| Forfatter |
|
cupoxx Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2011 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3
|
| Sendt: 13 April 2011 kl. 10:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvilket antennekabel skal jeg (som minimum) vælge, hvis jeg har brug for at trække ca 25 m antennekabel til soveværelset og gerne vil undgå forringelser af signalet??  Jeg får signal fra fællesantennen/Stofa.
|
| Til top |
|
| |
Thomas Bidstrup Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 267
|
| Sendt: 13 April 2011 kl. 13:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan fint klare dig med en rulle standard coax og et par stik fra Kvickly etc... Så længe der ikke er samlinger, der bryder skærmen midt på ledningen, er der ingen forskel på hverken lyd eller billede. Kig evt efter et med fastmonterede og måske forgyldte stik hos AV-connection, AV-cables eller andre steder. Det er ikke noget, man skal kaste en bondegård efter, men det skal stadig være i ordentlig kvalitet, så der ikke er løse forbindelser og sådan noget.
|
| Til top |
|
| |
QWERTY126 Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 417
|
| Sendt: 13 April 2011 kl. 13:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Thomas Bidstrup skrev:
Du kan fint klare dig med en rulle standard coax og et par stik fra Kvickly etc... Så længe der ikke er samlinger, der bryder skærmen midt på ledningen, er der ingen forskel på hverken lyd eller billede.
Kig evt efter et med fastmonterede og måske forgyldte stik hos AV-connection, AV-cables eller andre steder. Det er ikke noget, man skal kaste en bondegård efter, men det skal stadig være i ordentlig kvalitet, så der ikke er løse forbindelser og sådan noget.
|
|
|
Evt. køb prof installetion kabel - det er ikke så meget dyrerer og prof. stik
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9423
|
| Sendt: 13 April 2011 kl. 13:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min lokale XL-byg har nogle rigtigt fine kabler med fastmonteret RF tætte stik. De koster ikke mere end selv at købe alm. løst kabel og montere stik selv.
|
| Til top |
|
| |
cupoxx Forum Bruger

|
| Sendt: 13 April 2011 kl. 21:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Thomas Bidstrup skrev:
| Du kan fint klare dig med en rulle standard coax og et par stik fra Kvickly etc... Så længe der ikke er samlinger, der bryder skærmen midt på ledningen, er der ingen forskel på hverken lyd eller billede. |
|
|
Er der heller ingen forskel, når kablet skal trækkes så langt?? Bilder mig ind jeg har fået det, at vide engang.
|
| Til top |
|
| |
Thomas Bidstrup Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 267
|
| Sendt: 13 April 2011 kl. 22:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
cupoxx skrev:
Thomas Bidstrup skrev:
| Du kan fint klare dig med en rulle standard coax og et par stik fra Kvickly etc... Så længe der ikke er samlinger, der bryder skærmen midt på ledningen, er der ingen forskel på hverken lyd eller billede. |
|
|
Er der heller ingen forskel, når kablet skal trækkes så langt?? Bilder mig ind jeg har fået det, at vide engang.
|
|
|
Der vil jo altid være folk, der påstår det modsatte, når vi snakker hifi - særligt kabler!!! Analogt tv-signal er klart mest følsomt, mens digitalt signal står og falder på, om der er "hul igennen" eller ej. Så længe kablet er intakt i hele strækningen, er der ingen problemer. Det kan dog blive nødvendigt at sætte en signalforstærker ind mellem udtaget/afsenderen og kablet, hvis signalet fra start af er svagt.
|
| Til top |
|
| |
Torbenc Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 37
|
| Sendt: 13 April 2011 kl. 22:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg bruger altid dette kabel:
http://www.av-
cables.dk/billede_kabler/antennekabel/antennekabel_i_maal/an tennekabel_coax_8_0_mm_pris_pr_meter_4009_da.html
Vi bor i et område, som ligger lige imellem 2 antenner, og derfor skal alt være godt, for at få signal..
Hvis der flyver en stor flok fugle over huset, så mister vi vores signal (med den største Triax DVB-T antenne på markedet)
__________________ - Torben
|
| Til top |
|
| |
BertelB Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 10 Marts 2011 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 657
|
| Sendt: 13 April 2011 kl. 23:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er målbare tab i antennekabler og 25 meter er så langt at det kan gøre en forskel, selv om signalet ind i huset fra fællesantennen er kraftigt. I grove træk er tykkere og dyrere kabler bedre end tynde og billige kabler. Men det er meget sjældent at man kan få oplyst hvor stort et tab et givet kabel har. Sørg også for at købe nogle ordentlige stik, de aller billigste fra Harald Nyborg kan ganske enkelt ikke sættes på ledningen!
|
| Til top |
|
| |
Jblfan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 527
|
| Sendt: 14 April 2011 kl. 00:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Antennekabler..: - Skal købes et sted, hvor man som minimum kender data / oprindelse på kablet. Butikker - dvs. RADIO-Butikker på Boxer's installatør-list bør vide nok om det til ikke helt og sælge noget skrammel. Gode kabel-typer kunne komme fra Cavel, Bedea, NKT e.l. . Triax's og Rudolph's egne kabler er i nyere tid ikke noget at råbe hurra for. At et kabel er tykt er ikke i sig selv et kvalitets-tegn, vi (YouSee) har målt på meget "HN-tørresnor" der er tykkere end arvesynden, men med ringere data end et gennemsnitligt tysk kabel 2-3 milimeter tyndere. Mest anvendte kabler i øjeblikket er Telass80, Telass100, Digi2-3, DG23ZH, Sat2, Sat4, som alle kommer fra respektable kabelproducenter. Acceptable butiks-priser ligger vel på 10-15 kroner / meter og nedaf, sandsynligvis med mulighed for mængderabat - alt efter fabrikat og kvalitet Derudover findes der selvfølgelig "eksotiske" kabel-typer fra MIT og så videre med varierende mængder ædel-metaller - men det er nok ligemeje i det aktuelle tilfælde.
Antenne-stik..: Stik, der samles med skruetrækker er ikke gode nok. Punktum. Der findes et par typer der er brugbare, men ikke noget vi vil kategorisere som godt. Når man skal lave et coax-stik monteres først et F-Stik ( De samme som bruges til parabol og til kabel-TV-Internet ), og derefter en adapter, vinek eller lige til Coax ( IEC ) han eller hun. Teledan Systems i Horsens kan henvise til butikker der har sagerne. F-Stik i den rigtige tyske kvalitet koster sandsynligvis omkring 10-12 kroner stykket i mindre mængder, men findes osse billigt i tvivlsomme kvalitet'er. F-->Coax - adapterne ligger sandsynligvis ommring 20-25,- i ordentlige kvalitet'er, men fides selvfølgelig osse i ringe, billige kvalitet'er...
Fordelere mm..: ( Coax-materiel ) Alt antennemateriel i dag har F-Stik, og er pakket ind i metal. T-Stik til og sætte direkte i antenne-stikdåsen kna være gode nok - men der er fanneme osse meget skrammel. Som hovedregel er de OK hvis de er i støbegods, dem der er i "bøjet blik" er ikke til andet end og smide ud. Aerkendte producenter / leverandører af coaxmateriel kunne hedde Teledan, Comega, Wisi, Telecenteret - og sikkert mange flere. Triax's linieforstærkere er vi ikke imponeret af, men de plejer da vist og virke.
Et kabel i den almindelige gode ende har typisk en dæmpning på 15-20 dB v. 1000MHz / 100 m kabel, hvilket i en typisk privat-hus-installation giver nogen tal man ikke gider regne med i dæmpning - Underforstået, det giver ikke problemer. I store anlæg regner man kabeltabet ind når man dimensionerer forstærkere og fordelere...
- Så gå du trygt i den lokale radiohandel og køb lidt sager - det kan sikkert bedre betale sig end og lave forsøg med billigt materiel fra forskellige byggemarkeder...
/ JBLfan __________________ MMmmmmm.... - JBL....
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 14 April 2011 kl. 09:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
XL-bygs stik er rigtigt fine. Det er metalhus der er crimpet på kablet. Det er næsten umuligt at få af. Og får man det først af er det næsten umuligt at få på igen. Det er helt sikkert specialværktøj.
Jeg er nu også gået over til f-stik med adapter. Der er klart det bedste. Men sørg for at kabeltykkelse og F-stik passer sammen. Jeg har F-stik fra Harald Nyborg og det er rigtigt nok noget skrammel.
JBLfan - kan du anbefale en antenneforstæker. Har en fra AVexperten som fungerede fint, men blev pludselig ustabil og røg i skuffen. Nu har jeg hevet den frem igen og den er helt kaput.
Jeg har et stabilt med halvskidt signal. Dvs. den står omkring 50-60% styrke og 90-100% kvalitet. Der er bittesmå udfald som knap ses ved live TV, men på optagelser er det tydeligere med især udfald i lyden.
Jeg skal på sigt have TV og to tunere på.
|
| Til top |
|
| |
QWERTY126 Forum Bruger

|
| Sendt: 14 April 2011 kl. 10:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvis du har et dårligt signal - vil jeg ikke købe en forstærker. Der må være andre fejl - som skal udbedres først !...
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 14 April 2011 kl. 10:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et andet råd. Undgå hårde knæk på kablet og de billige plastikhuse samt billige kabler med f-stik i støbt plastik og antennestik i den anden ende. Jeg har prøvet det hele og det er meget ustabilt.
Jeg har nu trukket et kabel til PC med DVB-T tuner og har været nødt til at lave 5 hårde knæk. Det kan ses på signalkvaliteten ift. det samme kabel da jeg testede før montering. Jeg har to tunere og den ene du slet ikke med de 5 knæk, hvorimod den anden fungere fint, dog med ganske få udfald.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 14 April 2011 kl. 10:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
QWERTY126 skrev:
| hvis du har et dårligt signal - vil jeg ikke købe en forstærker. Der må være andre fejl - som skal udbedres først !... |
|
|
Signalet er ikke dårligt, men heller ikke godt nok til at trække 3-4 tunere. Pt. har jeg en HD recorder med to tunere og en med 1 tuner og det går lige nøjagtigt men med lidt udfald.
Min defekte forstærker har virket fint og kunne får både styrke og signal op mellem 80-100 %
|
| Til top |
|
| |
AM-E Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2298
|
| Sendt: 14 April 2011 kl. 13:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg står lidt i samme situation. Har lige fået en ny plasma skærm med indbygget DVB-C tuner, og vil gerne have det maksimale udbytte af det digitale signal. Jeg har købte disse to stik og kabel:    Dobbeltskærmet coax 6,8 mm (7kr pr. meter) Jeg skal dog ikke trække så mange meter, ca. 3-4meter. Så må det vel være OK med disse produkter, JBLfan? __________________ "Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you."
|
| Til top |
|
| |
cupoxx Forum Bruger

|
| Sendt: 14 April 2011 kl. 15:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tusind tak for meget kyndig vejledning
|
| Til top |
|
| |
Jblfan Forum Bruger

|
| Sendt: 14 April 2011 kl. 21:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
| JBLfan - kan du anbefale en antenneforstæker. Har en fra AVexperten som fungerede fint, men blev pludselig ustabil og røg i skuffen. Nu har jeg hevet den frem igen og den er helt kaput. |
|
|
Wisi VX81 ... - Du kan vel finde den fra 5-600 og opad i de farligste internetbutikker, og op mod 8-900 i de seriøsere butikker der osse kan vejlede om stik, tab og kabel...
/ JBLfan __________________ MMmmmmm.... - JBL....
|
| Til top |
|
| |
Jblfan Forum Bruger

|
| Sendt: 14 April 2011 kl. 21:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
QWERTY126 Forum Bruger

|
| Sendt: 14 April 2011 kl. 21:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror stadig du skal kigge på dit antenne anlæg/Kabler. Check f.eks signalet ind i huset - er det ok ?..
Et OK signal, kan trække 5 moderne TV/Bokse....Så drop forstærker i første omgang, og sats på gode forbindelser uden "kabel knæk". Skift dine kabler/Stik ud først - til prof. grej..
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 14 April 2011 kl. 21:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
QWERTY126 skrev:
|
Tror stadig du skal kigge på dit antenne anlæg/Kabler. Check f.eks signalet ind i huset - er det ok ?..
Et OK signal, kan trække 5 moderne TV/Bokse....Så drop forstærker i første omgang, og sats på gode forbindelser uden "kabel knæk". Skift dine kabler/Stik ud først - til prof. grej..
|
|
|
Har prøvet med en meter kabel fra antenne til bærbar med tuner, og det er kun minimalt bedre. Jeg kan ikke montere antenne med frit udsyn til sendemast. Derfor får jeg nok aldrig helt optimale antenneforhold.
Måske denne?
http://www.av-connection.dk/?PGr=4460&ML=497
nogen der har erfaring?
|
| Til top |
|
| |
QWERTY126 Forum Bruger

|
| Sendt: 14 April 2011 kl. 21:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
QWERTY126 skrev:
|
|
|
|
Har prøvet med en meter kabel fra antenne til bærbar med tuner, og det er kun minimalt bedre. Jeg kan ikke montere antenne med frit udsyn til sendemast. Derfor får jeg nok aldrig helt optimale antenneforhold.
Måske denne?
http://www.av-connection.dk/?PGr=4460&ML=497
nogen der har erfaring?
|
|
|
Det er nok en god antenne, for dårlig "udsyn" - da den ikke er så retnings bestemt. Bemærk at den har dårlig Gain (forstærkning)
Og, ja du bør nok få en bedre antenne..
|
| Til top |
|
| |