Forfatter |
|
chrissor Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 15
|
Sendt: 27 November 2011 kl. 11:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min m5er har stået stille et par måneder og da jeg så i går smed en skive i, skete der ingenting andet end at den skrev "no disc". Har prøvet med mange cder, men med samme udfald hver gang. Skal den bare renses eller skal den sendes til rep.? Den er 3 år gammel, men ikke blevet brugt specielt meget.
__________________ nad c390dd
gamut phi7
musical fidelity x-can v8p
cambridge dacmagic
sennheiser hd800
|
Til top |
|
|
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7539
|
Sendt: 27 November 2011 kl. 12:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den skal sandsynligvis til reparation. En rensning vil næppe afhjælpe problemet, da den selv med en beskidt laser burde kunne indlæse TOC på nogle af pladerne.
Nogle M5 kan drille lidt afhængigt af alderen, så jeg vil anbefale dig at få den sendt til service. __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 27 November 2011 kl. 12:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan være at disc'en ikke snurre rundt, men blot står stille mens laseren prøver at aflæse. Det har jeg selv oplevet på andre maskiner.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
chrissor Forum Bruger

|
Sendt: 27 November 2011 kl. 12:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay tak for svarene... Så må jeg se at få den slæbt ned i butikken, så den kan komme til service  __________________ nad c390dd
gamut phi7
cambridge dacmagic
sennheiser hd800
|
Til top |
|
|
BCBC Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 368
|
Sendt: 27 November 2011 kl. 12:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Chrissor
Prøv at tage netstikket fra den et par minutter, og prøv så igen. Det er ikke sikkert det hjælper, men eller er der muligheden for at bestille et nyt drev hjem. Se:
http://www.hifiklubben.dk/information/praktiske-oplysninger/ service-og-reservedele/
Det koster i omegnen af 700-800 kr for sådan et drev. Har selv skiftet det på min (det havde lidt mekanisk støj)
Dette bør du kun gøre hvis du har prøvet det før, der skal bla. skiftes det flade kabler (følger med til drevet) til laserhovedet, samt lodes en lus af på læserhovedet.
Du kan selvfølgelig også vælge at gøre som Ronin skriver og sende den til service. Men jeg vil gerne hjælpe dig med at skifte drevet hvis du køber et hjem, og har lyst til at køre en tur til sydsjælland, så giver jeg en kop kaffe og hjælper dig med det!
Mvh
Bøje __________________ Livet er som en BOX med hifi, man ved aldrig hvad man får!
|
Til top |
|
|
chrissor Forum Bruger

|
Sendt: 28 November 2011 kl. 16:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Bøje
Mange tak for svaret. Jeg vil helt sikkert overveje at tage turen til Sydsjælland, men skrive lige en besked til dig, hvis det bliver aktuelt. I hvert fald mange tak for tilbuddet, det er meget fornemt.
__________________ nad c390dd
gamut phi7
cambridge dacmagic
sennheiser hd800
|
Til top |
|
|
High sky Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 279
|
Sendt: 28 November 2011 kl. 16:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg ville da lige prøve at puste luft (med munden) ind i skuffens revne når den er åben, det kan godt være noget støv omkring laserhovedet. Der skal pustes godt til.
Mvh
|
Til top |
|
|
BCBC Forum Bruger

|
Sendt: 04 December 2011 kl. 08:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
chrissor skrev:
Hej Bøje
Mange tak for svaret. Jeg vil helt sikkert overveje at tage turen til Sydsjælland, men skrive lige en besked til dig, hvis det bliver aktuelt. I hvert fald mange tak for tilbuddet, det er meget fornemt.
|
|
|
Hej Chrissor
Hvad fandt du ud af
Mvh __________________ Livet er som en BOX med hifi, man ved aldrig hvad man får!
|
Til top |
|
|
BCBC Forum Bruger

|
Sendt: 10 December 2011 kl. 12:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Flere har efterhånden kontaktet mig for hjælp til udskifning af drev på en Nad M5. Jeg har derfor udarbejdet en lille instruktion se nedenen under!
Alder først vil jeg understrege at jeg ikke lever af elektronik til daglig. Jeg har efter bedste evne forsøgt at skrive en instruktion i udskiftning af drev på en Nad M5 og en udskiftning er lykkes fint på min egen. Dog er der meget der kan gå galt under udskiftning, og der kan være andre ting galt med maskinen end drevet. Nedenstående er derfor ment som en hjælp, og jeg vil derfor ikke have klager eller erstatningskrav, hvis det ikke lykkes eller andet går galt. Hvis man ryster lidt på hånden eller selv tvivler bør man sende den til reparation i stedet. Held og lykke J
Når du får dit drev hjem gør du følgende: Fjern evt. cd fra maskinen og tag spændingen fra. Tag låget af M5'eren. Over drevet sider en afskærmning monteret med 4 skruer fra bunden af maskinen. Afmonterer skruerne og fjern afskærmningen. Tværs over drevet sidder et åg (den der holder cd'en på plads mod spindlen under afspilning) monteret med en skrue i hver side! Bid mærke i hvordan den vender og fjern denne. Nu kommer laseren til syne. Over fladkablet til laseren sider et stykke plastik der er beregnet til at holde fladkablet på plads i laserhovedet og sikre forbindelse mellem disse. Med en lille skrutrækker skubbes forsigtigt på dette plastik, skiftevis i højre og venstre side af plastikket, således at afstanden mellem laser og plastik hele tiden er den samme i højre og venstre side. Når plastikken er så langt ude den kan komme (sidder stadig fast på laserhovedet ellers har du taget for hårdt) kan fladkablet tages ud af sprækken på laserhovedet. På printet til højre for drevet op mod displayet sidder 2 hvide stik som begge skal kunne følges tilbage til drevet. Afmonter dem fra printet. Drevet skulle nu være afmonteret elektrisk og bliver nu kun holdt på plads i cd-afspilleren af 4 skruer. Vær opmærksom på at drevet står på afstandsstykker og evt. nogle plastik eller silikone ringe der har 2 funktioner. 1 at afkoble drevet mekanisk fra resten af maskinen. 2 at justere drevet så det køre lige ud af maskinen uden at slæbe på når cd-skuffen åbnes. Afmonter de 4 skruer og fjern forsigtigt drevet fra maskinen under hensynstagen til af skiver og afstandsstykker bliver på sin plads. Der følger muligvis afstandsstykker skiver og fladkabel med til det nye drev som kan bruges om nødvendigt når du skal samle igen! Nu pakkes det nye drev ud. Vær opmærksom på at det nødvendigvis ikke er 100% magen til det gamle, da der er kommet en forbedret model. Det virker alligevel J Nu fjernes åget på det nye drev så laseren kommer til syne (hold styr på hvad der er fra det gamle og nye drev, skruer og åg er nødvendigvis ikke ens). Under slidsen til fladkablet på laseren sider et lille print. Det er på dette print der sidder en tin klat som skal fjernes. Tin klatten beskytter laseren mod statisk elektricitet, der kan beskadige laseren under transport, ved at korslutten nogle terminaler til følsomme komponenter i laserhovedet. Sammenlign nu det gamle og det nye drev. Det skulle nu være muligt at identificere den tin klat der skal fjerne. Varm en lille loddekolbe op og rens spiden så der ikke er gammelt tin eller snavs på. Lod klatten af, tjek at forbindelserne på printet ikke mere er kortsluttet af tin. Hvis der er mere tilbage rendes loddespidsen igen og processen gentages. Det er nu tid til at montere det nye drev. Tjek at ledningerne til hovedprintet allerede sidder i det nye drev, ellers monteres de først (følger med eller bruges dem fra det gamle drev). Tjek afstandsstykker og skiver er på plads og skru drev løst i. Spænd nu skruerne over kryds medens du justere drevet ind så der er frigang mellem drevskuffen og sprækken i maskinen hvor drevskuffen kommer ud. Åben plastikdimsen på laseren forsigtigt som før beskrevet og sæt fladkablet ind i laseren. Tjek at fladkablet er helt i bund og sidder lige, plastikdimsen skubbes nu på plads igen (skiftevis højre og venstre side). Tjek at fladkablet er sider fast og lige, samt at plastikdimsen er helt i bund. Montere nu stikene til hovedprintet og åget på drevet. Sæt strøm til maskinen og test at skuffen køre ind og ud som den skal uden at slæbe på, ellers juster dette. Lige en cd i maskine og tjek at den indlæser cd’en som den skal. Hvis det virker, så tag nu cd’en ud og fjerne spændingen. Montere afskærmningen under hensynstagen til at ledninger mellem drev og hovedprint ligger de rigtige steder og ikke kommer i klemme. Montere låget spil musik og vær glad J
Håber der er nogen der kan bruge det til noget!
__________________ Livet er som en BOX med hifi, man ved aldrig hvad man får!
|
Til top |
|
|
chrissor Forum Bruger

|
Sendt: 15 December 2011 kl. 17:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er det netop lykkes mig at skifte drevet med succes ved hjælp af BCBC's guide! Super arbejde og kæmpe tak herfra  __________________ nad c390dd
gamut phi7
cambridge dacmagic
sennheiser hd800
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 15 December 2011 kl. 17:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Selvgjort er velgjort   __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
BCBC Forum Bruger

|
Sendt: 16 December 2011 kl. 16:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
chrissor skrev:
Så er det netop lykkes mig at skifte drevet med succes ved hjælp af BCBC's guide! Super arbejde og kæmpe tak herfra 
|
|
|
Selv tak __________________ Livet er som en BOX med hifi, man ved aldrig hvad man får!
|
Til top |
|
|