Forfatter |
|
Andersmi Forum Bruger

Bruger siden: 10 Juni 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 126
|
Sendt: 02 Juli 2004 kl. 03:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvornår ved man at et par nye højtalere er blevet tilspillet..
På forhånd tak
|
Til top |
|
|
Acer Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3734
|
Sendt: 03 Juli 2004 kl. 13:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Andersmi skrev:
Hvornår ved man at et par nye højtalere er blevet tilspillet..
På forhånd tak
|
|
|
Når de lyder bedre end da du hentede dem 
|
Til top |
|
|
dan a. Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3922
|
Sendt: 03 Juli 2004 kl. 14:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej andersmi, det er et svært spørsmål at besvare, men jeg vil prøve at svare dig med et eksempel.da jeg fik mine linn espek lød de matte i klangen,lukket og livløse, bestemt ikke som det sæt som jeg demoede hos scala. scala havde orinteret mig om at de skulde have en lang tilspildningstid, og det må siges at være sandt,de begyndte drastisk at ændre sig efter ca. 250 timer og efter ca. 400 timer havde jeg en livlig og spilde glad højtaler,så svaret i dette tilfælde er 400 timer,men der er stor forskel på tilspildningstiden fra fabrikat til fabrikat.kort sagt når en højtaler ikke forbædre sig mere er den tilspillet.
|
Til top |
|
|
Demo Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2004
Status: Offline Indlæg: 180
|
Sendt: 03 Juli 2004 kl. 23:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er det i grunden lige meget hvor højt man spiller? altså kan man godt bare spille forholdsvist lavt og så bare lade den køre - eller bliver den hurtigere tilspillet hvis man sætter noget mere power på?
|
Til top |
|
|
witzel Lukket konto

Ex-mod.!
Bruger siden: 25 April 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5619
|
Sendt: 04 Juli 2004 kl. 00:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Demo skrev:
Er det i grunden lige meget hvor højt man spiller? altså kan man godt bare spille forholdsvist lavt og så bare lade den køre - eller bliver den hurtigere tilspillet hvis man sætter noget mere power på? |
|
|
ved det ikke.. men jeg har hørt flere der sætter nye ht med front mod hinanden, og vender fasen på den ene og ellers giver dem lidt at leve af.. så skulle man ikke kunne hører ret meget. evt et tæppe henover, bare for naboens skyld.
Men ja, det er svært at svare på hvornår en ht er tilspillet. jeg har ikke noget præcist bud, men de fleste ht har vel godt af et par 100 timer..
|
Til top |
|
|
Phat Simon Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 383
|
Sendt: 05 Juli 2004 kl. 13:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
witzel skrev:
ved det ikke.. men jeg har hørt flere der sætter nye ht med front mod hinanden, og vender fasen på den ene og ellers giver dem lidt at leve af.. så skulle man ikke kunne hører ret meget. evt et tæppe henover, bare for naboens skyld.
|
|
|
Den har jeg godt nok ikke hørt om før - men teorien bag det lyder ikke helt dum. Hvor har du fået nys om det henne? Og er der nogen herinde der har prøvet det? __________________ The freaks come out at 9 - and its
20 to 10
|
Til top |
|
|
Kim G Branchemedlem

Hi-Fi Klubben
Bruger siden: 10 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 110
|
Sendt: 05 Juli 2004 kl. 13:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Simon ->
Bestemt ja. Det er nærmest den eneste mulighed der er for at spille subwoofere ordentligt til. Jeg satte for nylig mine to nye subs op foran hinanden, og satte den ene på 180 grader fase, og lukkede op for noget Bass Mechanik på repeat.
Det lyder af næsten ingenting, men hvis du for sjov skifter fasen tilbage til 0 grader, så har du balladen. Alt vælter ned fra reolerne.
Prøøøv det.
|
Til top |
|
|
lars37 Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1320
|
Sendt: 05 Juli 2004 kl. 13:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Phat Simon skrev:
witzel skrev:
|
|
|
Den har jeg godt nok ikke hørt om før - men teorien bag det lyder ikke helt dum. Hvor har du fået nys om det henne? Og er der nogen herinde der har prøvet det?
|
|
|
Det er meget udbredt i hifi-butikker at bruge metoden. Send en mail til TC i Århus, og de vil kunne bekræfte det - evt. give dig en nærmere vejledning.
|
Til top |
|
|
Phat Simon Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 383
|
Sendt: 05 Juli 2004 kl. 13:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kim G skrev:
Simon ->
Bestemt ja. Det er nærmest den eneste mulighed der er for at spille subwoofere ordentligt til. Jeg satte for nylig mine to nye subs op foran hinanden, og satte den ene på 180 grader fase, og lukkede op for noget Bass Mechanik på repeat.
Det lyder af næsten ingenting, men hvis du for sjov skifter fasen tilbage til 0 grader, så har du balladen. Alt vælter ned fra reolerne.
Prøøøv det.
|
|
|
Nu er jeg ikke en SUB-mand, men det lyder stadig effektivt til andre ting. Når du siger at man skal vende fasen 180 grader - hva mener du så? Skal lige være sikker på at vi taler samme sprog. Og lige et spørgsmål til. Hvis man skal spille et sæt stereo højtt. til - skal man så vende fasen på den ene, og lade dem begge spille, for så at bytte rundt - eller er det på en anden måde? Der er jo et par muligheder i den ligning.  Og i hvor lang tid skal det stå på? Ville være åndssvagt at blæse det hele fra hinanden bare fordi jeg gik ud fra at det jeg gjorde var rigtigt. __________________ The freaks come out at 9 - and its
20 to 10
|
Til top |
|
|
Demo Forum Bruger

|
Sendt: 05 Juli 2004 kl. 16:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fase?
|
Til top |
|
|
Harritz3257 Forum Bruger

Tidl. gichael3257
Bruger siden: 11 Juni 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1595
|
Sendt: 05 Juli 2004 kl. 16:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du forbinder begge højttalere til din forstærker, så + er på + og - på -. Så vil de spille i fase. Så tager du den ene højttalere og venter - og + oppe ved terminalen bag på højttalere. På den måde vender du nu fasen, og du skulle også kunne hører at de absolut ikke spiller noget bas mere.
Grunden til dette er at bølgerne ophæver hinanden. Det er selvfølgelig ikke alle sammen, men hvis du vender højttalerne imod hinanden og smider et tæppe over, skulle det eneste du kan hører være lidt diskant, selv om der er skruet meget højt op.
Så kort og godt, er fase at + er på + og - på - og modfase hvis den ene højttalere er sat til om vendt altså + på - og - på +.
Håber det gav lidt mening.
|
Til top |
|
|
_Johansen_ Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 154
|
Sendt: 05 Juli 2004 kl. 20:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvad gør man så når man kun har en sub... er der nogen måder at spille den til på, uden at ryste hele bygningen sammen
__________________ Love is when someone you trust, cuts a smile in your face
|
Til top |
|
|
Soma Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juli 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 185
|
Sendt: 05 Juli 2004 kl. 22:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
vil det sige at når man sætter sin sub på 180 grader fase så 'ophæver' den bassen i højttalerne eller har jeg forstået det forkert?
mvh soma
|
Til top |
|
|
Demo Forum Bruger

|
Sendt: 05 Juli 2004 kl. 23:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
gichael3257 skrev:
Du forbinder begge højttalere til din forstærker, så + er på + og - på -. Så vil de spille i fase. Så tager du den ene højttalere og venter - og + oppe ved terminalen bag på højttalere. På den måde vender du nu fasen, og du skulle også kunne hører at de absolut ikke spiller noget bas mere.
Grunden til dette er at bølgerne ophæver hinanden. Det er selvfølgelig ikke alle sammen, men hvis du vender højttalerne imod hinanden og smider et tæppe over, skulle det eneste du kan hører være lidt diskant, selv om der er skruet meget højt op.
Så kort og godt, er fase at + er på + og - på - og modfase hvis den ene højttalere er sat til om vendt altså + på - og - på +.
Håber det gav lidt mening.
|
|
|
Mange tak for den forklaring, nu gav det pludselig mening
|
Til top |
|
|