Emne: IMF transmissionslinie højttalere ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
2-mas Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2007 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 863
|
Sendt: 18 Juli 2008 kl. 13:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Efter et års bekendtskab med disse gamle hæderkronede højttalere, er jeg blevet nysgerrig efter om der stadig er nogle herhjemme som har og anvender IMF højttalere ?
Firmaet IMF i dets oprindelige form er jo for længst lukket, men havde deres storhedstid fra midten af 70'erne og frem til midt 80'erne. Højttalerne blev solgt både som byggesæt og som fabriksfremstillede, og bl.a Audio Sound i Nakskov solgte en del.
Har du stadig - eller har haft - IMF'ere ? Kig ind her og har du billeder, vil de blive værdsat
Se her : http://imf-electronics.com/
|
Til top |
|
|
kalleklat Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 200
|
Sendt: 18 Juli 2008 kl. 14:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg havde i ca. 3-4 år, et sæt IMF TLS80. Jeg var ikke helt tilfreds med lyden(markerede s-lyde, og lidt gumpetung bas), og efter 1 års ejerskab (garanti), kasserede jeg det komplicerede delefilter. Jeg fik en kammerat (lavstrømsingeniør) til at hjælpe, med nye 6dB/oct. delefiltre (alskens måleinstrumenter).
Lyden blev betydeligt bedre: Mere åbent lydbillede, og meget mere engagerende. Samtidig virkede det som om, de var mere effektive.
Sidenhen havde jeg mange andre højttaler til sammenligning, men det var først da jeg fik et sæt JBL L300 hjem, jeg skiftede IMF´erne ud. Siden har jeg været "hooked" på JBL monitor lyd.
I dag kunne jeg godt tænke mig, at høre IMF´erne igen. Jeg tror ikke, at de står helt mål med nutidens lyd.
Men , det er kun en antagelse.
__________________ Finn Nielsen
|
Til top |
|
|
2-mas Forum Bruger

|
Sendt: 18 Juli 2008 kl. 23:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej kalleklat 
Respeeekt....at du først skiftede dem ud, da du fik JBL300 vidner vel også om, at tls-80 trods alt har haft en vis klasse ? Hvilke JBL'ere har du så hooked up nu ?
Det med opgradering af delefiltret har du vist helt ret i . Har læst flere steder på nettet at en opgradering af delefiltret giver en klar forbedring på så gamle IMF'ere. Er det længe siden du havde dine ?
Om de står mål med nutidens lyd er nok et spørgsmål om, hvilket lydidealbillede man har, og hvad man vurderer ud fra. Foretrækker man den gamle lyd eller den mere moderne, uanset at begreberne er svære at definere ? . Selv har jeg svært ved at finde noget mere ØREVENLIGT end IMF'erne.
Skulle du komme i nærheden af Aalborgområdet, er du velkommen til at komme forbi og afprøve din antagelse !
|
Til top |
|
|
Roky Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1974
|
Sendt: 19 Juli 2008 kl. 01:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spænende tråd følger lige med på sidelinjen
|
Til top |
|
|
kalleklat Forum Bruger

|
Sendt: 19 Juli 2008 kl. 08:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
2-mas skrev:
Hej kalleklat 
Respeeekt....at du først skiftede dem ud, da du fik JBL300 vidner vel også om, at tls-80 trods alt har haft en vis klasse ? Hvilke JBL'ere har du så hooked up nu ?
Det med opgradering af delefiltret har du vist helt ret i . Har læst flere steder på nettet at en opgradering af delefiltret giver en klar forbedring på så gamle IMF'ere. Er det længe siden du havde dine ?
Om de står mål med nutidens lyd er nok et spørgsmål om, hvilket lydidealbillede man har, og hvad man vurderer ud fra. Foretrækker man den gamle lyd eller den mere moderne, uanset at begreberne er svære at definere ? . Selv har jeg svært ved at finde noget mere ØREVENLIGT end IMF'erne.
Skulle du komme i nærheden af Aalborgområdet, er du velkommen til at komme forbi og afprøve din antagelse !
|
|
|
I øjeblikket bor jeg i en lille lejlighed, så jeg spiller på JBL L18T (stueudgaven af 4406 monitor), med subwoofer under 80Hz (24dB/okt).
Jeg var da glad for IMF´erne, især efter ombygning af delefilteret. Mit "shownummer", når jeg havde gæster, var at spille indledningen til "Also sprach Zaratustra" på Decca vinyl med Zubin Metha som dirigent. Orgeltonerne fik alt i lejligheden til at vibrere. Folk troede simpelthen ikke på, at DET var musik. Basgengivelsen er mest velegnet til klassisk musik, efter min mening. Den er for "sløv" til Rock / Pop.
Jeg skal nok huske din invitation, næste gang jeg kommer til Ålborg. Så tager jeg "Also sprach....." med. Så skal du bare høre.
Jeg vil høre min kammerat, om han har gemt diagrammerne, fra ombygningen af delefilteret.
Forresten startede min TL karriere med at bygge et par "køleskabe", efter tegninger i Populær Elektronik. Bestykning: 3-vejs Gamma (12" bas). Da vi sidenhen fik børn, blev kabinetterne tømt for indhold og forplade. Jeg satte hylder i, en borplade imellem, og VUPTI: 1 stk. puslebord.
Jeg havde mine IMF´ere i 70´erne. Drevet af Quad 33/303.
|
Til top |
|
|
stiv Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1062
|
Sendt: 19 Juli 2008 kl. 11:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
 Goddag i IMF-tråden   Er Quad 33/303' måske ikke lige i underkanten, af tilstrækkelig power til IMF' højttalere !... Quad 303' Amp'en er på ca. 2x45 Watt i 8 Ohm, kan ikke huske om den 303' bliver kraftigere i up-grade versionen  I foråret havde jeg den fornøjelse, at lytte på to sæt af de store IMF' højttalere  og det var for mig helt klart, at de IMF'er spiller bedre med en kraftig og power stærk forstærker  Lige nogle op load, så vi ved hvordan de skønne Quad tager sig ud... 
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
Sendt: 19 Juli 2008 kl. 11:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Guldtuborg skrev:
Goddag i IMF-tråden 
Er Quad 33/303' måske ikke lige i underkanten, af tilstrækkelig power til IMF' højttalere !... Quad 303' Amp'en er på ca. 2x45 Watt i 8 Ohm, kan ikke huske om den 303' bliver kraftigere i up-grade versionen 
I foråret havde jeg den fornøjelse, at lytte på to sæt af de store IMF' højttalere og det var for mig helt klart, at de IMF'er spiller bedre med en kraftig og power stærk forstærker 
|
|
|
Du har nok ret i din antagelse at en quad 303, er i underkanten til de højttalere - mine drives af dette "antikke" sæt - som vel nogenlunde var det man i antikkens tid sammensatte

det er noget herligt gammelt noget, der stadig glæder øregangene
Hvis man forsyner diskant og superdiskanten med et par filt-ringe, hjælper det faktisk pænt på lyden :

__________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
Til top |
|
|
2-mas Forum Bruger

|
Sendt: 20 Juli 2008 kl. 00:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns < tak for filttippet ...men kan du også fortælle, hvad ved lyden du mener der forbedres ? Een er da meget nysgerrig, for der er da value for money, hvis det virker 
Er det tls-80 du har ? Hvad er DIN opfattelse af deres lyd contra moderne højttalere ?
Herligt at se dit flotte gamle grej, men mine briller er ikke skarpe nok, så kan vi få lidt uddybende info ?.....PLEASE
kalleklat < den der med puslebordet, er det ikke det man kalder genbrug af højeste karat ? Hvem siger IMF ikke "holder" idag ? .
I foråret havde jeg et sæt B&W 802 Matrix fra midt 90'erne oppe imod tls-80, og kan du gætte hvor hurtigt det gik med at få 802'erne ud af hytten igen ? 
Iflg. den tls-80 brochure jeg har, anbefalede IMF at bruge forstærkere på 40 -100 watt, så det er svært at vurdere om Quad'erne var store nok. Fra andre tråde får man nærmest et indtryk af at det - li'som med B&W - er bedre jo større forstærker man anvender. Jeg medgiver dig at IMF ikke er en rockhøjttaler, men synes den MESTRER alt andet.....Stevns og Guld Tuborg hvad er jeres indtryk ?
kalleklat du kommer altså ikke ind her UDEN at ha' den "also sprach...." med ....skal du ikke snart på sommerferie i det nordjyske ? 
Roky < hjertlig velkommen på sidelinjen ....du er skam også meget velkommen til at spille med 
|
Til top |
|
|
kalleklat Forum Bruger

|
Sendt: 20 Juli 2008 kl. 08:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Quad 303 var / er ganske givet for lille udgangs effekt til IMF´erne. MEN, da Yamaha blev lanceret, med brask og bram, på det danske marked, lånte jeg en CA 1010 (vist nok 2 x 100 w) med hjem, i en weekend. Den lød ikke, som om den havde større udgangseffekt, på IMF´erne. Den havde derimod indbygget lysshow: Når musikken spillede rigtigt højt, blinkede VU-meterlyset i takt til bassen. Den gik retur.
Nu har jeg ikke bil, så det er jo en hel dagsrejse at komme til Ålborg, men du kan da købe Richard Strauss: Also sprach Zarathustra, i mange CD (og vinyl) udgaver i dag. Telarc har en af de bedre nyindspilninger. Du vil blive overrasket over at høre, hvordan en 32Hz orgeltone lyder, i din stue (lidt a.la. akustisk tilbagekobling mellem højttalere og pick up) Send hunden ud før lytning, måske også konen.
Saint Saens Organsymphony er også en god demo disc til IMF´erne, ligesom Verdis Requiem og AAron Copland Fanfare for the common man og Carl Orff Carmina Burana osv osv.
2-mas, er det dig der har IMF udsalg, her i weekenden? (se salgs annoncerne) Og, er der et sæt ALS 40´ere imellem dem du har?
|
Til top |
|
|
2-mas Forum Bruger

|
Sendt: 20 Juli 2008 kl. 11:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kalle < Den skive vil jeg forsøge at hitte her i byen, tak for tippet .....du får lige en returmelding på et tidspunkt. Yamaha CA1010 var måske en potens forstærker fremfor en forstærker med 100 gode watt ? Evnen til at levere strøm har nok også en vis betydning...
Sender dig lige en PM ang. højttalere/ALS 40
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

|
Sendt: 20 Juli 2008 kl. 14:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
>>2-mas
>> jan_stevns < tak for filttippet ...men kan du også fortælle, hvad ved lyden du mener der
>> forbedres ? Een er da meget nysgerrig, for der er da value for money, hvis det virker 
Det virker som om der kommer lidt mere ro på diskanten på en eller anden sjov vis ... jeg vil næsten mene at et lidt (omendt svagt!) metalisk skær over lyden forsvinder som dug for solen
>>Er det tls-80 du har ? Hvad er DIN opfattelse af deres lyd contra moderne højttalere ?
Det er TLS-80 mkII'eren, med moderniserede delefiltre fra DAT, hvordan de spille rcontra moderne højttalere ved jeg ikke, jeg har ikke haft mulighed at prøve en sammenligning.
Af de "moderne" højttalere jeg har hørt, og det er en del - synes jeg ikke mange af dem har haft samme formåen i yderenderne af lydbilledet.
Jeg vil bestemt ikke kalde det en rock højttaler, dertil spiller de nok ikke højt nok, men de spiller nu eller alt man byder dem - uden at have et "trist" lydbillede - englænderne har jo ellers haft en vane at spille lidt "victoriansk" tilbagelænet og afslappet - det kan man ikke påstå IMF'erne har for vane
(det er nok mere Spendor, Rogers, Wharfedale, B&W etc...... der har den vane)
de kan da spille højt - men flænger ikke nogen trommehinder - dertil findes andre midler.
lyden i dem - eller rettere manglen på lyd fra højttaleren - gør jeg hører musikken, og ikke *højttaleren* - Den forsvinder og formidler bare tingene
|
Til top |
|
|
kalleklat Forum Bruger

|
Sendt: 21 Juli 2008 kl. 08:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen Thomas.
Jeg kan ikke sende PB til dig.
Det er ALS30´erne jeg er interesseret i.
|
Til top |
|
|
2-mas Forum Bruger

|
Sendt: 21 Juli 2008 kl. 10:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
kalleklat < sorry indbakken var blevet fuld, men nu skulle det være iorden 
jan_stevns > tak for din lydbeskrivelse. Tror vi har samme type ører . Vi har ihvertfald begge tls-80 mk2 og den spiller da godt nok til et 13-tal, hvis nogen skulle spørge ....måske den bedste af de modeller jeg har her. Om delefiltret på mine også er opgraderet ved jeg faktisk ikke, men udfra klarheden i lyden virker det sådan. Må jeg sende dig et foto af delefiltret ? Kan være du kan afklare, om det er det originale eller et opgraderet.
du skriver "lyden i dem - eller rettere manglen på lyd fra højttaleren - gør jeg hører musikken, og ikke *højttaleren* - Den forsvinder og formidler bare tingene" og "...ikke mange af dem har haft samme formåen i yderenderne af lydbilledet". De vurderinger er jeg meget enig i . Særlig bassens dybde, den klare mellemtone og varmen i lyden er enestående.
Hvad er det for noget flot gammelt grej, der trækker dine tls-80 ?
Foreløbig har IMF'erne heroppe KLASKET Pioneer HPM-1100, Tandberg Studio Monitors (beklager Roky ) og som nævnt B&W 802 Matrix, og det vidner vel om en vis klasse ? 
Idag kommer der et par stykker forbi og skal lytte lidt. De har rigtig godt grej i forvejen, så det bliver spændende at høre deres vurderinger.
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

|
Sendt: 21 Juli 2008 kl. 21:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
2-mas skrev:
Jan_stevns > tak for din lydbeskrivelse. Tror vi har samme type ører . Vi har ihvertfald begge tls-80 mk2 og den spiller da godt nok til et 13-tal, hvis nogen skulle spørge ....måske den bedste af de modeller jeg har her. Om delefiltret på mine også er opgraderet ved jeg faktisk ikke, men udfra klarheden i lyden virker det sådan. Må jeg sende dig et foto af delefiltret ? Kan være du kan afklare, om det er det originale eller et opgraderet.
du skriver "lyden i dem - eller rettere manglen på lyd fra højttaleren - gør jeg hører musikken, og ikke *højttaleren* - Den forsvinder og formidler bare tingene" og "...ikke mange af dem har haft samme formåen i yderenderne af lydbilledet". De vurderinger er jeg meget enig i . Særlig bassens dybde, den klare mellemtone og varmen i lyden er enestående.
Hvad er det for noget flot gammelt grej, der trækker dine tls-80 ?
Foreløbig har IMF'erne heroppe KLASKET Pioneer HPM-1100, Tandberg Studio Monitors (beklager Roky ) og som nævnt B&W 802 Matrix, og det vidner vel om en vis klasse ? 
Idag kommer der et par stykker forbi og skal lytte lidt. De har rigtig godt grej i forvejen, så det bliver spændende at høre deres vurderinger.
|
|
|
Hej Thomas
Det er en gammel sag, der trækker mine IMF'ere - en Accuphase E-202, der for ikke ret lang tid siden fik en overhaling, med nye Kondensatorer i netdelen etc, så den har absolut ikke problemer med at levere varen.
Accuphase er jo nogle underlige størrelser - deres spec's er absolut minimum, og jeg har nok tilgode at se en der ikke ligger flot over data, selv om de jo dybest set ikke fortæller et kvidder om hvordan den spiller.....
Tuneren ved siden af er en T-101 - a'ka æterstøvsuger ;)
|
Til top |
|
|
2-mas Forum Bruger

|
Sendt: 22 Juli 2008 kl. 11:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jan < den der Accuphase er vist RIGTIG GODT gammelt kram, men har du haft lejlighed til at sammenligne med andre ? At du synes det spiller, og at bassen rykker helt ned i storetåen, er da godt nok det vigtigste .....det hele oser altså af super vintage grej ! Hvornår er de fra bare sådan ca. ?
Heroppe er der på det seneste foregået lidt tests og kalle der er lidt at lytte på, hvis din vej falder forbi :

|
Til top |
|
|
klogesen Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 598
|
Sendt: 22 Juli 2008 kl. 11:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hold da helt op, 2-mas!! Sådan en opstilling må være enestående i verden. Et fantastisk syn. Jeg har i sin tid solgt IMF i Audioscan, men det med at huske lyd er svært. Kan du, sådan kort, fortælle om forskellen mellem TLS 80 og RSPM mk IV, som det ser ud til at du har tre sæt af? Er det bare kabinetstørrelsen og filterjusteringerne, som adskiller dem? Men måske kan jeg bidrage lidt med spørgsmålet om forstærkere. Vi havde jo Accuphase samtidig med IMF, og spillede glade på den kombination, i den tro at tunge effekttrin også måtte have masser af kræfter og autoritet. Vi brugte E 202, P 300, og den store M 60 monoeffektforstærker, med 300W i 8 ohm, vejede over 30 kg stykket. Samt andre, som jeg ikke husker. Men vi havde også Stax, og en dag ankom effekttrinnet DA-300! Lige pludselig blev alle vore fine Accuphaser udstillet som bovlamme, tynde i bunden, uden autoritet og virkelig strømstyrke! Staxen gennemtæskede dem alle! En autoritet og et jerngreb om bunden, som jeg ikke tror andet end Krell ellers har præsteret, samt opløsning, luft og klarhed i en helt anden klasse. Jeg ved ikke, om Accuphaserne havde en form for strømbegrænsning indbygget, men det lød sådan. IMFerne var jo både meget tungtdrevne og vanskelige impedansmæssigt, men det var den Stax ligeglad med. Nyere Accuphaser er måske bedre, jeg har ingen erfaring med nogen af dem siden P 266 effekttrinnet og C 240 forforstærkeren. Men kort sagt: IMF synger kun med de allerbedste og mest råstærke effekttrin, i hvert fald i bunden.
__________________ venlig hilsen Klogesen.
|
Til top |
|
|
kalleklat Forum Bruger

|
Sendt: 22 Juli 2008 kl. 12:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mit øje skuer et sæt TDL RST. De sparker s´gu da røv mand. Hørte dem engang i et 65m2 stort lytterum. WOW. Kælderdyb bas, og (efter min mening) bedre mellemtone og diskant end IMF.
Jeg må hellere komme til Ålborg, for en "lytter".
|
Til top |
|
|
Sund Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1635
|
Sendt: 22 Juli 2008 kl. 19:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad er den hvide der står i baggrunden til højre for en?
__________________ mvh sund,
Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.
De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.
|
|
2-mas Forum Bruger

|
Sendt: 23 Juli 2008 kl. 01:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Klogesen < tror du har ret i at IMF'ere "kræver" godt bagland. Nogle steder på diverse fora står at en GOD transistorforstærker og en rørpre skulle være den allerbedste kombi til et par store IMF'ere. At det lyder HAMRENDE godt kan jeg bekræfte, men om det kan blive endnu bedre med en anden sammensætning er et åbent spørgsmål .
Det er nøjagtig samme enheder der sidder i tls-80 som i rspm. Forskellen ligger (vistnok) en smule i kabinetkonstruktionen (dæmpningen), kabinetstørrelsen og i særdeleshed i delefiltret. Da de jo efterhånden er blevet 30år gamle, er delefiltrets tilstand af afgørende betydning. De to rspm-sæt som står/stod her spiller vidt forskelligt, og det sæt, hvor delefiltret OG de interne kabler er opgraderet, er lyden betragtelig bedre.
Kalleklat < Dine øjne skuer godt, så ikke noget med at bestille tid ved øjenlægen vel ? . Er du klar over du rammer lige i plet, når du referer til den rumstørrelse du har hørt sådan et sæt TDL RSTL i ? . Grunden til at de ikke skal forblive her, er netop at min stue/lytterum/lager er for småt. 28 m2 ER for lidt til disse kæmper. Kan du huske, hvorfor du synes mellemtone og diskant er bedst i TDL'erne ? At der er en vanedannende fantastisk bas i både IMF'erne og TDL'erne, er vi vel helt enige om ? (pas på jeg slår hårdt og løber hurtigt (væk) . Hvad spiller du selv på nu ?
Kalle HVIS du vil til Aalborg for en lytter, må du hellere ta' intercityLYN 
Sund < som kalleklat har opdaget (KAN man overse 120cm, 80kg. ? ) er det et sæt TDL Reference Standard....en rimelig god højttaler.....måske klatten (kalle) kan uddybe lidt ...be be 
Jan stevns < kan denne testopstilling godkendes :

|
Til top |
|
|
Sund Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1635
|
Sendt: 23 Juli 2008 kl. 01:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|