Her er du: Indsigtsartikler - Danske hjem bugner af digitalt udstyr 29. marts 2024 | 08:20   
Redaktionelt
Forsiden
Nyheder
Anmeldelser
Indsigtsartikler
Besøgsartikler
Arrangementer
Interaktivt
Køb, Salg & Bytte
Tilbudsavisen
Debat Forum
Services
Kontakt
Søgning


Danske hjem bugner af digitalt udstyr
Af: BFE, redigeret af HIFI4ALL.DK  [14.05.2003] Print artikel
De danske forbrugere købte i 2002 for mere end 5,2 milliarder kroner radio-tv udstyr, hvilket er 8% mere end i 2001. Og det er de digitale forbrugerelektronik produkter, som trækker væksten...

I et gennemsnitligt dansk hjem finder man flere og flere TV-apparater, hvoraf ét er et bredformat TV med surround sound anlæg, en DVD-maskine, en video-maskine, flere stereoanlæg, mindst én PC, en printer, en bærbar PC, en lommecomputer, en CD- og DVD-brænder, et digitalt videokamera, et digitalt stillbilled kamera, en håndfuld bærbare kassette-, CD-, mini disc- og MP3 -afspillere, mange fastnet telefoner heraf flere trådløse, adskillige mobiltelefoner og anlæg i bilen med radio, video samt navigation. Og i de avancerede familier er der endnu mere digitalt forbrugerelektronik.

DVD overhaler video
DVD’erne haler godt ind på videoerne. Danskerne købte i 2002 210.000 DVD-afspillere til tv´et, hvilket er en stigning på 40% målt i styktal i forhold til 2001. Salget af video-maskiner var i 2002 på 190.000 styk, hvilket er en mindre vækst på et ellers stabilt marked. 2002 er det første år, hvor danskerne købte flere DVD-afspillere end video-maskiner. Man kan konstatere, at forbrugerne mener DVD alvorligt som valg af afspiller til deres TV, og i fremtiden forventes det, at det samme vil ske med DVD-optageren, som allerede er ude i butikkerne. Video dækker fortsat et behov for tidsforskudt tv-optagelse og som afspiller for de mange videobånd, husstanden gennem årene har optaget og gemt i deres videobibliotek.

TV skal ses i bredformat - hjemmebio
Når danske forbrugere skal se digitale TV- eller DVD-film, sker det i bredformat 16:9 - også kaldt widescreen. Flere TV programmer giver nemlig allerede i dag seerne mulighed for at se i bredformat, og DVD film er altid i widescreen. Biografoplevelsen bliver fuldstændig med surround sound med flere højttalersystemer, der flytter biografens lydoplevelse og filmens effekter hjem i stuen.

Der blev solgt 140.000 bredformat-TV i 2002, hvilket er en stigning på ikke mindre end 56% i forhold til året før, hvor der blev solgt 90.000 styk. Der står allerede i dag bredformat TV i mere end 17% af de danske hjem. Salget af almindelige TV i 4:3 format er faldet med 5% fra 2001 til 2002 med et styktal på 200.000 i 2002. Det er en fortsættelse af en nedgang, som startede i 1999, hvorefter salget er faldet med 157.000 færre solgte 4:3 TV-apparater end i 1998. Det nye plasma fladskærms-TV til væggen er trods en stykpris på mellem 40.000 - 150.000 kroner begyndt at blive efterspurgt, og i 2002 valgte 1.200 denne nye TV-løsning. Totalt steg salget af TV i 2002 med 13% i forhold til 2001 til i alt 340.000 styk.

Digitale kameraer boomer
Danskerne har i 2002 for alvor taget de digitale kameraer til sig. Salget af digitale stillkameraer er næsten fordoblet fra 2001 til 2002 med en stigning på 90% til et totalsalg på 190.000 kameraer. Salget af videokameraer er steget med mere beskedne 14% til 40.000 kameraer, som dog stadigvæk vidner om massiv forbrugerinteresse. 3/4 af videokameraerne er digitale.

Stereo smelter sammen med tv
Salget af stereoanlæg steg med 3% fra 2001 til 2002, hvor der blev solgt 175.000 styk, men anlæggene bliver større og dyrere og bliver i stigende grad anvendt sammen med TV’et som en attraktiv del af hjemmebiografen. Heraf tegner de nye home cinema systemer med surround sound sig for en stigende andel med 35.000 solgte eksemplarer i 2002.

Bilradio og navigation
Der blev i 2002 solgt 185.000 bilradioer, hvilket er en stigning på 16% i forhold til 2001. DR’s introduktion af otte specielle DAB programmer i 2002 har ikke haft en salgseffekt endnu, men det er forventningen, at DAB vil begynde sin indtrængning som digital bilradio i 2003. Der blev i 2002 solgt 8500 navigationsudstyr til bilen, hvilket var en vækst på 6% i forhold til 2001.

Samlet vækst på 8%

Samlet set var der en omsætningvækst på hele radio tv området på 8% fra 4,8 milliarder kroner i 2001 til 5,2 milliarder kroner i 2002.

Satellit TV er gået ned
På satellitområdet blev størstedelen omlagt til digital modtagelse i 2001, og det medførte naturligt nok en voldsom salgspukkel af digitale satellitmodtagere. 170.000 modtagere blev der solgt i 2001. Det tal faldt til 85.000 modtagere i 2002.

Samlet set blev omsætningen målt i forbrugerkroner på antenne-, satellit- og kabelTV-området i alt 0,7 milliarder kroner i 2002.

Trådløse telefoner er populære
Salget af mobiltelefoner blev på 950.000 styk i 2002 et fald i forhold til 2001. Samtidig gik salget af fastnettelefoner frem fra 695.000 i 2001 til 710.000 i 2002, hvoraf 350.000 er trådløse telefoner. Oven i er der i 2002 solgt 45.000 ekstra håndsæt til de trådløse basistelefoner. Med denne udvikling kan man konstatere, at mobiltelefonen ikke har overtaget brugen af den almindelige telefon, men derimod fungerer som et supplement til fastnettelefonien og hjemmets internetopkobling. Trådløse telefoner har over de sidste 5 år oplevet en voldsom fremgang med en femdobling fra 80.000 til 395.000 i 2002 vel og mærke, hvis ekstra håndsættene tælles med. Samlet set blev omsætningen målt i forbrugerkroner på tele-området i alt 2,8 milliarder kroner i 2002.

Lagringsmedie - produkter i nød
Markedet for lagringsmedier som CD-R, DVD, memory card, video- og audiobånd m.v. oplevede i 2002 en svær tid. Det er en effekt af de høje kopiafgifter til kunstnerne, som i 2002 for alvor slog igennem på de digitale lagringsmedie-produkter. Med ulovlig konkurrence fra importører der sælger uden afgiftsbetaling til Copy-Dan, samt en stigende forbrugeropmærksomhed på lovligt indkøbte CD-skiver via e-handel på en tysk hjemmeside til langt under prisen købt i Danmark, var det svært for de normale handelskanaler at klare sig. Samlet set blev omsætningen målt i forbrugerkroner på blankmedia-området i alt kun 0,4 milliarder kroner i 2002.

Andre artikler
Avanceret model for højttalere
17.06.2013
Tidsforvrængning?
07.03.2011
Sådan sætter du din pladespiller korrekt op!
13.02.2011
Digital DIY korrektion af højtalere
26.09.2010
Streaming Audio Media
26.01.2010
Nye Besøgsartikler
SoundSociety 2024
03.03.2024
På besøg hos Dantax/Raidho
18.04.2023
På besøg hos Nordsø Records
07.03.2022
CPH HighEnd 2019
27.10.2019
På besøg hos Michell Engineering
26.09.2019
Seneste Nyheder
SVS Ultra Evolution
27.03.2024
Triangle Borea BR10
16.03.2024
Matrix Audio
01.03.2024
Leak Sandwich 250
27.02.2024
Skinbjerg MC stepup
22.02.2024
Nye Anmeldelser
Musical Fidelity A1
28.01.2024
Vincent DAC-700
02.10.2023
Revival Atalante 3
25.08.2023
Audio Research I/50
15.06.2023
Raidho X1.6
15.03.2023
Persondatapolitik  |  Copyright Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes