Her er du: Anmeldelser - På med vinylen 7 20. september 2017 | 18:39   
Redaktionelt
Forsiden
Nyheder
Anmeldelser
Indsigtsartikler
Besøgsartikler
Arrangementer
Interaktivt
Køb, Salg & Bytte
Tilbudsavisen
Debat Forum
Services
Kontakt
Søgning


På med vinylen 7
Anmeldelse af: Mikkel Gige  [12.04.2015] Print testen
Igen har vi kastet os over en gruppetest af produkter til vinylaftastning, og der er både lidt nyt, noget ”gammelt”, og noget lånt. Blandt andet en genopstået klassiker, som har fået en renæssance med ”vinyl-boomet”

Edwards Audio MC2 II

Edwards Audio er en del af Talk Electronics, som blandt andet er kendt for deres kabler, som vi også har haft glæde af tidligere. Edwards er elektronik-mærket, hvor Talk er kabler, og ud over RIAA’er - som i denne test, så laver Edwards også forstærkere, højtalere og pladespillere. Sidstnævnte er lavet hos Rega efter egne specifikationer.

Men RIAA’erne udvikler og producerer de selv, og i denne test er det nyeste inkarnation af den næststørste model MC2, vi lytter nærmere til. Der er lavet en del ændringer, som blandt andet går på indstillingsmuligheder. Tidligere var MC som standard 100 ohm, men nu er det muligt at ændre dette via nogle jumpers internt. Og dermed kan man skifte mellem 100, 470 og 1000 ohm. Og så det selvfølgeligt også muligt at benytte MM, og omskifteren mellem MM og MC er nu flyttet ud på fronten. Og havde der været endnu en knap til MC indstillingerne på fronten, ville det have sat prikken over i’et. I stedet er der en mono/stereo knap?!

Med til MC2 II følger der en separat strømforsyning, som via et langt kabel kan placeres væk fra de lydfølsomme kredsløb. Den er i forhold til størrelsen særdeles veludstyret, med en ringkernetrafo så stor, at der er skåret ud i printet for at den kan være der. Den er så monteret direkte til kabinettet i stedet! Komponentkvaliteten i både strømforsyning og RIAA er overordentlig god, og der er ikke noget at komme efter til prisen!

Sættet vi modtog, var fra en præproduktion, men fuldstændig magen til den endelig produktionsmodel. Og trods et par små knapper på fronten, som ikke sad helt fast, så er finishen fuldstændig den samme, som tidligere, med en front af klar akryl med sort bagside og kabinet i en lukket aluminiums-profil. Hertil fire lækre stik til ind og ud, på bagsiden.

Lytteindtryk

Nu har jeg ikke hørt den tidlige version af MC2, så en direkte sammenligning er ikke mulig. MC2 II var ærligt talt ikke lige det jeg havde forventet, dog uden at dette skal forstås negativt. Men når man modtager en RIAA baseret på transistorer, så har man en vis forventning om lyden, hvilket så viste sig helt forkert i dette tilfælde. MC2 II har ganske enkelt ikke transistorlyd, men minder mere om en ”gammeldags” rør-riaa… på den gode måde!

Lyden er lidt varmere/mørkere, end man umiddelbart forventer af transistorer, men til gengæld også mere intens og inciterende. Lydbilledet er smallere end Vincent’ens, men til gengæld er man mere med i musikken, med mere nerve, nærvær og fornemmelse af 3D. De udøvende står lidt skarpere skåret, og man bliver trukket mere ind i musikken, frem for at sidde foran et kæmpe lydbillede. Men på den måde bliver man også mere fokuseret på musikken.

Bassen er samtidig lidt ”boosted”, a la en klassisk rørkonstruktion, og er dermed med til at understøtte den varmere lyd. Der er stadig en god definition og detaljering, med godt tryk på, men sammen med Benz Ebony TR blev det for meget af det gode.

Opefter er der intet at komme efter, om end lyden er en anelse afrundet. Ikke meget, men nok til at fornemmelsen af luft ikke er den samme som med Vincent’en. Og det understøtter i den grad, at fokus med denne RIAA ligger i det brede mellemtone-område, hvor det meste af musikken alt andet lige også befinder sig.

Lydbilledet er som sagt smallere, men det betyder ikke at man går glip af detaljerne i musikken, for detaljeringen er faktisk rigtig god. Og der er rigelig højde på lydbilledet, så man stadig har en god fornemmelse af rummet på optagelserne. Ligeså med dybden, som faktisk heller ikke gjorde sig bemærket i negativ grad. Men man lægger ikke mærke til det, fordi fokus i musikken ligger længere fremme.

Men et kæmpe plus er, at MC2 II faktisk også gør sig rigtig godt som MC stepup, og til trods for at det er aktiv forstærkning, så er den overraskende støjsvag. Den samlede klang er dog stadig som beskrevet ovenfor, men det understøtter også, at MC delen faktisk bare gør det den skal og ikke andet. Og dermed gør den det faktisk lige så godt som en Ortofon stepup til 12.000,-!


Specifikationer:

  • Princip: MM/MC Riaa
  • Modstand (ohm): MM 47k, MC 100, 470, 1000
  • Dimensioner: 11,5 x 5 x 16 cm (B x H x D) pr. kabinet.
  • Vægt: 1 kg.

Pris: Kr. 8899,-.

Forhandler:

Now-in-stereo

Web: www.hifistore.dk / www.now-in-stereo.dk
Mail: info@now-in-stereo.dk
Tlf: 20 84 94 27


Kiseki Blue NS

Alle entusiaster med et par år på bagen, som undertegnede, kender navnet Kiseki. Men ligesom jeg er der sikkert lige så mange, der har glemt det under vinyl-krisen, hvor det ene mærke efter det andet måtte skifte fokus eller give op.

Men kig en gang i din gamle samling af Hifi-Årbogen eller Hifi-Revyen, og så vil du finde Kiseki dér, sammen med Koetsu og alle de andre fra dengang. Og takket være vinylens renæssance, så har de samme folk taget mærket op igen, og lavet helt nye modeller, med en god portion tradition i bagagen. Nogle er ”New Stock”, hvor alt er ny udviklet, men der er også fundet en del gamle huse til en ”New Old Stock” serie med moderne motorer i.

Her lytter vi nærmere til den nye Blue NS model, hvor både hus og motor er nyt, men funderet i de gamle modeller. Huset er kortere end tidligere, for nemmere at passe på moderne arme, men det er stadig lavet af smedet og fræset aluminium, som derefter er eloxeret i den klassiske blå farve. Der er tale om en lukket konstruktion, hvor bunden er en gylden plade. En ting man sjældent ser, men som også var på den gamle model, så det skal selvfølgelig med.

"Motoren" er lavet in-house, og består af dele leveret af de bedste, men er samlet af Kiseki folkene. Output er relativt højt for en MC low, og ligeså er den interne impedans ganske høj, hvilket borger for aktiv forstærkning. Men det fungerede ualmindeligt godt sammen med Ortofon stepup’en i lytterummet. Begge dele blev selvfølgelig afprøvet.

Opsætningen af Kiseki Blue NS er nok det nemmeste jeg nogensinde har oplevet. Med tiden får man en god fornemmelse for det, men at den sad rigtig i første forsøg, havde jeg nu ikke regnet med! Selvfølgelig blev alle detaljer gået igennem, men ændringerne var meget små, og nok mest for perfektionens skyld. For Blue NS er faktisk ikke specielt kritisk. Og især Azimuth justeringen overraskede… Blue NS var nærmest ligeglad med hvor meget den hældte den ene eller anden vej. Nu gætter jeg bare, men det kan skyldes den relativt brede shibata-agtige nål den benytter, eller det meget høje nåletryk den som standard skal have!

Lytteindtryk

Med Kiseki Blue NS har vi bevæget os ind på ”Benz Ebony”-territorie, og så er der noget at skulle leve op til. Men den lader sig ikke kue, og det vil være svært for mig at sige, at den ene er bedre end den anden. Kiseki’en har dog en anden klang, og her er det den personlige præference, der afgør valget.

Den sporer generelt rigtig godt, og kun ”killer”-sporet på testpladen giver problemer, men det er altså også de færreste pickup’er, der klarer det. Men det pudsige er, at Blue NS sporer så godt, at antiskating faktisk slet ikke er nødvendigt!

Kiseki Blue er mere direkte og ligefrem i sin lyd, og befinder sig et sted mellem det bedste fra Benz og Ortofon. Det betyder, at den ikke besidder helt den samme ”varme” som Benz, men heller ikke tangerer det analytiske fra Ortofon. Årsagen skal findes i, at Blue NS har et øget fokus i mellemtone-området, som dels tydeliggør en masse detaljer og nuancer, men også giver en lidt mere direkte klang. Det betyder også at oplevelsen af nærvær er større på stemmer og instrumenter. Især blæserinstrumenter får en frasering med, som er i særklasse.

Klangmæssigt betyder det ligeledes, at bassen kan opleves slankere end Benz Ebony. Det er dog ingenlunde tilfældet, for den er mindst lige så detaljeret, nuanceret, præcis og ikke mindst lækker og blød, og med en fantastisk rytme og drive, som lægger fundamentet til den gode oplevelse… meget a la Benz Ebony’en.

I den anden ende mødes man af en diskantgengivelse, der er så blød, lækker og luftig, at man forventer at finde et lille skilt med ”Made in heaven”. Og det er lige før, at Benz Ebony’en må trække sig på dette område. Det betyder også, at for eksempel bækkerner gengives med præcision, nuancering og lethed, uden nogensinde at nærme sig forvrængning. Det er bare træ mod metal, og så lyden af bækkenet, der vibrerer. Jeg har i mine noter skrevet: ”Silkelækker”, og det er nok den mest præcise beskrivelse man kan bruge. Det er udstrakt på en måde, så man ikke oplever andet end udstrakthed, som ikke ender.

Lydbilledet er stort og præcist, og er fuldt på højde med Benz Ebony. Der er masser af højde, bredde, og langt ind bagved i dybden, faktisk en anelse mere end Ebony’en! Men på grund af det ekstra fokus placeres sangere og instrumenter også lidt længere fremme, og det er lige præcis svesken på disken. For der lægges ikke fingre imellem, og det balancerer i nogle tilfælde på en skarp knivsæg, dog uden at falde over kanten. Men det er lige før, og hvis indspilningen ikke er i orden, så får du det at vide! Jeg ved, at man kan skære med lyd, og nu ved jeg også hvordan… men mærk jer; det er på ingen måde Blue NS skyld. Den gengiver det bare, som det er indspillet, og så lige med lidt ekstra fokus. Det kan også give oplevelsen af, at Blue NS lige mangler det sidste lille ”puf” for at lyden slipper helt fri. Men det udelukkende indspilningernes skyld, og dermed er Kiseki Blue NS lidt mere kildekritisk end Benz Ebony.

Detaljeringen er i særklasse, og Benz Ebony klasse! Hvis det er på pladen, så hører du det! Men støjniveauet er også lidt højere, end jeg er vant til. Men det er altså fordi, at Blue NS støvsuger rillerne for alt de indeholder!

Trods en relativt høj intern impedans på 40 ohm, som i teorien skal belastes med gange 10, så fungerer Kiseki Blue NS faktisk bedste med en modstand på omkring 100 ohm, eller med en rigtig god trafo/stepup. Ved 400-500 ohm bliver Blue NS så pågående, at den gode oplevelse ryger. Så dette er undtagelsen, der bekræfter reglen.

Kiseki Blue NS er ubetinget en af de bedste pickupper, jeg nogensinde har hørt, men den er ikke en allround pickup som Benz Ebony, og kræver lidt mere matchning med både anlæg og plader. Den er dog i absolut ”Top Klasse”, så den udmærkelse får den med.


Specifikationer:

  • Frekvensområde: 20-25.000 Hz.
  • Output: 0,44 mV.
  • Compliance: 16 mN.
  • Rør/Nål: Boron/Line-contact.
  • Anbefalet nåletryk: 2,4 gr.
  • Anbefalet modstand: 400 ohm.
  • Vægt: 8 gr.

Pris: Kr. 15.000,-.

Importør:

Interceptor Audio

Web: www.interceptor.dk
Mail: info@interceptor.dk
Tlf: 4827 7979


Reference-udstyr:

  • Pladespiller: Michell GyroDec SE, Reed 3P
  • Pickup: Benz Micro Ebony TR, Goldring Legacy
  • Stepup/Riaa: Ortofon ST-80SE, Vincent PHO-700
  • CD-afspiller: McIntosh MCD500
  • Streamer: Audiophilleo 2
  • Forstærkere: Audio Analogue Bellini, Vincent SP-995
  • Højtalere: Xavian XN360
  • Kabler: Vincent XLR, SilverSonic AirMatrix RCA, SilverSonic Q10, SilverSonic D-75, AM USB
  • Strømfilter: Isotek Syncro, PS Audio Dectet
  • Tilbehør: Sound InVision paneler, SoundSmith EZ-mount


Lytterum:

Lytterummet er rektangulært, lige under 20 m2. Højtalerne spiller på tværs af rummet med ½ meter til bagvæggen og over 1 meter til sidevæggene. Højtalere og lytteposition udgør en ligebenet trekant, med 2 meter på hver led. Rummet dæmpet med absorbenter og diffuserende paneler.

 

Nye anmeldelser
Thorhauge M. 70
13.08.2017
Audiovector QR 3
10.07.2017
Norma HS IPA1
19.06.2017
På med vinylen 13
22.05.2017
Dynaudio Contour 30
21.04.2017
Hotte anmeldelser
Hvad kan jeg få for 25 K?
01.05.2007
CD-afspiller test
23.08.2006
Hvad kan jeg få for 50 K?
23.03.2009
Kabel test
08.08.2006
Stortest: 5 billige DVD maskiner
14.05.2005
Seneste Nyheder
Ny butik i København
19.09.2017
Goldring E Series
12.09.2017
Rega Ania
08.09.2017
Ny Emotiva forhandler i Danmark
02.09.2017
Audiovector SR 3 Arreté Raw Surface
21.08.2017
Nye Artikler
Avanceret model for højttalere
17.06.2013
Tidsforvrængning?
07.03.2011
Sådan sætter du din pladespiller korrekt op!
13.02.2011
Digital DIY korrektion af højtalere
26.09.2010
Streaming Audio Media
26.01.2010
Persondatapolitik  |  Copyright Copyright © 2017 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes