Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 09:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Rifa kondensatorer i strømforsyning? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 27 Februar 2005 kl. 23:14 | IP-adresse registreret  

Er lige blevet forbløffet over hvor meget forskel det gør med at sætte 4stk 10000uF 63V i mine Vincent monotrin i stedet for de 12stk Rubycon 10000uF der sad i der oprindeligt.I øvrigt noget småkravl ved siden af de store Rifa.Printet er røget ud og der er hardwired i stedet.

Nu er der flere detaljer og øget dynamik faktisk forbløffende så gode de kan blive vil jeg sige hvis man gider bruge en del timer på det.

Andre med mod og evner for det skulle måske overveje at skifte til Rifa i deres effektforstærker de er altså ret fede.Det afhænger selvfølgelig af kvaliteten af de eksisterende men i knap så kostbare apperater er der måske noget at hente her også gerne sammen med hurtige ensrettere.

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 01 Marts 2005 kl. 18:30 | IP-adresse registreret  

Ja det er ret fedt med de Rifa lytter i hovedforsyningen.

Jeg har også et par stykker på 10-20k

....i min dac

Normalt ville jeg nu nok starte tættere på signalkilden ift. at forbedre afkoblingen og lyt kvaliteten. Her får man langt mere for pengene.

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

wuffer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Sendt: 01 Marts 2005 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

jeg bruger selv 2 RIFA PEH200 22000uF/100VDC i min mirand forstærker.. har dog ik prøvet andre..
Til top Vis wuffer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wuffer

LassePedersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 01 Marts 2005 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

Prøv Jensens 4 polede elektrolytter.

You have to keep moving - after all no dog has ever p***ed on a moving car.
Til top Vis LassePedersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LassePedersen

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 01 Marts 2005 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

Billeder pleeeeeeease
Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

wuffer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Marts 2005 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

ka da godt lige kaste et billede ind af trafo og lytter.. trafo er den berømte 2*42v 800va fra elfa og 2 styks 22000uF/100VDC lytter

dr. jeep
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2003
Lokalitet: København
Sendt: 01 Marts 2005 kl. 22:54 | IP-adresse registreret  

Her er et

http://www.referenceaudiomods.com/images/products/jensen/ele ct_4.jpg

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Marts 2005 kl. 23:11 | IP-adresse registreret  

Til Wuffer: har du husket at vende de ventiler opad det skulle være bedst når de ligger ned som i dit tilfælde.

Til DillerMand:hvad er din erfaring med disse 4polede evt. kontra Rifa?

wuffer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Marts 2005 kl. 23:17 | IP-adresse registreret  

øh ventiler... det må jeg da lige kigge på.. er ik sikker

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 02 Marts 2005 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

JRGW skrev:

Til Wuffer: har du husket at vende de ventiler opad det skulle være bedst når de ligger ned som i dit tilfælde.

Det er bedøvende ligegyldigt om de ligger ned eller står op. "ventilen" er en overtrykssikring der forhåbenligt ikke kommer i anvendelse

Til DillerMand:hvad er din erfaring med disse 4polede evt. kontra Rifa?

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

wuffer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Marts 2005 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

jamen så er det jo sat på plads

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 04 Marts 2005 kl. 11:21 | IP-adresse registreret  

wuffer skrev:

Men de kunne godt være anbragt "mindre sjusket" - det ser nærmest ud som om de bare er kastet ned i kassen

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Sendt: 04 Marts 2005 kl. 12:11 | IP-adresse registreret  

Hejsa!

RIFA elektrolytter er nogle af de allermest robuste der findes.
PEH 169 serien har tillige en afsindig lækker finish.
De skiller sig ud ved bl.a. at være fyldte med elektrolytvædsken, så man kan høre den sjaske rundt, når man ryster dem.
Dataene taler for sig selv, ingen kan stå for mere riple end de kan, tillige kan de mishandles på det groveste.
De fås i 85 og 105 graders udgaver og deres levetid er second to none.
Når det så er sagt, så mener jeg ikke, at man bare kan skifte til rifa og regne med, at underet indtræffer.
De fleste konstruktioner jeg har hørt modded med Rifa PEH 169, bliver noget tungere i lyden end de gjorde før modden.
Jeg tror det er fordi, at RIFA lytten er langt stærkere end de fleste andre og har meget lav ESR. Dvs. de leverer varen når den efterspørges.
Det resulterende lydbillede og klangballance, kan efter min erfaring, godt gå hen og blive mindre optimal end den bestående løsning.
Hvis man forestiller sig, at konstruktionens klangballance er tunet en kende med de øvrige komponenter, så kan der godt være en overraskelse i vente ved et skift til RIFA. Man må med andre ord nok prøve sig frem.
Min egen amp har RIFA allevegne fra fødselen. Og her mener jeg ikke, at man kan spore de samme karakteregenskaber, som jeg har hørt i andre sammenhænge. Zappulse har jeg hørt med RIFA PEH169, NAD 30 ét eller andet, min egen Namit amp. Og her var historien en anden. Klangballancen mørknedes pga. en lidt fremhævet øvre bas. Det var ikke acceptabelt i længden.
Mht magt, kraft og saft i bunden, så mener jeg RIFA slår alt, ligegyldigt hvad. Der skal blot være kræfter i resten af udgangstrinnet til at styre HTén. Ellers tror jeg det bliver for vildt og løssluppent.
Noget helt andet er, at hvis der pludselig bliver fuldt niveau helt ned i suboktaverne fra ampen, så kan man altså få nogle stående bølger og trykopbygninger der siger spar 2, hvis ikke lytterummet ligefrem er 18X18m eller deromkring. Det skal man selvfølgelig lige vænne sig til, men de er såmænd reelle nok, det er bare ikke så tit de bliver sluppet ud i virkeligheden.
Det er muligvis blot tilfældet, at ampens begrænsninger i dynamisk henseende i de laveste 3-4 oktaver, der kommer tydeligt til syne, når der monteres RIFA - jeg ved det ikke, men det kunne være et svar på forskellen.
Data findes i hvert tilfælde ikke finere.
I øvrigt mener jeg, at en forstærker der bare tonser videre uanset hvad du hægter på den, ikke er en forstærker du bare sætter på, og så er alt fryd og gammen. Man skal lære at omgås den, fordi evt. koblingsproblemer til rummet i den grad bliver tydelige. Man kan med andre ord pludselig ikke tstille sin HT elelr sine apparater på hvad som helst mere, uden at straffen falder promte i form af måske en alt for voldsom bas.
Her vil et godt råd være, at man skal lytte efter præcissionen i stedet for niveauet i første omgang. Derefter kan det ofte lade sig gøre at niveautilpasse vha. til/frakoblingstricks. 0 spikes hvis du ikke ønsker nyrerne rystet løse. Lyden skal komme gennem luften - ikke mekanisk via byggematerialer el. lign.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

wuffer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Marts 2005 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:

wuffer skrev:

Men de kunne godt være anbragt "mindre sjusket" - det ser nærmest ud som om de bare er kastet ned i kassen

jo jo.. men det har været meget værer... det var der de ku være og så er de blevet lagt der...

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 04 Marts 2005 kl. 15:10 | IP-adresse registreret  

JRGW skrev:

Er lige blevet forbløffet over hvor meget forskel det gør med at sætte 4stk 10000uF 63V i mine Vincent monotrin i stedet for de 12stk Rubycon 10000uF der sad i der oprindeligt.I øvrigt noget småkravl ved siden af de store Rifa.Printet er røget ud og der er hardwired i stedet.

Nu er der flere detaljer og øget dynamik faktisk forbløffende så gode de kan blive vil jeg sige hvis man gider bruge en del timer på det.

Andre med mod og evner for det skulle måske overveje at skifte til Rifa i deres effektforstærker de er altså ret fede.Det afhænger selvfølgelig af kvaliteten af de eksisterende men i knap så kostbare apperater er der måske noget at hente her også gerne sammen med hurtige ensrettere.

Har du prøvet med 2x10.000uF?

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Marts 2005 kl. 18:07 | IP-adresse registreret  

Jeg ville prøve at justere på lokalafkoblingen i forstærkeren i stedet for at skifte de store lytter. Fordi det er mest synligt betyder det altså ikke at de betyder mest,- slet ikke ift. prisen.

Det er ikke nødvendigvis sikkert at lokalafkoblingen er født med den rette hastighed. Der kan både være for lidt eller for meget hastighed (ja-ja, det ene vil jo altid være tilfældet :). Normalt vil det første være tilfældet i en billig sag, og her vil bypass med nogle gode filmtyper af lokalafkoblingen give godt resultat. Jeg synes dog nærmest at dette er blevet til en lov, så der bypasses med alverdens, og det kan også se imponerende ud.

Der ud over giver flere kondensatorer i afkoblingen jo også impedansvariation,- afhængig af situation.

Jeg har efter råd fra John Curl, fået bedre lyd ved, at fjerne nogle af de gode filmtyper.

I stedet for at eksperimentere med dyre hovedlytter, ville jeg starte med det tættets på signalvejen.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Sendt: 04 Marts 2005 kl. 18:42 | IP-adresse registreret  

kramer71 skrev:

Jeg ville prøve at justere på lokalafkoblingen i forstærkeren i stedet for at skifte de store lytter. Fordi det er mest synligt betyder det altså ikke at de betyder mest,- slet ikke ift. prisen.

Det er ikke nødvendigvis sikkert at lokalafkoblingen er født med den rette hastighed. Der kan både være for lidt eller for meget hastighed (ja-ja, det ene vil jo altid være tilfældet :). Normalt vil det første være tilfældet i en billig sag, og her vil bypass med nogle gode filmtyper af lokalafkoblingen give godt resultat. Jeg synes dog nærmest at dette er blevet til en lov, så der bypasses med alverdens, og det kan også se imponerende ud.

Der ud over giver flere kondensatorer i afkoblingen jo også impedansvariation,- afhængig af situation.

Jeg har efter råd fra John Curl, fået bedre lyd ved, at fjerne nogle af de gode filmtyper.

I stedet for at eksperimentere med dyre hovedlytter, ville jeg starte med det tættets på signalvejen.

Halløj Kramer!

Jeg vil nu mene, at strømforstærkningen sidder direkte i signalvejen og at de forsynes direkte fra hovedlytterne.
Faktisk mener jeg, at hovedlytterne nok er rigtig ægte vigtige i en poweramp.
Der findes faktisk amps, der slet ikke har andre lytter end hovedlytterne.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Marts 2005 kl. 09:45 | IP-adresse registreret  

Min oprindelige tanke efter en snak med en kompetent person var at "nøjes" med at bruge 2 stk 22000uF 63V men de kunne ikke være der.Konstruktionen er også lavet således at der er midtpunkt mellem 2 kondensatorer der er vendt + mod - og 2 ledninger går ud fra trafoen til dette punkt samt til indgangsdelen.

Der er også sat 2 stk hurtige ensretterbroer i Ixys 44A single phase med fast recovery epitaxial diodes (FRED) 35ns nok heller ikke uvæsentligt om man vil have det bedste.Originalt sad der 35A ensretterbroer med ekstra påloddede dioder på.

Der er også sat overordentlig kraftig kabel på fra kondensatorne til at strømføde udgangstrinnet, VDH SCS12 er bare temmelig stiv at arbejde med.De forstærkere stiger bare en del i pris ihvertfald i gode dele.

Resultatet er overbevisende ihvertfald lyder subjektivt som om der er mindre forvrængning også andre ting er der sket.Det kunne da være sjovt at holde dem op mod en standard ver.Men jeg ville nu ikke bytte eller tilbage det gider jeg ikke. 

Ligeledes er der også sat hurtige filmkondensatorer på IC'en i indganstrinnet fra henholdsvis + og - til stel ved ikke om det er noget sådan Kramer hentyder til eks.Det bruger jeg i øvrigt også i de andre apperater.

Ham jeg snakkede med mente at der godt kunne slippe lidt gas ud af de ventiler så det var bedst om de vendte opad.Ved også godt at de er beregnet til at fungere som sikkerhedsventil ved fejl.

Ja man kunne prøve de Jensen 4 polede men er der nogen der har praktisk erfaring med dem bortset fra LC Audio og andre der sælger dem.

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Marts 2005 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

De hovedlytter er selvfølgeligt kanonvigtige. At sige at de sidder i signalvejen er at udvande begreberne. Men der er selvfølgeligt tale om et kontinium og ikke enten eller.

Men de udgør jo også en stor udskrivning. Og ja, jeg mener at eksperimenter med flere/færre filmtyper i indgangstrinet er det første man bør gøre ift. strømmen. Men så er der f.eks. kvaliteten af feedback modstanden ? - sådan en lille sag er jo afgørende. Kvaliteten af opamps hvis der er sådanne uhyrlige bæster i signalvejen.

Hvis der ikke er lokalafkobling men kun hovedlytter, ville jeg da starte med lidt lokalafkobling. Det koster jo ikke mange basører at eksperimentere med - så gør det heller ikke så meget hvis det ikke virker :)

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Marts 2005 kl. 12:04 | IP-adresse registreret  

Ja det koster,jeg fik da også lige købt 8stk PEH169 22000uF 63V som jeg ikke lige kan bruge her og nu så hvis i mangler så sig til.

Jeg så også en som havde eksperimenteret med at sætte forskellige ladelytter (værdier) sammen så de skulle opveje hinandens svagheder det var hans tanke og han siger at det virker.De skulle blive mere lineære frekvensmæssigt så vidt jeg kunne forstå på ham.

IC'er ja men er de ikke efterhånden blevet bedre end de ret kedelige og pæne NE5532 eks.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum