Her er du: Besøgsartikler - IFA 2003 - Interview med Jamos Brand Director 24. november 2017 | 19:41   
Redaktionelt
Forsiden
Nyheder
Anmeldelser
Indsigtsartikler
Besøgsartikler
Arrangementer
Interaktivt
Køb, Salg & Bytte
Tilbudsavisen
Debat Forum
Services
Kontakt
Søgning


IFA 2003 - Interview med Jamos Brand Director
Af: Redaktøren - Fotos: Admin.  [02.09.2003] Print artikel
I dette eksklusive interview tages du med bag kulisserne og får et indblik i Europas største højttalerfabriks forretningsområder og strategier for fremtiden. Incl. media klip!

Én af de største danske repræsentationer på IFA 2003 var Jamo, der havde en meget stor stand sammen med Onkyo. Jamo har distributionen af Onkyo i otte europæiske lande, så det var nærliggende at reklamere for dette sammen med egne produkter.

Vi trængte Jamos Leif Schmücker op i en krog til et interview. Han er med et godt dansk udtryk Jamos Executive Brand Director, som vel vil sige, at han skal sørge for at alle kender Jamo:

Nu promoverer Jamo sig på IFA sammen med Onkyo. Er der nogle ejermæssige forbindelser mellem de to firmaer ?

Nej, overhovedet ikke. Vi startede samarbejdet med Onkyo for nogle år siden ( efter af Hifi-klubben stoppede distributionen, Red. ) Vi startede i 98 eller 99 med distributionen i Frankrig og Tyskland og så har det udviklet sig derfra.
I dag foregår samarbejdet på et meget højt strategisk niveau, hvor også produkt- og salgsudvikling indgår. Ejermæssigt er der ingen forbindelser, men vi har som bekendt distributionen i otte lande i Europa gennem vore datterselskaber. Mange af Jamos distributører har også distributionen af Onkyo, så det er muligt at sammensætte nogle rigtig gode løsninger, der passer sammen. Her på IFA prøver vi at sende det signal, at vi har disse løsninger.

PÅ IFA kommer der en række branchefolk og almindelige mennesker, som ikke er klar over samarbejdet. Hvordan tror du, dette signal bliver modtaget ?

Det er naturligvis særdeles spændende at se. Vi har nedtonet forholdet en smule i forhold til 2001, hvor Onkyo var markeret meget stærkere på standen. De fleste besøgende kommer dog fra Tyskland, som er et enormt marked for Jamo, så vi er ikke nervøse for en eventuel forvirring.
PÅ CES i USA benyttes Jamo også sammen med Onkyo, så på verdensplan er man klar over, at dette samarbejde er frugtbart.

Når man går rundt her på IFA, er der enormt fokus på billedsiden. Jamo er traditionelt et lydfirma. Indgår der billedprodukter i jeres strategier for fremtiden ?

Tja… jeg tror vi skal en tur rundt på den lukkede del af standen, for der står faktisk en prototype på en plasmaskærm. Der er dog også på AV-siden produkter, som Onkyo har valgt ikke at gå ind i. Derfor har vi hos Jamo taget initiativer selv. Vi præsenterer vores DVD-receiver, DVR-50, som er udviklet i samarbejde med KISS ( der også havde en stand på IFA, Red.) Den understøtter alle lydformater, dog ikke SACD og DVD-Audio. Så er der jo vores kommende 42” plasmaskærm i High Definition, som bygger på Fujitsus seneste teknologi, som vi finder er den bedste. Vi har valgt at udstyre den med en Sigma 8610 chip,  der er en MONSTER grafik chip. Den forventer vi os rigtig meget af. Som en lille spiller på dette store marked har vi valgt at integrere systemet med fælles remote, der eksempelvis tænder både DVD-receiver og TV. Ligeledes vil lyden fra TV automatisk komme ud gennem receiveren, hvis den tændes sammen med TV’et. Der er også mulighed for tilslutning af en computer. Vi har forsøgt at integrere nogle af den mest almindelige teknologier og gøre det nemt at bruge det hele via den ene remote, der betjener en lang række menuer og undermenuer som det kendes fra computerverdenen. Det er altså en helt anden tilgang til tingene, end man er vant til at se, hvor der kommer en ny knap på remoten, hver gang der kommer en ny funktion. Både plasmaskærmen og DVD-receiveren er både udviklet og produceret i Danmark – det er ret unikt.

Du sidder lige op af en væg fyldt med coaxiale enheder. Er der salg i disse Custom Installation enheder ?

Ja, bestemt. Det har været med i Jamos forretningsområde i snart 15 år og især i USA er der nu fuld fart på enheder, der indbygges i hjemmet i vægge eller loftet. Ofte bliver disse løsninger kombineret med højttaler fra vores almindelig program. Især USA er helt vilde med in-wall enhederne og Jamo har jo et kæmpe program at tilbyde. Det er vel noget i retning af 40 % af vores omsætning i USA, der går gennem disse enheder. Vi er nu ved at rulle dette program ud i resten af verden.

Ved mit sidste besøg hos jer i Glyngøre mindes jeg intet om produktionen af disse enheder. De ligner heller ikke noget, der fremstilles i Danmark.. ?

Nej, disse enheder produceres ikke i Danmark. Faktisk er det kun ca. 60 % af den samlede Jamo produktion, der finder sted i Glyngøre. Vi har været nødt til at rykke noget af produktionen ud for at være konkurrencedygtige på prisen på dette område. Vi er stadig meget dygtige til at følge med, når det drejer sig om traditionelle bokse især takket være vores højteknologiske fabrik, der nu har 30.000 m2 under tag og producerer flere højttalere end nogen anden fabrik i Europa.

Da jeg besøgte jer for nogle år siden var der total stagnation i det asiatiske marked. Den er væk nu. Hvordan går salget nu og har markederne ændret sig.

Ja, det er dejligt, der er kommet gang i markedet igen. I forhold til tidligere er det nu især Kina og USA, der virkelig ekspanderer. Det er gået så stærkt de seneste år, at den stagnation, der fulgte i kølvandet på d. 11.september 2001, gik helt uden om Jamos salg. Vi mærkede faktisk intet til den.  I USA er vi kendt for de lidt større installationer med højttalere i hele huset og dette kundegrundlag har ikke fundet det nødvendigt at stoppe deres investeringer i denne type underholdningselektronik.

Den udvikling markedet har taget især i USA og flytningen af en del af produktionen ud af Danmark – hvordan påvirker den jeres strategi for fremtiden ?

Vi har absolut taget ved lære af, at vi på et tidspunkt ikke var konkurrencedygtige. Derfor er vi konstant på vagt overfor, hvordan omkostningerne fordeler sig. Det betyder, at vi overvejer meget nøje, hvor hvert enkelt produkt skal produceres. Hvis det viser sig, at markedet i USA fortsætter med at vokse i samme grad, vil det være lidt tåbeligt at blive ved med at transportere store og tunge kabinetter over Atlanten. På den anden skal man heller ikke kimse af effekten af, at kabinetterne er designet og ”Made in Denmark” – i USA har det en meget stor betydning for den kreds af kunder, der vælger Jamo. Det er typisk også de kunder, der vælger skandinavisk design i andre sammenhænge.

Når nu amerikanerne er vilde med dansk design – hvorfor så ikke udbygge en dansk produktion af elektronikken i stedet for at satse på Onkyo – nu I er gået i gang med en DVD-receiver og et TV ?

Som du selv siger, så er vi jo gået i gang. Vores nuværende AV-produkter produceres hos Flextronic i Pandrup……

Har du en overraskelse til os ? Hvad er den næste dyre højttaler ? Vi skal nok lade være at sige noget til nogen – det bliver mellem os og HIFI4ALL.DK’s læsere…

Mjaa.. det kunne jeg godt sige noget om, men…. Nej, jeg vil nøjes med at sige, at vi arbejder på noget i den bedre ende – så langt vil jeg gå.

I havde jo i sin tid den store Oriel, som blev stoppet for et par år siden – jeg kunne godt fristes til at tro, at I arbejder på endnu et statement… ?

Ja, det var jo en fantastisk højttaler… joo, et nyt statement … det tror jeg godt, vi kan sige, der er tale om… I kan jo komme op til Jamo, så kan vi tage en snak… Det bliver i hvert fald noget I aldrig har set før – det kan jeg garantere jer…

Vi glæder os meget til at få den til test en dag på HIFI4ALL.DK. Vi takkede Leif for hans tid og sagde på gensyn i Glyngøre.

Link: www.jamo.dk

Flere besøgsartikler
Hifi & Surround 2017
29.10.2017
Hifi & Surround 2016
29.10.2016
På besøg hos fleXvoX
08.04.2016
Hifi & Surround 2015
25.10.2015
München 2015
17.05.2015
Nye indsigtsartikler
Avanceret model for højttalere
17.06.2013
Tidsforvrængning?
07.03.2011
Sådan sætter du din pladespiller korrekt op!
13.02.2011
Digital DIY korrektion af højtalere
26.09.2010
Streaming Audio Media
26.01.2010
Seneste Nyheder
Ny Audio Analogue importør
17.11.2017
Hegel 190
07.11.2017
GoldenEar Triton Reference
25.10.2017
Nyt fra Thorhauge
24.10.2017
Ny butik i København
19.09.2017
Nye Anmeldelser
Norma Revo SC-2 LN
13.11.2017
PS Audio Stellar Gain Cell Dac & S300
23.10.2017
Taga Diamond B-60
23.09.2017
Thorhauge M. 70
13.08.2017
Audiovector QR 3
10.07.2017
Persondatapolitik  |  Copyright Copyright © 2017 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes