Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2025 | 13:41   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Audiovector 4 (mysterie løst) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Henriksr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 02 September 2004 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

Hejsa der ude,

Sagen er den at jeg har købt disse her Audiovector F3/lyd højtalere.

Jeg har kender dem fra da en kammerat havde dem, og har altid synes de lød godt. Så da jeg fik tilbudt et sæt til 1600kr, slog jeg til.

Jeg har siden mit køb for 3 uger siden ledt højt og bredt efter nogle specifikationer på dem, men det er svært når ikke engang man ved hvad de hedder.

Jeg håber på at der måske sidder et enkelt hifi geni eller 2 her inde, der kan sige mig hvad de hedder, og evt kan lede mig ind på en side hvor jeg kan læse noget om dem..

Beskrivelse:

Højtalerne er:

Hvide
Sekskantede
har 1 diskant, 1 mellemtone, 1 bas (10" vist)
De er 112cm høje ca, og vejer et tons :)

Hvis ingen umidelbart har nogen bud, så tager jeg et par billeder af dem endag i næste uge og poster et link eller noget til dem.

EDIT1: Satte lige type nr. ind i subject istedet for ?? :)

Cerberus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 02 September 2004 kl. 16:19 | IP-adresse registreret  

Hej Jeg tror de hedder audivector 4
Til top Vis Cerberus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cerberus

Administrator
Administrator gruppe
Administrator gruppe

Bruger siden: 25 Januar 2003
Sendt: 02 September 2004 kl. 16:20 | IP-adresse registreret  

Er det sæt Audiovector 4 ???

Fig.

Hvis det viser sig at være disse, tror jeg det bliver svært at finde spec. frem!

Muligvis info@audiovector.com ????
Til top Vis Administrator's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Administrator Besøg Administrator's Websted

Administrator
Administrator gruppe
Administrator gruppe

Sendt: 02 September 2004 kl. 16:21 | IP-adresse registreret  

Cerberus skrev:
Hej Jeg tror de hedder audivector 6

Beklager, men tror ikke du har fået et sæt AV6 for 1.600,- , hvis det viser sig at være rigtigt, er det GODT NOK et KÆMPE SCOOP!!!!!!

Se Audiovector 6(x) billede her: http://www.audiovector.com/default.asp?Side=98
Til top Vis Administrator's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Administrator Besøg Administrator's Websted

Henriksr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 September 2004 kl. 16:48 | IP-adresse registreret  

De er hvide, men ellers magen til dem du viser et billede af der Kenneth. :)

Ergo hedder de altså Audiovector 4 :) Er det så et godt eller skidt køb for 1600 når de er i fin stand?

Administrator skrev:
Hvis det viser sig at være disse, tror jeg det bliver svært at finde spec. frem!

Hvorfor findes der så lidt infomation om Audiovector 4 og Audiovector højtalere i alt almindelighed? Er det super super hemligt hvad de laver? :P

-henrik

Mr. High Fy
Lukket konto
Lukket konto

Ønsker konto på standby

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 02 September 2004 kl. 18:07 | IP-adresse registreret  

Audiovector 4 er fra før den tid hvor internettet var hver mands eje, og desuden var den ikke længe på markedet. Derfor er nok ikke noget info at finde. Er du ellers glad for dine nye bamser?
Til top Vis Mr. High Fy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr. High Fy

Lytteren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 02 September 2004 kl. 19:17 | IP-adresse registreret  

Hvis det kan havde nogen interesse, så kan jeg ved hjælp, af mit store arkiv finde en bygge artikel i Hifi & Elektronik, i denne artikel, fik de en ”kanon” test,  jeg mener også, jeg har noget andet på disse store højttaler…!

Men lidt kan jeg lige på stående fod huske.

Punkt 1. Basenheden er en spec. Type fra Focal model 10 N501.

Punkt. 2. Mellemtoneenheden er også fra Focal. Begge har membranmateriale af en spec. Type polypropylen såkaldt ”Neoflex”, næsen i centrum af mellemtonen, i stedet for den meget uheldige center kalot, men virker også som ”fase plok”. Mellemtoneenheden har ophæng af skumgummi, som desværre har begrænset  holdbarhed.

Punkt 3. diskantenheden er den samme spec. model Fra  ”F3-Lyd” som i modellerne ”Focus” og ”Trapez”

Punkt 4. Delefilter, opbygget på to separate printer plader, delefrekvens 450Hz og 3,5KHz. 12/24DB.

Punkt 5. Kabinet var et materiale som "F3-Lyd" kaldte ”NRFB”.

Mvh.

”lytteren”

l

Til top Vis Lytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lytteren

Henriksr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 September 2004 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

Jeg er super glad for mine nye højtalere, og er pt. igang med at lede efter en forstærker jeg kan smidde dem på.

Jeg vil meget gerne have surround, så jeg har kig på NAD 735. NAD 735 tilbyder en god ydelse for en moderat pris. Jeg er ikke super hifi-nørd så jeg skal finde en balance mellem pris / ydelse / nydelse :P

Er der nogen af jer der har nogle gode forslag til alternativer? Regner med jeg lige daffer ned forbi hifi-klubbens søndags salg idag og ser hvad de ellers har.

Lytteren:

Tror mine mellemtoner har det fint, men er der nogen måde at se det på? Ikke at jeg kan gøre meget andet end at skifte dem ud, eller leve med dem vel.

Tak for informationen om dem, det var ski da helt vildt så meget du ved om dem.. hvis du har mulighed for at evt scanne den test så ville jeg være evig glad.

mvh

Henrik

Lytteren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 07 September 2004 kl. 00:16 | IP-adresse registreret  

De opserverationer som i mange tilfælde kan lavs, på højttalerenheder med skumgummi ophæng er følgende, farve skift, fra en meget lys grå, på nogle, f.eks. JBL klar, næsten lysene grå, kan der efter ca.12 år, ses en tydelig mat og mørk tone i div. ophæng, ved nogle enheder, sker dette dog før, ca. 9-10 år, efter dette, bliver mange enheder meget grålig eller koks grå, det er første tegn på nedbrydning, af ophæng, derefter, går det relativ hurtig, ophænget bliver i en kort periode, fast og stiv, kort tid efter, smulder det som støv, enheden er defekt…!

Netop derfor, skal man holde sig langt væk, fra højttaler systemer med skumgummi ophæng….! Det er dog, som med alt andet i denne verden,  kvalitets forskel på den type skumgummi som bruges, men, mere end 15 år. Skal man ikke regne med, i høj grad ikke, hvis højttaleren bliver udsat for direkte sollys…!

Derfor må du desværre i møde se, meget store problemer, når den meget spec. Focal mellemtone enhed skal udskiftes, så hvidt jeg ved, laves denne enhed ikke mere, men ikke nok med det, JM-Lab/Focal, har ikke byg selv enheder, på deres program mere…!

Med surround er der desværre et nyt problem, alle højttaler, skal så vidt der overhovedet er muligt havde samme klangbalance (!!!!!!!!!!!) derfor gør du klogt i, at se efter et sæt ”F3-Lyd Audiovector 3x” 2½ vejs gulv højttaler som bag system, ny pris i 1997 ca. 12000,- pr. sæt. De to 6½” basmellemtone enheder har langtidsholdbar gummiophæng (!!!!!!!!!!!!!!!) disse højttaler, bør du kunne finde brugt for 4000,- 5000-,

Subwooferen kunne f.eks. være en ”Audio Pro” model Focus. se link. http://www.ktradio.dk/ktframes.htm

En Surround receiver, som har fået fine test, er DENON AVR-2805 til 8000,- Kr. men, en løsning med adskilte slutforstærker, er naturligvis også en mulighed, samt en Surround forforstærker etc. Slutforstærkerne, kan komme tæt på højttalerne dvs. meget korte højttaler kabler…!

Jeg kan desværre ikke foretage nogen scanning, idet min scanner er defekt, men måske en fotokopi, jeg vil dog ikke havde udgifter på dette.

Mvh.

”Lytteren”

Til top Vis Lytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lytteren

Administrator
Administrator gruppe
Administrator gruppe

Sendt: 07 September 2004 kl. 00:24 | IP-adresse registreret  

Henriksr skrev:

Tror mine mellemtoner har det fint, men er der nogen måde at se det på? Ikke at jeg kan gøre meget andet end at skifte dem ud, eller leve med dem vel.

Er lige nødt til at komme med en lille note her!

Mellemtonerne kan IKKE uden videre udskiftes, og der findes ifølge Ole Klifoth (F3/Audiovector) INGEN alternativer.

Den focal enhed, om udgør mellemtonen, er gået ud af produktion for mange år siden.

Har dog hørt om en gut på Møn, som efter sigende skulle rep. højttalere fra Audiovector, og være ganske dygtig til det. De kan vist også klare en defekt mellemtone til AV4 (rep. kit)

Havde selv et møje besvær med at støve nogen som helst op, da jeg i sin tid havde en AV4.

Basser (også focal, så vidt jeg husker?) fik jeg gennem KT-Radio i Odense, og diskanterne 2504 fik jeg ligeledes gennem samme forhandler.

Om de stadig fås, vides ikke, men jeg tvivler desværre.

Jesper Juul
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 September 2004 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

Det må være Alan Twaites på Møn du snakker om, og han er ganske rigtigt hamrende dygtig. Hans firma hedder vist A.T. Højttalerværkstedet.

main
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Januar 2008
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 23 Januar 2008 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv lige fået et par hvide AV4, og damn de spiller godt.

Jeg skrev en e-mail til Audiovector, men selv de har ingen data på de gamle højtalere :(

Til top Vis main's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af main

frekeloke
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2008
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 27 April 2010 kl. 00:18 | IP-adresse registreret  

dette er godt nok en gammel tråd men syntes alligevel jeg lige vil skrive et par ord om forstærker til AudioVector 4. data kan jeg ikke hjælpe med men kan klart anbefale Yamaha både som tokanals og surround. jeg har selv to sæt 4'ere hvor det ene sæt dog står med en 12" bas fra Dantax model Lasvegas. i begge tilfælde yder Yamaha en dejlig neutral basgengivelse. Men det er i særdeleshed mellemtone og diskant der på forunderlig vis bliver klar og tydelig. selv med en lille forstærker som ax-500 der typisk kan købes til 500,- bliver lyden ganske fornuftig. eneste minus er(hvis altså det er et minus) at de tynde kabler jeg har forsøgt mig med, overhovedet ikke kunne trække dem der slog forstærkeren simpelthen fra. men et par billige men tykke kabler fik dem op i omdrejninger, jeg kan desværre ikke aflæse navnet på dem men de kostedel 75,- pr meter på brugtmarkedet). prøvede også med et par Denon poa 4400 effektblokke, men syntes faktisk ikke jeg fik noget for pengene, bevares jeg fik da mere tryk på men klarheden smuldrede
Til top Vis frekeloke's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af frekeloke

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes