Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2024 | 00:31   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Nyt DIY projekt - Jensby II (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jensby
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 387
Sendt: 18 August 2006 kl. 13:44 | IP-adresse registreret  

Hej hifi4all.dk,

Har besluttet mig for at prøve at dele planerne for næste projekt med jer, nu da mit nuværende projekt er gjort 100% færdigt, og det kribler i fingrene for at komme igang med et nyt

Målet denne gang, er igen at bygge en "no compromise" DIY højtaler, men denne gang med et lidt andet udseende, som bliver højt og smallere, så vi får lidt mere WAF på konceptet...

Jeg har tegnet de allerførste skitser op.

Set forfra:

Set lidt fra síden:

og set ovenfra:

Det skal lige siges, at enhederne ikke sidder helt korrekt placeret i kassen, jeg forventer de skal sidde så højt som muligt....

Kassens mål er ca. 130 cm højt, ca. 30 cm bredt på baffelen, og ca. 40 cm dyb.
Det giver ca. 180 liter, minus plads til forstærkere og mellemtone/diskant kammer. Ialt ca. 150 liter til basreflekskabinettet.

Jeg regner med at bruge følgende enheder:

Diskant: Scan-Speak Revelator D2905/990000.

Mellemtone: ATC SM75-150.

Bas-enhed (2 stk): Scan-Speak 23W/4557.

Jeg ved godt, mange idag diskuterer hvorvidt Scan-Speak's nyere diskant, R2904, faktisk er bedre. Selv er jeg meget i tvivl, og elsker denne Revelator diskant. Og så synes jeg den i dette projekt, passer meget godt sammen med ATC mellemtonen, med deres fine dome-membraner.

Jeg regner med at skulle dele (aktivt) omkring de ca. 400 Hz og 3800 Hz, hvis jeg kan få Scan-Speak basserne så "højt" op i frekvens.

I starten, regner jeg med at bruge Behringer DCX2496 delefilteret, indtil man får trimmet konstruktionen på plads...

Fortsættelse på tråden følger, som projektet kommer til at skride frem....

Til top Vis jensby's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensby
 
Nicolai18
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 September 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 908
Sendt: 18 August 2006 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

Lyder spændene, dit gamle projekt var super flot og gennemført, så jeg glæder mig til at følge det nye

Nicolai



__________________
Mine Film
Min Biograf
Til top Vis Nicolai18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nicolai18
 
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2658
Sendt: 18 August 2006 kl. 16:17 | IP-adresse registreret  

Den ScanSpeak subbas, kan den spille mellemtone ?

 

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus
 
no-limit
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 826
Sendt: 19 August 2006 kl. 06:12 | IP-adresse registreret  

Som Nikolai18 siger så bliver det spændende at følge med i, da dit gamle projekt var utroligt flot og ambitiøst 

Morten

Til top Vis no-limit's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af no-limit
 
meil
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 November 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 158
Sendt: 19 August 2006 kl. 07:38 | IP-adresse registreret  

Hej JensBy

En lidt pudsig konstellation af enheder, men hvad der er mere pudsigt er at jeg har haft præcis samme enheder i tankerne.

Bruger selv i dag D2905/990000, ATC SM75-150S og Flex-Unit 6” plus en TLD som slave.


Den højtalere har jeg haft i mange år og den lyder bare så godt. Havde dog store store problemer med at få den nedre delfrekvens til lyde ordentligt. Men det var før jeg fik DCX 2496.

Ps. bruger kun DCX’en til at justere med. Når det hele er fastlagt så laver jeg delfilterne passive. DCX’en støjer alt for meget efter min smag.

For et år siden gik jeg så med tanke om at bytte Flex-Unit’en ude med en SS 23W. Netop fordi den kan flytte mere luft og fordi den kan bruges rimelig højt af en subwoofer-enhed at være. Har hørt, at den kan bruges op til næsten 1KHz. Havde dog kun planer om at bruge en stk. pr. side.

Huske, at SS 23W’en ikke er særlig følsom, men det er du sikkert allerede klar over, siden du vil bruge to stk. men så får du en kritisk lav impedans da SS 23W’en er 4 ohm.

Det bliver rigtig spændende at følge dit projekt.

Hilsen
Meil

Til top Vis meil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af meil
 
jensby
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 387
Sendt: 21 August 2006 kl. 08:03 | IP-adresse registreret  

Hej Meil,

Ser ud som en super spændende højtaler du har lavet dig der!

Jeg er også rimelig fortrøstningsfuld, alle enhederne hver for sig, holder absolut top-klasse, så det er "kun" samspillet der skal arbejdes med!

Og det er lige her DCX'eren kommer ind i billedet, så bliver det jo legene nemt at trimme delefrekvenser og niveauer på plads. Dog er det planen mine altid skal deles aktivt, faktisk havde jeg bestemt mig for at bruge 4 Klasse-D effekttrin pr. højtaler, så bas impedansen ikke bliver alt for sindsyg med de 2 23w'er i paralel.

Så hvis der er nogen der kender et godt 3-vejs aktivt delefilter, som er bedre en DCX2496, er jeg meget interesseret i anbefalingerne!

Mvh Jensby

 

Til top Vis jensby's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensby
 
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2658
Sendt: 21 August 2006 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

Hej,   jeg forstår ikke du vælger 4ohm bas, når du kan få 8ohm i samme serie

Derudover vil jeg sige at 2 stk Revelator 18W...  i 16ohm nok ville være nærmest perfekt til dit design, da du skal have mellemhøj delefrekvens til ATCen, og altså har brug for en bas med gode mellemtone egenskaber uden unoder

Ved brug af "standard" elektronisk delefilter er det fordel hvis enheder har meget stort lineært frekvens område...pudsigt nok har mange faktisk den modsatte opfattelse

Vedr. kabinet design....husk at du bør have mellemtone/diskant i lyttehøjde....så du får et meget og unødvendigt  højt design med en bas øverst

Jeg ville afgjort placere begge basser under mellemtone

 

 

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus
 
Boye
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2019
Sendt: 21 August 2006 kl. 11:50 | IP-adresse registreret  

meil skrev:
Ps. bruger kun DCX’en til at justere med. Når det hele er fastlagt så laver jeg delfilterne passive. DCX’en støjer alt for meget efter min smag.

DCX 2496 lider af det "problem" at den har et meget højt output, som let risikerer at overstyre den efterfølgende indgang. Den nemme løsning er at dæmpe dens udgangsniveau, men da det - så vidt jeg ved - sker i det digitale domæne, reducerer man kvantiseringen og får desuden et ret højt støjniveau.

Det er bedre at bruge DCX'en udæmpet og så dæmpe signalet med spændingsdelere i kablerne på de udgange man bruger.

Alternativt kan man gå den hårde vej som MHenckel anviser i sit indlæg lidt nede på siden her: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=27614&P N=0&TPN=2

 

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye
 
jensby
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 387
Sendt: 21 August 2006 kl. 12:13 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

Hej,   jeg forstår ikke du vælger 4ohm bas, når du kan få 8ohm i samme serie

Derudover vil jeg sige at 2 stk Revelator 18W...  i 16ohm nok ville være nærmest perfekt til dit design, da du skal have mellemhøj delefrekvens til ATCen, og altså har brug for en bas med gode mellemtone egenskaber uden unoder

Ved brug af "standard" elektronisk delefilter er det fordel hvis enheder har meget stort lineært frekvens område...pudsigt nok har mange faktisk den modsatte opfattelse

Vedr. kabinet design....husk at du bør have mellemtone/diskant i lyttehøjde....så du får et meget og unødvendigt  højt design med en bas øverst

Jeg ville afgjort placere begge basser under mellemtone

Hej Musicus,

Tak for svaret. Jeg har ikke kunne finde 23w'eren i en 8 ohms udgave, men findes den, vil det da være optimalt.

Jeg har valgt at placere enhederne som vist, da det passer lige i øjet med kabinet målene. Som du kan se, er kassen 130 cm høj, og det betyder diskanten sidder ca. 97 cm over gulvet, lige i perfekt lytte-højde. Og så synes jeg det rent "optisk" er meget pænere med denne placering, end med 2 basser under mellemtone/diskanten. Og højden skal jeg bruge alligevel for at opnå volume nok til basreflekskabinettet.

Jeg bruger 18w i min nuværende konstruktion, som "mid-bas", men som egentlig basenhed, mangler den både dybde og "power". Der er simplethen ikke dB nok i den, som egentlig basenhed.

Men jeg har dog ikke lagt mig helt 100% fast på, om det bliver 23w eller 22w.

(Oprindeligt er mit projekt inspireret af ProAc Response Four, som benytter næsten de samme komponenter, blot er 9" enheden en ATC driver...)

Jeg har set/hørt et par konstruktioner, hvor ATC mellemtonen spiller ned til lige under 400Hz, så så langt op skal basenheden heller ikke spille....

- men lad mig endelig høre - jeg kan jo sagtens have overset et eller andet

/Jensby

Til top Vis jensby's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensby
 
Neeper
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 762
Sendt: 21 August 2006 kl. 12:35 | IP-adresse registreret  

Hej Jesnby

Du skal klart bruge 22W istedet... Den spiller langt bedre... En 23W er en sub enhed, med progressiv spider osv. 22W er meget mere dynamisk lineær.

Men nej, den kan ikke klare så mange tæsk som en 23W, og den skal bruge et meget større kabinet... Men så brug 4 stk. hvis det skal være vildt... Men der røg WAF faktoren vidst :)

Ellers brug 8 stk. i isobarik, så skal du kun bruge 90 liter... (og en masse penge...)

Mvh Kim 

PS: Du vil også få gevaldige problemer med at få den til at spille sammen med den 3" ATC. En 22W har under 1/3 bevægelig masse i forhold til 23W, og er meget bedre egnet til at gå lidt højere i frekvens...

Til top Vis Neeper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Neeper Besøg Neeper's Websted
 
jensby
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 387
Sendt: 21 August 2006 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

..... måske skulle jeg bruge en af Ejvind Skaaning's enheder istedet:

C-Quenze 23 I 52 20 08 SD

Den har samme lave bevægelige masse, som en 22w, men er trimmet til et langt mindre kabinet.

Og så ser den ud til at kunne møde ATC domen's delefrekvens:

- og også følsomheden (91db) er lige i øjet med både ATC og Revelator følsomhederne....

hmm

Til top Vis jensby's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensby
 
Neeper
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 762
Sendt: 21 August 2006 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

Uha... :)

Ja, det er nogle fine enheder, men de har højere mekanisk tab end en SS 22W, og så er de med plastik membran... Jeg har aldrig forstået hvorfor man bruger det? Det er jo smart at man ikke har nogle store opbrydninger uden for arbejsdområdet, istedet bryder membranen pænt op i hele det område den spiller i... Jeg har aldrig hørt en enhed med plastik membran der kunne spille, sådan for alvor...

Mht. diskanten, så er en R2904/7000 bedre end den gamle Revelator... Men den kan være ond at lave et filter til. Og hvis det ikke er optimalt, så får man nok mere ud af den gamle 9900 (som er en 9700 med en anden forplade)...

Mvh Kim

Til top Vis Neeper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Neeper Besøg Neeper's Websted
 
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2658
Sendt: 21 August 2006 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

Ok,  overset noget....ATCen er en meget fin mellemtone og jeg frygter lidt at den bliver kompromitteret af ScSp bassens mildest sagt noget ulineære mellemtone....du skal regne med at enhedens opførsel udenfor delefrekvens er lige så vigtig....det vil blive meget hørbart og medføre hård mellemtone

Har du overvejet SKÅNING/Audiotechnology....han kan lave dig et par 8" med underhængte svingspoler, "saftige" magneter og impedans så 2stk paralelkoblet ender på 5-6 ohm

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus
 
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2658
Sendt: 21 August 2006 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

OK, kan se du selv har kig på Skåning.....han kan skræddersy din enhed præcis til dit formål, lavere egenresonans, mindre frekvensområde, impedans, underhængt svingspole osv.

Men som Neeper er jeg heller ikke vild med polymembran

Har du overvejet EQ på basserne.....kunne måske være fint til dobbelte ScSp 18w revelator.....tænk på at Gryphon bruger det på 5"

Du siger at 18W har for lidt power, men der er forskel på en og to enheder

Ydermere vil ATC med en lav delefrekvens også have for lidt power....hvis du lader 2 stk 18W spille lidt højere op får du masser af power

Men du har ret i at følsomheden på 18W er temmelig lavmen måske med 4 stk pr side ?

Nå, nok kværuleren, over and out!

 

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus
 
syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1715
Sendt: 21 August 2006 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

Hey,

Brug da 2 stk af disse her (22W/8857T00) :
http://www.tymphany.com/datasheet/printview.php?id=98

23W er en subbas lavet til bilstereo og dybbas.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 22 August 2006 kl. 00:27 | IP-adresse registreret  

Hvis du stadig er hooked på elektronisk delefilter, kan du bruge to af LC-Audios delefiltre til at lave et 3-vejs.
Har jeg gjort med god succes.

Bruger det dog ikke mere, da WAF faktoren tog livet af mine daværende konstruktioner.

Har dog stadig filtrene, og overvejer at bruge et af dem til en 2-vejs løsning.


__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
meil
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 November 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 158
Sendt: 22 August 2006 kl. 08:58 | IP-adresse registreret  

Hej JensBy, gik i længere tid med planerne om at bygge nogle Sonus Faber Amati cloner.

Til det projekt skulle jeg også bruge to 8”.

Fik det indskrænket så meget, at det enten skulle være SS 22W eller AudioTechnology.

Kom dog ikke videre med projektet, da jeg lige ville prøve at bygge noget mindre først.

Ville bare give de andre ret, at du nok bør holde dig fra at bruge en sub-woofer-enhed som bas-enhed.

AudioTechnology har jeg altid følt, at de var speciel spændende netop fordi du selv kan vælge paramenterne på enhederne og uden at det bliver meget dyrere.

Ja de bruger plastik membraner, men det ser jeg altså ikke som noget problem og da slet ikke, når du kun skal bruge dem op til 400 Hz.

Pt. bruger jeg C-Quence 15W og den skulle efter sigende have noget af den bedste mellemtone som kan købes. Og det er også plastik.

Hilsen
Meil

Til top Vis meil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af meil
 
3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1930
Sendt: 22 August 2006 kl. 09:20 | IP-adresse registreret  

Kan den ATC nå en W23 ? (følsomhed, osv)

Som pt. kun findes i 8 ohm til DIY salg. (der mp to på :-)



__________________
Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted
 
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2658
Sendt: 22 August 2006 kl. 12:39 | IP-adresse registreret  

Når du vælger en speciel mellemdome som ATC, så vil jeg mene du bør satse på at give ATCen mest optimale betingelser - så jeg vil mene du bør lægge delefrekvens højere end 400hz - og så vælge basenhed ud fra det - hvis du presser ATCen for hårdt mister du nemt dens fine egenskaber

Det er heller ikke kun et spørgsmål om enher kan "nå sammen" rent frekvens mæssigt - det drejer sig i høj grad lige så meget om deres egenskaber, og også "udenfor" delefrekvensen 

Desuden mener jeg du bør udnytte ATCens følsomhed bedst muligt - det vil ikke være optimalt hvis den skal dæmpes for hårdt - oveni vil du få bedre diskant hvis den ligeledes skal dæmpes mindre

Hvad er egentlig egenresonansen på ATCen ?

UPS! kan se den er 320hz

Når du bruger så mange penge på en mellemtone kan nok også finde en bedre diskant, som f.eks den nye ScSp D3004

NÅ! Det er jo nemt at være klog når man ikke selv skal betale gildet

 

 

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus
 
jensby
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 387
Sendt: 22 August 2006 kl. 14:01 | IP-adresse registreret  

Hej Musicus og i andre!

Tak for indspil og kommentarer!

Jeg tager dem alle med i mine overvejelser, er jo svært lige at overskue det hele selv fra starten... Og mens projektet er på tegnebrættet rykker det jo ikke i tegnedrengen, så kan man tillade sig at være kritisk.... og når man går igang, betyder de sidste kroner jo ikke verden til forskel, så vil man bare have det bedste af det bedste...

selv er jeg meget usikker på ATC domen, men omvendt, kan jeg heller ikke slippe oplevelsen, da jeg hørte den og Revelator diskanten i ProAc Response 4 højtaleren.... gys... gåsehud... gulp... DET VAR GODT! .... Den lyd vil jeg ha!

ProAc Response Four bruger ATC basser, men de har også flere liter kabinet at gøre godt med. Min forhåbning, er at der de sidste år, er kommet nye/bedre basser til, så jeg kan nøjes med færre liter, og derved få lidt mere WAF....

Synes det ser ud til at blive lidt for "tyndt" og ikke dybt nok (til min surround opstilling) med 2 stk 22w i 150 liters basreflekskabinet...

 

Til top Vis jensby's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensby
 

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes