Tilbage til HIFI4ALL.DK 27. juni 2025 | 12:24   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Højttaler-kabel..? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Lux550 Freak
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 27 Juni 2010 kl. 00:44 | IP-adresse registreret  

Hej Alle,

et lille opklarende spørgsmål..

Når snakken går på højttaler-kabel, er min fornemmelse, at de fleste er enige om, at 230v net-ledning ikke er det allerbedste, og at et egentligt højttaler kabel bør bruges..

men... hvordan er det nu at kablet spiller ind med signalet - hvis der sidder kvalitets-kabel på et par meter fra højttaleren, og i den anden ende ved forstærkeren sidder 5cm 230v-netledning, fordi man ikke har brugt tiden på at få det tykkere kabel til at passe i stikket til forstærker-udgangen - ødelægger det så hele "linien" fra forstærker til højttaler (alá "kædens svageste led") eller er det kun i forholdet (200cm/5cm), at signalet blir "ødelagt"..

jeg tænker, at det er bas-signalet der lider mest "skade" - om noget overhovedet?? jeg mener ikke selv, at jeg kan høre at der sidder en stump ikke-lyd-kabel i den ene ende..

nogen bud/holdninger?

Til top Vis Lux550 Freak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lux550 Freak

lexus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2006
Sendt: 27 Juni 2010 kl. 08:10 | IP-adresse registreret  

hva anlæg hører du på.....
Til top Vis lexus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lexus

freako
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2005
Sendt: 27 Juni 2010 kl. 08:40 | IP-adresse registreret  

lexus skrev:

Kan du ikke læse? Mandens anlæg er højt og tydeligt beskrevet...

Lux550 Freak
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juni 2010 kl. 09:04 | IP-adresse registreret  

freako skrev:
lexus skrev:

Det er faktisk ikke mit eget anlæg der blir spillet på - det er sønnens. Et Beomaster 7000-system med JBL 4408 højttalere.

Til top Vis Lux550 Freak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lux550 Freak

Jakobsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 27 Juni 2010 kl. 09:06 | IP-adresse registreret  

Lux550 Freak skrev:

Hej Alle,

et lille opklarende spørgsmål..

Når snakken går på højttaler-kabel, er min fornemmelse, at de fleste er enige om, at 230v net-ledning ikke er det allerbedste, og at et egentligt højttaler kabel bør bruges..

men... hvordan er det nu at kablet spiller ind med signalet - hvis der sidder kvalitets-kabel på et par meter fra højttaleren, og i den anden ende ved forstærkeren sidder 5cm 230v-netledning, fordi man ikke har brugt tiden på at få det tykkere kabel til at passe i stikket til forstærker-udgangen - ødelægger det så hele "linien" fra forstærker til højttaler (alá "kædens svageste led") eller er det kun i forholdet (200cm/5cm), at signalet blir "ødelagt"..

jeg tænker, at det er bas-signalet der lider mest "skade" - om noget overhovedet?? jeg mener ikke selv, at jeg kan høre at der sidder en stump ikke-lyd-kabel i den ene ende..

nogen bud/holdninger?

det er bestemt ikke optimalt ... om det er bas området eller et andet sted det gør mest "skade" er svært at sige
der er så også stor forskel på hvor afslørende ens setup er...
jo bedre dit setup kører ... din HT placering, din akustik og dit anlæg ... jo "bedre" det hele er
jo nemmere er det at høre "syndere" ... ja det er også nemmere at høre "gode" ting

men prøv da bare forskellen selv ...
det er i sidste ende alligevel noget du skal gøre for at finde ud af det .......

så kan vi da spille nok så Kloge Åge uden det hjælper dig ..

men klart... væk med de stumper kabel

hvad er det for et HT kabel du har
hvad er grunden til spørgsmålet ??? er der dårlig lyd ?

Til top Vis Jakobsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakobsen Besøg Jakobsen's Websted

Lux550 Freak
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juni 2010 kl. 09:17 | IP-adresse registreret  

Jakobsen skrev:

Grunden til spørgsmålet er den tanke, jeg fik da jeg sad og fiflede med B&O-stikkene, der skulle sættes ind i Beomaster'eren. Jeg havde disse gamle stik, hvor der næsten ikke engang er plads til et 230v-netkabel i de der huller, hvor man efterfølgende skruer en skrue ned der spænder kablet fast. De hedder vist DIN-stik? En lille flad plade, med en lille "stift" ved siden af.

Så overvejelsen gik på - skal man virkeligt til at søge nettet efter disse DIN-stik, der kan huse kraftigere kabel?

Jge mener at det er et Supra PLY 2.0-kabel, der sidder videre til højttaleren.

Om der er dårlig lyd? hmm.. næhh - det synes jeg ikke. Jeg har skruet lidt op for bassen, for at kompensere for lidt stivere, helt nyrenoverede bas-enheder i JBL'erne. Men da jeg ikke har hørt andet, ved jeg jo ikke om der "mangler" noget i lydbilledet.

Jakobsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003
Sendt: 27 Juni 2010 kl. 09:39 | IP-adresse registreret  

Lux550 Freak skrev:
Jakobsen skrev:

Grunden til spørgsmålet er den tanke, jeg fik da jeg sad og fiflede med B&O-stikkene, der skulle sættes ind i Beomaster'eren. Jeg havde disse gamle stik, hvor der næsten ikke engang er plads til et 230v-netkabel i de der huller, hvor man efterfølgende skruer en skrue ned der spænder kablet fast. De hedder vist DIN-stik? En lille flad plade, med en lille "stift" ved siden af.

Så overvejelsen gik på - skal man virkeligt til at søge nettet efter disse DIN-stik, der kan huse kraftigere kabel?

Jge mener at det er et Supra PLY 2.0-kabel, der sidder videre til højttaleren.

Om der er dårlig lyd? hmm.. næhh - det synes jeg ikke. Jeg har skruet lidt op for bassen, for at kompensere for lidt stivere, helt nyrenoverede bas-enheder i JBL'erne. Men da jeg ikke har hørt andet, ved jeg jo ikke om der "mangler" noget i lydbilledet.

ja det er en "skod" forbindelse ...

https://shop.strato.de/epages/15164820.sf/en_GB/?ObjectPath= /Shops/15164820/Products/90005-002

Til top Vis Jakobsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakobsen Besøg Jakobsen's Websted

Martin_Kbh
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 27 Juni 2010 kl. 09:44 | IP-adresse registreret  

.

Til top Vis Martin_Kbh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Martin_Kbh

Lux550 Freak
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juni 2010 kl. 09:44 | IP-adresse registreret  

Jakobsen skrev:

ja det er en "skod" forbindelse ...

https://shop.strato.de/epages/15164820.sf/en_GB/?ObjectPath= /Shops/15164820/Products/90005-002

yessir - det er synderen.. kan ikke lige se hvordan jeg får presset PLY 2.0'eren ind dér..

freako
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juni 2010 kl. 10:05 | IP-adresse registreret  

Lux550 Freak skrev:

freako skrev:
lexus skrev:

Det er faktisk ikke mit eget anlæg der blir spillet på - det er sønnens. Et Beomaster 7000-system med JBL 4408 højttalere.

Ups - sorry :)

freako
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juni 2010 kl. 10:07 | IP-adresse registreret  

Martin_Kbh skrev:
Lige på det set-up ville jeg ikke gå amok...køb HFK's det billigste...med garanti bedre end en netledning.

Men bedre end Supra PLY 2.0? Næppe...

Ulvin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2007
Sendt: 27 Juni 2010 kl. 10:34 | IP-adresse registreret  

Martin_Kbh skrev:
Lige på det set-up ville jeg ikke gå amok...køb HFK's det billigste...med garanti bedre end en netledning.

Når nu du foreslår det billigste fra HFK, hvad er det så der med sikkerhed gør det bedre end f.eks et NKT kobber kabel? Begge dele indeholder ren kobber, begge dele med pvc kappe. Er kobberet i HT kabler gravet op fra et specielt hifi bjerg med decideret hifi kobber?

Dali Grand
Se det her
Til top Vis Ulvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulvin

Lux550 Freak
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juni 2010 kl. 11:10 | IP-adresse registreret  

Ulvin skrev:

Martin_Kbh skrev:

Når nu du foreslår det billigste fra HFK, hvad er det så der med sikkerhed gør det bedre end f.eks et NKT kobber kabel? Begge dele indeholder ren kobber, begge dele med pvc kappe. Er kobberet i HT kabler gravet op fra et specielt hifi bjerg med decideret hifi kobber?

se, det var lidt hendad det, jeg havde regnet med.. Jeg ved jo godt, at der er den grundlæggende kobber-og-kabel-snak.. men hvis man tager et spadestik dybere, synes jeg det ku være interessant at høre begge siders synspunkter på, hvad folk mener at en stump "ikke højttaler-kabel" i den ene ende vil betyde.

Grundlæggende må folk jo mene, at kablet "gør noget" ved signalet. I forstærker-enden er det jo det samme signal der sendes ud, og hvis det lyder forskelligt i højttaler-enden, må der ske "noget" undervejs. Men hvilken natur har dette "noget"?

Blir den lille stump net-ledning kablets flaskehals, så det er helt ligegyldigt at have PLY 2.0 resten af vejen, eller er er påvirkningen "løbende" igennem hele kablet, så signalet ikke "når" at blive påvirket af den lille stump 230v-kabel?

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 27 Juni 2010 kl. 11:25 | IP-adresse registreret  

Lux550 Freak skrev:

Jeg ved jo godt, at der er den grundlæggende kobber-og-kabel-snak.. men hvis man tager et spadestik dybere, synes jeg det ku være interessant at høre begge siders synspunkter på, hvad folk mener at en stump "ikke højttaler-kabel" i den ene ende vil betyde.

Interessant spørgsmål, men det kan vel kun blive den ene side der kan forklare forskellen, da den anden side ikke mener at der er nogen forskel.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Ulvin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2007
Sendt: 27 Juni 2010 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

Ren kobber er ren kobber, ingen mængde af magisk tryllestøv, cryo behandlinger, regndans i fuldmåne eller tilsat snakeoil kan ændre på dette.

Har man 2 multi strain kobber kabler i en PVC kappe med ens dimensioner, så ændrer en høj avance på noget der sælger knap så meget som installations/net kabler ikke på kvaliteten af kablet. Skal man kigge på evt. forskelle, så er det strained/solid forskellene samt materialet der bruges som kappe + evt isolering.

Dali Grand
Se det her
Til top Vis Ulvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulvin

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes