Her er du: Anmeldelser - B&W Nautilus 800 Diamond 28. marts 2024 | 20:03   
Redaktionelt
Forsiden
Nyheder
Anmeldelser
Indsigtsartikler
Besøgsartikler
Arrangementer
Interaktivt
Køb, Salg & Bytte
Tilbudsavisen
Debat Forum
Services
Kontakt
Søgning


B&W Nautilus 800 Diamond
Anmeldelse af: Redaktøren, fotos: B&W & Redaktøren  [25.01.2005] Print testen
HIFI4ALL.DK var på pletten, da den nye Diamond serie fra B&W blev præsenteret i Oslo. Vi lagde omgående billet ind til en test, men hvorfor være beskeden: Her er topmodellen til 145.800...

Da HIFI4ALL.DK blev præsenteret for den nye Diamond serie i et pladsstudie i Oslo, var lyden så overbevisende, at vi omgående bad om et sæt til test.

Redaktøren er jo som bekendt ikke bange for at indrømme sine svagheder, og beskedenhed har aldrig været min stærke side, så efter at have udsat både B&W og den lokale hifi-pusher for et massivt pres, lykkedes det Hifiklubben at få trukket et sæt at det mastodontiske lydmøbel, 800D hjem.

Selv fragtmanden, der leverede de enorme kasser var  virkelig nysgerrig og klar til at droppe den sidste del af turen for et sæde i sofaen resten af dagen. Desværre var sættet fuldstændig jomfrueligt, så det ville ikke give mening at nærlytte den første dag.

Hvis du igennem længere tid har overvejet, hvordan du i al hast kan blive tildelt højeste invalidepension i forbindelse med din hobby, så køb et sæt 800D. Med en kampvægt på godt 125 kg stykket og en form, der garanterer elendige arbejdsstillinger under manipulation med ståsted, er du næsten sikker på at få mindst to varige mén. I hvert fald vil en kommende røntgenundersøgelse vise, hvad konsekvensen blev af en dislokeret skulder efter modtagelsen af kasserne får…. !

Du skal samtidig være forberedt på, at hvis du én gang har pakket dem ud, så skal du ikke regne med at pakke dem ind igen i den originale emballage. ( Jeg har foreslået B&W bare at lade dem blive stående, men sådan skulle det ikke gå… desværre )

Udpakningen endte dog nogenlunde lykkeligt kun med menneskelige skader – ingen materielle – heldigvis. Efter lidt masen og mokken tog de fantastiske møbler sig en fast plads ca. 75 cm fra bagvæggen og 120 cm fra nærmeste sidevæg med ca. 350 cm mellem dem. De blev vinklet en anelse mod sweetspot.

Konstruktionen

Selve konstruktionen er jo helt fantastisk. Nederst er en stor base med sorte kanter og børstet aluminium på toppen, som udgør et særdeles solidt fundament for højttaleren. På fronten er B&W’s fulde navn indgraveret. I en udskæring i basen på bagsiden findes særdeles gode terminaler forberedt på biwiring / -amping. Inden i basen sidder et forholdsvis enkelt delefilter stykket sammen af de bedste materialer på to separate print.

Delefilteret benytter de bedste erfaringer fra den kendte 800-serie, men er forsynet med en helt ny type kondensator, som er udviklet specielt efter dens klanglige egenskaber.  B&W’s Production Manager Mike Gough fortalte at den nye kondensator er den eneste komponent til tweeteren. I stedet for at udvikle en række tilpasninger mellem enhederne, har B&W optimeret enhedernes ydelser, så kun det absolut mest nødvendige er indeholdt i delefilteret – nemlig at få delt frekvensområdet ud. Overvejelser som time alignment, der i den tidligere model delvist var indbygget i filteret er nu helt og holdent klaret ved omhyggelig placering af enhederne på rette sted i den lodrette akse.

Basen ( plinten)

Basen er fra starten forsynet med fire ruller i stål, så højttaleren kan trilles på plads, men det bør du glemme alt om, med mindre du alligevel skal have skiftet dit parket- eller trægulv. Her knækker filmen fuldstændig for B&W for første gang.
Ønsker du at placere højttalerne på andet end et sæt transporthjul af stål, er spikes eller gummifødder en mulighed

Kabinettet

Kabinettet er som vanligt fremstillet på Ludvigsens Møbelfabrik i Danmark og er en videreudvikling af det berømte Matrix princip, som er er så gennemført, at enhver resonans synes stedt til hvile for evigt.. Det er et kabinet, som kræver helt sin egen proces for dels at opnå den fantastiske form. Billederne illustrerer bedre end mange ord, hvordan de enkelte lag i lamineringen presses i forme for at opnå den buede form.
Ludvigsens fabrik har desuden faciliteter til perfekt opbevaring af de enkelte lamineringer hvad angår temperatur og fugtighed, så træet er i perfekt stand til de avancerede processer, hvor lamineringer bøjes under høje temperaturer og enormt tryk. Det teknik er kendt fra møbelfremstilling, men problemet her er, at få siderne til at passe i sammenføjningerne og samtidig holde målene til matrixstrukturen. Den præcision og det udstyr, der kræves til den samlede øvelse, er det kun meget få fabrikker i verden, der besidder. Ludvigsen er blandt de absolut bedste.

I bunden af kabinettet sidder en enorm basport, som har undergået en kraftig udvikling i erkendelse af, at porten og dens egenskaber er særdeles afgørende for den endelig basgengivelse.
Én ting er, at luften ved lave lydstyrker kan passere gennem en port i forholdsvis laminære flows, men når volumen øges, ændrer en ports egenskaber sig betragteligt. Alene modstanden i en port er rigeligt til at ændre det samlede bassystems effektivitet. Skin modstanden er den friktionsværdi, som luften genererer ved at løbe langs portens materiale. Er porten lang og måske endda ru på overfladen, øges denne modstand betragteligt, og de laminære strømme forstyrrer dermed hinanden. Slutresultatet kan i de værste tilfælde medføre en regulær turbulens, som kan sætte portens egenresonans i svingninger præcis som orgelpibe. Interessant, men ikke særlig hensigtsmæssigt. Næste problem opstår, når luften forlader porten, som er et kapitel for sig selv med alle formor for turbulent, trompetsymptomer osv. endelig er der en række overvejelser, når luften suges tilbage i kabinettet, når enheden bevæger sig den modsatte retning.
Hos B&W har indførelsen af et nyt Doppler måleudstyr betydet, at udviklerne har kunnet måle sig frem til en del af disse fænomener og dermed kunne udvikle modeller for de bedste kompromiser. I stedet for at se turbulensspøgelser alle vegne, har B&W faktisk taget et kendt aerodynamisk princip i brug – nemlig at turbulens også kan benyttes aktivt. Ved at fremstille ”trompeten” med uens overflade reduceres udløbshastigheden og risikoen for hørbare resonanser mindskes. Samtidig betyder det minimal turbulens, når luften suges tilbage i kabinettet. Endelig betyder placeringen af porten i bunden af højttaleren, at hørbare rester minimeres.

Selve samlingen af højttalerne har vi tidligere beskrevet her på HIFI4ALL.DK i besøgsartiklen fra B&W kombineret med en test af model 703, som du kan læse HER

Kabinettet er dog et stykke møbelkunst ud over det sædvanlige og en sand fryd for øjet. Jeg er ikke så sikker på, at jeg selv ville benytte et design som Marlans ”æg”, men kabinettets form er jeg vild med og det øger det samlede intryk af din bolig med et par stykker møbelkunst i høj klasse. På toppen af selve trækabinettet uden om Marlan’ens base, er kabinettet betrukket med læder af én eller anden slags. Det er lækkert lavet og distancerer højttaleren fra alle andre. Integrationen af ”diskant-piben” er fornemt udført. I øvrigt kan Marlan’en holde til, at den benyttes som håndtag, når højttaleren lægges ned på en dyne under udpakningen. Alt i alt superhøj håndværksmæssig udførelse.

Bas

På fronten af det laminerede kabinet sidder to 10” enheder, som synes at være uden for almindelige kvalitetsnormer. B&W har i lang tid holdt sig til papir og kevlar, men disse enheder er krydret med materialet Rohacell i ubeskedne mængder, som er et materiale med ekstrem styrke i forhold til den lave vægt. Derfor anvendes Rohacell en del i flyindustrien.
Faktisk er det lykkedes B&W at ende op med en cone på hele 8 mm i stedet for de sædvanlige 1-2 mm. Det betyder, at udviklerne har fået helt nye muligheder for at dæmpe membranens egenresonanser og reducere den bølgevirkning der opstår, når en impuls fra svingspolen breder sig fra midten ud over membranen og sendes tilbage som et ekko mod midten igen. På mere almindelige membraner kan dette ekko gentage til adskillige gange. Se mere om dette i besøgsartiklen

Mellemtone

Mellemtone kabinettet er jo det berømte Marlan hoved, som også gennemgås i besøgsartiklen fra B&W. I forhold til den tidligere 800 model er Marlan’en ændret en anelse på designet for at sikre en bedre integration af diskantens ”kabinet”.
Enheden er den kendte og berømte kantløse FST mellemtone ( Fixed Suspension Transducer ), som også benyttes i den forrige 800 model. Årsagen til kantløsheden kan du igen finde i besøgsartiklen fra B&W. Der er dog ændret en lille smule, idet chassiset er blevet noget kraftigere. Resten af enheden bygger dog på de hidtidige teorier og erfaringer.

Diskanten

Den største og mest radikale forbedring ved den nye D-model er diskantenheden, hvis nye materiale har ladt navn til seriens suffiks: D for diamant.
Brugen af diamant i fremstillingen af diskanten har en række fordele, hvis teoretiske baggrunde jeg skal spare jer for. Resultatet af at benytte diamant er kort fortalt, at membranen er i stand til at beholde sin stempelformede bevægelse i langt højere grad end tidligere. Frekvensgangen over 20 KHz er nu langt mere ideel, idet det velkendte peak på mere end 20 dB over 0 nu flyttes fra ca. 30 KHz op til omkring 70 KHz samtidig med, at meget af den frekvensmæssige uro i dette interval reduceres betragteligt. Hermed nærmer frekvenskurven sig i langt højere grad ”idealkurven” for diskantenheder samtidig med at faseudligninger genereret af ikke-stempellignende bevægelser reduceres. Se besøgsartiklen igen…

MUUUSIIIKKK !!!

Nok om højttalerens design og teknik ! På med snorerne i form af Analysis Plus Silver Oval højttaler- og interconnectkabler, GamuT D200, GamuT D3 og en lang række kildeafspillere fra Sony SCD-XA3000ES, Audio Analogue Maestro, Cayin CD252, Dali Helicon 800 og en lang række andre produkter, som tilfældigvis var forbi.

Jeg skal med det samme lade min undren over den manglende wow-effekt komme til udtryk. Efter at have bikset med 125 kg tunge højttalere, der koster et års beskattet lønarbejde, havde jeg på trods af den manglende tilspilning store forventninger til lyden. Fra første færd spillede de stille og roligt – nærmest lidt ”bedstefarsagtigt”, tilbagelænet og uden synderligt engagement. B&W skriver, at tilspilningstiden kun er 15 timer – alt herudover skyldes den psykiske tilvænning til den nye lyd. Jeg lod nu alligevel tuneren få frit afløb til forforstærkeren og lod sættet stå med et ubeskedent niveau i tre døgn. Det hjalp.
Placeringen er noget, som du absolut ikke har lyst til at eksperimentere med, men mindre du har flere titler i Verdens Stærkeste Mand konkurrencerne. Du har også stor risiko for at dit parketgulv lider seriøs skade, hvis højttalerne skal rykkes lidt rundt. Vi placerede dem på et par 2 cm tykke, tyrkiske tæpper med glat underlag, så de var nemme at trække rundt med. De endte 1 meter fra bagvæggen, 1,5 m fra sidevæggene med knap 4 meter i mellem svarende til højden på den ideelle  trekant. Vi endte med en meget svag vinkling mod sweetspot.

Når forventningerne er spændt til bristepunktet, er der altid et eller andet, man umiddelbart starter med at notere sig. Med 800D’erne var det den hidtil uhørte, knusende ro i lyden, som kun kan lade sig gøre, hvis kabinettets indflydelse på farvning af lyden er fuldstændig elimineret. Som en gigantisk sumobryder, der én gang for alle har sat sig på en rødkælk, er der ingen af membranernes bevægelser, der på nogen måde kan provokere kabinettet til hørbart bidrag. Det siger sig selv, at et sådan kabinet giver det bedste potentiale for enhederne og deres arbejde.

Efter de tre døgns tæsk var det meget tydeligt, at 800D’erne lukkede op for sluserne. Det betyder dog ikke, at lyden nu var ny og spændende, men at 800D’erne ganske enkelt sad som en erfaren dirigent og lod taktstokken befale tonernes tilbliven. Ro, stabilitet, neutralitet og et unikt lydbillede går igen under alle musikformer eller andre lyde, som disse mastodonter får tilført.

Supertramps ”Some Things Never Change” er en forrygende optagelse som præsentere både simple og yderst komplekse lydbilleder med en ultrapotent bas, som på mange systemer kan blive lidt for meget. Fra at være en spændende CD med god lyd, blev den pludselig til en helt ny opdagelse, hvor 800D’ernes enorme overskud i forhold til samtlige musikalske parametre blev udstillet med største selvfølgelighed. Det tørre lydbillede med den tunge bas blev splittet ad i samtlige atomets bestanddele. Ikke én eneste af de milliarder af detaljer får lov at undslippe en rolig og bevidst formidling. Alt er med og står fuldstændig urokkeligt på sin plads. Det skægge er, at trods en usædvanlig detaljering, et lydbillede større end de fleste og et perspektiv med mere luft mellem instrumenterne end hørt før, så er der stadig ikke så meget som en antydning af wow-effekt. De fleste, der kortvarigt lyttede med undervejs, synes ærlig talt ikke, der var noget specielt fantastisk over lyden. De få, der satte sig ned for at lade sig forføre af musikken kom lige så stille og roligt frem til adskillige musikalske åbenbaringer, som i korthed gik ud på, at de mistede fornemmelsen for både tid og rum, når 800D’erne tog dem med på oplevelsesrejse i musikkens rige. Stille og roligt og uden sværdslag må man overgive sig til den utrolige selvfølgelighed, hvormed kæmperne servere den ene store oplevelse efter den anden.

Jeg har tidligere beskrevet B&W’s mindre højttalere, som værende uden egen personlighed, men bare den stolte tjener, der serverer den ene udsøgte ret efter den anden uden at fortrække ét eneste næsebor. Det tjener til B&W’s ære, at denne enestående evne til at forholde sig fuldstændig upåvirket af materialet, går igen hele vejen igennem. Af samme årsag er det fuldt forståeligt, at B&W foretrækkes af flere og flere store pladestudier. Det er jo en drøm at mixe plader, når musikken får lov at leve livet på helt sine egne præmisser uden at højttaleren skal blande sig i resultatet.

Skal jeg fjerne mig lidt fra disse generelle vendinger og blive helt konkret omkring hvilke fysiske egenskaber, der giver denne usædvanlig gode lyd, så lad os starte fra bunden af. Basområdet er faktisk lige så specielt et kapitel som den nyeste diamant-diskant. Jeg kan ikke lade være med at beundre B&W’s udviklingsfolk for deres sublime evner til at få nye principper og konstruktioner til dels at levere et fantastisk resultat, men i mindst lige så høj grad evner de at få sammensat et helstøbt system af de mange forskellige opfindelser og principper. De nye Rohacell enheder opfører sig som superdresserede heste, der aldrig sætter en hov forkert i manegen. Der er total kontrol på alle udladninger uanset hvor komplekse eller kraftige de er. Højtopløselige optagelser af testafskydninger serveret med et sønderrivende niveau tiltager sig bare en realistisk vinkel på reproduktionen – eller på mere jævnt dansk: Du får rumskibet, kanonen, jetjageren osv. direkte ind i stuen. I disse ekstreme situationer får jeg fornemmelsen af, at 800D’erne bare står og smiler til mig, mens de tænker: Ak, ja, pusling… er det hvad du har at byde på ?”
Selv om bassystemet er i stand til at gengive disse eksplosioner af lavfrekvent lyd, får du det hele med. Går jeg tilbage til musikkens verden, er det i de dybeste områder, at informationerne til lytteren om koncertsalens geometri og anatomi grundlægges. Jo mere detaljeret, de dybeste oktaver er, og jo bedre denne detaljering  og dynamikken er integreret til resten af systemet, jo mere præcist fornemmer lytteren rummets egenskaber.
800D’ernes gengivelse i det dybe område er altså i særklasse god. Det er kun meget få systemer, der på så overbevisende facon og med tilsvarende ro og overblik er i stand til at afsløre så meget om de dybe toners hemmeligheder. Glem ALT om subwoofere og andet gejl – her får du en basgengivelse, der gør det svært for samtlige konkurrenter i klassen.

Det er dog ikke bare højttalernes evne til at gengive dette herlige basområde. Som antydet er det i lige så høj grad integrationen med både mellemtoneområdet og diskanten. Mere om det om lidt.
Mellemtonen er jo B&W’s speciale med den kantløse kevlarenhed i Marlan ”ægget”. Jeg kender ikke andre mellemtoneenheder, der har har gennemgået mere intensiv forskning end denne FST-enhed og resultatet udebliver heller ikke. Du hører det omgående på gengivelsen af vanskelige instrumenter om næroptagne flygler, stemmer, percussion og andre instrumenter med ekstreme paek-profiler, som er i stand til at sætte enhederne i området på en virkelig prøve.
Igen bevarer FST-enheden denne knusende ro selv under ekstreme påvirkninger, hvor hovedparten af andre enheder opfører sig som en punkteret ballon, fortsætter denne enhed med at bevare overblik og ro. Det kantløse design har givetvis en hel del af æren jævnfør overvejelserne om ekkoer fra kantophængene. Marlan kuplen er i denne sammenhæng en aldeles kvalificeret partner til enheden, som ud over at give enheden det optimale rum, også bidrager til dæmpning af stående bølger i dette kritiske område.

Så til den nye diamant diskant. Det er muligt, at udviklingen af den har kostet masser af pund, sved, tårer og andre anstrengelser, men kære B&W… det var sliddet værd !!! Dette er den bedste dome, jeg endnu har lagt øre til. Den kombinerer alle fordelene fra andre principper med domens enestående klanglige egenskaber. Det hele ender med en opløsning, definition, niveau og kompetent udstilling af samtlige tredimensionale kvaliteter, som endnu mangler en ligeværdig modstander. Men gæt hvad det bedste er ???
Det hele hænger sammen. Jeg har tidligere hørt suveræne gode enheder, som bare ikke kom godt ud af det med hinanden. Præcis som hvis verdens bedste spillere bare blev sat på samme hold for en enkelt dag. Hver for sig er de enestående, men som hold går det galt.
800D’erne har ikke bare de bedste spillere på banen, de er også født til at spille sammen og det gør de så. Det enkle delefilter er utrolig godt matchet og betyder samtidig, at højttaleren ikke er specielt besværlig at drive. Selv med Rotels herlige 60 Watt’er, RA-1062, er der dømt masser af dynamik, perspektiv og opløsning.

Skulle jeg putte lidt malurt i bægeret er der tre ting, som man kunne beskylde systemet for: Prisen er så høj, at det desværre kun er de allerfærreste, der får lov at nyde denne fantastiske konstruktion. Deres fysiske omfang og vægt reducerer desuden i antallet af rigmænd, hvis koner vil acceptere sådanne monstre i stuerne. Havde det været en vaseholder, kunne de sikkert spille af sted med det, da designet er kunst, men hører hun, at det er en højttaler, er slaget allerede tabt på forhånd.
Endelig savnede jeg lidt mere ”goddaws” imponatoreffekt – i hvert fald i starten. Ud over rigmænd, der aldrig kunne finde på at traske ned til den lokale 800D-pusher for en lytter, er det jo kun afficionados’er med hang til exceptionel lyd, der kan gennemskue, at lyden er førsteklasses – for den lyder hverken af lidt eller meget i starten. Den spiller bare – stille og roligt.

Konklusion

Flere gange under testen glædede jeg mig til at få de gode gamle højttalere på plads igen med deres overbevisende deltagelse i musikken. Da det endelig skete, stod jeg tilbage med savnet over samtlige kvaliteter, der adskiller 800D fra andre fantastiske højttalere. Sådan har vi alle haft det masser af gange og efter måneders eller års opsparing, er vi som regel kommet videre, men det sker ikke for mig denne gang. Hvor meget jeg end er forelsket i disse enestående musikkæmper, vil 145.800 kroner være mere, end jeg har lyst at spendere. Et skulle da lige være hvis en kunstfond i familien slog sig sammen med en indretningspsykolog, som kunne overbevise dronningen på borgen om, at de både var pengene og pladsen værd !!

Jeg kan kun sige én ting: Får du nogensinde disse højttalere som ejendom, hører du til blandt de heldigste asener på kloden !

HIFI4ALL.DK siger ”SPIDSEN AF TOPKLASSEN” !!!

Pris pr sæt: 145.800,00 kr

Tech Spec:

1 tommer diamantdiskant
6 tommer FST mellemtone
2 x 10 tommer Rohacell sandwich bas
Frekvensgang: 25-33.000 Hz (-6dB)
Frekvensgang: 32-28.000 Hz (-3dB)
Impedans: 8 ohm (minimum 3.1 ohm)
Følsomhed: 90 dB
Delefrekvenser: 350Hz / 4kHz
Størrelse: 118 x 45 x 64.5 cm (H x B x D)
Nettovægt: 125 kg pr / stk

Forhandling:

Hi-Fi Klubben Online
Mølbakvej 4
8520 Lystrup
Tlf: 7010 4434
Fax: 8743 2140
online@hifiklubben.dk
www.hifiklubben.dk

Nye anmeldelser
Musical Fidelity A1
28.01.2024
Vincent DAC-700
02.10.2023
Revival Atalante 3
25.08.2023
Audio Research I/50
15.06.2023
Raidho X1.6
15.03.2023
Hotte anmeldelser
Hvad kan jeg få for 25 K?
01.05.2007
Hvad kan jeg få for 50 K?
23.03.2009
CD-afspiller test
23.08.2006
Kabel test
08.08.2006
Stortest: 5 billige DVD maskiner
14.05.2005
Seneste Nyheder
SVS Ultra Evolution
27.03.2024
Triangle Borea BR10
16.03.2024
Matrix Audio
01.03.2024
Leak Sandwich 250
27.02.2024
Skinbjerg MC stepup
22.02.2024
Nye Artikler
Avanceret model for højttalere
17.06.2013
Tidsforvrængning?
07.03.2011
Sådan sætter du din pladespiller korrekt op!
13.02.2011
Digital DIY korrektion af højtalere
26.09.2010
Streaming Audio Media
26.01.2010
Persondatapolitik  |  Copyright Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes