HIFI4ALL.DK | ||
VA Beethoven Concert Grand Morten Jensen, fotos: V.A. [12.02.2005] | ||
| ||
Noget af det første, jeg lagde mærke til på denne smukke højttaler, er finishen. Testmodellen er i kirsebær, kabinetterne er lavet parvis. Det betyder at højttalerne i hvert sæt næsten er som en spejling af hinanden. Vienna Acoustics påstår at frontstoffet er nyt og revolutionerende, da det på ingen måde har indflydelse på lyden. Testmodellen var desværre uden frontstof, så jeg har ikke kunnet afprøve, om dette er sandt, men kan dog fortælle at højttaleren med frontstof, er så ubeskrivelig grim at jeg klart anbefaler, at man gemmer det væk. Kabinetterne er lavet i massivt træ med tykke frontbafler, Vienna Acoustics fortæller, at baflerne på Beethoven Concert Grand er over 30 % tykkere end på den gamle Beethoven. Indvendigt er de delt op i 3 kamre, hvoraf diskant og mellemtone er i et lukket og ekstra forstærket kammer. De to øverste basenheder er i et kammer for sig med en enkelt basport, mens den nederste basenhed ligeledes er i et kammer for sig selv med en lille basport. Vienna Acoustics har før brugt enheder fra danske Scanspeak, og det er også tilfældet denne gang, hvor man her har brugt en diskant fra Scanspeak, dog modificeret af Vienna Acoustics. Hvori modifikationen ligger vil Vienna Acoustics ikke afsløre, de fortæller dog, at de har gjort den mere åben og korrekt. Musikken Testsættet var samme sæt som nærmest har turneret landet rundt til demoforestillinger i folks private hjem. Ikke nok med at de har spillet mange timer hos Vassago Hifi, de har også fået adskillige hundrede timer hos flere nysgerrige rundt om i landet. Det har sat sine tydelige præg på højttaleren, desværre. Der var alt for mange kedelige mærker på kabinettet, men hvis man ser bort fra det, så har det sparet mig for en del tilspilning. Den første stykke musik der blev spillet var Tracy Chapman’s ”For my Lover”, et nummer der spillet under rette omstændigheder, kan få hårene til at rejse sig. Og det var, hvad der skete her. Jeg har efterhånden hørt dette nummer mange gange, og kun een gang før hørt det bedre. Men det var på et helt andet setup og i et lidt mindre rum. Nils Lofgren Band Live, der er en glimrende liveoptagelse, indeholder en ’bass and drum intro’ på CD 2, den bliver flittigt spillet. Det er en god optagelse, som viser hvad en bass kan, trommerne står tydeligt og hvert slag høres tydeligt. Her kommer det imponerende perspektiv Beethoven Concert Grand leverer virkelig til sin fulde udnyttelse, man kan tydeligt høre hvor trommerne står, og hvor trommeslageren placerer sine slag, også selvom man ikke er kyndig i omgang med trommesæt. Efter den første uge stod det rimelig klart, hvad denne højttaler kan, og det irriterede mig, at jeg ikke kunne finde noget specifikt, den ikke kunne. Den blev udsat for sækkepiber i form af Hevia’s Busindre Reel, irske drukviser udført til et 13-tal af The Dubliners, dårlige optagelser fra Metallica’s St. Anger, Norah Jones smukke stemme og meget andet. Jeg har desværre også oplevet, hvordan en ellers lækker forstærker kan ødelægge en højttalers ydels: McIntosh’s MA6900 på Beethoven Concert Grand duer ikke. Den store forstærker virker for sløv til denne højttaler, og jeg har normalt intet imod den McIntosh, som jeg før har oplevet sparke liv i nogle ellers triste højttalere. Rummet har en del at sige, og jeg tror jeg er rimelig heldig. De godt 20 m2 fordelt på ca. 6x3,4m burde give højttalerne mulighed for at udfolde sig, men jeg er overbevist om at et større rum ville give dem mere mulighed for at udfolde sig til deres maksimale ydelse. Vienna Acoustics anbefaler, at højttalerne placeres op til 1 meter fra bagvæggen og det samme til sidevæggene, men mindre kan selvfølgelig give en glimrende oplevelse, dog er det min erfaring, at der skal mindst være 50 cm til bagvæggen og næsten det samme til sidevæggen. Til alle Vienna Acoustic højttalere medfølger en brugsanvisning - ikke fordi de regner med at de, som køber deres højttalere ikke kan finde ud af at tilslutte dem korrekt. De fortæller lidt om træsorterne der er brugt, lidt ekstra information til den nysgerrige forbruger og som det aller vigtigste, er der en tegning, der forklarer, hvordan deres højttalere bør opstilles i et rum. Følger man instruktionen får man den helt rette oplevelse. Konklusion Perspektivet er noget af det bedste jeg har hørt, der er dynamik, diskanten er meget åben og klar, og så kan den spille en god, fast og præcis bund. Til ca. 33.000 kr er der mange konkurrenter på markedet, men Vienna Acoustic Beethoven Concert Grand er en af de bedste højttalere, jeg har hørt - ikke den bedste, men nok een af de bedste i prisklassen. Tekniske specifikationer:
Fås i følgende finish: Ahorn, kirsebær, rosentræ og som noget nyt også i sort pianolak. Beethoven Concert Grand koster 31.995.- for et sæt i ahorn eller kirsebær, og 32995.- for et sæt i rosentræ eller sort pianolak. Vienna Acoustics importeres af: Vassago Hifi Kontakt Vassago Hifi for forhandlerliste. Udstyr brugt i testen:
| ||
Udskriften er kun til privat brug - anden brug kræver skriftlige aftale med HIFI4ALL.DK! Copyright © HIFI4ALL.DK- Alle rettigheder forbeholdes. |