så tæt, at der skal en direkte sammenligning til for, at afgøre det.

Men det var først, da de blev vinklet bagover, at disse ting faldt helt på plads, og højden i lydbilledet øgedes yderligere. Og det fortæller igen, at det er fintrimning, der skal til. Men så blev der også kvitteret med et lydbillede, som på ingen måde står i skyggen af Confidence C2 II. Placeringerne af de udøvende er meget præcise, og rumfornemmelsen på Tryllefløjten er fantastisk med et stort ekko fra teaterrummet. Generelt er lydbilledet lidt tættere på, og dybden kan derfor virke mindre. Men det er der ingenlunde tale om. Man sidder blot tættere på scenekanten.

Især Q-sound fra Roger Waters’ Amused To Death nød godt af, at den akustiske fase faldt på plads, og blev helt perfekt. Jeg kunne ganske enkelt høre detaljer tydeligere end før, og placeringerne uden for højtalerne blev endnu mere skarpe og præcise. På et nummer høres en kane trukket af heste, som glider gennem lydbilledet. Her startede det ikke bare til venstre for højtaleren som normalt, men nærmest 50 meter bagude samtidig, og fortsatte længere ud til højre for den anden højtaler end normalt. Der er ganske enkelt exceptionelt godt styr på fasen her!

Læg hertil en exceptionel dynamik, som både hiver de små detaljer og nuancer frem, men også sparker voldsomt igennem, når musikken fordrer det. Og selv om SR6 Avantgarde har en højere følsomhed end de fleste højtalere, så kan de godt lide strøm i store mængder, og kvitterer prompte med et spark i mellemgulvet, når man åbner lidt mere for gashåndtaget på effekttrinnet.

Opsummering

Jeg skal ærligt indrømme, at jeg var en anelse skeptisk, da jeg fik SR6 Avantgarde II ind til test. Men også lidt nysgerrig fordi, den er fader til al teknikken i SR3 og SR1. Men de koster også godt og vel 100.000,- og til den pris så skal varen altså leveres. Og ikke alene blev min skepsis gjort til skamme… jeg blev også blæst bagover, efterhånden som de blev trimmet mere og mere på plads.

Og jeg kan afsløre, at de er bedre end både SR3 Arreté og Xavian XN360. Disse har indtil nu delt andenpladsen over de bedste højtalere, som har spillet i lytterummet, kun overgået af Dynaudio Confidence C2 II, som suverænt har ligget nummer et. Men det er slut nu… og de må fremover dele førstepladsen med Audiovector SR6 Avantgarde II! For jeg kan ikke sige, at den ene er bedre end den anden. De har begge ting, som de gør anderledes end den anden, uden at den ene suverænt kan løbe med sejren.

Kun én ting taler mod større udbredelse af disse fantastiske Audiovector højtalere… deres pris! Men uanset det, så forlader de kun lytterummet for, at vende tilbage på et senere tidspunkt som ny reference! Og derfor får de også udnævnelsen ”Editors Choice”, for Audiovector SR6 Avantgarde II er på en delt førsteplads, et af de allerbedste sæt højtalere, som har været på besøg i lytterummet!


Specifikationer:

  • Princip: 3½-vejs gulvhøjtaler.
  • Frekvensområde: 27-52.000 Hz.
  • Følsomhed: 92,5 dB.
  • Dimensioner: 24 x 125 x 43 cm (B x H x D)
  • Vægt: ca. 40 kg.

Pris: Kr. 106.100,- /sæt.


Producent:

Audiovector

Web: www.audiovector.com
Mail: mail@audiovector.com
Tlf: 3539 6060


Reference-udstyr:

  • Pladespiller: Michell GyroDec SE, Reed 3P
  • Pickup: Benz Micro Ebony TR, Goldring Legacy
  • Stepup/Riaa: Ortofon ST-80SE, Vincent PHO-700
  • CD-afspiller: McIntosh MCD500
  • Streaming: Audiophilleo 2
  • Forstærkere: Audio Analogue Bellini, Norma Revo PA 150
  • Højtalere: Xavian XN360
  • Kabler: Vincent XLR, SilverSonic AirMatrix RCA, SilverSonic Q10, SilverSonic D-75, AM USB
  • Strømfilter: Isotek Syncro, PS Audio Dectet
  • Tilbehør: Sound InVision paneler, SoundSmith EZ-mount


Lytterum:

Lytterummet er rektangulært, lige under 20 m2. Højtalerne spiller på tværs af rummet med ½ meter til bagvæggen og over 1 meter til sidevæggene. Højtalere og lytteposition udgør en ligebenet trekant, med 2 meter på hver led. Rummet dæmpet med absorbenter og diffuserende paneler.

 


Udskriften er kun til privat brug - anden brug kræver skriftlige aftale med HIFI4ALL.DK!
Copyright © HIFI4ALL.DK- Alle rettigheder forbeholdes.