Her er du: Anmeldelser - Nuprime AMG PRA & STA 19. marts 2024 | 04:30   
Redaktionelt
Forsiden
Nyheder
Anmeldelser
Indsigtsartikler
Besøgsartikler
Arrangementer
Interaktivt
Køb, Salg & Bytte
Tilbudsavisen
Debat Forum
Services
Kontakt
Søgning


Nuprime AMG PRA & STA
Anmeldelse af: Mikkel Gige  [12.07.2020] Print testen
Hifi4all har oven på Corona krisen endeligt fået gang i lytterummet igen, og vi lægger hårdt ud med et spændende sæt ”mini”-forstærkere fra Nuprime


(Forstærkerne har samme farve... det er vinklen der snyder!)

Behøver hifi at fylde meget for at være godt? Det synes i hvert fald ikke at være tilfældet med de nye forstærkere fra Nuprime’s AMG serie. Men så er der også fyldt godt op inde i de slanke og lækre kabinetter. Og som noget ret specielt har Nuprime valgt, at give dem en indgangsimpedans på 1.000.000 (én million!) ohm. Det skulle efter sigende gøre det nemmere for enten signalkilde eller forforstærker, uden at der tilføjes unødig støj. Men en ting er teori, og noget andet er praksis… og det er min erfaring, at impedanstilpasning af apparater ikke er uden betydning, og det viste sig også at holde stik med AMG forstærkerne.

AMG serien indeholder forforstærkeren PRA og effekttrinnet STA, og de deler samme kabinet, så de nemt kan stables, eller bare se godt ud placeret sammen… Kabinetterne er lavet af kraftig bukket stålplade til chassis og topsvøb, og sidstnævnte er forlænget ud over bagkanten, så stik til kablerne skjules. Grundet den lave højde på kabinettet ville disse ellers være helt synlige. Fronten er lavet af aluminium og fræset i en lækker 3D finish, hvor logoet nærmest svæver foran fronten.

PRA har 4 indgange - heraf 1 balanceret, og 2 udgange - igen 1 balanceret. PRA er en balanceret konstruktion, og har dobbelte kredsløb hele vejen igennem. Kredsløbene til signalet er baseret på J-FET’s, der kører i ren kl. A, og volumenkontrollen er digital i en art step-ladder princip. Strømforsyningen er veldimensioneret med en C-core trafo og et lille lager af ladelytter. Der er flere muligheder for indstillinger med PRA, både på gain, fase og en variabel loudness funktion, som kun forstærker i bassen, i små lette trin, uden at lyden påvirkes negativt. Det kan med fordel benyttes sammen med mindre højtalere.

STA effekttrinnet er en hybrid af kl. A og D, og igen benyttes der J-FET’s i indgangen, i en balanceret konstruktion. Der er godt fyldt op inde i det lille kabinet, hvilket især skyldes den klassiske lineære strømforsyning, der næsten fylder halvdelen, og består af en ringkernetrafo på 350VA og et lager af ladelytter på 8800µF. Og sådan er det når man benytter kl. D, hvor udgangskredsløbene ikke fylder meget, trods en høj effektivitet. Faktisk, så fylder både indgang og strømfilteret hver for sig den samme plads som udgangen!

STA er også alsidig, og byder på både balanceret og ubalanceret indgang. Og så kan den brokobles, hvis man har brug for ekstra watt til ineffektive højtalere. Og tomlen op for, at Nuprime holder fast i deres princip med lineære strømforsyninger til Kl. D udgangstrin! Alt for mange producenter vælger den nemme løsning med switchmode forsyning.

Og også tomlen op for at lave små, stilrene forstærkere, der beviser at godt hifi ikke behøver fylde meget... 

Lytteindtryk

Forforstærkeren PRA blev som det første spændt foran Norma effekttrinnet, og det umiddelbare indtryk er, at der klangmæssigt ikke er den store forskel til Vincent forforstærkeren. AMG PRA er meget musikalsk med det romantiske, lille tvist af varme, som jeg sætter så stor pris på. Og det er tydeligt hvad hensigten har været fra Nuprime’s side ved deres brug af J-FET’s.

Og så lægger den en dynamik fra dagen, som næsten giver Vincent’en røde kinder. Der er et tryk fra trommerne, så man lige løfter sig lidt i sædet, og i det hele taget en ”crisp-hed” på detaljerne, som normalt koster mere. Men det kan også lyde lidt som om, at der er sat en for stor turbo på motoren. For selv om bassen er dyb med masser af tyngde, så savner jeg noget nuancering, og det kan blive for ”boomet”, hvis for mange ting blander sig samtidig i de dybe frekvenser.

I den anden ende af skalaen er der ikke helt den mængde luft, jeg er vant til, og der er en svag tendens til ”tst”-lyde, afhængig af kildematerialet. Men lydbilledet er stort, og når næsten lige så langt ud, op, og ind bagved, som jeg kender det. Og en ting der især brillerer med PRA er Q-sound på Amused to Death. Det er faktisk lige en tand tydeligere end Vincent’en, der ellers er rangerende mester i denne disciplin!

Mellemtone-området er lige efter bogen, med en naturlighed og ligefremhed, og et nærvær og realisme, som man næsten kun kan drømme om. AMG PRA er ikke alene om dette, og det tyder på, at flere producenter er begyndt at få øjnene op for vigtigheden af, at dette område lyder rigtigt… for ofte følger det andet med af sig selv! Og om muligt er realismen næsten en tand for meget med PRA… i hvert fald måtte jeg lige skrue lidt ned for Roger Waters med mellemrum, men det er også en usædvanlig indspilning i denne disciplin. Men det understreger PRA’s dynamik og impulsvillighed!

Et par lækre detaljer ved PRA er den alsidighed på både indgange og tilpasninger, den udviser. For eksempel er der ingen forskel på lyden fra de balancerede og ubalancerede ind- og udgange. Og muligheden for at tilpasse lyden, fik jeg prøvet med input fra pladespilleren, som lød lidt mat og ulden med almindelig gain. Men da den fik et ekstra skud gain, så levede lyden helt op som det beskrevne herover. PRA har også en loudness-agtig funktion, som forstærker bassen i ganske små step, på en meget fin måde uden at påvirke lyden negativt. Med store højtalere er det på ingen måde nødvendigt, men med mindre højtalere er det en fin mulighed!

Effekttrinnet STA er lægger sig meget op ad spillestilen fra PRA, men trods samme alsidighed så er STA noget mere kræsen. Da Vincent forforstærkeren er ubalanceret af natur, så startede jeg ud med dette… men lydbilledet ville ikke rigtig falde på plads. Lyden nåede ikke helt ud til højtalerne, og lydbilledet var fladt uden dybde. Og bassen lød som det man i ”gamle dage” kendte som typisk ”kl. D-bas”: Masser af niveau og tyngde, men ingen detaljer og nuancer!

Der blev skiftet frem og tilbage af flere omgange, både som stereo- og monotrin, men det var først da jeg skiftede til de balancerede indgange (med adaptere), at tingene begyndte at falde i hak. Men der skulle mere til… og fordi STA har en meget høj indgangsimpedans, så skal man ikke regne med, at man kan sætte en hvilken som helst forforstærker til. Den matchende PRA har en udgangsimpedans på kun 100 ohm, hvilket er ret lavt, og helt klart lavet til at matche STA’s 1-million(!) ohms indgang. Men heldigvis har Vincent’en to udgange på henholdsvis 600 og 50 ohm, og med sidstnævnte faldt det 100 % i hak med STA.

Men så blev lyden også straks meget mere tilgivende, og lydbilledet voksede tydeligt i alle tre dimensioner. Ligeledes blev bassen mere nuanceret og detaljeret, mens tyngden stadig var til stede. Og det betød, at jeg nu kunne begynde at lytte efter andre ting i musikken. Samtidig blev det en meget musikalsk fornøjelse, at lytte til STA. Og det var her, at det var tydeligt at lyden er meget lig PRA. Dog har STA ikke helt det samme smæk og dynamik som PRA, men den er så også helt unik på det område.

Det betød også, at jeg faktisk holdt op med at tænke mere over lyden, og i stedet bare nød musikken. Som med et trylleslag kom der nærvær i musikken, og både stemmer og instrumenter fik naturlighed a la det jeg kender. Og lyden strakte sig bare videre op mod de høje frekvenser helt uden artefakter eller andet der kunne forstyrre oplevelsen.

Som sagt er STA også alsidig og kan brokobles til monotrin. Men det var slet ikke nødvendigt med de store effektive Audiovector, og én STA trak dem med bravur uden at kny! Faktisk var det eneste jeg oplevede med to STA monotrin, at gain’et øgedes meget tydeligt. Der var ingen forskel at spore ellers, hvilket faktisk også er lidt af en bedrift i sig selv. Det er normalt ikke min erfaring, at brokobling gør noget godt ved lyden. Men her viser STA bare, at den er undtagelsen, der bekræfter reglen!

Konklusion

Det er uden tvivl et par rigtigt lækre, små forstærkere Nuprime har begået med AMG modellerne PRA og STA. Det er også et par usædvanligt alsidige forstærkere, som kan tilpasse sig det meste. Men grundet den høje indgangsimpedans på 1 million ohm, så skal man være lidt mere opmærksom på hvilke apparater, man sætter dem sammen med, og her skal man helst ned på 100 ohms udgangsimpedans (eller lavere)!

Heldigvis er reference-setup’et i lytterummet netop gearet til dette, så jeg kunne få det maksimale ud af PRA og STA. Og de giver en fantastisk musikalsk oplevelse, med det lille tvist af varme, som jeg netop godt kan lide. Teknisk gør de det også godt, men når af naturlige årsager ikke helt op på niveau med forstærker-sættet i lytterummet. Men… PRA har faktisk et par tricks i ærmet, som giver Vincent’en lidt røde kinder.

Og det gør, at jeg uden at blinke, giver Nuprime AMG PRA udmærkelsen ”Best Buy” med på vejen!


Specifikationer:

  • Princip: For- & effektforstærker, kl. A/D
  • Indgangsimpedans: 1M ohm (én million ohm!)
  • Udgangseffekt: 2 x 130 watt (300 watt mono), 8 ohm
  • Dimensioner: 23,5 x 5 x 28,5 cm (B x H x D)
  • Vægt: Ikke oplyst

Pris: Kr. 13.900,- pr. stk.


Forhandler:

StudioSound

Web: www.studiosound.dk
Mail: info@studiosound.dk
Tlf: 4454 5401


Reference-udstyr:

  • Pladespiller: Michell GyroDec SE, Reed 3P
  • Pickup: ZYX 4D Ultimate, Benz Micro Ebony TR, Goldring Legacy
  • Stepup/Riaa: Ortofon ST-80SE, Vincent PHO-700/Psvane
  • CD-afspiller: McIntosh MCD500
  • Streaming: Audiophilleo 2, iFi nano iOne
  • Forstærkere: Vincent SA-T7, Norma Revo PA 150
  • Højtalere: Audiovector SR6 Avantgarde II
  • Kabler: SilverSonic AirMatrix RCA, SilverSonic Q10, SilverSonic D-75, AM USB
  • Strømfilter: Isotek Syncro, PS Audio Dectet
  • Tilbehør: Sound InVision paneler, SoundSmith EZ-mount


Lytterum:

Lytterummet er rektangulært, lige under 20 m2. Højtalerne spiller på tværs af rummet med ½ meter til bagvæggen og over 1 meter til sidevæggene. Højtalere og lytteposition udgør en ligebenet trekant, med 2 meter på hver led. Rummet er dæmpet med absorbenter og diffuserende paneler.

 

Nye anmeldelser
Musical Fidelity A1
28.01.2024
Vincent DAC-700
02.10.2023
Revival Atalante 3
25.08.2023
Audio Research I/50
15.06.2023
Raidho X1.6
15.03.2023
Hotte anmeldelser
Hvad kan jeg få for 25 K?
01.05.2007
Hvad kan jeg få for 50 K?
23.03.2009
CD-afspiller test
23.08.2006
Kabel test
08.08.2006
Stortest: 5 billige DVD maskiner
14.05.2005
Seneste Nyheder
Triangle Borea BR10
16.03.2024
Matrix Audio
01.03.2024
Leak Sandwich 250
27.02.2024
Skinbjerg MC stepup
22.02.2024
Kef LSXII LT
02.02.2024
Nye Artikler
Avanceret model for højttalere
17.06.2013
Tidsforvrængning?
07.03.2011
Sådan sætter du din pladespiller korrekt op!
13.02.2011
Digital DIY korrektion af højtalere
26.09.2010
Streaming Audio Media
26.01.2010
Persondatapolitik  |  Copyright Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes