Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2025 | 21:59   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Sub spiller meget lavt? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Palm9
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Maj 2014
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 05 Januar 2015 kl. 17:28 | IP-adresse registreret  

Hej alle.
Har henover julen fået købt mit første hifianlæg, valget faldte på et sæt Boston Acoustics CS26II bookshelf højtalere og en
tilhørende ASW250 subwoofer af samme mærke. Det spiller super sammen med min Denon AVR2105 reciever, som er
tilkoblet min PC via. S/PDIF, men!!
Højtalerenes evne til at producere dybe lyder er efter min mening ikke særlig god, til gengæld er lyden meget klar og sprød i
det. Problemet er dog bare, at jeg savner den dybe rumlen ved lav volume. Når jeg skruer godt op for musikken (nu er vi i
den volume hvor man skal hæve stemmen i nogen grad for at andre kan høre hvad man siger), så lyder det hele super godt,
uden at subwooferen går ind og bliver for meget.

Min reciever står på -18dB og Windows står på 8, hvilket er normalt komfortabelt lytteniveau for mig. Subwooferen står på
fuld guitar, med crossover på omkring 80Hz. Jeg hører ingen forskel ved at ændre på polariteten på subwooferen.

Spørsmålet er nu, er det muligt på nogen måde, at få subwooferen til at afgive noget mere 'goddav' ved lav volumen?

Jeg håber i kan hjælpe mig!
Mvh. Frederik

Ps. Her er links til hvor jeg har købt højtalerne og subwooferen.
http://hifi-freaks.dk/webshop//black-friday-boston-acoustics -cs26ii-p-1310.html
http://hifi-freaks.dk/webshop//produkter-hoejttalere-subwoof ere-boston-acoustics-asw250-p-872.html

ning
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 05 Januar 2015 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

Har din sub auto-turn on? Hvis, så kan den finde på at slukke for sub hvis lytteniveauet er lavt.
Du skriver at reciever står på -18db, er det på volumen-knappen eller inde i menuen hvor man kan regulere forstærkerens
udgangssignaler.?
Jeg har aldrig hørt om nogen hvor subbens forstærker står på fuld skrald, nærmere tvært imod.

Palm9
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Januar 2015 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

Ja, subben har auto-turn on, men også en dedikeret on mulighed, som jeg har den stående på, da den ellers går ud medmindre
jeg skruer højt op for musikken.

Nu har jeg sat subben på 140Hz crossover, og recieveren på 200Hz, og det hjælper lidt på det, men ikke meget!
Det er recieverens volumeknap der er stillet på -18dB. Jeg har prøvet at skrue ned på -40dB, og så skrue windows op på 30,
hvilket ikke ændrer på niveauet af lyd fra subwooferen.

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 05 Januar 2015 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

Husk at tage i betragtning, at ørets følsomhed ikke er liniær m.h.t. frekvens og lydtryk. Det betyder i praksis, at det især er de dybe toner, der svækkes, når man sænker lydtrykket. Er et anlæg således indstillet til at lyde tonalt rigtigt ved et ret højt lydtryk, vil bassen komme til at lyde svag, når man skruer ned (og måske for voldsom, hvis man skruer endnu højere op).
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

ning
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Januar 2015 kl. 18:02 | IP-adresse registreret  

Har din forstærker ikke kalibreringsmulighed med mikrofon?

Palm9
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Januar 2015 kl. 18:23 | IP-adresse registreret  

ning skrev:
Har din forstærker ikke kalibreringsmulighed med mikrofon?

Jo og jeg har kalibreret den, og det hele lyder som sagt super godt når der skrues op for musikken. Jeg har imidlertid løst
problemet ved at ændre højtalernes størrelse fra Large til Small på forstærkerens setup, og så har jeg skruet Crossover op på
140Hz (max) på subben, og på 200Hz på recieveren. Før stod begge dele på 80Hz. Nu er det ganske tilfredsstillene ved lav
volumen, men jeg må så leve med at jeg skal skrue lidt ned for subben når der skal skrues op for musikken.

