| Forfatter |
|
lpm76 Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2004 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 697
|
| Sendt: 26 Juli 2007 kl. 15:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
andersena skrev:
Hurtig skrev:
Problemet er, at disse målere ikke måler TrueRMS og ikke korrigerer for powerfaktor. Der betyder at de fungerer fint hvis strømforsyningen belaster lysnettet som en ideel ohmsk belastning. Men det gør en pc-strømforsyning absolut ikke. Og derfor kan målingen som regel intet bruges til.
|
|
|
jepper det skyldet fasedrejning. hvor den store ladestrøm til psuen trækkes i starten af sinus pulsen fra lysnettet. dette bryder el selskaberne sig bestemt ikke om at man gør, da man reelt kan få næsten gratis strøm. og det påvirker effektiviteten på deres generatore hvis fasedrejningen bliver for stor.
|
|
|
Ehm, den der med næsten gratis strøm må du gerne uddybe. Det lyder da som årets sparetip hvis det ellers er rigtigt.  __________________ Mvh
Lars P. Madsen
|
| Til top |
|
| |
SoundMan Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 188
|
| Sendt: 29 Juli 2007 kl. 12:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Erla, som startede denne tråd, har slet ikke kommenteret på nogle af de mange gode indlæg.........måske fordi over halvdelen af dem handler om fasedrejninger, watt- og wattløs strøm, TrueRMS og gratis strøm......og IKKE kommentarer på en NAS løsning til en Squeezebox  Jeg startede selv ud med at kigge efter en NAS løsning til min Squeezebox, men fandt hurtigt ud af at der var mere fleksibilitet i at bygge en lille server. De fleste NAS løsninger skal hackes med en alternativ software for at kunne komme til at køre med Slimserver softwaren. Det er for det meste Linux man skal lege med. Dernæst er NAS enhederne heller ikke udstyret med så kraftig en processor, samt RAM (som det også er nævnt tidligere). Jeg har bygget en lille server over et VIA Epia N 10000 nano ITX bundkort, hvilket kører godt. Der er lagt en Win XP på, som er ned-barberet men Nlite. På den måde er det, for mit vedkommende, nemmere at håndtere serveren. Når den streamer på livet løs, bruger den 30-40 Watt (jeg vil ikke afsløre målemetoden!) og i dvale ca. 10 watt. __________________ MVH Allan
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2120
|
| Sendt: 29 Juli 2007 kl. 12:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
For lige at vendre tilbage til emnet, så køre squeezebkoxen mig bekendt på en uPnP service, så det er faktisk bare så simpelt at finde en NAS med uPnP ;-)
|
| Til top |
|
| |
Martin_Kbh Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1203
|
| Sendt: 29 Juli 2007 kl. 12:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
PSSO Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2004 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 286
|
| Sendt: 29 Juli 2007 kl. 12:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
SoundMan skrev:
Erla, som startede denne tråd, har slet ikke kommenteret på nogle af de mange gode indlæg.........måske fordi over halvdelen af dem handler om fasedrejninger, watt- og wattløs strøm, TrueRMS og gratis strøm......og IKKE kommentarer på en NAS løsning til en Squeezebox 
Jeg startede selv ud med at kigge efter en NAS løsning til min Squeezebox, men fandt hurtigt ud af at der var mere fleksibilitet i at bygge en lille server. De fleste NAS løsninger skal hackes med en alternativ software for at kunne komme til at køre med Slimserver softwaren. Det er for det meste Linux man skal lege med. Dernæst er NAS enhederne heller ikke udstyret med så kraftig en processor, samt RAM (som det også er nævnt tidligere).
Jeg har bygget en lille server over et VIA Epia N 10000 nano ITX bundkort, hvilket kører godt. Der er lagt en Win XP på, som er ned-barberet men Nlite. På den måde er det, for mit vedkommende, nemmere at håndtere serveren. Når den streamer på livet løs, bruger den 30-40 Watt (jeg vil ikke afsløre målemetoden!) og i dvale ca. 10 watt.
|
|
|
Mulighed for lidt flere hardware detaljer ?
Overvejer en lignende løsning. Benytter p.t. en "gammel" 1GHz Compaq DeskPro (som jo nok ikke holder evigt) der hibernate'r når den ikke har været kontaktet et stykke tid og kan så "vækkes" igen via WOL fra min Transporter. __________________ mvh PSSO
|
| Til top |
|
| |
Nobody Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 693
|
| Sendt: 29 Juli 2007 kl. 13:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
erla skrev:
Hej,
Går og leger med tanken om en Squeezebox, men gider ikke ha' PC'en tændt hele tiden, for at kunne høre musik.
Er derfor på udkig efter en NAS der kan køre Slimserver - nogle gode bud ?
INfrae's ReadyNAS er nok lige overkill til mit behov...
Er der nogen der kender Qnap og ved hvordan de spiller sammen med Slimserver ?
/erla |
|
|
Jeg bruger en Synology DS107+ 128 mb, og SSODS (slimserver on diskstation) hentet inde fra slimdevices hjemmeside. Der er en fin beskrivelse af hvordan det skal sættes op. Det tager ikke lang tid, og er ikke bøvlet. Og hvis den ikke vil gå i dvale, så køber man bare lige en USB stik, og lader den swappe på den. Det er der også en beskrivelse af hvordan man gør. Jeg havde nok valgt en DS106 hvis jeg vidste det på forhånd. Men det virker fortrineligt ellers. __________________ Nobody is perfect. I´m Nobody !
|
| Til top |
|
| |
SoundMan Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Juli 2007 kl. 20:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
PSSO skrev:
|
Overvejer en lignende løsning. Benytter p.t. en "gammel" 1GHz Compaq DeskPro (som jo nok ikke holder evigt) der hibernate'r når den ikke har været kontaktet et stykke tid og kan så "vækkes" igen via WOL fra min Transporter. |
|
|
Hej PSSO Ja, her er lidt flere detaljer.Kom tilbage hvis der er spørgsmål. __________________ MVH Allan
|
| Til top |
|
| |
PSSO Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2004 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 286
|
| Sendt: 30 Juli 2007 kl. 23:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
SoundMan skrev:
PSSO skrev:
|
Overvejer en lignende løsning. Benytter p.t. en "gammel" 1GHz Compaq DeskPro (som jo nok ikke holder evigt) der hibernate'r når den ikke har været kontaktet et stykke tid og kan så "vækkes" igen via WOL fra min Transporter. |
|
|
Hej PSSO
Ja, her er lidt flere detaljer.
Kom tilbage hvis der er spørgsmål.
|
|
|
Utrolig flotte og inspirerende "detaljer"  tak for det. __________________ mvh PSSO
|
| Til top |
|
| |
Eriek Branchemedlem

Jebra Audio
Bruger siden: 07 August 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 360
|
| Sendt: 30 Juli 2007 kl. 23:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Flot arbejde soundMan. Jeg er selv på overvejelses stadiet om hvad og hvordan man kan lave en server. Jeg forestiller mig en brugt pc fra dba. og så sætte min. to - fire hd i hvis den ene skulle dø så har man stadig sin musik på den/de øvrige hd. Jeg ved desværre bare for lidt om hvordan den skal sættes op, men det kommer nok.
ps. hvorfor har du egentlig valgt kun at bruge en hd. i det tilfælde at den går ned.
mvh.Eriek
|
| Til top |
|
| |
SoundMan Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Juli 2007 kl. 00:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Eriek skrev:
|
ps. hvorfor har du egentlig valgt kun at bruge en hd. i det tilfælde at den går ned.
mvh.Eriek |
|
|
Tak for de pæne ord..... Som beskrevet gik jeg efter et kabinet hvor der kunne være en 3,5" harddisk. Dette selvfølgelig fordi disse fås i passende størrelser (GB) til server formål. Det er ikke så tit at jeg har været ude for nedbrud på mine diske (men det er da sket  ). På de større diske har jeg kun oplevet nedbrud når disse har været fyldt helt op med data, og ellers tror jeg bare at man skal udskifte sine diske efter ca. 2-3 års brug. Jeg har noget af min musik liggende på en ekstern harddisk også.........ellers kunne det være en god ide med et Raid setup........men igen skal man så tænke på kabinet og strømforbrug. Ellers er et godt råd at kigge sig omkring på nettet for at se hvad andre har af erfaringer og skrevet om de forskellige harddiske. __________________ MVH Allan
|
| Til top |
|
| |
Coolzone Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2004 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 246
|
| Sendt: 31 Juli 2007 kl. 01:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Eriek
Hvis du vil have data sikkerhed så er raid 5 en mulighed, hvor der den ene disk kan død uden du mister alt data
|
| Til top |
|
| |
zuluDK Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1490
|
| Sendt: 31 Juli 2007 kl. 08:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Flot og detaljeret beskrivelse!  Jeg valgte også selv løsningen med en server, men gik lidt videre og byggede en stor en.  I et Antec Overture II kabinet  Har jeg 4 x 400 GB Samsung HD400LJ harddiske siddende i RAID-5 + en 80 GB Samsung disk til OS. Det giver en samlet "sikker" harddiskplads på 1200 GB. Jeg har fået testet mit RAID-setuppet (ikke med vilje), da en af diskene en dag pludselig "hoppede" fra. Men alt virkede som det skulle, så efter et par timers paritetsgendannelse, var alt tilbage i skønneste orden igen. Jeg har sat diskene til at slukke hvis de ikke har været brugt i 5 min, og selve serveren går i standby hvis den ikke har været brugt i 15 min. Den kan så vækkes fra standby igen via netværket, eller via WOL hvis den er helt slukket. Fra standby tænder den, så snart den kontaktes via netværket. Som bundkort har jeg valgt et Asus M2NPV-VM og dertil en Athlon64 3500+, som er undervoltet til 0,9V - 1,1V (1000 MHz - 2200 MHz). På den sidder en billig Thermaltake TR2 R1, men den køler godt og er stort set lydløs ved de 350-400 RPM den normalt kører ved. Derudover har jeg et Hauppauge PVR-500 TV-kort siddende i, da jeg på et senere tidspunkt skal have leget med MediaPortals TV-Server. Til at fjernstyre servere bruger jeg RemoteDesktop, som er indbygget i Windows, og som fungerer ganske upåklageligt. Serveren er desværre ikke lydløs (dog støjsvag), men den står på en hylde oppe under loftet ude i gangen, så den generer ikke noget videre.
|
| Til top |
|
| |
Eriek Branchemedlem

Jebra Audio
|
| Sendt: 31 Juli 2007 kl. 08:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
SoundMan skrev:
Eriek skrev:
|
mvh.Eriek
|
|
|
Tak for de pæne ord.....
Som beskrevet gik jeg efter et kabinet hvor der kunne være en 3,5" harddisk. Dette selvfølgelig fordi disse fås i passende størrelser (GB) til server formål. Det er ikke så tit at jeg har været ude for nedbrud på mine diske (men det er da sket ). På de større diske har jeg kun oplevet nedbrud når disse har været fyldt helt op med data, og ellers tror jeg bare at man skal udskifte sine diske efter ca. 2-3 års brug.
Jeg har noget af min musik liggende på en ekstern harddisk også.........ellers kunne det være en god ide med et Raid setup........men igen skal man så tænke på kabinet og strømforbrug.
Ellers er et godt råd at kigge sig omkring på nettet for at se hvad andre har af erfaringer og skrevet om de forskellige harddiske.
|
|
|
God morgen.
SoundMan det kan da også være at det er noget pjat at bruge flere diske, jeg høre bare til den type som med nogle ting går med livrem og seler.
Coolzone er raid5 det du bruger med 4 hd? Hvis man snakker data sikkerhed er to diske vel ok eller hva? Det ville da godtnok være mere end uheldigt hvis begge går ned samtidig.
mvh.Eriek
|
| Til top |
|
| |
Sjokoz Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 177
|
| Sendt: 31 Juli 2007 kl. 09:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Eriek skrev:
SoundMan skrev:
Eriek skrev:
|
mvh.Eriek
|
|
|
Tak for de pæne ord.....
Som beskrevet gik jeg efter et kabinet hvor der kunne være en 3,5" harddisk. Dette selvfølgelig fordi disse fås i passende størrelser (GB) til server formål. Det er ikke så tit at jeg har været ude for nedbrud på mine diske (men det er da sket ). På de større diske har jeg kun oplevet nedbrud når disse har været fyldt helt op med data, og ellers tror jeg bare at man skal udskifte sine diske efter ca. 2-3 års brug.
Jeg har noget af min musik liggende på en ekstern harddisk også.........ellers kunne det være en god ide med et Raid setup........men igen skal man så tænke på kabinet og strømforbrug.
Ellers er et godt råd at kigge sig omkring på nettet for at se hvad andre har af erfaringer og skrevet om de forskellige harddiske.
|
|
|
God morgen.
SoundMan det kan da også være at det er noget pjat at bruge flere diske, jeg høre bare til den type som med nogle ting går med livrem og seler.
Coolzone er raid5 det du bruger med 4 hd? Hvis man snakker data sikkerhed er to diske vel ok eller hva? Det ville da godtnok være mere end uheldigt hvis begge går ned samtidig.
mvh.Eriek
|
|
|
Ved Raid 5 skal du som minimum bruge 3 diske. Ud af de 3 diske får du så 2 diske brugbar plads. Hvis du har 10 diske vil du have 9 diske brugbar plads. Ved Raid 5 har du en bedre udnyttelse af dine diske en raid 1 hvor du har en dårlig udnyttelse da du skal have alle diske spejlet med en anden disk. Dvs 10 diske = 5 brugbare diske i raid 1.
|
| Til top |
|
| |
Eriek Branchemedlem

Jebra Audio
|
| Sendt: 31 Juli 2007 kl. 09:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Takker Sjokoz.
Dvs. sige at man kan få den til at køre som en nas f.eks. i forbindelse med min sqeesebox, altså at den kan tændes/startes op via remoten til sqeezebox. Når der så skal lægges musik ind så foregår det via en pc på netværket eller?
mvhEriek
|
| Til top |
|
| |
Nordam Forum Bruger

Bruger siden: 19 August 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 58
|
| Sendt: 31 Juli 2007 kl. 09:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa
En anden mulighed, som jeg selv kører med og som er helt lydløs, er en macmini. Jeg kører slimserver på en macmini, med en ekstern Lacie 100 GB HD (2,5" firewire). Først forsøgte jeg med en ekstern 3,5", men dem jeg prøvede, støjede simpelthen for meget. Jeg kontrollerer "serveren" (macminien) via trådløst netværk (Vineserver / viewer). På den måde er det nemt at administrere / importere nyt musik.
Jeg kører kabelbundet mellem macminien og squeezeboxen, syntes det er mere stabilt når jeg nu importerer i Apple Losless kvalitet.
Responsen på Squeezeboxen er tip-top.
Håber det kan give lidt inspiration. Løsningen koster ca 6000 kr. (macmini+Lacie+Vine software).
PS: Man behøver jo ikke at køre OSX på mac'en, der kan installeres Windåse via Boothcamp, hvis man er mere tryg i den verden.
|
| Til top |
|
| |
basholm Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 20
|
| Sendt: 31 Juli 2007 kl. 10:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Erla,
Jeg bruger en Synology DS207 sammen med min SB. Som beskrevet tidligere i tråden af Nobody, så er det meget enkelt at installere Slimserveren.
Det kører som en sveske. Jeg har 2 styk 400 gb WD diske i, sat op som Raid 1.
MVH
Tommy
|
| Til top |
|
| |
stku Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2003 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 274
|
| Sendt: 31 Juli 2007 kl. 10:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
basholm skrev:
Hej Erla,
Jeg bruger en Synology DS207 sammen med min SB. Som beskrevet tidligere i tråden af Nobody, så er det meget enkelt at installere Slimserveren. Det kører som en sveske. Jeg har 2 styk 400 gb WD diske i, sat op som Raid 1.
MVH
Tommy |
|
|
Kan du få diskene til at slukke når de ikke er i brug?
/Stig
|
| Til top |
|
| |
AM-E Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2298
|
| Sendt: 31 Juli 2007 kl. 11:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad med os som bor i ungdomsbolig, og ikke har plads til en server på loftet, garagen, køleskabet o.l....hvilke metoder kan vi anvende der? Jeg søger bare en ekstern HD, som har mulighed for at køre slimserver. Det er simpelthen for dyrt og irriterende, at man skal være afhængig af sin PC hver gang, man vil lytte til musik. Jeg er nået til det punkt, hvor jeg egentlig er tæt på at købe en cd-afspiller igen.
Hjælp?
__________________ "Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you."
|
| Til top |
|
| |
Johan N Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 583
|
| Sendt: 31 Juli 2007 kl. 11:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har man plads for en exkstern HD kan man vel finde plads for en brugt laptop at bruge for slimserver?
|
| Til top |
|
| |