Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 20:49   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: audiotrak optoplay? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Crackpoth
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 21 December 2005 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

Hey Alle!
Laver dette kort lyden fra analog til digital eller den anden vej rundt?
Har også hørt at det kun dur ordentligt hvis du har sat det til en ordentlig computer og så self. et ordentligt anlæg, men det har jeg på det rene

"Audio, video, disco" - "I hear, I see, I learn"
Til top Vis Crackpoth's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Crackpoth

Raun
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2005
Sendt: 22 December 2005 kl. 00:49 | IP-adresse registreret  

Optoplay er et rigtig godt og simpelt eksternt lydkort.

Du sætter det i USB porten på din computer og det er ligegyldig med kvaliteten af computeren. Da Optoplay ikke benytter sig af andre enheder.

Kortet kan tilsluttes med analog mini jack eller med digital SPDIF. Det kan dog kun levere 2 kanals lyd, men hvis man ikke skal bruge det til andet end hifi, kan det jo være aldeles ligegyldigt. Det gode ved denne model, er at du betaler ikke for alt muligt surround etc. "Only stereo".

Mvh.

Til top Vis Raun's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Raun

Scatcat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 22 December 2005 kl. 01:20 | IP-adresse registreret  

Må tilslutte mig Raun

Det er simpelthen et genialt lille lydkort.

Ingen probs ved tilslutning.

Og IMO et af de bedste ext. 2 kanals lydkort til pengene. (har skrottet mit Creative 24bit external til fordel for dette).

Og den er ligeglad hvilken puter den er tilsluttet. Forudsat den har USB

Crackpoth
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 December 2005 kl. 18:04 | IP-adresse registreret  

Raun skrev:

Optoplay er et rigtig godt og simpelt eksternt lydkort.

Du sætter det i USB porten på din computer og det er ligegyldig med kvaliteten af computeren. Da Optoplay ikke benytter sig af andre enheder.Kortet kan tilsluttes med analog mini jack eller med digital SPDIF. Det kan dog kun levere 2 kanals lyd, men hvis man ikke skal bruge det til andet end hifi, kan det jo være aldeles ligegyldigt. Det gode ved denne model, er at du betaler ikke for alt muligt surround etc. "Only stereo".

Mvh.

Okay lyder rigtig nice, men når man både kan bruge minijack og spdif, hvilket er så den primære? Altså har den en minijack udgang på selve kortet, som den så vha en adapter laver om til spdif, eller er det den anden vej rundt?

Scatcat
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 December 2005 kl. 18:55 | IP-adresse registreret  

[/QUOTE]

Okay lyder rigtig nice, men når man både kan bruge minijack og spdif, hvilket er så den primære? Altså har den en minijack udgang på selve kortet, som den så vha en adapter laver om til spdif, eller er det den anden vej rundt?[/QUOTE]

Udgangen fra pc´en  til lykortet er analog. Den har minijack udgang, men der medfølger en adapter som kan omdanne den til digital (SPDIF). (TOS-link)

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005
Lokalitet: København
Sendt: 22 December 2005 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

Scatcat skrev:

Udgangen fra pc´en til lykortet er analog. Den har minijack udgang, men der medfølger en adapter som kan omdanne den til digital (SPDIF). (TOS-link)

Mener du at lyden sendes analogt gennem USB-kablet?

Lyden er digital hele vejen ud til lydkortet. Ude i lydkortet sendes det enten gennem en DAC (digital-to-analog-converter), så det kan kan sendes ud via de to phono-stik, eller det "pakkes ind" i et SP/DIF signal og sendes ud via den digitale udgang.
Til top Vis zuluDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zuluDK

Scatcat
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 December 2005 kl. 19:19 | IP-adresse registreret  

[/QUOTE]

Mener du at lyden sendes analogt gennem USB-kablet?

Lyden er digital hele vejen ud til lydkortet. Ude i lydkortet sendes det enten gennem en DAC (digital-to-analog-converter), så det kan kan sendes ud via de to phono-stik, eller det "pakkes ind" i et SP/DIF signal og sendes ud via den digitale udgang.[/QUOTE]

Du har ret. Jeg formulerede det bare forkert. DOHHHH

Men jeg bruger det "kun" til analog, sååå...

Crackpoth
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 December 2005 kl. 19:24 | IP-adresse registreret  

Jeg har planer om at sætte det fra bærbar og til min receiver.

Ser det således ud?

Computer    ---- Digital ----->     Optoplay   ----- analog ------> digital apapter   ------digital----->   receiver

Eller ser det således ud?

Computer    ---- Digital ----->     Optoplay   ----- digital ------> analog apapter   ------analog----->   receiver

I nr. 2 kan den analoge adapter med fordel jo undlades, da jeg vil have lyden sendt til min receiver i digital signal.

Spørsmålet er altså om optoplay sender digital eller analog signal ud FØR signalet sendes ind i den medfølgende apapter?

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 December 2005 kl. 10:32 | IP-adresse registreret  

Jeg tror ikke helt at du har forstået hvordan det fungerer.

Lyden er digital indtil den når ud til Optoplay USB-enheden (er det den du kalder adapteren?).
Herfra kan du så enten lade den konvertere lyden til analog og trække et sæt phono-kabler til din receiver.
Eller du kan trække et optisk kabel til overførsel af lyden digitalt.

Jeg ville klart foretrække den digitale løsning, da du med den også kan overføre Dolby Digital og DTS fra DVD film til din receiver.

Crackpoth
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 December 2005 kl. 18:24 | IP-adresse registreret  

zuluDK skrev:
Jeg tror ikke helt at du har forstået hvordan det fungerer.

Lyden er digital indtil den når ud til Optoplay USB-enheden (er det den du kalder adapteren?).
Herfra kan du så enten lade den konvertere lyden til analog og trække et sæt phono-kabler til din receiver.
Eller du kan trække et optisk kabel til overførsel af lyden digitalt.

Jeg ville klart foretrække den digitale løsning, da du med den også kan overføre Dolby Digital og DTS fra DVD film til din receiver.

Nej det er ikke optoplay enheden jeg kalder adapteren
http://www.short-media.com/review.php?r=249
På nederste billede ses en adapter. Mit spørgsmål er bare om denne lille adapter laver signalet fra analog til digital eller om den laver signalet fra digital til analog. For hvis det er den sidste så kan den jo bare undlades...

Udfra dit svar forstår jeg det sådan at selve optoplat [UDEN DEN LILLE ADAPTER SAT I] sender lyden ud digitalt, dvs at jeg i mit tilfælde altså ikke for brug for den lille adapter, da jeg skal bruge et digital signal.

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 December 2005 kl. 23:07 | IP-adresse registreret  

OK. Nu er jeg ved at være med.

Optoplay boxen har kun ét stik. Det stik er et kombineret stik og indeholder både et minijack (analog) og mini-optisk (digitalt) stik.

Hvis du vil køre analogt ud sætter du bare et almindeligt minijack stik i og sætter driveren til at spytte signalet ud analogt.
Hvis du derimod vil have signalet digitalt ud, sætter du den lille adapter i minijack-stikket, og sætter et almindeligt TOSLink optiske kabel i adapteren eller du sætter et optisk kabel med mini-TOSLink stik direkte i minijack-stikket.

Adapteren konveretere hverken den ene eller den anden vej, det eneste formål den har er at route det optiske signal som er placeret inde i bunden af minijack-stikket ud så det er tilgængeligt for et almindeligt TOSLink stik.

Var det til at forstå? Ellers så prøver jeg igen...   

Crackpoth
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 December 2005 kl. 13:02 | IP-adresse registreret  

Okay så jar jeg fået svar på mit spørgsmål! Tak!
Men ville det ikke være en fordel at undgå at bruge den lille adapter? Kan der ikke tabes noget signal eller bliver der overhovedet ikke pillet ved signalet når det går igennem adapteren?

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 December 2005 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

Der er intet elektronik eller lignende i den adapter, så der er ikke noget tab. Det eneste den gør er som sagt at den gør det muligt at benytte et almindeligt TOSLink optisk kabel.

Crackpoth
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 December 2005 kl. 14:53 | IP-adresse registreret  

Okay fedt!

Hvordan, udover et godt lydkort, for jeg så mine mp3'er til at lyde bedst muligt?

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 December 2005 kl. 15:41 | IP-adresse registreret  

Crackpoth skrev:
Okay fedt!

Hvordan, udover et godt lydkort, for jeg så mine mp3'er til at lyde bedst muligt?

Det gør du ved at lade være med at encode dem til MP3 i første omgang...
Hvis du vil have din musik til at fylde mindre, så vælge et lossless codec som fx APE eller FLAC, som kan reducere filstørrelsen til ~50% (ift. WAVE) uden at ændre på lydkvaliteten.

Et godt lydkort og et godt anlæg er ofte ikke en god idé sammen med MP3'er, da man så vil kunne høre alle begrænsningerne i MP3-kompressionen. De begrænsninger vil være mindre hørbare på et dårligere anlæg.

Crackpoth
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 December 2005 kl. 23:02 | IP-adresse registreret  

Okay, dvs at jeg faktisk lige så godt kan droppe et godt lydkort, hvis det bare er for at høre mp3'er over det nye anlæg. Det ville bare få det hele til at lyde meget dårligere?

Det vil altså kun kunne betale sig at invistere i godt kabel og lydkort, hvis det er for at høre høj kvalitets lydfiler over pc'en?

Det undrer mig faktisk lidt... Har eller hørt fra en ven at så længe at man har et godt anlæg og lydkort og en mp3 fil med 128 kbts eller opefter, så lyder det rigtig godt. Han har et anlæg til +50K og et creative extigy lydkort...Er det lydkort bedre en optoplay?

Så også en anden fyr her på forummet skrive at efter at han havde lavet sin egen DAC lød hans mp3 filer tæt på CD kval og han havde også et rigtigt lækkert anlæg (ved dog ikke hvilket lydkort). Kan det have noget med DAC at gøre?

Og hvis jeg nu V I L høre mp3'er (da det er i dette format jeg har absolut flest sange i ( købt over iTunes)), hvordan får jeg så dem til at lyde bedst?

Og ja.... ved godt det er "lidt" off-topic, men håber stadig du kan hjælpe mig

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 December 2005 kl. 23:58 | IP-adresse registreret  

Det er meget forskelligt hvad folk synes, der lyder bedst. Generelt synes folk at deres eget udstyr lyder bedst.

Dine MP3'er vil ikke komme til at lyde bedre med et dårligere lydkort, det var ikke det jeg mente.

Det jeg mente var at det er den dårligste komponent i et setup, der begrænser de andre, og jeg synes at det er synd at det er kilden (altså MP3'erne), der skal være den begrænsende faktor, hvis du eller har et godt setup.

Men hvad jeg synes i denne sammenhæng kan jo være lidt ligegyldigt - det er dit setup og dig, der skal være tilfreds.

Jeg synes at du skal købe lydkortet, prøve dig frem, og se hvordan du synes det lyder med MP3'er vs CD lyd.

Held og lykke med det.

Mark.S
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004
Sendt: 26 December 2005 kl. 18:04 | IP-adresse registreret  

Et godt lydkort (eller en DAC) gør en forskel, også selvom det er mp3-filer man afspiller. Vil ikke sige at mp3-filer kommer til at lyde som CD-kvalitet med en ekstern DAC, men det lyder godt nok til, at jeg kan nyde en album encoded i 192+ kbps mp3.

Ang. at få det meste ud af mp3-filerne, er der faktisk noget du kan gøre. Jeg er ikke selv overbevist om at der er en faktisk forbedring, men kvaliteten bliver bestemt heller ikke værre

Kan læse at du har købt din musik over iTunes, det betyder nok også at du bruger den til at afspille din musik? Hvis det er tilfældet, står du nok lidt dårligt, da det ikke er muligt at udvide iTunes med plug-ins. Musik-filer købt over iTunes er også beskyttede, og det kan derfor være umuligt at afspille dem i et andet program. Er det tilfældet, er der ikke andet tilbage end at nyde musikken
WinAmp eller Foobar kan derimod udvides med forskellige plugins, jeg bruger selv WinAmp, så er det jeg vil forslå:

1. Windows har den 'egenskab,' at den sampler alle lydkilder sammen, og upsampler signalet til 48 kHz (også kendt som Kmixer) - og det vil vi helst ikke udsætte vores musik for. Derfor kan man enten bruge ASIO eller Kernel Streaming til at gå uden om Kmixeren. Med Winamp og dit Optoplay-lydkort, er det nemmest at bruge ASIO. Du skal bruge ASIO4ALL for at få Optoplay'en til at understøtte ASIO, og til WinAmp skal du hente ASIO-out-plugin'et

2. For at få den bedste decoder kvalitet fra WinAmp, kan du prøve enten Shibatch mpg123 eller MAD decoder

3. Optoplay'en undersøtter samplerates op til 24 bit / 96 kHz, så hvorfor ikke udnytte det? Med HQSoftProc Software Resampling kan du resample din 16 bit / 44.1 kHz mp3-fil op til 24 / 96.

...Og hvis du slet ikke har forstået noget af det jeg lige sagde, synes jeg bare du skal nyde musikken, det er trods alt det det handler om

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 December 2005 kl. 09:49 | IP-adresse registreret  

Mark.S skrev:

Et godt lydkort (eller en DAC) gør en forskel, også selvom det er mp3-filer man afspiller. Vil ikke sige at mp3-filer kommer til at lyde som CD-kvalitet med en ekstern DAC, men det lyder godt nok til, at jeg kan nyde en album encoded i 192+ kbps mp3.Ang. at få det meste ud af mp3-filerne, er der faktisk noget du kan gøre. Jeg er ikke selv overbevist om at der er en faktisk forbedring, men kvaliteten bliver bestemt heller ikke værre Kan læse at du har købt din musik over iTunes, det betyder nok også at du bruger den til at afspille din musik? Hvis det er tilfældet, står du nok lidt dårligt, da det ikke er muligt at udvide iTunes med plug-ins. Musik-filer købt over iTunes er også beskyttede, og det kan derfor være umuligt at afspille dem i et andet program. Er det tilfældet, er der ikke andet tilbage end at nyde musikken WinAmp eller Foobar kan derimod udvides med forskellige plugins, jeg bruger selv WinAmp, så er det jeg vil forslå:1. Windows har den 'egenskab,' at den sampler alle lydkilder sammen, og upsampler signalet til 48 kHz (også kendt som Kmixer) - og det vil vi helst ikke udsætte vores musik for. Derfor kan man enten bruge ASIO eller Kernel Streaming til at gå uden om Kmixeren. Med Winamp og dit Optoplay-lydkort, er det nemmest at bruge ASIO. Du skal bruge ASIO4ALL for at få Optoplay'en til at understøtte ASIO, og til WinAmp skal du hente ASIO-out-plugin'et2. For at få den bedste decoder kvalitet fra WinAmp, kan du prøve enten Shibatch mpg123 eller MAD decoder3. Optoplay'en undersøtter samplerates op til 24 bit / 96 kHz, så hvorfor ikke udnytte det? Med HQSoftProc Software Resampling kan du resample din 16 bit / 44.1 kHz mp3-fil op til 24 / 96....Og hvis du slet ikke har forstået noget af det jeg lige sagde, synes jeg bare du skal nyde musikken, det er trods alt det det handler om

Først brokker du dig over at Windows som default upsamler alt lyd til 48 kHz, derefter forslår du selv (nogle linier længere nede) at man skal manuelt tvinge musikken op i 96 kHz. Det giver jo ingen mening.
Baggrunden for at 44,1 kHz (CD) ikke skal upsamples til 48 eller 96 kHz er jo at 44,1 ikke går op i 48 eller 96. Hvis man kunne vælge at upsample til 88,2 kHz (2x44,1) ville det give lidt mening, men stadig du får ikke mere information (bedre lyd) ud af musikken ved at upsample eller upconvertere. Det eneste det plugin gør at at interpolere, altså gætte på hvilke informationer der skal puttes ind for at gå fra 44,1 kHz -> 96 kHz og 16 bit -> 24 bit.

Hele ideén med at bruge et ordentligt lydkort, ASIO og en god DAC er at få en bitperfect kopi af hvad der lå på CD'en over til DAC, hvor den så tager sig af konverteringen til analog.

Mark.S
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004
Sendt: 27 December 2005 kl. 12:39 | IP-adresse registreret  

zuluDK skrev:

Først brokker du dig over at Windows som default upsamler alt lyd til 48 kHz, derefter forslår du selv (nogle linier længere nede) at man skal manuelt tvinge musikken op i 96 kHz. Det giver jo ingen mening.

Det var faktisk også kun den halve sandhed om Windows Kmixer jeg kom med. Et andet, og nok større problem, er, at grundet Windows' SNR på kun 92 dB bliver de sidste to bits i en 16-bit signal overskrevet, så vi faktisk kun har 14 effektive bits tilbage.

zuluDK skrev:
Baggrunden for at 44,1 kHz (CD) ikke skal upsamples til 48 eller 96 kHz er jo at 44,1 ikke går op i 48 eller 96. Hvis man kunne vælge at upsample til 88,2 kHz (2x44,1) ville det give lidt mening, men stadig du får ikke mere information (bedre lyd) ud af musikken ved at upsample eller upconvertere. Det eneste det plugin gør at at interpolere, altså gætte på hvilke informationer der skal puttes ind for at gå fra 44,1 kHz -> 96 kHz og 16 bit -> 24 bit.

Det første jeg skrev var også, at det ikke nødvendigvis gav nogen forbedring, og at jeg personligt ikke kunne sige det ene var bedre end det andet. Så upsamplingen var skam bare ment som et "legetøj"

zuluDK skrev:
Hele ideén med at bruge et ordentligt lydkort, ASIO og en god DAC er at få en bitperfect kopi af hvad der lå på CD'en over til DAC, hvor den så tager sig af konverteringen til analog.

Jeps, men derfor er det vel ikke forbudt at prøve sig lidt frem? Når nu software er så let tilgængelig, er det jo bare at prøve sig frem, det kunne jo være man fik et interressant resultat

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes