Forfatter |
|
Peter Pan Lukket konto

Bruger siden: 04 Februar 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 20276
|
Sendt: 23 Marts 2009 kl. 10:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du tips, billeder af et linende diy, må du meget gerne komme med dem. ____________________________________________________________
Grundlæggende oplysninger om en Passiv lydstyrkeregulering: En passiv volumenregulering er simpel at bygge, og er et godt første gangs audio bygge projektet. Bygningen er en god måde at lære og få færdigheder i lodning. Der er ingen strømforsyning eller andre aktive komponenter, så det er et sikkert projekt for begyndere. Den bliver også kaldt en passiv "Preamp".
Hvad er en passiv Volumenregulering ? Enheden bruges typisk mellem audio produkter der afspiller lyd med et fast volume output som en effekt forstærker. Den udføre grundlæggende det samme som en forforstærker, og kan også bygges med kilde omskiftere for flere signal input, CD, DVD, tuner, DAT, Squeezebox, osv. Man vælger også selv om man vil opbygge lydstyrkereguleringen op med to mono potentiometer, eller et stereo potentiometer. De findes i 10K- 50 KB Ohm - 100K 250K- 500K Ohm. Et logaritmisk potentiometer har en lineær volumen ændring, virket skulle giver lyde en glidende effekt op og ned.
Audio entusiaster vælger ofte den passive løsning fremfor den traditionelle aktive forforstærker. Der er der en god grunde til. Jo flere komponent der er i signalvejen jo støre mulighed er der for at tilføje en vis forvrængning til signalet. Den enkleste måde at slippe af med forvrængning er at fjerne årsagen, og det er præcis hvad en passiv volumeregulering gør, ved at man fjerne forstærkning og strøm kredsløbs komponenter der findes i forforstærkeren, så det der her er tilbage er et antal passive anordninger såsom tilslutnings bøsninger. http://www.6moons.com/audioreviews/musicfirst/passive.html
En passiv volumenregulering er normalt kabelforbundet fra "punkt-til-punkt" i stedet for via store trygte kredsløb. Det betyder signalvejen er stærkt forenklet, og de passive anordninger er direkte koblet sammen, fra input til output.
Kan jeg bruge en passiv volumenkontrol i min lyd system? -
Ja, men overvej følgende punkter først. Du skal have en separat forstærker (integreret forstærker), ICEpower moduler, altså forstærker produkter uden indbyggede forforstærker del. Forstærkeren bør ikke være placeret for langt væk fra passiv boksen, 1½ meter bør være maksimum. Du skal ikke prøve at køre mere end én amp pr. kanal.
Forstærkeren bør have en høj indgangsimpedans, 25Kohms eller større bør være ok men 100Kohms er at foretrække. Input kapaciteten bør ikke være for høj, 100pF eller mindre er ok. En moderne forstærker opfylder som regel disse betingelser.
Din kilde enheder bør have en output impedans på 1Kohm eller derunder. Din kilde enheder bør udsende (output) et signal på mindst 1V. Det meste kilde udstyr vil opfylde denne betingelse.
Så længe dit system opfylder disse betingelser, kan du bruge en passiv volumenkontrol boks. Hvis ikke dit udstyr opfylder betingelserne, kan du få problemer men din maksimale lydstyrke kan blive for lav.
Opbygning er enkelt:
Signalet fra RCA input stik forbindes til lydstyrkekontrol's input terminal 3. Terminalen 2 er forbundet til output RCA. Terminal 1 er en jord terminal, som kablernes stelstrømper tilsluttet, samt evt. endnu en ledning til metal chassis via en bolt. Hvert RCA/ Phono-stik bør også være forbundet til jorden. Jording er ikke obligatorisk for en enhed som denne, men det er et godt princip at følge når det arbejdes med elektronik, for at undgå brum og elektrisk støj.
Til top |
|
|
ML_CLS Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2007 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1187
|
Sendt: 23 Marts 2009 kl. 16:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Is-pindene" opgiver på side 22 i deres specsheet min. impedansen til at være lavest 8KOhm over "the audiobandwidth" (øh! en ny smart dynamisk målemetode)..., for ligeledes på side 22 vises der også et diagram som viser at der reelt FYSISK sidder 270KOhm par. med 47KOhm ..., kan aldrig blive til 8KOhm uanset at der er en relativ "lav" impedans på selve det aktive indgangstrin efter de passive komponenter i indgangen 
Så det du skal bruge er et pot af de viste på højst 20KOhm,
vælg 10KOhm versionen for at være på den sikre side mht. , at du ikke får evt. hørbart diskant tab, det kan forkomme enten ved lange kabler (+ 1-1.5 meter) eller at kablerne har en høj egen kapacitet 
http://www.icepower.bang-olufsen.com/files/solutions/icepowe r250asx2_datasheet_1_1.pdf
__________________ Fort Lauderdale, Florida
|
Til top |
|
|
Peter Pan Lukket konto

|
Sendt: 23 Marts 2009 kl. 17:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svar ML_CLS
Vil det ændre noget hvis du beregner efter det rigtige datablad ?
ICEpower500ASP Datasheet på pdf file her. __________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
Til top |
|
|
ML_CLS Forum Bruger

|
Sendt: 23 Marts 2009 kl. 17:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
UpS!! Ja! det var godt at du postede den manual 
Men jeg har en dårlig nyhed til dig 
Indgangsimpedansen på dit ICEpower500ASP trin, er helt nede på 8.2KOhm (se side 20)
Altså har du brug for en pre-amp eller et buffertrin for at kunne benytte dit ICE modul 
beklager det er meget ægeligt! __________________ Fort Lauderdale, Florida
|
Til top |
|
|
ML_CLS Forum Bruger

|
Sendt: 23 Marts 2009 kl. 17:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Medmindre du kan finde et 5KOhm pot  __________________ Fort Lauderdale, Florida
|
Til top |
|
|
ML_CLS Forum Bruger

|
Sendt: 23 Marts 2009 kl. 17:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
eller attenuator __________________ Fort Lauderdale, Florida
|
Til top |
|
|
ML_CLS Forum Bruger

|
Sendt: 23 Marts 2009 kl. 17:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
tommelfinger regel mht. passiv pre-amps er at pot/Att. max. skal have den halve impedans af indgangsimpedansen på power-amp'en, det hvis der ikke skal ske en for tidlig afrulning af toppen.
I nogle setup kan 1:1 resultere i et godt resultat på trods af, at der er et målbart fald af niuvue allerede ved ca. 10KHz __________________ Fort Lauderdale, Florida
|
Til top |
|
|
Peter Pan Lukket konto

|
Sendt: 23 Marts 2009 kl. 18:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har nu i 3 år haft tilsluttet et sæt passive BeoVox Penta højttaler for de første 2 x 500 Watt ASP 4 Ohm ICEpower moduler jeg købte. I modulerne har jeg loddet B&O's PowerLink Mk III kabler direkte på modulerne. De 8 polede DIN stik er så sat til front out på mit BeoVision 7-40 Mk III TV. For at spille musik i normal højde, står volumen på ca. 35 på en skala til 80. Det er ca. det samme niveau hvad ente det er TV- tuner-DVD eller CD der afspilles.
Hvis det er så umuligt som du nu er nået frem til, må det så være mit TV der tilpasser spændingsniveauet, for der er ingen problemer.
Jeg har så endnu et sæt ICEpower moduler magen til, og endnu et sæt passive højttaler som jeg vil lege med i et andet rum. Her kommer så en passive diy volume crontroller boks ind i billedet. Boksen skal have input fra min Cayin 257 CD. Altså et rent stereo setup. __________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
Til top |
|
|
ML_CLS Forum Bruger

|
Sendt: 23 Marts 2009 kl. 18:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja! det kan lade sig gøre 
men blotikke med et 10KOhm pot/Att.  __________________ Fort Lauderdale, Florida
|
Til top |
|
|
Peter Pan Lukket konto

|
Sendt: 23 Marts 2009 kl. 18:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er da noget L**t Så skal der jo tilpasning til.
Læs om attenuators i kredsløb: Tryk her.
Logaritmiske potentiometer En logaritmisk taper potentiometer har et indbygget element, som enten 'tapers' i fra den ene ende til den anden, eller er fremstillet af et materiale, hvis resistivitet varierer fra den ene ende til den anden. Dette resulterer i en enhed, hvor output spænding er en logaritmisk (eller omvendt logaritmisk afhængigt af type) funktionen af den mekaniske vinkel på potten. De fleste billigere "log" potter er faktisk ikke logaritmisk, men bruge to regioner af forskellige, men konstant, resistivitet at tilnærme en logaritmisk ret. En log potten også kan simuleres med en lineær pot og en ekstern modstand. True log potter er betydeligt dyrere. Logaritmiske taper potentiometre bruges ofte i forbindelse med audio forstærkere. __________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
Til top |
|
|
ML_CLS Forum Bruger

|
Sendt: 23 Marts 2009 kl. 19:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skal have et Pot på 5KOhm i den passive pre-amp,
for at få et godt resultat sammen med de pågældene ICE moduler  __________________ Fort Lauderdale, Florida
|
Til top |
|
|
Peter Pan Lukket konto

|
Sendt: 23 Marts 2009 kl. 22:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der findes ingen dobbelt potentiometere i god kvalitet på 5 K. Jeg er altså nødt til at vælge 10 K Ohm.
Du skriver at det evt. giver hørbart diskant tab, det håber jeg så ikke at det gør. __________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
Til top |
|
|
Peter Pan Lukket konto

|
Sendt: 23 Marts 2009 kl. 23:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har fundet et link til de flotte krom drejeknappe
Chrome plated machined solid brass control knob. Diameter 31mm, height 25mm. To suit 6mm shaft with 17mm dia recess to accommodate chassis lock nut. Fitted with M3 socket head grub screw. Pris €10.21. Chrome Control Knob.
__________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
Til top |
|
|
erlingt Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1532
|
Sendt: 24 Marts 2009 kl. 11:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peter Pan skrev:
Der findes ingen dobbelt potentiometere i god kvalitet på 5 K. Jeg er altså nødt til at vælge 10 K Ohm.
Du skriver at det evt. giver hørbart diskant tab, det håber jeg så ikke at det gør. |
|
|
Ifølge teorien vil et 10K potmeter give en afrulning i toppen og dermed tab af diskant. Hvad med at vælge en attenuator med faste spring. Opbygget af en f.eks. 24 trins omskifter og nogle kvalitets modstande. Så kan du selv bestemme volumen kontrollens impedans.
|
Til top |
|
|
Peter Pan Lukket konto

|
Sendt: 24 Marts 2009 kl. 12:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
madsen Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 561
|
Sendt: 24 Marts 2009 kl. 13:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peter Pan skrev:
Hej erlingt
Det har du sikkert ret i er en god ide, men når jeg valgte dette var det jo fordi det skulle være nemt at bygge. Når jeg så læser om attenutors i kredsløb : Tryk her. Så bliver det for indviklet til at jeg kan følge med. Så det må du godt skære ud i pap. 
Det må være sådan noget du foreslår: http://home.comcast.net/~ampbox/page5.html
|
|
|
Jeg har en NLE 11 10 Kohm audio attenuator 24 step med SMD modstande, var det noget du kunne bruge. VH. Madsen
|
Til top |
|
|
madsen Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 561
|
Sendt: 24 Marts 2009 kl. 13:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til yderligere oplysning sidder den i et lille kabinet med en ELma omskifter med 3 indgange og en udgang. Jeg har et NLE 19 Audio linietrin som kan bruges sammen med NLE 11 så har du ingen problemer med diskanttab 19 har valgfri forstærkning : 0 - 6 - 12 DB
VH Madsen
|
Til top |
|
|
Peter Pan Lukket konto

|
Sendt: 24 Marts 2009 kl. 18:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for tilbudet madsen 
Men jeg vil jo godt finde ud af at skrue noget sammen selv.
SA1 Passive Level Control
Prisliste: Goldpoint Passive Level Controls (Passive Preamps) Feks. SA1 samlet til Pris 1715 Dkr.
Jeg har fundet et Pot der kan leveres på 5 K Ohm, til den passive.
Jeg syntes det ser rigtigt godt ud, men vil jo gerne have jeres godkendelse  __________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
Til top |
|
|
ML_CLS Forum Bruger

|
Sendt: 24 Marts 2009 kl. 18:42 | IP-adresse registreret
|
|
|