Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. maj 2024 | 08:09   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Guide - korrekt fase? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. Chromosome

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1612
Sendt: 27 August 2013 kl. 10:12 | IP-adresse registreret  

Hej..

Nu trænger "korrekt fase" problemet sig på "igen"..

Jeg vil gerne have vendt samtlige strømkabler korrekt. Men kan ikke rigtigt lure hvordan jeg gør det nemmest. Der står så meget på nettet. Men
synes det er lidt uoverskueligt og er absolut IKKE el-kyndig.

Jeg har et multimeter, forstår det kan bruges på en eller anden måde? Jeg har dog endnu tilgode at lære at bruge det..

Det skal helst skæres ud i pap, da jeg ikke er meget for bare at lege med dedsens EL.
Til top Vis Andromeda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andromeda
 
mx jelle
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Maj 2009
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 773
Sendt: 27 August 2013 kl. 10:18 | IP-adresse registreret  

Du kan ikke bruge et multimeter til den slags. Der skal du have fat i en polsøger Den viser dig hvad der er fase og nul i din
stikkontakt, og du kan dermed sætte dit stik i efter det

De kan købes i alle byggemarkeder vil jeg tro. De sidder også nogle gange i skrutrækkere, så det kan være du allerede har en
liggende

__________________
Mvh. Mx jelle
Mit Anlæg
Til top Vis mx jelle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mx jelle
 
Aschwarz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 106
Sendt: 27 August 2013 kl. 10:49 | IP-adresse registreret  

Hej Andromeda

Du mener formentlig, at du vil vende netstikket så der er mindst mulig spænding på stel, i forhold til jord. På min forstærker kan jeg tydelig mærke om stikket vender rigtigt. Jeg stryger hånden over kabinettet, og hvis stikket vender forkert, er der underlig sitren. På de øvrige apparater er det dog vanskeligere at bruge denne metode. Jeg vil tro at du kan bruge et multimeter, hvor du måler mellem jord / radiator og kabinet / stel. Du skal selfølgelig tage et apparat af gangen, og først forbinde dem når du har været dem alle igennem. Når du alligevel er igang, så prøv at adskille de analoge og digitale netstik i hver sin gren. Hørbar forbedring, ganske gratis. God fornøjelse.

Til top Vis Aschwarz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aschwarz
 
Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3691
Sendt: 27 August 2013 kl. 11:18 | IP-adresse registreret  

Ja, mindst mulig spænding på apparaterne. Som regel kan man mærke at det "summer" i fingeren, når man lader den glide meget blidt over blanke metaldele. Man skal tage et apparat ad gangen og INGEN signalkabler må være tilsluttet!

Mvh.
Niels L.



Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau
 
Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. Chromosome

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1612
Sendt: 27 August 2013 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

mx jelle skrev:
Du kan ikke bruge et multimeter til den slags. Der skal du have fat i en polsøger Den viser dig hvad der er fase og nul i din
stikkontakt, og du kan dermed sætte dit stik i efter det

De kan købes i alle byggemarkeder vil jeg tro. De sidder også nogle gange i skrutrækkere, så det kan være du allerede har en
liggende


Henter sådanne én idag, har ingen indbygget i en skruetrækker... ;-) - og TAK jelle

Polsøger
Til top Vis Andromeda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andromeda
 
Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. Chromosome

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1612
Sendt: 27 August 2013 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

Aschwarz skrev:

Hej Andromeda


Du mener formentlig, at du vil vende netstikket så der er mindst mulig spænding på stel, i forhold til jord. På min forstærker kan jeg tydelig mærke
om stikket vender rigtigt. Jeg stryger hånden over kabinettet, og hvis stikket vender forkert, er der underlig sitren. På de øvrige apparater er det dog
vanskeligere at bruge denne metode. Jeg vil tro at du kan bruge et multimeter, hvor du måler mellem jord / radiator og kabinet / stel. Du skal
selfølgelig tage et apparat af gangen, og først forbinde dem når du har været dem alle igennem. Når du alligevel er igang, så prøv at adskille de
analoge og digitale netstik i hver sin gren. Hørbar forbedring, ganske gratis. God fornøjelse.



Hej Aschwarz

Tror det er nemmere med polsøgeren. Så sådanne en fixer jeg lige idag, men tak for dine bud. Tror også selv jeg får svært ved at mærke med
hænderne på alle apparater.

Jeg sørger for at frakoble alt!! Og dernæst finder korrekt "fase"! På hver enkelt apparat og til sidst tilslutter alt og evt. Lige skriver på stikkene hvor
hvad skal være.

Du siger jeg bør prøve at adskille de analoge netstik fra de digitale netstik - i hver sin gren?! .... Mener du jeg skal sortere, så alt digitalt ryger i
"egen" stikdåse og samme for de apparater der er analoge?.. Og i så fald, hvad er så digitalt og hvad er analogt - set i forhold til mir setup, så er der
en Emotiva effekt der er analog. Resten er blanding digi/analog, eller ren digital. ?!
Til top Vis Andromeda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andromeda
 
Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. Chromosome

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1612
Sendt: 27 August 2013 kl. 12:10 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
Aschwarz skrev:

Hej Andromeda


Du mener formentlig, at du vil vende netstikket så der er mindst mulig spænding på stel, i forhold til jord. På min forstærker kan jeg tydelig mærke
om stikket vender rigtigt. Jeg stryger hånden over kabinettet, og hvis stikket vender forkert, er der underlig sitren. På de øvrige apparater er det dog
vanskeligere at bruge denne metode. Jeg vil tro at du kan bruge et multimeter, hvor du måler mellem jord / radiator og kabinet / stel. Du skal
selfølgelig tage et apparat af gangen, og først forbinde dem når du har været dem alle igennem. Når du alligevel er igang, så prøv at adskille de
analoge og digitale netstik i hver sin gren. Hørbar forbedring, ganske gratis. God fornøjelse.



Ja, mindst mulig spænding på apparaterne. Som regel kan man mærke at det "summer" i fingeren, når man lader den glide meget blidt over blanke
metaldele.
Man skal tage et apparat ad gangen og INGEN signalkabler må være tilsluttet!


Mvh.
Niels L.





Tak Nilau - ALT bliver frakoblet.
Til top Vis Andromeda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andromeda
 
Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. Chromosome

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1612
Sendt: 27 August 2013 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

Btw:



Når jeg har min onkyo receiver tændt og koblet Stello på med dens BYPASS funktion, så fronterne spiller via onkyo, kommer der nogle "små knald"
, hver gang jeg skifter fra tv, cd, sat, etc. Etc. Etc.

Afhjælpes det med rette faser ?! Der er INGEN løse forbindelser.
Til top Vis Andromeda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andromeda
 
mx jelle
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Maj 2009
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 773
Sendt: 27 August 2013 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

Vil selv have det testet og rettet til på mit eget, men har ikke lige fået tjekket hvad der er fase og nul i apparatet.

Når du har fundet fasen med polsøgeren, så skal du vide hvilken side der er fase i apparatet. Her efter kommer dit multimeter
ind i billedet Når du ved hvad der er fase i kontakten og i apparatet, så skal du sørge for at den leder som sidder på fase i
apparatet også kommer i fasen på stikkontakten. Du tager derfor dit multimeter og sætter det på modstand (ohm) og sætter
den ene probe (det ene stik) i apparatenden på din netledning, svarende til fasen på apparartet. Så måler du hvilket af
stikbenene i den anden ende der er forbindelse til (du kan måle noget på dit ohmmeter=forbindelse). Det ben der er forbindelse
til skal i fasen i stikkontakten

__________________
Mvh. Mx jelle
Mit Anlæg
Til top Vis mx jelle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mx jelle
 
Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. Chromosome

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1612
Sendt: 27 August 2013 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

Det er modtaget.. det lyder jo nemt! og når det bliver fixet idag, så kan jeg jo forhåbentligt huske det til næste gang
Til top Vis Andromeda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andromeda
 
mx jelle
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Maj 2009
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 773
Sendt: 27 August 2013 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

Ellers er tråden her jo nok endnu

Meld endelig tilbage

__________________
Mvh. Mx jelle
Mit Anlæg
Til top Vis mx jelle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mx jelle
 
Peter ht-byg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 Maj 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 170
Sendt: 27 August 2013 kl. 12:50 | IP-adresse registreret  

Men husk på at producenten kan også lave fejl, så fasen ikke er rigtig inden i apparatet
Det måles bedst med en induktionsskruetrækker med indbygget voltmeter der kan du måle hvor mange volt der
ligger på stel eller brug dit multimeter til at måle mellem apparatstel og jord (radiator kan fint bruges, hvis det er
med metalrør)
Til top Vis Peter ht-byg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter ht-byg
 
Morgenstjerne
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 03 August 2012
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 680
Sendt: 27 August 2013 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

Jeg låner sådan en af min kammerat, når jeg får nye apparater:

http://www.dienadel.de/Oehlbach+Phaser+-+Phasendetektor,i1.h tm

Polsøger bruger jeg selvfølgelig stadig til at finde korrekt pol i kontakt/skinne.

Før brugte jeg voltmeter på apparaterne, men det er noget nemmere med Oehlbach fasetesteren. Princippet er det samme, apparatet må ikke være
tilsluttet andre apparater.
Men SMPS forsyninger kan stadig være svære at måle.

__________________
PRaT er nr.1!
Til top Vis Morgenstjerne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morgenstjerne
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 27 August 2013 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

Øh ... er der noget, jeg har misforstået? Måler man ikke sædvanligvis ac-spændingsforskellen mellem apparatstel og lysnettets 0-leder med apparatet
tændt og uden tilsluttede signalkabler? Så vender man blot netstikket, så det giver lavest spændingsforskel. Så behøver man heller ikke foretage sig
alt
muligt for at finde ud af, hvad fasesiden er i apparatet.

Hvis det er korrekt, så virker ovenstående mig en kende omstændeligt

En polsøger er dog fortsat nødvendig for at finde fase og 0 (nul) på lysnettet - det er ikke så godt at forbinde sit multimeter mellem apparatstel og ac-
fasen
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
Peter ht-byg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 Maj 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 170
Sendt: 27 August 2013 kl. 13:04 | IP-adresse registreret  

Her er et link til den jeg har købt ved toolworld.dk

             induktions måler
Til top Vis Peter ht-byg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter ht-byg
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 27 August 2013 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

Lige en tilføjelse: Det kan være lidt forvirrende at benytte begrebet "fase", når vi taler om korrekt tilslutning til lysnettet, da der jo også tales om fase
i forbindelse med lydsignalet.

Jeg foretrækker derfor at bruge begrebet "polaritet" eller "netpolaritet", når vi taler om den spænding, som vi hiver ud af vores stikkontakter ...
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
Aschwarz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 106
Sendt: 27 August 2013 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

Der er jo også en lidt mere underholdende måde til at afgøre korrekt netpolaritet. Man kan lytte sig frem. Det er er
forskel. Korrekt netpolaritet giver fastere bund, og bredere lydbillede. Fremgangsmåden er den samme som før, kun 1 stk.
apparat tilsluttet ad gangen. Netkablet mærkes derefter op.

(Analogueman har en god pointe om begrebet fase /netpolaritet)
Til top Vis Aschwarz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aschwarz
 
D A O
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 2466
Sendt: 27 August 2013 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

Induktionstester eller polsøger er jo bare en glimlampe med en megaohms modstand
Polsøger

jeg tror på at man bedre kan stole på IT IEC EL kabler at de er faset rigtig (tror jeg), da fejl fase der kan betyde at intet virker.

For DIY folket kunne det her måske hjælpe
Grounding Problems



__________________
vh Hans Lund

diyaudio.dk Blog
G+
Til top Vis D A O's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D A O Besøg D A O's Websted
 
mx jelle
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Maj 2009
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 773
Sendt: 27 August 2013 kl. 14:21 | IP-adresse registreret  

Jamen hvis de andre forslag virker, så er de lidt nemmere ja

Men nu vi er ved det. Så er det alt på den kontakt man skal sætte rigtigt. Helt egen gruppe til anlægget er jo at foretrække,
men giver det noget at det er alt på hele gruppen, man sætter alt rigtigt i, eller blot den enkelte skinne/kontakt som bruges til
anlægget? Det gør det vel.. Er der nogle som har erfaring med dette?

__________________
Mvh. Mx jelle
Mit Anlæg
Til top Vis mx jelle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mx jelle
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 27 August 2013 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

Aschwarz skrev:
Der er jo også en lidt mere underholdende måde til at afgøre korrekt netpolaritet. Man kan lytte sig frem. Det er er
forskel. Korrekt netpolaritet giver fastere bund, og bredere lydbillede. Fremgangsmåden er den samme som før, kun 1 stk.
apparat tilsluttet ad gangen. Netkablet mærkes derefter op.

(Analogueman har en god pointe om begrebet fase /netpolaritet)

Det kan være lidt svært at lytte sig frem til korrekt netpolaritet, hvis man kun må have et apparat tændt, når man har både RIAA, forforstærker og
monoblokke - det kommer der ikke så meget lyd ud af
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 

Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes