Forfatter |
|
McBrain Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2003 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 171
|
Sendt: 29 Januar 2004 kl. 15:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan man bruge en normal klud med blandingen til at rense dem med?
Altså ikke en discwasher-børste __________________ Venlig Hilsen
McBrain
--------------------------
NAD M3
DacMagic
Sonos
Sony Xa20ES
Bellari VP130
Pro-ject 1.2
DALI Euphonia MS4
|
Til top |
|
|
hesten Forum Bruger

Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 83
|
Sendt: 29 Januar 2004 kl. 18:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
hejsa,
Prøv denne her. Glimerende side med gode tips. Bla. om vask af lp'er.
http://home6.inet.tele.dk/pedipsen/Audio/index.html
mvh
|
Til top |
|
|
ost. Forum Bruger

Bruger siden: 26 November 2003 Lokalitet: Bornholm
Status: Offline Indlæg: 75
|
Sendt: 31 Januar 2004 kl. 23:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
OBS CableGuy skriverr isopropylalcohol med 40% det er vist en fejl. Ren propylalcohol har rigtignok 40 % hvor IPA har ca. 98 % Hvorfor ikke bruge ren Etanol, så kan man da få en lille skid på samtidig med at opvasken klares. I ovenstående indlæg nævnes postevand og sprit! stop en halv. Postevand indeholder en del kalium og calcium ioner der udfældes i sprit og sætter sig i rillerne. Rigtigt nok nedsætter sæbe overfladespændingen og opløser fedt og snavs, men efterlader desværre også en svagt fedtet overflade hvor støv olig. hurtigt sætter sig fast. Hvis jeg skulle forsøge mig ville jeg blande 1 del IPA sprit, 3 dele Demi-vand og i denne litter ville jeg opløsae 1/2 teskefulld trinatriumphosfat til at nedsætte overfladespændingen. mvh Ost
|
Til top |
|
|
JanM Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 777
|
Sendt: 01 Februar 2004 kl. 01:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm.... Ingen postevand i pladerens, der er alt for meget kalk i, til at det er godt. Jeg bruger, med fordel, helt almindeligt sprinklervæske fra den nærmeste Q8 tank, literprisen er til at regne ud (10 kr). Og at købe eller leje en pladerenser-maskine til måske 5000-7000, er jo helt til grin. På med klud og bare lidt tålmodighed, tak!!!
|
Til top |
|
|
gli- Branchemedlem

Highend Sound
Bruger siden: 18 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1516
|
Sendt: 01 Februar 2004 kl. 01:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
med klud og knofedt, så du ikke får skidtet op af rillerne? Nej tak du suge på maskinen det dutter.
|
Til top |
|
|
JanM Forum Bruger

|
Sendt: 01 Februar 2004 kl. 01:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som de fleste intelligente mennesker ved, så fordamper; alkohol, sprit, eller hva nu producenterne kalder det, temmeligt hurtigt, så jeg ser ingen grund til at suge rensemidlet op igen, medmindre at pladerne har stået flere årtier i en grill-bar, et bøf-hus eller lignende og er MEGET fedtede.
|
Til top |
|
|
dytti Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 495
|
Sendt: 01 Februar 2004 kl. 01:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg bruger samme blanding som Cableguy. Til den mekaniske effekt bruger jeg en billig malerpensel, som ikke må være for blød.
Min måde at tørre dem på, er nok ikke "politisk" velset, men jeg dupper med et rent viskestykke (fnuller og løsnet skidt fjernes med pladebørsten).
Jeg har set en der havde lavet en anordning, så lp'en kunne spændes på en boremasine, og derved centrifugeres (det virker) __________________ Må vellyden dale over jer
|
Til top |
|
|
JanM Forum Bruger

|
Sendt: 01 Februar 2004 kl. 01:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm ja, centrifugal-kraften er jo heldigvis opfundet. Men pas nu på de kære vinyl og shellak plader, jeg kan ikke klare at de gamle skiver bliver ALT for ridsede!!!!
|
Til top |
|
|
JanM Forum Bruger

|
Sendt: 01 Februar 2004 kl. 02:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og iøvrigt, jeg har renset masser af vinyl plader helt 100% manuelt, såååe det kan vel ikke være helt ringe endda!
|
Til top |
|
|
Rysz Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1445
|
Sendt: 21 Juli 2007 kl. 09:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
JanM skrev:
Hmm.... Ingen postevand i pladerens, der er alt for meget kalk i, til at det er godt. Jeg bruger, med fordel, helt almindeligt sprinklervæske fra den nærmeste Q8 tank, literprisen er til at regne ud (10 kr). Og at købe eller leje en pladerenser-maskine til måske 5000-7000, er jo helt til grin. På med klud og bare lidt tålmodighed, tak!!! |
|
|
Jeg åbner lige denne gamle tråd igen 
Andre der har forsøgt sig med sprinkler væske ? Der er jo både afspændsmiddel osv. i sådan en dunk.
Og hvor kan man efterhånden skaffe sig en ordentlig pladebørste ? De er nærmest umulige, at finde i vores danske andedam. En del nævner brugen af Discwasher-børsten, som har været på bud her på H4A, men á skutte li' hitte u á hvor den skaffes ?
|
Til top |
|
|
Rysz Forum Bruger

|
Sendt: 21 Juli 2007 kl. 09:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Milu Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4128
|
Sendt: 21 Juli 2007 kl. 10:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rysz skrev:
JanM skrev:
Hmm.... Ingen postevand i pladerens, der er alt for meget kalk i, til at det er godt. Jeg bruger, med fordel, helt almindeligt sprinklervæske fra den nærmeste Q8 tank, literprisen er til at regne ud (10 kr). Og at købe eller leje en pladerenser-maskine til måske 5000-7000, er jo helt til grin. På med klud og bare lidt tålmodighed, tak!!! |
|
|
Jeg åbner lige denne gamle tråd igen 
Andre der har forsøgt sig med sprinkler væske ? Der er jo både afspændsmiddel osv. i sådan en dunk.
Og hvor kan man efterhånden skaffe sig en ordentlig pladebørste ? De er nærmest umulige, at finde i vores danske andedam. En del nævner brugen af Discwasher-børsten, som har været på bud her på H4A, men á skutte li' hitte u á hvor den skaffes ? |
|
|
Pladebørste: Jeg vil anbefale denne Mobile Fidelity pladebørste, den er ret god - og der kan skiftes pads når de er slidte. Se nederst her: http://www.hifi4all.dk/tilbudsavisen/KommercielAnnonce.asp?i Ad=3677 eller hvis du har mod på det, sikkert købes billigere i udlandet.
Mvh.
|
Til top |
|
|
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3706
|
Sendt: 21 Juli 2007 kl. 13:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jan...
Der står jo pris i dit link...
Om der er en Dansk distributør, er jeg ikke klar over.
Jeg har selv købt en "Model 2.5 Fi" brugt for 600 kroner. Den er dog 'kun' halvautomatisk - hvilket jeg ser som en fordel...

|
Til top |
|
|
Rysz Forum Bruger

|
Sendt: 22 Juli 2007 kl. 10:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
Hej Jan...
Jeg har selv købt en "Model 2.5 Fi" brugt for 600 kroner. Den er dog 'kun' halvautomatisk - hvilket jeg ser som en fordel...
|
|
|
Ved godt der står priser i linket, men det var en dansk forhandler jeg var på jagt efter. Der er godt nok et link under dealers, men det fører til en eller anden edb pusher.
|
Til top |
|
|
Hans J Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2285
|
Sendt: 22 Juli 2007 kl. 16:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rysz skrev:
Nilau skrev:
Hej Jan...
|
|
|
Ved godt der står priser i linket, men det var en dansk forhandler jeg var på jagt efter. Der er godt nok et link under dealers, men det fører til en eller anden edb pusher. |
|
|
Ellers er der denne pladerenser, men kør ikke pladen igennem mere end en gang  Fandt en mere moderat pladerenser her, næsten i bunden på sden. __________________ Fanatisme er den største trussel mod mennesket.
HD-DVD: Fordi livet er for kort til regionskoder
PS3 fordi Bluray 24fps og HD-lyd er nice
|
Til top |
|
|
Rysz Forum Bruger

|
Sendt: 22 Juli 2007 kl. 19:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm, det er lige før den første model du henviser til er mere seriøs end den sidste. Den "geniale manuelle pladerenser", minder om noget fra BR legetøj 
Tror jeg går på jagt efter sådan en Nitty gritty ting.
|
Til top |
|
|