Her er du: Anmeldelser - Cayin 252B 28. marts 2024 | 22:56
Debat Forum
Services
Kontakt
Søgning

Cayin 252B
Anmeldelse af: Bruno Barcelli  [14.01.2003] Print testen
Det er ikke så tit, at en integreret fjernøstlig mellemklasse forstærker rykker meget mere end et enkelt øjenbryn nogle få mm op på vores hærdede redaktør, men Cayins 252B slog fuldstændig benene væk under testholdet !!!!!!!!

Jeg kan ikke lade være – du får ikke lov at vente med afslutningen til det sidste kapitel:

Denne forstærker spiller ganske enkelt så bedårende, vildt dynamisk, kanonfedt og besnærende, så englenes sang kun kan ydes retfærdighed ved at afspille den over en Cayin 252B !! Så er det ligesom sat på plads…

For at starte med begyndelsen må jeg hellere fortælle, at Cayin har været på det danske marked nogle år efterhånden. Alle, der har været på udstillinger, vil kunne mindes at have set mærket, men kun de færreste har lagt intensivt øre det - og slet ikke 252B, som er den seneste inkarnation til afløsning af 251B. Cayin fremstilles af Zhuhai (ja, det hedder tju-hej) Spark Electronic Equipment CO. Ltd i Kina, som også har Spark på samvittigheden.

Cayin 252B ligner en rigtig integreret forstærker i gammeldaws forstand. Testeksemplaret blev leveret i sort og udmærker sig ved en meget speciel glasagtig finish på oversiden, lækker front med to store potmetre og en afbryderknap i midten. I drift lyser to kraftige blå dioder et mørkelagt lokale op uden problemer. Bagsiden er særdeles enkelt med 5 linieindgange og en linieudgang – flot! Ud over et stik til strømmen finder du to højttalerterminaler af almindelig, hæderlig kvalitet.

Overalt er finish ganske flot, men det helt store flop ved forstærkeren er afgjort fjernbetjeningen. Den ligner, føles og fungerer LAAANGT dårligere end den, der følger med det integrerede Schneider anlæg med radio, CD, båndafspiller og to højttalere, min tante gav 899 kroner for i Føtex for en del år siden. Der er ti knapper på den – kun de tre kan bruges til noget nemlig volumen op, ned og mute. Ikke en gang afbryderen virker. De manglende funktioner står endda beskrevet i manualen - For pokker – SÅ DROP DEN DOG !! Hermed slutter udladningen af galde.

Indvendig er den særdeles gedigent bygget op med en stor, fælles ringkerne trafo på 750 VA og separate print til hver kanal med i alt 30.000 uF i lytterne. Signalvejen er gennemtænkt og kort med udmærkede komponenter, hvor det har betydning – sund fornuft. 252B yder 2 x 150watt i 8 Ohm og 2 x 270 watt i 4 Ohm.. Udgangstransistorerne er af den almindelige bipolar type fra Toshiba. Selve 252B står på massive aluminiumsfødder dæmpet med sorbotane for optimal afkobling. Vægt ca. 14 kg.

Der er altså intet ud over lidt sund fornuft, der skulle få denne maskine til at spille hverken værre eller bedre end alle andre i prisklassen. Men det gør den !

Jesper, som importerer Cayin gennem sit firma Interceptor, havde nøje instrueret mig i, at forstærkeren skulle have en lang tilspilningsperiode. Det er rigtigt, men forstærkeren har nok ikke lyttet efter. Første CD i afspilleren var Supertramps genoplivnings CD fra 1999, som udmærker sig ved to ting: Fremragende lyd og mindst 300 afspilninger hos testholdet.

Resultatet af de første sekunder var lamslående stilhed. Ingen turde tale endsige trække vejret andet end overfladisk. Her var noget helt specielt ! Selv efter at have været pladesamlingen igennem, har jeg stadig svært ved at trække specielle egenskaber frem ved denne 252B’er, men jeg prøver. Den gør simpelthen alting rigtigt. Den er hamrende dynamisk i hele frekvensområdet, den er dybt loyal over for musikken uanset genre, den behandler alle områder af frekvensområdet med største naturlighed og homogenitet og vælger du at fokusere på enkelte dele af den musikalske sammenhæng som timing musikalitet, taber du vejret af beundring. Formidlingen af diskantområdet med samtlige overtoner giver en krystallinsk, men stadig varm oplevelse med myriader af detaljer og oceaner af plads og luft. Længere nede står både herre- og kvindestemmer flot foran dig med enestående sammenhæng til den omgivende musik. Bassen er dyb, slagkraftig og fuld af plasticitet, der gør det til en smuk fornøjelse at følge en god bassists krøller eller en tromme-ekvilibrists håndtering af dobbelte stortrommer.
Tag alle disse vidunderlige oplevelser og læg hertil en særdeles fornem gengivelse af optagerummet uanset hvilke instrumenter eller stemmer, der er tale om. Lydbilledet breder sig langt ud over højttalernes fysiske placeringer og der er virkelig tale om store scener med al den højde og dybde, du kan drømme om.

”Nu går han helt i selvsving” kan jeg allerede høre dig sige. Hvis en amp til 7,5 K kan det hele, er der jo ikke mere at komme efter….. Du har ret. Begrænsningerne ligger først og fremmest i det udstyr, du vælger at koble sammen med 252B’eren – især hvad angår højttalere. Som venligt havde vi et særdeles bredt udvalg fra små reolhøjttalere til Dynaudio Contour 3.3. Det bedste resultat fik vi med et sæt System Audio 1270 og 1280. Både hvad angår dynamik, homogenitet, rum og stereoperspktiv indgik de i en vellykket symbiose med 252B’eren, hvor i mod vi havde store problemer med at få den til at swinge rigtig godt sammen med Dynaudio’erne. Det var som at kombinere en Rolls Royce med den dyreste gravemaskine. De er begge fremragende, har en motor og glimrende teknologi, men kan bare ikke bruges sammen – i hvert fald ikke med samme overbevisende resultat, som andre mindre dyre kombinationer.
Hvad årsagen er, kan jeg kun gætte på. Et kvalificeret gæt kunne være, at Dynaudio’erne er ekstrem sultne efter masser af strøm. Omvendt var det ikke noget problem at få et uhyggeligt lydtryk ud af kombinationen uden tendenser til klipning. Et skift til referencen GamuT D200 med en passiv forforstærker gav den fornødne ro – så gættet er nok godt nok alligevel.

Konklusion:
Hvis du er ligeglad med fjernbetjening, har et sæt rimelig letdrevne kvalitetshøjttalere og gerne vil have en særdeles kraftfuld forstærker, der spiller rigtig godt, er 7.500,- nærmest latterlig lavt prissat for denne perle, som det vil gøre ondt i sjælen at sende tilbage til Interceptor. Er det øvrige anlæg i orden, vil du med denne forstærker aldrig mere skamme dig over din lyd, men til enhver tid sidde og gnide dig i hænderne over, hvor billigt du fik super detaljeret high-end lyd derhjemme. Den spiller ganske enkelt alle slags musik fremragende!

”HIFI4ALL.DK Editors Choice”

Tech Spec:
Udgangseffekt: 2 x 150 watt RMS, 8 ohm, 2 x 270 watt RMS, 4 ohm