Forfatter |
|
JacobMortensen Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 6
|
Sendt: 21 Januar 2009 kl. 12:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej!
Jeg skal i gang med at bygge et festivalsanlæg som skal bruges til sommer. Jeg byggede et sidste år, med virkelig godt resultat, men jeg ønsker nogle få ændringer, og af den årsag vælger jeg at bygge et helt nyt igen i år. Jeg er mere eller mindre låst fast på den løsningsmodel jeg har valgt, idet jeg mener den er ideel, så den skal der ikke rokkes ved. Jeg ønsker heller ikke kommentarer til det generelle strømforbrug og råd til helt andre løsninger, da jeg ved at min løsning kommer til at fungere ret godt.
Der er dog nogle små ting som jeg er i tvivl om, som jeg ønsker respons på. Jeg har lige hurtigt lavet en "hjemmeside" med tegning, og spørgsmålene, da jeg gerne vil have respons fra flere foraer, og ikke gider sidde og skrive samme smøre hver gang :)
http://drukgalleriet.dk/anlaeg
Budgettet er mere eller mindre irrelevant, da jeg blot ønsker at få det aller bedste ud af mit kommende system, og derfor bliver der også tænkt i marginaler mht. lydoptimering.
Jeg håber meget, at der er nogen som vil kigge på det, og komme med deres besyv. I så fald, vil jeg være meget taknemlig : )
Med venlig hilsen
Jacob Mortensen
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 21 Januar 2009 kl. 12:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du virkeligt vil spare strøm, er det faktisk på højttalerenheder du kan optimere mest, men også forstærker og kabinet betyder noget.
Forstærker: Find en bilradio med forstærker af klasse D typen. De bruger mindst strøm.
Kabinet: Et helt lukket kabinet giver færest watt per strømforbrug. Et basreflekskabinet eller hornkabinet yder mest. Basrefleks giver også dybere bas, hvor horn mest giver højere lyd.
Højttalerenhed: Se på følsomheden. Måles oftest i dB. Jo højere tal jo bedre. Til bilbrug er det ikke nødvendig med høj følsomhed, så det kan måske være en ide at kigge på hifi og PA enheder.
Du kan sagtens finde enheder med følsomhed på 95 dB. Ulempen ved høj følsomhed er mindre dyb bas. Fordelen er at du kan spille væsentligt højere uden at bruge mere strøm.
Et par mulige højttalerenheder
http://www.monacor.dk/produkter/hoejttalerenheder-hifi6-9/vn r/100400/
http://www.monacor.dk/produkter/hoejttalerenheder-hifi6-9/vn r/104480/
http://www.cadaudio.dk/ her kan du få en to-kanals forstærker (du kan sagten komme to enheder på hver kanal, men så skal de helst være 8 ohm). Det er klasse D, så den bruger ikke meget strøm. Den kan køre på batteri, men kræver at du ved lidt om elektronik. Den leveres dog færdigsamlet.
|
Til top |
|
|
ZzZzleepY Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 542
|
Sendt: 21 Januar 2009 kl. 12:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
1.Hvilket materiale bør jeg
bygge kassen i - almindelig krydsfiner eller støbekrydsfiner?
MDF plader de er dog ikke vandfaste. 2. Bør jeg beklæde
indersiden af kassen med en form for isolering, evt. flamingoplade eller
rockwool? ja noget dæmpe materiale vil give meget bedre lyd... rockwool er ikke lige sagen.. men en form for "uld" eller skum ( madras osv.. )
3. Er størrelsen mere eller
mindre irrelevant, mht. de små rum hvor de 4 højtalere skal sidde?
nej størrelsen skal beregnes ud fra enhedernes specefikationer...
4. Bør jeg bore nogle lufthuller
i de små kasser?
luft huller... ikke for at få ventilation!!.. men måske en bas refleks port. ( dog ikke nødvendigvis bedst afhænger af enhederne )
5. Vil jeg få bedre lyd af
at bruge en bilradio af bedre kvalitet?
din bil radio skal ha aux in og phono out.... mere er ikke vigtigt i dit tilfælde...
6. Vil jeg få bedre lyd af
at bruge højtalere af bedre kvalitet?
et klart JA! pris og kvalitet hænger som regel sammen... dog men undersøg nøje hvad enhederne er gode til.. nogle ka spille højt.. med ok resultat.. andre ka spille super flot.. men ikke så højt.. osv osv..
7. Findes der andre
forstærker muligheder, noget lign. bilradio med AUX-indgang?
måske.. men tror du får mest ud af en radio ipod.. 4 kanals forstærker og enheder...
eventuelt få ekstra batterier på så du har power nok.
__________________ WWW for at se Min anlæg's tråd.
HD Medie Center
5.1 B&W DM600 top model(er) s3 serie
SONY Reciever / Aoc LCD Tv
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 21 Januar 2009 kl. 13:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak for jeres respons - det er virkelig fedt!
Kjeldsen:
Mht. kabinettet, er det super-svært at lave sit eget basreflekskabinet eller hornkabinet? Hvis det ikke er tilfældet, er det helt klart noget jeg vil overveje, da jeg er ude efter så meget ydelse som muligt med det mindste strømforbrug.
Inde på HOL.dk blev jeg anbefalet at bruge højtaler-enheder hvor diskanten og bassen er separeret - er du enig i at det vil være det mest optimale? Eller bør jeg kigge en ekstra gang på de full-range-højtalere du linker til?
På forhånd rigtig mange tak!
|
Til top |
|
|
tummes Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 118
|
Sendt: 21 Januar 2009 kl. 13:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du er interesseret i det, så har jeg en Pioneer DEH-9800 til salg, den har direkte IPOD tilslutning, så du kan vælge sangene direkte på bilradioen, desuden har du så også en fjernbetjening. Tilslutningsboksen mellem radioen og IPOD'en har jeg også.
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
|
Sendt: 21 Januar 2009 kl. 13:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
JacobMortensen skrev:
Mange tak for jeres respons - det er virkelig fedt!
Kjeldsen:
Mht. kabinettet, er det super-svært at lave sit eget basreflekskabinet eller hornkabinet? Hvis det ikke er tilfældet, er det helt klart noget jeg vil overveje, da jeg er ude efter så meget ydelse som muligt med det mindste strømforbrug.
Inde på HOL.dk blev jeg anbefalet at bruge højtaler-enheder hvor diskanten og bassen er separeret - er du enig i at det vil være det mest optimale? Eller bør jeg kigge en ekstra gang på de full-range-højtalere du linker til?
På forhånd rigtig mange tak!
|
|
|
Når du køberne enhederne følger der som regel tegninger med. Her står hvilken port mv. der skal anvendes. Hvis ikke der er tegninger skal der regnes på sagerne, og det er naturligvis lidt sværere. Du kan dog altid få hjælp fra de kyndige herindefra (jeg har ikke de nødvendige programmer selv).
Fordelen ved den separate diskant, er at den spreder lyden bedre og du får sikkert også mere niveau. Fordelen ved de modeller jeg har fundet er følsomheden. I min egen stue spiller jeg selv med 4" full range, og har ikke problemer med manglende diskant.
Et hornkabinet er ret svært at beregne, og det bliver tungt.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 21 Januar 2009 kl. 13:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder lidt som om at jeg skal glemme alt om at lave huller i kabinettet, og nøjes med at lave en lukket kasse.
Jeg kan godt se din pointe med følsomheden i de højtalere som du linker til. Jeg tror derfor også at det er det mit valg falder på.
Sidste år havde jeg et billigt system fra harald-nyborg med 1 bilradio med 4x50 watt, og 2 6x9" og 2x3" højtalere. Hvor mange højtalere af nedestående type, skal jeg bruge for at ramme nogenlunde samme lyd-niveau, eller lidt højere?
http://www.monacor.dk/produkter/hoejttalerenheder-hifi6-9/vn r/100400/
Mht. forstærkeren er jeg nu en smule forvirret. Har fået slået fast at jeg skal kigge efter en som er en type D, for derved at spare strøm. Er der yderligere strøm at spare, hvis jeg vælger en med 2 kanaler fremfor 4?
Mange tak igen!
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
|
Sendt: 21 Januar 2009 kl. 14:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Om enheden er 50 watt, 100 watt eller 200 watt er helt ligegyldigt. Det er følsomheden der er vigtigst.
Du skal bruge to 8 tommer enheder for at nå ca. det samme. Jeg kender ikke de enheder du oprindeligt har brugt, men det vil nok være ca. det samme.
Klasse D forstærker hedder også digitale forstærker og PWM forstærker så prøv at kigge efter det. Om der er 2 eller 4 kanaler er ligemeget.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 21 Januar 2009 kl. 14:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan så fortælle, at de enheder jeg brugte sidste år var noget værre billigt bras fra harald-nyborg, så det kan næsten kun blive bedre. Jeg er ved at have besluttet mig for at jeg vil bruge 3 stk. af den 8" full-range højtaler.
Nu mangler jeg blot at finde en passende forstærker. Jeg har prøvet at finde rundt inde på www.cadaudio.dk , men jeg har svært ved at se hvad der vil være fordelagtigt.
Kjeldsen, jeg kunne vel ikke lokke dig til at finde mig en forstærker noget lign. denne her:
http://www.hifispeed.dk/shop/jbl-cs60-4-80929p.html
Så selvfølgelig med henblik på lavt strømforbrug, og at den blot skal kunne levere strøm til 3 af de der 8" full-range højtalere. Hverken mere eller mindre.
Mvh Jacob
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
|
Sendt: 21 Januar 2009 kl. 14:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
http://www.cadaudio.dk/shopindex.html
går ind under hif produkter og Class D moduler. Det er den første der dukker op. Det er et modul du selv skal bygge ind i kabinet, så du skal alliere dig med der ved lidt om elektronik eller høre CADaudio hvad de tager for at gøre det.
Den forstærker du linker til er en klasse AB forstærke. Disse udnytter typisk 60% af strømmen, hvor en Klasse D forstærker typisl udnytter 90-95 % af strømmen. Så her er kan batteriet køre meget længere tid.
Du får ikke så meget ud af tre enheder. Jeg går ud fra det skal være stereo? Derfor skal du have 2 eller 4 enheder. Hvis du vil bruge tre enheder belaster du forstærkeren skævt. Istedet for tre 8 tommer, kan du også vælge fire 6" enheder.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 21 Januar 2009 kl. 14:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er en kæmpe hjælp du kommer med Kjeldsen - tak!
Jeg har fundet det produkt du omtaler om. Jeg har en elektrofagtekniker i omgangskredsen, så mon ikke han kan finde ud af at installere sådan en.
Hvis vi siger at jeg vælger 4 af de 8" højtalere og den ovenstående forstærker, kan du så give et hurtigt bud på hvor meget lyd jeg får ud af det, og hvor meget strøm det bruger kontra det system som jeg brugte sidste år. Det ridser jeg op her:
Der er altså linket til højtalersæt, hvori der indgår 2 højtalere i hvert sæt, som vi naturligvis brugte. Kassen vi byggede det ind i, delte alle højtalerne samme luft og der var ikke tænkt over volumen. Materialet var krydsfiner, og der var ingen isolering af nogen slags.
Kabinettet i år bliver beregnet mht. volumen, rummene bliver lukket således at højtalerne ikke deler samme luft, materialet bliver MDF og der vil blive isolering på indersiden.
Jeg ved godt at det er lidt i skud i tågen for dig at skulle sætte disse 2 systemer op mod hinanden, men hvis du blot gad komme med et kvalificeret gæt mht. ydelse og strømforbrug, ville det være kanon.
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
|
Sendt: 21 Januar 2009 kl. 14:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
On der er separat kammer eller alle enheder sidder sammen, er helt ligegyldigt. For hver enhed skal volumen for en enhed lægges til.
Den jeg nævner kan som et eksempel sættes i et 30 liters kabinet (ikke mindre, men gerne større) med en port på 10 cm i diamet og 24 cm lang. Så vil du få bas til 60 Hz, og det mener jeg er rigeligt dybt. Med et større kabinet får du også mere bas. Med 4 enheder skal du bruge 120 liter og 4 porte.
her kan du selv prøve at regne lidt http://195.140.133.34:8080/htbutik.htm
Enhederne ser ud til at have samme følsomhed, men det kan måles på mange forskellige måder, så det er svært at sammenligne. Men den forstærker jeg henviser til vil nok kunne spille 1,5 gang længere ved samme lydniveau, da den i har brugt tidligere er en klasse AB forstærker.
Det er svært at sige om det bliver bedre, det kan kun et forsøg vise. Enheden har dog et rimeligt godt ry
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 21 Januar 2009 kl. 15:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen så er det vidst ved at være besluttet, hvilke enheder jeg skal rode mig ud i. Så må resultaterne tale for sig selv, når jeg engang har fået bygget det.
Et lille hurtigt spørgsmål:
Forstærkeren, er det muligt at smide en mp3-afspiller direkte i den? Evt. med modifikationer af den ene eller anden art. Hvis ikke, så er lidt af idéen røget, da jeg så skal til at have en bil-radio eller lign. udover :/
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
|
Sendt: 21 Januar 2009 kl. 15:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 23 Januar 2009 kl. 04:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til denne type anlæg mener jeg, at følsomheden på højtalerne betyder næsten alt. Og, at man skal bruge basrefleks for at pine den mest mulige bas ud af kostruktionen. Det ideelle ville nok være en type 2.1 konstruktion, f.eks. med en 10" bas + 2 stk. 3½" X 5 " enheder - delt mellem 200-300 Hz. Det kræver imidlertid digital deling m.v.
Flamingo duer ikke til at dæmpe noget som helst - rockwool er OK. Men om behovet er særlig stort i denne type konstruktion er diskutabelt. Jeg ville anvende det lettest mulige materiale til boksen, der opfylder kravene til holdbarhed. Kan man lakere/male/tætne et lettere materiale, ville jeg foretrække det fremfor noget tungere.
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
|
Sendt: 23 Januar 2009 kl. 08:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
JacobMortensen skrev:
Forstærkeren, er det muligt at smide en mp3-afspiller direkte i den? Evt. med modifikationer af den ene eller anden art. Hvis ikke, så er lidt af idéen røget, da jeg så skal til at have en bil-radio eller lign. udover :/
|
|
|
Du skal blot have minijack til 2xphono stik. Det er helt standard. Du skal dog skrue op og ned på MP3 afspilleren. Alle stik mv. er monteret og modulet er testet og helt klart. Det eneste der skal gøres er smide det i et kabinet og få sat et batteri til.
Som Mollecon nævner, kan det også være en mulighed med en effektiv 10" bas og to fuldtone/coaxiale enheder. Her vil et par 3" være rigeligt. Problemet er at der skal laves delefilter. Med et par gode fuldtoner, kan du ændre lidt på lyden med eq'en i din MP3 afspiller.
|
Til top |
|
|
BjarkeHedegaard Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1575
|
Sendt: 24 Januar 2009 kl. 02:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
Basrefleks giver også dybere bas, |
|
|
Nix. Det giver til gengæld mere output med hurtigere afrulning. __________________ Mvh Bjarke Hedegaard
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 24 Januar 2009 kl. 06:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Set ud fra -3 dB punktet giver basrefleks dybere bas, alt andet lige. Længere nede i frekvensområdet (i forhold til resonansen) er det da rigtigt, Bjarke, at lukkede systemers blødere afrulning giver et højere niveau.
Men, når jeg plæderer for refleks i denne forbindelse er det ikke for de ekstra Hz i bassen - det er følsomheden & outputtet, der tæller. Og, her er refleks bedre.
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
Sendt: 24 Januar 2009 kl. 07:10 | IP-adresse registreret
|
|
|