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Sendt: 05 Januar 2015 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

Det bør være bedre hvis du sænker delefrekvensen på din receiver til et sted mellem 100 - 140 Hz.
Som det står nu er der "hul" mellem 140 Hz og 200 Hz.

ning
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Januar 2015 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

Hvis du har kalibreret den "med sømmet i bund" på subben må den da skrue rigtig meget ned i recieverens subsignal?

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 06 Januar 2015 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

Palm9 skrev:
Spørgsmålet er nu, om det er muligt på nogen måde, at få subwooferen til at afgive noget mere 'goddav' ved lav volumen?

Når du vil have din subwoofer/ højttalere til at afgive noget mere ”goddav” ved lav volumen – øget basniveau – er du nødt til at justere på tonekontrollerne, eller anvende en forstærker med ”fysiologisk volumenkontrol”. Prøv af Google udtrykket.

”Fysiologisk volumenkontrol” er en genial ide fra elektronikkens tidlige barndom. En tonekontrol, som var sammenbygget med volumenpotentiometeret til at kompensere for ørets besynderlige ulineære frekvenskarakteristik. Vi mennesker er nemlig meget dårlige til at høre baslyde ved lave lydstyrker. Lige som i dag var man dengang interesseret i at lave den bedst mulige lydgengivelse. En ide man passende kunne tage op igen.

Det du oplever er altså en helt naturlig reaktion på din egen hørelse. Den fysiologiske volumenkontrol er i engelsksprogede publikationer oversat til ”loudness”. Det ord er på det allerseneste anvendt som overskrift for musikkomprimering, hvor effekten af at hæve styrken af de svage passager giver en lignende effekt. Jeg skriver en ”lignende effekt”, da fysiologisk volumenkontrol (FV), når den er korrekt lavet, ikke piller ved musikkens dynamik.

Problemstillingen ved brug af FV er at forstærkerens kredsløb skal kalibreres til den anvendte højttaler. Den sidste fabrikant, som udnyttede fordelene ved FV med tilpasning til højttalerne, var Yamaha.

Spiller man altid med tilnærmet naturlig lydstyrke er FV overflødig. Måske derfor ser man aldrig kredsløbet brugt i lydentusiasters anlæg. Med vanskelighederne i at kalibrere højttalere og forstærkere sammen, har man sparet denne geniale løsning bort.

Tilbage står at anbefale dig at skrue op eller kompensere svage niveauer med ekstra basniveau. Fordi dine ører er intakte!
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Januar 2015 kl. 00:47 | IP-adresse registreret  

Fint indlæg, Kaj. Jeg har selv en ældre Teac forstærker, der har 'variabel loudness', og det virker faktisk. Men, selv i de gode gamle dage var der meget få forstærkere, der havde det (som du selv påpeger). I disse digitale tider burde det være en smal sag at indbygge i udstyret, men det sker næppe .

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Sendt: 07 Januar 2015 kl. 03:22 | IP-adresse registreret  

Hvorfor har du ikke valgt den nyere model som er på tilbud?
Boston a23

Delefrekvensen fra subben skal passe med den fra fronterne og der skal den op omkring 125-150 hz

Det meget vigtigt at justere polariteten (phasen) når du sidder og lytter
det er der du skal høre om lyden bliver højere eller lavere når der bliver justeret på den.

På reciveren skal du sætte fronterne til small og helst justere delefrekvensen til subwooferen via reciveren,
det ikke liget meget hvordan du placere subwooferen,
går du rundt i min stue så kan bassen lige pludselig blive ikke hørbar,
heldigvis er den hørbar når jeg sidder ved min pc,
hifiklubben i Odense har også problemet f.eks 3 meter fra subbwooferen (dali)
så der ikke noget bas men 1 meter fra subwooferen så er der masser af bas.

Stil subwooferen i den stol,sofa du sidder og lytter i der i rummet hvor bassen er kraftigst skal den stå, evt prøv med 2 subwoofer

Bruger du LFE eller de 2 andre line level (1 eller 2 indgange?)
Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Januar 2015 kl. 05:56 | IP-adresse registreret  

Supplerende forklaring til mit indlæg ovenfor.

Toner gengivet ved niveauer under den stiplede linje opfatter vi ikke! Den kendsgerning er der tilsyneladende ikke mange som har forstået. Kurverne viser ørets frekvensgang; dets følsomhed i relation til frekvensen og lydstyrken. Øret er en mikrofon med meget dårlig evne til at registrere bastoner ved lavt niveau. Dette faktum er ene og alene årsagen til oplevelsen, beskrevet i trådens indledende indlæg.

Som mollecon beskriver, vil det være en smal sag at lave en frekvenskarakteristik afpasset til ørets karakteristik og ikke mindst vigtigt, tilpasset følsomheden på en given højttaleropstilling ved hjælp af moderne udstyr med kalibrering gennem tilhørende målemikrofon. Det er den ide jeg opfordrer fabrikanterne af moderne elektronik til at tage op igen.

Gasolins og mange andres ihærdige forsøg på at tilpasse/kalibrere højttalere og subwoofere til hinanden for derigennem at opnå god baslyd ved både kraftig og svag lydstyrke, er et godt eksempel på manglende oplysning om den reelle årsag til problemstillingen.

Her er et par eksempler, som med lethed kan tilføjes nutidens elektronik. Yamaha's løsning er den der kommer nærmest idealet, når diagrammet efterfølges af et forstærkerkredsløb med passende høj indgangsimpedans og lav kapasitiv belastning.

Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Sendt: 07 Januar 2015 kl. 08:16 | IP-adresse registreret  

Heyy Kaj
skriver du til os med uddannelsen, eller med andre ord, er du sikker på, at trådstarter forstår dig???

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Sendt: 07 Januar 2015 kl. 08:22 | IP-adresse registreret  

Palm9,

Du spørger om det er muligt at få din sub til at afgive noget mere "goddav" ved lav volumen. Ja, skru´ op på sub´en når du spiller lavt. Du manger en "Loudness" knap på din receiver, de tidligere havde (ikke loudness war), men din Denon har ikke, så eneste mulighed = manuelt arbejde når du spiller lavt

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Januar 2015 kl. 08:40 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
Heyy Kaj. Skriver du til os med uddannelsen, eller med andre ord, er du sikker på, at trådstarter forstår dig???

Tak for responce.

Det er mit håb at trådstarter og andre som læser dette - uanset uddannelse - forstår, hvor problemstillingen skal adresseres. Det er jo ikke den eneste tråd med klager over manglende basfylde ved lave lydstyrker. Diagrammerne kan du læse som illustrerende supplement til teksten og understregning af at forklaringens rigtighed. Og skulle en elektronikfabrikant gribe ideen og lave en forbedring, er det jo ingen skade til.

Palm9
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2015 kl. 19:37 | IP-adresse registreret  

Heh, alle de tekniske indslag sætter jeg pris på, MEN jeg fandt ud af at der var tale om en kraftig fejl 40!

Jeg kunne justere subwooferens lydniveau yderligere ved at trykke på ENTER på fjernbetjeningen til min forstærker, og så finde
subwoofer derinde, hvor jeg kunne se at den stod på -6dB. Så nu har jeg smækket lidt op for den, og justeret crossoveren
tilbage på de 80Hz på både reciever og subwoofer. Tak for hjælpen alle. :-)

ning
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2015 kl. 23:46 | IP-adresse registreret  

Det er rigtigt nok at recieveren skal stå på 80 hz, men jeg vil mene at subbens delefrekvens skal stå på max.

Palm9
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Januar 2015 kl. 14:49 | IP-adresse registreret  

Kan du begrunde det?

madmax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Oktober 2008
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 11 Januar 2015 kl. 15:33 | IP-adresse registreret  

https://www.youtube.com/watch?v=R4o13mNmlaA

følg denne guide , så kan det ikke gå helt galt.
Til top Vis madmax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madmax

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2015 kl. 18:16 | IP-adresse registreret  

Det er i hvert fald sandt, at man normalt anbefaler, at lade surroundforstærkerens digitale filter gøre arbejdet, og så stille subben på højeste frekvens. Ideen er nok, at man så undgår eventuelle uønskede bieffekter fra subbens egne, analoge filtre.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes