| Forfatter |
|
jamhvasåda? Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 114
|
| Sendt: 18 September 2004 kl. 14:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vil der mon være nogen lydmæssig gevinst ved at bruge balancerede fremfor ubalancerede kabler mellem Nad s500 og s300?
__________________ Og så ovenikøbet tonedøv...
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 21 September 2004 kl. 00:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg kan nok ikke give et definitivt svar, det kommer an på så meget..
er bange for du bliver nød til at låne nogle kabler og så lytte dig frem... __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
perejvind Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2488
|
| Sendt: 23 September 2004 kl. 20:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
jamhvasåda? skrev:
| Vil der mon være nogen lydmæssig gevinst ved at bruge balancerede fremfor ubalancerede kabler mellem Nad s500 og s300? |
|
|
Jeg har sådan et sæt, og har prøvet begge dele. Jeg synes lyden bliver mere ren og klar, når man kører balanceret. Der er ikke tale om en vildt stor forskel, men bestemt værd at tage med. __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
| Til top |
|
| |
LarsChristensen Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 199
|
| Sendt: 24 September 2004 kl. 10:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis dine apparater har "rigtige" balancerede ind og udgange (hvilket de sikkert har) burde brugen af balancerede kabler give en gevinst på 3dB i SNR.
|
| Til top |
|
| |
Ikke Slipsefyr Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2871
|
| Sendt: 24 September 2004 kl. 10:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror ikke på at dine Nad er "rigtig"balanceret, det er der nemlig ikke så meget grej der er faktisk og derfor vil du ingen gevinst få ud af det, medmindre du selvfølgelig skifter ud til nogle langt bedre kabler. __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |
jamhvasåda? Forum Bruger

|
| Sendt: 24 September 2004 kl. 12:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hm, så kommer man jo godt nok lidt i tvivl, men 3dB større SNR er vel værd at tage med - hvis de er balancerede.
Når jeg skifter til "balanceret", får jeg en forøgelse af volumen på noget, jeg kan forestille mig er omring 3 dB (det er jo svært bestemme præcist, det) - kan jeg tage det som et udtryk for, at de er "rigtigt" balancerede?
|
| Til top |
|
| |
jamhvasåda? Forum Bruger

|
| Sendt: 24 September 2004 kl. 12:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Perejvind, mener du, at det er ind- og udgangene der gør forskellen, eller kan der være tale om kabler af forskellig "kvalitet"?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 September 2004 kl. 12:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
jamhvasåda? skrev:
Hm, så kommer man jo godt nok lidt i tvivl, men 3dB større SNR er vel værd at tage med - hvis de er balancerede. Når jeg skifter til "balanceret", får jeg en forøgelse af volumen på noget, jeg kan forestille mig er omring 3 dB (det er jo svært bestemme præcist, det) - kan jeg tage det som et udtryk for, at de er "rigtigt" balancerede? |
|
|
Læs lidt i denne tråd evt.:
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=7162&KW =balanceret
__________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |
perejvind Forum Bruger

|
| Sendt: 24 September 2004 kl. 12:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad er forskellen på rigtig og forkert(?) balanceret indgang?
NAD beskriver selv Silverline S300 forstærkeren således:
For optimum results with the S500 CD player, the S300 offers a fully balanced pair of inputs.
__________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
| Til top |
|
| |
jamhvasåda? Forum Bruger

|
| Sendt: 24 September 2004 kl. 12:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg skiftede for nogen tid siden højtaler-kabel, og der var virkelig stor forskel. Nu er jeg begyndt at kigge lidt på signal-kablerne, og jeg har prøvet forskellige (ikke særligt grundigt endnu); 2 RCA og 2 XLR, og jeg må indrømme, at jeg har haft svært ved at høre den store forskel (bortset fra forskellen i volumen mellem XLR og RCA) Kan jeg have nået et "loft"? Ville det måske være bedre, at kigge på strømkabel?
|
| Til top |
|
| |
perejvind Forum Bruger

|
| Sendt: 24 September 2004 kl. 12:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
jamhvasåda? skrev:
| Perejvind, mener du, at det er ind- og udgangene der gør forskellen, eller kan der være tale om kabler af forskellig "kvalitet"? |
|
|
Jeg mener absolut det er ind / udgangene, der gør forskellen. Jeg brugte det samme kabel, men naturligtvis med forskellige stik. (Jeg laver selv mine kabler).
__________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
| Til top |
|
| |
jamhvasåda? Forum Bruger

|
| Sendt: 24 September 2004 kl. 12:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lidt frækt, men: er der et kabel du især kan anbefale?
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4128
|
| Sendt: 24 September 2004 kl. 12:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke Slipsefyr skrev:
Jeg tror ikke på at dine Nad er "rigtig"balanceret, det er der nemlig ikke så meget grej der er faktisk og derfor vil du ingen gevinst få ud af det, medmindre du selvfølgelig skifter ud til nogle langt bedre kabler. |
|
|
Jep, der er balanceret og ægte balanceret, bare lige for at gøre det hele mere besværligt! Jeg kender ikke så mange apparater der er ægte balanceret, men kender dog én, som eksempel, der virkelig gennemført ægte ballanceret, Parasound DAC-1600, 4 D/A konverter i alt, 2 til hver kanal, 1 til hhv. + og - i hver kanal! Så er der jo også den betragtning, at hvis dit anlæg ikke er jordet med rigtig jord, vil du overføre stelstrømme mellem de forskellige apparater, og hermed er der mulighed for at skabe brumsløjfer og vel mere støj, dårligere lyd til følge? Sådan har jeg da forstået det!
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
jamhvasåda? Forum Bruger

|
| Sendt: 24 September 2004 kl. 13:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes egentligt ikke jeg har så meget støj, jeg kunne bare tænke mig en bedre opløsning.
Mine stikkontakter har jord, men mine strømkabler (de "originale") har dog ikke, så der var måske noget der...
|
| Til top |
|
| |
perejvind Forum Bruger

|
| Sendt: 24 September 2004 kl. 13:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
jamhvasåda? skrev:
| Jeg skiftede for nogen tid siden højtaler-kabel, og der var virkelig stor forskel. Nu er jeg begyndt at kigge lidt på signal-kablerne, og jeg har prøvet forskellige (ikke særligt grundigt endnu); 2 RCA og 2 XLR, og jeg må indrømme, at jeg har haft svært ved at høre den store forskel (bortset fra forskellen i volumen mellem XLR og RCA) Kan jeg have nået et "loft"? Ville det måske være bedre, at kigge på strømkabel? |
|
|
Det er også min erfaring. Der er ikke særlig stor forskel på signalkabler, i forhold til højttalerkabler. Selv kunne jeg aldrig drømme om, at betale 10.000 Kroner eller mere, for et signalkabel. Mine egne signalkabler er hjemmelavede, og har kun kostet nogle få hundrede Kroner.
Husk også på, at man i pladestudierne bruger ganske almindeligt mikrofonkabel til 20 Kr. meteren. Sådan noget kabel har jeg selv lavet mine signalkabler af. Dog er mit balancerede kabel mellem CD + forstærker af bedre kvalitet, men det koster stadigvæk kun nogle få hundrede kroner, når man laver det selv.
Men det her med kabler er jo et sprængfarligt emne herinde  Et godt råd må være, at hvis du ikke synes der er nogen hørbar forskel på kablerne, så lad være med at investere i de dyre.
Jeg har ingen erfaring med forskellige netkabler. Umiddelbart tror jeg ikke på, at det kan have noget at sige. Det er dog kun noget jeg tror, for jeg har som sagt ikke prøvet at eksperimentere med dem. Men nu går vi jo den mørke tid i møde, så måske var det en ide at eksperimentere lidt med netkabler __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
| Til top |
|
| |
jamhvasåda? Forum Bruger

|
| Sendt: 24 September 2004 kl. 13:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
perejvind Forum Bruger

|
| Sendt: 24 September 2004 kl. 13:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 September 2004 kl. 13:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Milu skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:
Jeg tror ikke på at dine Nad er "rigtig"balanceret, det er der nemlig ikke så meget grej der er faktisk og derfor vil du ingen gevinst få ud af det, medmindre du selvfølgelig skifter ud til nogle langt bedre kabler. |
|
|
Jep, der er balanceret og ægte balanceret, bare lige for at gøre det hele mere besværligt! Jeg kender ikke så mange apparater der er ægte balanceret, men kender dog én, som eksempel, der virkelig gennemført ægte ballanceret, Parasound DAC-1600, 4 D/A konverter i alt, 2 til hver kanal, 1 til hhv. + og - i hver kanal! Så er der jo også den betragtning, at hvis dit anlæg ikke er jordet med rigtig jord, vil du overføre stelstrømme mellem de forskellige apparater, og hermed er der mulighed for at skabe brumsløjfer og vel mere støj, dårligere lyd til følge? Sådan har jeg da forstået det!
Mvh.
|
|
|
Ægte Bal.Mærker: Mark Levison - Proceed -Accuphase - Krell & Thule, Apperater af de mærker er ALLE Ægte Balanceret mig bekendt.
Så er der enkelte modeller i andre mærker der også er, men de er i fåtal . __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 September 2004 kl. 13:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
perejvind skrev:
jamhvasåda? skrev:
| Jeg skiftede for nogen tid siden højtaler-kabel, og der var virkelig stor forskel. Nu er jeg begyndt at kigge lidt på signal-kablerne, og jeg har prøvet forskellige (ikke særligt grundigt endnu); 2 RCA og 2 XLR, og jeg må indrømme, at jeg har haft svært ved at høre den store forskel (bortset fra forskellen i volumen mellem XLR og RCA) Kan jeg have nået et "loft"? Ville det måske være bedre, at kigge på strømkabel? |
|
|
Det er også min erfaring. Der er ikke særlig stor forskel på signalkabler, i forhold til højttalerkabler. Selv kunne jeg aldrig drømme om, at betale 10.000 Kroner eller mere, for et signalkabel. Mine egne signalkabler er hjemmelavede, og har kun kostet nogle få hundrede Kroner.
Husk også på, at man i pladestudierne bruger ganske almindeligt mikrofonkabel til 20 Kr. meteren. Sådan noget kabel har jeg selv lavet mine signalkabler af. Dog er mit balancerede kabel mellem CD + forstærker af bedre kvalitet, men det koster stadigvæk kun nogle få hundrede kroner, når man laver det selv.
Men det her med kabler er jo et sprængfarligt emne herinde Et godt råd må være, at hvis du ikke synes der er nogen hørbar forskel på kablerne, så lad være med at investere i de dyre.
Jeg har ingen erfaring med forskellige netkabler. Umiddelbart tror jeg ikke på, at det kan have noget at sige. Det er dog kun noget jeg tror, for jeg har som sagt ikke prøvet at eksperimentere med dem. Men nu går vi jo den mørke tid i møde, så måske var det en ide at eksperimentere lidt med netkabler  |
|
|
Det er da fuldstædigt ligegyldigt hvad de bruger af kabler i et pladestudiet, det er det færdige produkt du står med i hænderne du skal skal interesere dig for at reproducere på dit anlæg. Jo mere information du kan hive ud af en cd skive, jo bedre kabel, for så er der mindre tab af information. Du kan ikke gengive noget der ikke ligger på skiven, det er det modsatte der er meget sværere.
Det er muligt du ikke vil give 10.000 kroner for et kabel, det behøver man sådanset heller ikke for at få et få et godt signalkabel.Men prøv for sjovt at låne et.
Alternativt kan du jo strate med at prøve at låne og høre et Kimber PBJ til 900 kroner, det slår med garanti det du har lige nu. Der er ligeså stor forskel om end mere end der er på højtaler kabler, i sær det kabel der går fra cd til forstærker er yderst vigtigt. __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |
jamhvasåda? Forum Bruger

|
| Sendt: 24 September 2004 kl. 13:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke slipsefyr,
jeg tror helt sikkert du har ret, det undrer mig dog, at jeg har lyttet til 4 kabler uden at kunne høre ret stor forskel (det ene kabel er dog helt nyt), når jeg kan høre stor forskel på højtalerkablerne...
|
| Til top |
|
| |