Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2024 | 04:50   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Kabelerfaringer? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kenneth_P
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Anmelder i Fidelity og på nomono.dk

Bruger siden: 03 Maj 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 325
Sendt: 02 Oktober 2008 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

Hvis I f.eks. har haft en god oplevelse (eller måske dårlig) med et bestemt kabel fra en bestemt producent, så beskriv modellens navn, type, pris osv. Og forklar hvad I fandt godt (eller mindre godt) ved kablet, og i hvilke omgivelser.

Måske er den erfaring til hjælp for en, der måske sidder i samme situation (læs: samme komponenter, budget, smag osv.)

PS. Dette skulle selvfølgelig helst ikke udvikle sig, til en af de mange "agressive" debatter omkring hvilken lydfilosofi der er mest "korrekt". Da en sådan lydfilosofi (efter min mening) ikke eksisterer.

(Dette er ikke den originale titel og introtekst, men er blevet rettet, da flere brugere misforstod budskabet)



__________________
Mange hilsner,
Kenneth

Skribent/anmelder i Fidelity og på nomono.dk/.se
Til top Vis Kenneth_P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kenneth_P Besøg Kenneth_P's Websted
 
rohs
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobbeltprofil

Bruger siden: 23 August 2008
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 79
Sendt: 02 Oktober 2008 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

Kunne du ikke have valgt lidt flere muligheder?? Nordost er efter min bedste overbevisning ren plat!
De påstår at have lavet kabler, hvor strømmen løber hurtigere end i andre kabler. En ting som man formentlig ville kunne gøre ret stor brug af i alverdens elektronikapplikationer. Men alligevel er der ingen i elektronikverdenen der har hørt om fænomenet. Det lugter langt væk af en markedsføringshistorie.

Så vil nogen sige, at hvis det lyder godt, betyder sådan en løgn ikke noget. Nej, men der må være en grund til at de har behov for sådanne historier for at sælge sine kabler. Og man skal ikke undervurdere effekten af placeboeffekten, hos købere der har fået denne historie fortalt.

Til top Vis rohs's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rohs
 
Kenneth_P
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Anmelder i Fidelity og på nomono.dk

Bruger siden: 03 Maj 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 325
Sendt: 02 Oktober 2008 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

rohs skrev:

Kunne du ikke have valgt lidt flere muligheder?? Nordost er efter min bedste overbevisning ren plat!
De påstår at have lavet kabler, hvor strømmen løber hurtigere end i andre kabler. En ting som man formentlig ville kunne gøre ret stor brug af i alverdens elektronikapplikationer. Men alligevel er der ingen i elektronikverdenen der har hørt om fænomenet. Det lugter langt væk af en markedsføringshistorie.

Så vil nogen sige, at hvis det lyder godt, betyder sådan en løgn ikke noget. Nej, men der må være en grund til at de har behov for sådanne historier for at sælge sine kabler. Og man skal ikke undervurdere effekten af placeboeffekten, hos købere der har fået denne historie fortalt.

Det er desværre ikke muligt at lave mere end fire-fem muligheder. Men hvis du har læst det igennem, vil du også se at jeg skriver, at folk er velkomne til at skrive om andre kabelfirmaer.

Det mærkes jo tydeligt at du ikke bryder dig om Nordosts markedsføring, men nu tænkte jeg mere denne tråd som en mulighed, for at beskrive sine lytteerfaringer. Altså med fokus på lyden.



__________________
Mange hilsner,
Kenneth

Skribent/anmelder i Fidelity og på nomono.dk/.se
Til top Vis Kenneth_P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kenneth_P Besøg Kenneth_P's Websted
 
mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 1605
Sendt: 02 Oktober 2008 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

Kenneth_P skrev:
jeg skriver, at folk er velkomne til at skrive om andre kabelfirmaer.

Hvorfor åbner du ikke bare for kommentarer i poll tråden? Det er nogen gange svært at stemme, hvis man ikke kan udbyde i en kommentar.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted
 
-KP-
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 737
Sendt: 02 Oktober 2008 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

Til top Vis -KP-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af -KP-
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3095
Sendt: 02 Oktober 2008 kl. 18:42 | IP-adresse registreret  

Helt umuligt at vælge, men ingen af de nævnte. Har heller ikke prøvet dem alle sammen. Desuden kan der være meget stort forskel på en virksomheds højttalerkabler. deres signalkabler og evt. netkabler. 

Med andre ord et umuligt spørgsmål at svare på.

 



__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2489
Sendt: 02 Oktober 2008 kl. 18:50 | IP-adresse registreret  

Hvem laver de billigste kabler?

Det er dem jeg vil stemme på.



__________________
I like techno - UNPLUGGED!
Til top Vis perejvind's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af perejvind Besøg perejvind's Websted
 
Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4128
Sendt: 02 Oktober 2008 kl. 19:21 | IP-adresse registreret  

Blue Jeans Cable LC-1 ingen voodoo tak!

Mvh.

Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu
 
Maximusoptimus
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
AudioConcept

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 630
Sendt: 02 Oktober 2008 kl. 19:24 | IP-adresse registreret  

kimber, tak
Til top Vis Maximusoptimus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Maximusoptimus
 
Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3691
Sendt: 02 Oktober 2008 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

Kenneth_P skrev:

Før du udtrykker din mening her i tråden, så kræver det at du har læst og (helst også) stemt, i denne poll: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=68199&P N=1&TPN=1

Dér står også forklaringen på denne tråden.

Glæder mig til at se de mange svar, jeg håber I vil dele med resten af hifi4all.

PS. Dette skulle selvfølgelig helst ikke udvikle sig, til en af de mange "agressive" debatter omkring hvilken lydfilosofi der er mest "korrekt". Da en sådan lydfilosofi (efter min mening) ikke eksisterer.



Endnu en fuldstændig værdiløs poll. Og ikke en gang muligheden for at vælge "Andet".
Desuden er det min lydfilosofi der er den mest korrekte. Og det ligger helt fast. Så, jo den eksisterer skam. Hvis jeg gad, kunne jeg lave en poll der beviser det...

N.


Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau
 
Kenneth_P
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Anmelder i Fidelity og på nomono.dk

Bruger siden: 03 Maj 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 325
Sendt: 02 Oktober 2008 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

Endnu en gang må jeg konstatere at man (efter min mening) er mere firkantede på hifi4all.dk end godt er. Dette skal selvfølgelig ikke tages personligt, men jeg synes bare godt man kunne være lidt mere "sympatisk/forstående/fleksibel" i forhold til de spørgsmål der bliver stillet her på siden.

Pollen er måske ikke til meget brug. Det erkender jeg.

Lad mig så formulere meningen med tråden på en anden måde:

Hvis I f.eks. har haft en god oplevelse (eller måske dårlig) med et bestemt kabel fra en bestemt producent, så beskriv modellens navn, type, pris osv. Og forklar hvad I fandt godt (eller mindre godt) ved kablet, og i hvilke omgivelser.

Måske er den erfaring til hjælp for en, der måske sidder i samme situation (læs: samme komponenter, budget, smag osv.)

Hvis I stadig synes at denne tråd er umulig, så kan jeg fortælle at på f.eks. amerikanske audiogon.com, så er dette meget muligt. Der stiller man sig i hvert fald ikke på bagben med det samme.

Dette er selvfølgelig kun min mening, og når jeg poster denne får jeg sikkert lige så mange hak i tuden, som jeg ville få åbne sind, hvis jeg prøvede på audiogon.com.

Jeg håber denne tråd på en eller anden, måde kan hjælpe nogle af de stakler som leder fortvivlet rundt i den store kabeljungle, og at den ikke (ligesom så meget andet her på siden) drukner i et forkludret net af firkantede holdninger.



__________________
Mange hilsner,
Kenneth

Skribent/anmelder i Fidelity og på nomono.dk/.se
Til top Vis Kenneth_P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kenneth_P Besøg Kenneth_P's Websted
 
micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2118
Sendt: 02 Oktober 2008 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

Sådan ud fra design messigt synspunkt, så er Nordosts kabler vel noget af det bedste til at opnå bedste højfrekvens leder... Og vel også derfor de blander lysets hastighed ind i billedet, selvom det måske ikke ligefrem danner noget direkte sammenligningsgrundlag med andre mærker?

Men hvad er hurtigst? DC eller uendelig høj frekvens........  Vel ingen tvivl om at lave frekvenser har længere bølgelængder, men hvad med DC?

 

Men i mine øjne, så er designet ret ideelt til at minimere induktion, da de parallelle ledere et godt stykke hen ad vejen vil ophæve hinanden. Men samtidig vil den smalle modpol imellem lederne, danne minimal kapacitet.

Leder materialet er jo også for de fleste modeller sølvbelagt, som vi nok også godt kan blive enige om er et af de bedste elektriske ledere der findes.

Og så er de jo ikke pakket ind i meget andet end et tyndt lag teflon, så derfor er isoleringens dielektricitets værdi også relativ lav, og luften tilføjer heller ikke meget, selvom vakuum nok ville være bedre...

 

Mange mener jo så at de lyder lidt lyse i det, og det må jeg jo nok give dem lidt ret i... Selvom bassen bestemt ikker er helt fraværende, så er den måske ikke så fremhævet som på mange andre kabler.

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18
 
degofedal
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 266
Sendt: 02 Oktober 2008 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

 
Til top Vis degofedal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af degofedal
 
PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1374
Sendt: 02 Oktober 2008 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

Hej.

For at være fri for at slå alle kabler op, kan man så ikke nævne om det er interconnect el. Ht.

Har desværre ikke noget at byde på med gode/dårlige erfaringer.

mvh. per.

Til top Vis PHN2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PHN2
 
zenghi
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 Oktober 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 10
Sendt: 19 Oktober 2008 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft lidt blandede oplevelser mht kabler. Har som de fleste andre samme opfattelse af at kabler kan finjustere lyden om det så er ht, analog/digital kabel..

Men fornylig gjorde jeg en overraskende opdagelse da jeg lige ville rode med lidt ht/signal kabler.. Det var vel både negativt og positivt men forvirret blev jeg ihvertfald

Meningen var at teste to forskellige dac's (logitech transporter vs MF xdac v8) op mod hinanden hvor de begge var monteret med audioquest sky(sølv). Duet var forbundet til MF via Oyaide DR-510 coaxial kabel(sølv). De fik hver deres input på forstærkeren så jeg kunne a/b teste uden at skifte rundt. Resultater blev at jeg ikke kunne skelne mellem de to dac's så jeg prøvede at skifte coax kabel til et TMC blue label coax (kobber). Stadig ingen forskel der.... Så til et standard lakrids kabel... jeg var ikke i stand til at skelne mellem de to kabler!!!  Så gik jeg videre med samme process for at afprøve interconnects... Ud med et af AQ sky og ind med et AQ colorado. Det skal dog siges at jeg tidligere har testet på traditionel vis (samme kabler) med hørbar forskel.. Igen var jeg ikke i stand til at skelne mellem sølv og kobber, men med lakridssnøren kunne man dog lige ane at rummet/detajler blev 10% (måske kun 5% endda) mindre...

Jeg følte mig helt splittet der.... Er det ren indbildning det hele, eller??? En ting jeg har lært af dette er at kabler ikke behøver at koste en krig for at det kan lyde godt!

Ja, beklager den lange smøre men håber dette kan bidrage lidt til dig indlæg.

Til top Vis zenghi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zenghi
 
thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4017
Sendt: 20 Oktober 2008 kl. 00:09 | IP-adresse registreret  

En god erfaring: Teflar II højttalerkabel. Sølvbelagt kobberkabel til 40 kr. pr. meter enkelleder.

Godt: "Hul i gennem !" Toppen er meget detaljeret, mellemtonen er ren og klat. Bunden virker fint detaljeret. Er som om alt slipper igennem. Tilfører ingenting, og trækker ikke noget fra føler man.

Dårligt: Kan måske være for lyst/afslørende til nogle setup´s. Ret stift.

http://www.lcaudio.dk/index.php?page=319



__________________
Mvh Thue
Til top Vis thuekay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thuekay
 
Bigmaac
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Marts 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 159
Sendt: 20 Oktober 2008 kl. 00:52 | IP-adresse registreret  

zenghi skrev:

Så gik jeg videre med samme process for at afprøve interconnects... Ud med et af AQ sky og ind med et AQ colorado. Det skal dog siges at jeg tidligere har testet på traditionel vis (samme kabler) med hørbar forskel.. Igen var jeg ikke i stand til at skelne mellem sølv og kobber, men med lakridssnøren kunne man dog lige ane at rummet/detajler blev 10% (måske kun 5% endda) mindre...

Jeg følte mig helt splittet der.... Er det ren indbildning det hele, eller??? En ting jeg har lært af dette er at kabler ikke behøver at koste en krig for at det kan lyde godt!

Der er god grund til at tro at de sidste 5% også er indbildning med mindre kablet er defekt. Der er ingen fysisk forklaring på at det ene kabel skulle lyde anderledes end det andet endsige mennesker der beviseligt har kunne høre forskel. Kabler er i samme katagori som astrologi, healing og tarokkort. Der er ingen reel grund til at tro at det gør en forskel, alligevel vælger mange dødsyge at tro på også disse ting - better safe than sorry. Hvem tør hånden på hjertet at være nærrig med kabler når man lige har købt nye højttalere til eksempelvis 30.000? Sæt nu der vitterlig skulle være forskel!

Der er med sikkerhed en god ide at have ben i næsen og være skeptisk når man taler om kabler. Avancerne på kabler er astronomiske - blandt de højeste i denne verden, og det kommer både producenterne, forhandlerne og hifi-magasinerne mm. til gode,  som derfor naturlig nok har interesse i at kagen er så stor som mulig.

 

Til top Vis Bigmaac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bigmaac
 
zenghi
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 Oktober 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 10
Sendt: 20 Oktober 2008 kl. 09:32 | IP-adresse registreret  

Jeg vil næsten med sikker mene det ikke var indbildning men jeg kan jo lige prøve igen når jeg får tid.

Er der andre der har haft samme oplevelse hvor man kunne høre forskel når der blev skifter rundt på normal vis imod min metode??? Så kan vi måske få bekræftet eller afkræftet min oplevelse...

Til top Vis zenghi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zenghi
 
Thomas Bidstrup
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 Januar 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 267
Sendt: 20 Oktober 2008 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

Silversonic Q10 højttalerkabel og Airmatrix interconnect gav mig lige det, jeg søgte! Jeg kan naturligvis ikke benægte, at mine forventninger har spillet ind på min opfattelse af den "nye lyd", men kæresten er også godt tilfreds!

Jeg oplevede en bedre sammenhæng mellem bas/mellemtone/diskant - altså i hele det hørbere frekvensområde - end med de Nordostkabler, som Silversonic erstattede.

Nordost er også i mine ører lidt fesne i bassen - ikke mudrede eller upræcise, bare lidt tilbageholdende. Dette kan ikke siges om Q10-kablerne i mit setup! Desuden har Q10'erne i mine ører en mindre spids/skarp diskantgengivelse end Nordost, hvilket jeg synes virker mere rigtigt og naturligt.

Til top Vis Thomas Bidstrup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Bidstrup
 
thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4017
Sendt: 20 Oktober 2008 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

Bigmaac skrev:
zenghi skrev:

Så gik jeg videre med samme process for at afprøve interconnects... Ud med et af AQ sky og ind med et AQ colorado. Det skal dog siges at jeg tidligere har testet på traditionel vis (samme kabler) med hørbar forskel.. Igen var jeg ikke i stand til at skelne mellem sølv og kobber, men med lakridssnøren kunne man dog lige ane at rummet/detajler blev 10% (måske kun 5% endda) mindre...

Jeg følte mig helt splittet der.... Er det ren indbildning det hele, eller??? En ting jeg har lært af dette er at kabler ikke behøver at koste en krig for at det kan lyde godt!

Der er god grund til at tro at de sidste 5% også er indbildning med mindre kablet er defekt. Der er ingen fysisk forklaring på at det ene kabel skulle lyde anderledes end det andet endsige mennesker der beviseligt har kunne høre forskel. Kabler er i samme katagori som astrologi, healing og tarokkort. Der er ingen reel grund til at tro at det gør en forskel, alligevel vælger mange dødsyge at tro på også disse ting - better safe than sorry. Hvem tør hånden på hjertet at være nærrig med kabler når man lige har købt nye højttalere til eksempelvis 30.000? Sæt nu der vitterlig skulle være forskel!

Der er med sikkerhed en god ide at have ben i næsen og være skeptisk når man taler om kabler. Avancerne på kabler er astronomiske - blandt de højeste i denne verden, og det kommer både producenterne, forhandlerne og hifi-magasinerne mm. til gode,  som derfor naturlig nok har interesse i at kagen er så stor som mulig.

 

Du siger altså at der slet ikke er forskel på kabler? Fx. højttalerkabler og lign?

Så er du da meget velkommen til en lille test mellem et par højttalerkabler jeg har til at ligge.

Så vil jeg vædde på at selv du kan høre forskel !



__________________
Mvh Thue
Til top Vis thuekay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thuekay
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes