Emne: HD ready eller Full HD ??? ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
buster69 Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2007 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 18
|
Sendt: 19 Januar 2008 kl. 21:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har set på disse to modeller fra samsung P96-serien i 50” og Q97-serien også i 50”.
Men må sige, at det er en jungle, da man for en ny historie, hver gang man snakker med en sælger.
Nogle siger, at man skal købe et full HD tv, fordi det har 1080P og vil være det bedste i fremtiden. Andre mener, at man skal holde sig til HD ready tv, da det køre 768P og det er det der vil give det bedste billede når man bare skal se tv, da de signaler der kommer kun bliver 768P, og så passer tingene sammen, og skal ikke skaleres op. Det skal siges at vi ser mere TV end film.
Er der nogen der har et god råd?????
|
Til top |
|
|
kvestergaard Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 339
|
Sendt: 19 Januar 2008 kl. 22:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er ikke ret mange signaler der er i 768p. De er enten i 720p eller 1080i/p. Nu ved jeg ikke hvad prisforskellen er, men hvis den er overkommelig ville jeg vælge 1080p udgaven. Et 720p signal skaleret til 1080p ser stadigvæk rigtig godt ud.
|
Til top |
|
|
Exxtreme Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1694
|
Sendt: 19 Januar 2008 kl. 22:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Panelets opløsning som sådan har ikke nogen indflydelse på alm. tv... Det er først når vi begynder at snakke HDTV via. parabol, kabeltv eller hvem der eller udbyder det, at det har en indflydelse...
Så hvis du ikke skal bruge tv'et til andet end tv og så lidt film, så har du ikke det store at bruge et Full HD (Det hedder HD-Ready 1080P nu efter det er blevet en officiel standard)...
Hvor langt sidder du fra dit tv? og hvorfor er valget lige faldet på de 2 modeller, design?
|
Til top |
|
|
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
Sendt: 19 Januar 2008 kl. 22:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et 1080p tv er også HD-ready, men ikke nødvendigvis omvendt.
For at kunne kalde sig HD-ready skal TV'et kunne modtage minimum 720p og 1080i, og skal mindst kunne VISE 720p.
Hvorvidt et 1080p TV er bedre end et 768p TV er et langt mere komplekst spørgsmål end bare hvilken opløsning TV'et kan vise. Ifølge ISF (Image Science Foundation) er et TV's opløsning kun den 4. vigtigste parameter for god billedkvalitet, efter kontrast, farvemætning og korrekt farvegengivelse.
Med andre ord, så bliver et TV ikke nødvendigvis godt af at kunne vise 1080p, hvis det stadig stinker på de andre parametre.
Man skal også være opmærksom på at forskellen mellem 768p og 1080p ikke er specielt synlig for de fleste mennesker, medmindre man har en MEGET stor skærm (50" eller større), eller sidder meget tæt på - simpelthen fordi det menneskelige øje ikke er i stand til at skelne de enkelte pixels.
Dermed ikke være sagt at 1080p ikke kan være godt, naturligvis kan det det - men prisen er også derefter hvis de øvrige parametre også skal være med, og er penge ikke et issue bør man da gå efter et tv der er bedst på så mange parametre som muligt - inkl. opløsningen. Men har man en max pris man vil give som ikke giver mulighed for det bedste af det bedste (læs: Pioneer Kuro 1080p) vil jeg til enhver tid foretrække et godt 768p TV fremfor et middelmådigt 1080p. __________________ Pioneer VSX-859 - Carver 753x - Energy RVS - Technics SL-1210mkII/Denon DL110 - Panasonic BD35 - Toshiba HD-XE1 - Pioneer CLD-D704 - LG 50PS8000 - Panasonic AE500
|
Til top |
|
|
buster69 Forum Bruger

|
Sendt: 19 Januar 2008 kl. 23:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vi ser tv det meste af aftenen.
Hvorfor vi har valgt disse modeller, ja, designet. Synes de er flotte.
Men har set billede på Q serien Men kun 42", men ikke P serien. Synes at det havde et dejligt varmt og roligt billede, god dybde. Men ved ikke hvordan billede ser ud på 50" ?.
Men vi vil gerne have et stort tv, da vi har en stor væg at hænge det op på.
|
Til top |
|
|
Exxtreme Forum Bruger

|
Sendt: 20 Januar 2008 kl. 11:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
buster69 skrev:
Men har set billede på Q serien Men kun 42", men ikke P serien. Synes at det havde et dejligt varmt og roligt billede, god dybde. Men ved ikke hvordan billede ser ud på 50" ?.
|
|
|
De er også okay de Samsung skærme, men dette Panasonic tv er bedre, og koster ca. det samme...
http://www.hifipriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=385186
Samme tv hos producenten: http://www.panasonic.dk/servlet/PB/menu/1248671_l14/index.ht ml
Nu ved jeg ikke om du kører lyden fra tvet gennem et anlæg, men hvis ikke du gør, så har denne PZ700 nok markedets bedste indbyggede lydsystem i en fladskærm...
Og så er der dette, også fra Panasonic, det er stort set samme tv som ovenstående, men hvor der er sparet på lyddelen, så denne er tilsvarende de øvrige fladskærme på markedet:
http://www.hifipriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=391530
Samme tv hos producenten:
http://www.panasonic.dk/servlet/PB/menu/1249195_l14/index.ht ml
Dette koster jo noget mindre, men har stadig HD Ready 1080P, som er den officielle benævnelse for 1920*1080 skærme, som de fleste kalder Full HD.
Så nu er spørgsmålet om du vejrer Samsungs design højere end Panasonics, og om du er villig til at leve med en dårligere billedkvalitet ved at vælge et af de Samsung...
Mht. 720P kontra 1080P synes jeg du skal læse denne udemærkede artikel af Otto fra AV Precision, han er en af landets mest erfarne indenfor bl.a. fladskærme...: http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articl eid=1153&zoneid=24
I den artikel linker han bl.a. til en artikel som indeholder dette skema, http://s3.carltonbale.com/resolution_chart.html, og i det skema kan man udlæse, at man ved en 50 tommer skærm, som du jo leder efter, skal sidde højst 7,5 feet fra skærmen, hvilket kan omregnes til knap 2,3 meter, og for at få det fulde udbytte af 1080P, ja så skal man faktisk op i 130 tommer...
Du kan så også bruge skemaet til at finde ud af hvor stor en skærm du skal op i, for at opnå udbytte af 1080P i forhold til 720P, og det var derfor jeg gerne ville vide hvor lang afstand du vil få fra øje til tv...
Jeg har et Pioneer PDP-507XD som også er et 50 tommer plasma, og jeg sidder 4 meter fra skærmen, hvilket svarer til 13,12 feet, og finder man det i skemaet over 50 tommer, så kan man se at jeg faktisk ikke engang er TÆT på at have fuld udnyttelse af 720P, ja det er faktisk kun lige startet man at vise sine fordele...
Så den med at man bare skal have en skærm på 50 tommer for at udnytte 1080P, den holder slet ikke vand... Det kommer helt an på afstanden til tvet...
|
Til top |
|
|
buster69 Forum Bruger

|
Sendt: 20 Januar 2008 kl. 16:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Exxtreme skrev:
buster69 skrev:
|
|
|
De er også okay de Samsung skærme, men dette Panasonic tv er bedre, og koster ca. det samme...
http://www.hifipriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=385186
Samme tv hos producenten: http://www.panasonic.dk/servlet/PB/menu/1248671_l14/index.ht ml
Nu ved jeg ikke om du kører lyden fra tvet gennem et anlæg, men hvis ikke du gør, så har denne PZ700 nok markedets bedste indbyggede lydsystem i en fladskærm...
Og så er der dette, også fra Panasonic, det er stort set samme tv som ovenstående, men hvor der er sparet på lyddelen, så denne er tilsvarende de øvrige fladskærme på markedet:
http://www.hifipriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=391530
Samme tv hos producenten:
http://www.panasonic.dk/servlet/PB/menu/1249195_l14/index.ht ml
Dette koster jo noget mindre, men har stadig HD Ready 1080P, som er den officielle benævnelse for 1920*1080 skærme, som de fleste kalder Full HD.
Så nu er spørgsmålet om du vejrer Samsungs design højere end Panasonics, og om du er villig til at leve med en dårligere billedkvalitet ved at vælge et af de Samsung...
Mht. 720P kontra 1080P synes jeg du skal læse denne udemærkede artikel af Otto fra AV Precision, han er en af landets mest erfarne indenfor bl.a. fladskærme...: http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articl eid=1153&zoneid=24
I den artikel linker han bl.a. til en artikel som indeholder dette skema, http://s3.carltonbale.com/resolution_chart.html, og i det skema kan man udlæse, at man ved en 50 tommer skærm, som du jo leder efter, skal sidde højst 7,5 feet fra skærmen, hvilket kan omregnes til knap 2,3 meter, og for at få det fulde udbytte af 1080P, ja så skal man faktisk op i 130 tommer...
Du kan så også bruge skemaet til at finde ud af hvor stor en skærm du skal op i, for at opnå udbytte af 1080P i forhold til 720P, og det var derfor jeg gerne ville vide hvor lang afstand du vil få fra øje til tv...
Jeg har et Pioneer PDP-507XD som også er et 50 tommer plasma, og jeg sidder 4 meter fra skærmen, hvilket svarer til 13,12 feet, og finder man det i skemaet over 50 tommer, så kan man se at jeg faktisk ikke engang er TÆT på at have fuld udnyttelse af 720P, ja det er faktisk kun lige startet man at vise sine fordele...
Så den med at man bare skal have en skærm på 50 tommer for at udnytte 1080P, den holder slet ikke vand... Det kommer helt an på afstanden til tvet...
|
|
|
Hej. tak for hjælpen. Kan forstå at du er mere til de to andre mærker. Dem vil jeg lige arbejde på.
Vi sidder 3,8 meter fra tv. Så håber at det kan du ?
|
Til top |
|
|
Exxtreme Forum Bruger

|
Sendt: 20 Januar 2008 kl. 17:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan sagtens du, men du vil jo så ikke opleve fordelen ved 1080P... Du skal ud og kigge på forskellige tv, og du skal bede butikken om at sætte noget alm. tv på, som du jo hovedsageligt skal bruge skærmen til... Det er også her at den største forskel på skærmene er mest synlig.
Stil dig så 3,8 meter fra skærmene og brug god tid på at vurdere dem...
Ja jeg er helt klart mest til Pioneer, det er også derfor jeg selv ejer et... Det var det bedste tv på markedet da jeg købte det, og idag er det kun overgået af Pioneers egen 8. generation af plasmaskærme...
Hvis nu man ikke synes man kan/vil ofre de penge på tv som et Pioneer koster, så er Panasonic et glimrende alternativ... De koster slet ikke i nærheden af et Pioneer, men du får ikke noget bedre tv til prisen... De har markedets bedste kvalitet/pris faktor...
Så jeg vil helt klart sige at du snyder dig selv hvis ikke du tager Panasonic med i overvejelserne.
Og hvis nu du beslutter dig for at vælge et HD-Ready 1080P (Full HD) tv, så kan du også trygt vælge Pioneer eller Panasonic, for de går ikke på kompromis med de øvrige ting i tv'et som sikrer en høj billedkvalitet...
|
Til top |
|
|
buster69 Forum Bruger

|
Sendt: 20 Januar 2008 kl. 20:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for alt din hjælp. Super artikel, men kommer lidt i tvivl. Sådan som jeg læres artiklen, skal jeg gå efter et 768 og ikke et 1080.
Det panasonic 50PZ700 som du anbefaler ser meget fornuftigt ud, men er det ikke et 1080?
De har også en serie der hedder TH-50PV70 som er i 768 ?.
|
Til top |
|
|
Exxtreme Forum Bruger

|
Sendt: 20 Januar 2008 kl. 20:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo, det er ganske rigtigt et 1080P tv... Men er samtidigt bedre end et PV70 på en række andre punkter, bl.a. har det højere kontrast, som er et stort plus...
Jeg vil lige bede Otto fra AV Precision om at smutte forbi denne tråd, han kan helt sikkert forklare dig det hele i detaljer, og komme med gode råd...
|
Til top |
|
|
buster69 Forum Bruger

|
Sendt: 20 Januar 2008 kl. 20:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
Sendt: 21 Januar 2008 kl. 08:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har egentlig ikke så forfærdeligt meget at tilføje, så spørg hvis der er noget specifikt jeg skal svare på.
buster69 skrev:
Tak for alt din hjælp. Super artikel, men kommer lidt i tvivl. Sådan som jeg læres artiklen, skal jeg gå efter et 768 og ikke et 1080.
|
|
|
Du skal ikke læse skemaet så bogstaveligt. Det er i princippet aldrig en ulempe at få højere opløsning, hvis der ikke er kompromisser på andre områder. Dét det drejer sig om, er at finde et tv med en generelt god billedkvalitet, og her har opløsningen mindre betydning end de fleste forestiller sig. Panasonic PZ70 er et udmærket tv, men personligt foretrækker jeg (efter kalibrering) et Pioneer PDP508, selv om opløsningen er lavere. Prisniveauerne har jeg dog ikke lige på rygraden, så om det er relevant for dig skal jeg ikke kunne sige. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
Til top |
|
|
Exxtreme Forum Bruger

|
Sendt: 21 Januar 2008 kl. 15:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
buster69 Forum Bruger

|
Sendt: 21 Januar 2008 kl. 21:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej. Vi har været ude og se på tv idag. Panasonic PZ70i 42" og Panasonic PZ700 i 42", samt Panasonic PZ700 i 50". Synes at Panasonic PZ70 var det bedste med billede, men så lidt ringere lyd. Men bruger altid vores anlæg til lyd. Men der hvor vi har set på tv`erne, for de Panasonic PZ70 sidst på ugen i 50". Så håber, at der er lige så godt billede på det som på det 42", vi har set idag.
Tak for hjælpen, til jer begge.
|
Til top |
|
|
Exxtreme Forum Bruger

|
Sendt: 22 Januar 2008 kl. 15:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen selv tak... Du fortryder helt sikkert ikke at vælge det Panasonic, jeg kører også selv lyden fra tv'et gennem mit anlæg, så forstår dig godt...
Hvad må du slippe for det?
|
Til top |
|
|
buster69 Forum Bruger

|
Sendt: 22 Januar 2008 kl. 20:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har det store rotel thx system, så lyd er ikke noget problem.
Vi handler stadig, men for besked i morgen, om de kan skaffe det. Panasonic døjer med at levere det for tiden. Men 17500 kr.
Har du erfaring med, hvis man montere tvèt på vægen, om man skal have et beslag som kan vinkle det med ca. 10 grader.
|
Til top |
|
|
Exxtreme Forum Bruger

|
Sendt: 22 Januar 2008 kl. 21:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay... det er også en fin pris for det tv...
Mht. beslag, så er der ikke nogen grund til at vinkle det ned, medmindre du af en aller anden grund er nødt til at hænge det i en højde, så det er en fordel af vinkle det ned...
Mit eget vægbeslag kan kun vinkles ud i bunden, hvilket er en stor fordel når der skal rodes med kablerne, ellers kan det godt være meget svært at komme til dem, alt efter placering af ind-/udgangene selvfølgelig...
|
Til top |
|
|
buster69 Forum Bruger

|
Sendt: 22 Januar 2008 kl. 21:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
ok. Hvad højde har du sat dit i ?.
Vi har en sofa der er 40 cm høj, og fruen vil have et langt møbel til at være neden under til at mit "SKIDT"...........
|
Til top |
|
|
Exxtreme Forum Bruger

|
Sendt: 23 Januar 2008 kl. 15:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mit sidder 1,2 meter oppe (bundkant), hvilket er lidt for højt, men var nødt til det af nogle indretningshensyn...
Du skal sætte dig i din favoritposition, nøjagtigt som du ville sidde og se en film... Prøv så at fokusere på væggen, og i den højde hvor dine øjne føles mest afslappet og er mest behageligt, dér skal din skærms centrum være... Så enkelt er det faktisk
|
Til top |
|
|
buster69 Forum Bruger

|
Sendt: 23 Januar 2008 kl. 20:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej. Håber på at vores nye tv i morgen. og så skal der ses film. glæder mig.
|
Til top |
|
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|