Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 01:49   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Projekt: passivt kølet HTPC (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
KristianW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 August 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 20 Januar 2006 kl. 00:02 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Tænkte jeg ville dele min igangværende projekt med jer, som går ud på at bygge en HTPC som er 100% passivt kølet.

Jeg er nok skadet efter 13 år inden for IT branchen så jeg har lidt svært ved at vælge "små" komponenter som jo alt andet lige vil udvikle mindre varme end nye hurtigere gør, men her er det setup jeg har valgt:

Følgende dele er købt hjem:

Følgende mangler jeg endnu at bestille:

• mCubed HFX kabinet sort/sølv med VFD/IR modul, passiv CPU køler og passiv Chipset køler - Et af de eneste kabinetter bygget til 100% passiv køling (http://www.hifiatx.com/

Det hele skulle gerne komme til at betjenes med min programmérbare Sony RM-VZ950T fjernbetjening så man ikke tænker over det er en PC man har med at gøre. Efter min mening er det en af de flotteste programmérbare fjernbetjeninger på markedet - og dejlig simpel.

Med hensyn til softwaren så er det næsten kun fantasien der sætter grænser for hvad man kan med Meedio som efter min mening er noget af det bedste til en HTPC.

Funktioner der helt sikkert skal være i den:

• DVD afspilning
  • MP3 afspilning
  • DIVX afspilning
  • Billedvisning
  • Stream af internetradio
  • Vejrudsigt
  • Digitalt TV via TDC selector kort
  • Programguide og optagelse
  • tror det var det til at begynde med....

Forhåbentlig kan jeg komme med billeder og erfaringer når jeg når lidt længere med projektet. Jeg er især spændt på at se hvordan lydniveau og varmehåndtering klares.

Kommentarer, råd, erfaringer m.m. er meget velkomne.

Kristian

Til top Vis KristianW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KristianW

StylaH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 20 Januar 2006 kl. 01:47 | IP-adresse registreret  

Kan ikke se meningen i du vil have den passivt kølet.

HDD'erne larmer alligevel.

torkild
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Produktionsteknikker, Dynaudio

Bruger siden: 15 Juli 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 20 Januar 2006 kl. 02:00 | IP-adresse registreret  

Spændene !
Tror du at det FloppyDTV TV Tuner kort kommer til at køre godt ?

DonJensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 20 Januar 2006 kl. 04:53 | IP-adresse registreret  

Det er personligt noget jeg ser meget frem til at følge. Håber du poster jævnligt hvordan det hænger sammen.
Til top Vis DonJensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DonJensen Besøg DonJensen's Websted

KristianW
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Januar 2006 kl. 07:08 | IP-adresse registreret  

Til Stylah

Du har ret, ikke meget idé i en lydløs maskine hvis man så kan sidde og høre harddisken snurre der ud af. Derfor ideen med at harddiskene bliver monteret i nogle lukkede 5.25" bokse, fra samme designer som dem der laver kabinettet, kaldet Vertical Silence.

Dette burde lyddæmpe harddiskene temmelig meget og samtidig er hele æsken en stor køleenhed som leder varmen direkte over til kabinettet, som igen leder det ud i heatpipes på siderne af kabinettet.

Se følgende link: http://www.mcubed-tech.com/eng/product_vertical.htm

Hvis mine Hitachi harddiske mod forventning stadig skulle være hørbare, har jeg ladet mig fortælle at man skal vælge nogle Samsung SpinPoint harddiske som skulle være noget af det mest lydløse der findes p.t. Men da jeg allerede har Hitachi harddiskene liggende, bliver der forsøgt med dem først.

Skulle modtage 2 stk. Vertical Silence i løbet af kort tid. De blev i hvert fald sendt fra mCubed i Østrig i onsdags.

Har indtil videre samlet de meste af maskinen i et almindeligt gammelt aluminiums towerkabinet med en stor Zalman cpu køler. CPU blæseren er sat til at køre med omkring 1300 rpm (standard)og køleren på bundkortets chipset er sat til at køre med 2700 rpm (standard 5500) som den standard kører med. Maskinen er meget støjsvag, men afgjort ikke nok. Man kan i hvertfald tydeligt høre harddiskene. Så forhåbentlig vil ovennævnte bokse og de passive mCubed CPU og Chipset kølere gøre resten af jobbet for mig.

Har haft maskinen stående natten over og der ligger CPUens temperatur på 50-56 grader som ikke er skræmmende. Selve bundkortet måler en temperatur som er 50, hvilket heller ikke er alarmerende. Det skal siges at dette er med et kabinet som ikke er bygget til at blive brugt til passiv køling og som ikke er specielt godt til at komme af med indre varme uden aktive blæsere.  Med åbent kabinet og blæserne på max. var CPUen omkring 33 grader og bundkort omkring 30, hvilket er overraskende lavt efter min mening. Min almindelige Pentium 4 maskine, aktivt kølet, bliver i hvertfald noget varmere. Måske jeg når forbi den danske forhandler af kabinetterne i dag og henter et hjem. Forhandleren ligger dog nede ved Osted og den hyggelige sne gør det ikke ligefrem til en hurtig tur.

Mht. FloppyDTV, så har jeg længe ledt efter et alternativ til TDC's egen Selector dogen uden at finde nogen som jeg vidste kunne bruges. I min søgning faldt jeg over denne udemærkede siden om emnet (http://hjem.tele2adsl.dk/oleperch/DVB/DVB.html). Det er egentlig dens skyld, sammen med HFX kabinettet, som gør at jeg har valgt at kaste mig ud i det. Har indtil videre været i to TDC butikker i denne uge for at hente et Selector kort, men de har selvfølgelig lige valgt at have udsolgt alle sammen, når jeg står og skal bruge et.

En kammerat er ved at bygge en stort set identisk maskine baseret på Intel Pentium M cpu og et Aopen bundkort og så med FloppyDTV til sattelitmodtagelse. Bliver interessant at se om Pentium M i praksis er koldere end AMD Athlon 64, som den jo burde være.

Poster noget mere når jeg kommer videre med samleriet.

Kristian

rocken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 20 Januar 2006 kl. 08:37 | IP-adresse registreret  

Ser meget spændende ud med det kabinet. Hvor kan du bestille kabinet, harddiskkøler osv? jeg kan ikke se noget på edbpriser
Til top Vis rocken's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rocken

KristianW
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Januar 2006 kl. 09:09 | IP-adresse registreret  

Hej rocken

Man kan endten bestille direkte hos mCubed i Østrig (http://www.mcubed-tech.com/eng/shop.htm) eller også hos MM Vision i Roskilde (http://www.mm-vision.dk/).

Besparelsen ved bestilling fra mCubed er omkring 600,- for kabinet og kølere når forsendelsen er regnet med. Jeg vælger nok MM Vision så man har et sted at gå hen hvis noget ikke fungerer som planlagt.

Hvis man ikke har mod på at bygge selv, kan man købe en færdigkonfigureret maskine hos MM Vision. Men den mangler noget performance i forhold til den jeg selv bygger, bl.a. digital tv og grafikkort. Prisforskellen bliver ikke så forfærdelig stor på den jeg bygger og så deres færdige konfiguration.

Mit FloppyDTV og harddisk coolers har jeg bestilt direkte hos mCubed da jeg ikke har kunne finde en dansk forhandler. Desuden var FloppyDTV ca. 200,- billigere gennem mCubed i forhold til FloppyDTV's egen webshop.

Clemmensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 September 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 20 Januar 2006 kl. 09:12 | IP-adresse registreret  

Hvad koster sådan et kabinet egentlig? Jeg har selv et Silverstone kabinet som jeg ellers er glad for, men det ville da være rart med et mere støjsvagt et.
Til top Vis Clemmensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Clemmensen

KristianW
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Januar 2006 kl. 09:15 | IP-adresse registreret  

Selve kabinettet koster 2.995,- (ca. 2.550,- fra Østrig). Men det er tilvalgene som koster. Med VFD/IR modul, CPU køler, Chipset køler o.s.v. ender man i nærheden af 5.000,-  Så det er ikke en billig løsning. Men der er ikke mange alternativer hvis man vil have det lydløst og samtidig med okey performance.

peewee©
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2004
Sendt: 20 Januar 2006 kl. 09:21 | IP-adresse registreret  

Det som noget at et projekt, men glæder mig meget at høre om alle dine erfaringer,  da jeg selv så småt er begyndt at købe alle de forskellige del man nu skla bruge til en HTPC

NO SolaWing/

Min hjemmebio
Til top Vis peewee©'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af peewee©

Patriarken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 20 Januar 2006 kl. 09:25 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Det ser spændende ud ....og dyrt... Min personlige holdning er dog at en PC ikke hører hjemme i en stue....Jeg ville vælge en meget billigere løsning og placere den langt væk fra min synsvide og hørevide, og begynde at tænke på indtilligente kabelløsninger....

Jeg vil dog sige at den løsning du er i gang med virker kompromisløs og fornuftig HVIS man gider at se på sin pc i stuen. Lydløs tror jeg nu aldrig den bliver...

Mvh Anders

Til top Vis Patriarken's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Patriarken Besøg Patriarken's Websted

KristianW
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Januar 2006 kl. 09:26 | IP-adresse registreret  

En forsmag på menusystemet...

En af fordelene ved Meedio softwaren er at der er mange som udvikler moduler til det og som også laver deres egne Skins.

Det, jeg som udgangspunkt vil bruge, er et der hedder Menagerie. Jeg kan ikke linke til det men man kan finde det under Add-Ins med screen shots på Meedio's hjemmeside (http://www.meedio.com).

Jeg syntes det har det helt rigtige look, måske med et par enkelte modifikationer. Ser i hvertfald godt ud på en 42" plasma.

danish
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juli 2003
Sendt: 20 Januar 2006 kl. 10:02 | IP-adresse registreret  

wilsky skrev:

Selve kabinettet koster 2.995,- (ca. 2.550,- fra Østrig). Men det er tilvalgene som koster. Med VFD/IR modul, CPU køler, Chipset køler o.s.v. ender man i nærheden af 5.000,-  Så det er ikke en billig løsning. Men der er ikke mange alternativer hvis man vil have det lydløst og samtidig med okey performance.

Absolut spændende projekt! Sælges kabinettet uden strømforsyning?

Til top Vis danish's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af danish

sn1009
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juni 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 20 Januar 2006 kl. 10:04 | IP-adresse registreret  

Mht. lydløs harddisk så husk at pille ved AAM (Automatic Acoustic Management). Det får hdd'en til at yde lidt mindre men til gengæld støjer den meget mindre.
Selvfølgeligt skal du som udgangspunkt vælge en stille disk.
Hvis du kombinerer en lydsvag disk, AAM, og en hdd-kasse tror jeg ikke du kan høre disken længere.
Jeg har gode eftaringer med programmet mhdd til AAM administrering.

techno283
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2004
Sendt: 20 Januar 2006 kl. 10:30 | IP-adresse registreret  

Heeaj Wilski

Jeg må lige af med min begejstring - det kabinet ser spændende ud, jeg glæder mig meget til at høre om praktiske erfaringer med det. Hvis specifikationerne viser sig at holde i praksis, så er jeg med på en i sort/sort.

Hvornår modtager du kabinettet ? Så vil jeg checke tråden igen og glæde mig til at høre om dine erfaringer.

mvh

Techno283

Til top Vis techno283's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af techno283

KristianW
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Januar 2006 kl. 10:31 | IP-adresse registreret  

sn1009 - tak for tippet mht AAM - det vil jeg tage med i projektet.

En anden udfordring er DVD drevet - som jo typisk spinder op i høj fart med efterfølgende stor støj. Her har jeg kig på endten Nero CD-DVD Speed (http://www.cdspeed2000.com/) eller også AnyDVD (http://www.slysoft.com/en/anydvd.html). AnyDVD har den fordel at det samtidig fjerner regionskoder m.m.

Er der nogen der har erfaring med om der er forskel på kvaliteten af DVD drev til "hifi" brug?

Mht. lydkortet er det et jeg havde i forvejen. Jeg har dog fundet frem til at HDA Digital X-Mystique 7.1 Gold skulle være bedre (http://www.hdaudiovisual.com.au/mcpc/xmgold71.htm). Ved ikke om der er nogen med gode erfaringer på dette felt?

til Danish - prisen på kabinettet er uden strømforsyning. mCubed selv anbefaler den passivt kølede fra Silverstone. Den har jeg allerede monteret i mit midlertidige kabinet og umiddelbart fungerer det godt. Har ikke oplevet den være mere varm end en lunken kop kaffe - endnu.

Patriarken - Du har ret. Jeg mener heller ikke at en PC hører hjemme i stuen. Min kæreste gør bestemt heller ikke. Men designmæssigt passer den godt ind med et eksisterende anlæg og hvis den bliver 100% lydløs, hvorfor så ikke have den sammen med anlægget så man kan betjene den som en naturlig del af det? Alternativet er at stille den gemt væk i et skab - hvilket ikke er muligt i vores hos p.g.a. minimalistisk indretning. Eller også skal den op på loftet og stå eller i et andet rum. Men så mister man muligheden for at bruge DVD drevet som en almindelig DVD afspiller og DVI/optisk kabler vil skulle være ret så lange.

PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 20 Januar 2006 kl. 12:19 | IP-adresse registreret  

Hej.

Ang. hifilyd fra dvd, så læg hele skidtet ind på hdd med ape. Det lyder suverænt godt. Søg på EAC herinde, der er et par tråde igang ang. det emne...

mvh. Per.

Til top Vis PHN2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PHN2

madsne
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2004
Sendt: 20 Januar 2006 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

Hej

En anden mulighed er at anvende en 2,5" hd. (næsten ingen støj og varme), også placere en NAS hd. ved ruteren.

Mads

Til top Vis madsne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madsne

KristianW
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Januar 2006 kl. 15:56 | IP-adresse registreret  

Har modtaget kabinettet nu. Det er godt nok kram. Er så småt gået i gang med at samle maskinen i det. Mangler dog stadig harddisk coolers og FloppyDTV fra mCubed i Østrig. Håber på at modtage det i morgen. Skal også hente Selector kort i morgen så jeg burde meget snart kunne teste digital tv funktionaliteten. Har læst et sted at TDC skulle sende en enkelt HDTV test kanal som kan modtages via Selectorkort i PCen - det glæder jeg mig til at se om er rigtigt.

Ovenstående grafikkort fylder desværre for meget i kabinettet på grund af den monterede passive køling så jeg skal bruge mCubed's egen passive køling - før kommer låget ikke til at kunne komme på.

Har man et bundkort med nForce chipset, kan man ikke bruge mCubed's almindelige chipset køler da denne kommer i konflikt med ens PCI-Express grafikkort. mCubed har udviklet en speciel køler til nForce bundkort. Denne forhandles desværre ikke af MM Vision her i Danmark, så jeg har måtte lave en ekstra ordre hos mCubed i Østrig. Derfor går der mindst en uge mere før alle delene er 100% på plads.

Det er godt nok ikke meget plads i kabinettet trods dets størrelse, så tingene skal samles i en nøje planlagt rækkefælge ellers risikere man at skille det hele ad flere gange. Når den hele er samlet, tror jeg at jeg skriver en step by step procedure så den næste der kaster sig ud i brugen af dette kabinet ikke oplever at skulle sidde i lang tid og planlægge slagets gang. Man skal nok regne med at bruge 3-5 timer på at samle PCen hvis man har alle de passive kølere og alt tilbehør liggende klar - også selvom man har samlet PCere største delen af sit liv, som jeg har. Hos MM-Vision bruger deres egne folk omkring 2½ - 3 timer på at bygge en maskine på bestilling, og det er folk der ikke laver andet dagen lang.... 

2.5" harddisk og nas har jeg også tænkt på - men jeg håber nu disse disk coolers klarer jobbet. 2 x 7200 rpm 3.5" harddiske monteret direkte i maskinen er nu bedre til DVD og Audio streaming samt digitalt tv optagelse frem for at gøre det over et netværk.

PHN2 - tak for endnu et godt tip.

Kan lige nævne at CPUen ligger idle på 39 grader i Windows med den passive CPU køler og system temperaturen er 33 grader. Dette stiger jo nok når jeg for skiftet køler på grafikkortet, så jeg kan montere kabinettets låg. Men hverken grafikkort, psu, cpu eller chipset bliver meget varmere end at holde en lunken kop kaffe i hånden, så længe maskinen bare står og snurrer i Windows uden rigtig at lave noget. Så indtil videre ser det lovende ud.

Keep you posted...

techno283
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2004
Sendt: 24 Januar 2006 kl. 15:22 | IP-adresse registreret  

Hej Wilski

Det lyder spændende, vi glæder os til fortsættelsen......

Efter at have checket dit grafikkorts hjemmeside forstår jeg dine pladsproblemer

Hvis du har mulighed for at vise et par billeder når du er kommet lidt længere ville det da ikke gøre noget ......

mvh

Techno283

Til top Vis techno283's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af techno283

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum