Forfatter |
|
Bassøe Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1567
|
Sendt: 21 Juli 2009 kl. 23:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så har jeg bestilt sådan en fætter : MonolithDog i rosewood finish :   Skulle tage 14 dage at bygge den og så 4-5 dage med transport fra England. Ydelse et sted imellem SVS PB10-NSD og PB12-NSD til en pris der ligger kun 300 Kr over PB10-NSD og 700 Kr under PB12-NSD. Så ydelses mæssigt ligger den præcist hvor den skal til prisen og giver en performance der pr krone ligner det man ser fra de 2 SVS subs den ydelsesmæssigt ligger imellem. Men oven i det så får man den i ægte træfiner, hvor af der er en håndfuld muligheder, og altså ikke kun den kedelige sorte finish som SVS kan tilbyde. Har jeg nævnt den indeholder en god gammeldags Klasse A/AB Mosfet forstærker på 300 Watt og at den er håndbygget i England?  Det ser man ikke mange steder nutildags og slet ikke til prisen......som er : 5100 DKK inkl. levering til døren.
Uden levering, kun ren pris for subben snakker vi om :
4000 DKK
Hvordan de kan gøre det til den pris fatter man næsten ikke, men det viser bare at man sagtens kan lave højtydende, flot lydende subwoofere der endda har en flot finish UDEN det skal koste en halv bondegård.
Tag den! B&W, Dali og hvem der ellers lave latterligt dyre subs med jammerlig ydelse. 
EDIT #1 : Og nej, jeg glæder mig da slet ikke.....
EDIT #2 : Test af BK Monolith.
EDIT #3 : Skiftet til rosewood i stedet for mahogni.
EDIT #4 : Fandt nogle billeder af præcis den model jeg skal have og i den rigtige finish. Den ser godt nok flot ud og så til den latterlige lave pris. Vildt. 
|
Til top |
|
|
Meier Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1447
|
Sendt: 22 Juli 2009 kl. 08:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ser spændende ud 
Ved du hvad for en enhed de putter i den?
Drive Unit:- A 300mm / 12" twin magnet drive unit to increase linear excursion, a cast basket for a solid uncoloured projection of sound without ringing and vented pole piece to help reduce power compression
Hilsen
Thomas
|
Til top |
|
|
Kasch Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 14
|
Sendt: 22 Juli 2009 kl. 11:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tillykke med købet... Faldt også selv over BK i min søgen på en subwoofer, så venter nu selv spændt på levering fra BK. Personligt valgte jeg dog den nye BK XXLS400 til den overkommelig pris på 3700 incl levering.
|
Til top |
|
|
Bassøe Forum Bruger

|
Sendt: 22 Juli 2009 kl. 11:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Meier skrev:
Ser spændende ud 
Drive Unit:- A 300mm / 12" twin magnet drive unit to increase linear excursion, a cast basket for a solid uncoloured projection of sound without ringing and vented pole piece to help reduce power compression
Hilsen
Thomas |
|
|
Det skulle være en standard driver, tweaket en smule til BK's specifikationer. Kan ikke lige huske mærket. EDIT : Skulle være den her
|
Til top |
|
|
Bassøe Forum Bruger

|
Sendt: 22 Juli 2009 kl. 15:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nåh, ombestemte mig og skal nu have en Monolith i Rosewood i stedet for Mahogni.
Det var ikke noget problem for dem, min ordre blev bare ændret.
De svarede i øvrigt inden for 2 timer.
|
Til top |
|
|
Bassøe Forum Bruger

|
Sendt: 22 Juli 2009 kl. 16:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kasch skrev:
Tillykke med købet... Faldt også selv over BK i min søgen på en subwoofer, så venter nu selv spændt på levering fra BK. Personligt valgte jeg dog den nye BK XXLS400 til den overkommelig pris på 3700 incl levering.
|
|
|
Hvilken finish valgte du?
|
Til top |
|
|
Kasch Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 14
|
Sendt: 22 Juli 2009 kl. 18:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg valgte "black ash", for at matche mine andre højtalere. Skrev blot til dem for at høre om denne finish var mulig, da det umiddelbart ikke fremgår at den er det for modellen. De har hver gang jeg har sendt dem en mail, svaret inden for en time.
|
Til top |
|
|
Meier Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1447
|
Sendt: 23 Juli 2009 kl. 07:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bassøe skrev:
Meier skrev:
Ser spændende ud 
Hilsen
Thomas
|
|
|
Det skulle være en standard driver, tweaket en smule til BK's specifikationer. Kan ikke lige huske mærket.
EDIT : Skulle være den her
|
|
|
Ser ud som en spændende enhed til 89£
Glæder mig til at høre hvordan den spiller 
|
Til top |
|
|
Bassøe Forum Bruger

|
Sendt: 10 August 2009 kl. 20:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den er landet!
Den er pakket ud og der er lavet en hurtige og improviseret kalibrering.
Billeder kommer senere..???
Har ikke lyttet til den endnu, kommer når der er tid.
Bygge kvaliteten er rigtig god og finishen burde ikke være mulig at kunne lave til prisen.........
|
Til top |
|
|
sonny73 Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 338
|
Sendt: 29 August 2009 kl. 00:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej bassøe
nu ee vi mange der venter spendt på billeder od dine erfaringer om den... jeg ville gerne bestile en i næste uge ... kan du lige skrive lidt om den ... på forhand tak
|
Til top |
|
|
Bassøe Forum Bruger

|
Sendt: 30 August 2009 kl. 21:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Billeder kommer når de kommer.
Finishen lever fuldt ud op til mine forventninger. Selve subben er i en flot Rosewood finer med en mat blank lakering. Dette giver hvad jeg vil betegne som en god "kompromis" finish, den er hverken for mat og kedelig, men heller ikke helt vildt blank og plastikagtig som visse lakerede højttalere kan se ud som om. Tænk Dali Helicon serien feks, den ser lidt plastikagtig/kunstig ud, pga. lakeringen. Samlingerne er flot lavet og selve kabinettet er solidt opbygget, det består ihvertfald banke testen. Vægten siger også lidt om, at den her sub mener det seriøst, knap 43 solide kilo for en sub med et 12" element er langt over hvad man ellers finder i prisklassen.
Lydmæssigt klarer subben det flot, det er masser af hug i bassen og en kontant lyd, med minimalt eferslæb. Dette gælder både for musik og film. Ved musik kan man selvfølgelig ikke altid forvente masser af bas men selv på basfattige giver subben mere tyngde og flere detaljer end uden. Lyder bliver ihvertfald på ingen måde mudret eller upræcis på nogen tidspunkter. Som musik sub er den 100% godkendt.
Før har jeg haft en SVS PB10-ISD og derefter en PB12-NSD og stillet op imod dem vinder min nye Monolith helt klart når det kommer til lydkvalitet. Når det kommer til lydtrykk så er det svært at sige, på papiret har en PB12-NSD 2-3 Db mere ved 20 Hz men tror ærligt talt ikke det er noget man lægger særligt meget mærke til. Jeg synes i hvertfald ikke der mangler noget i bunden og vil gerne opgive 3 Db i den dybeste bas for at få en bedre lydkvalitet. Hvis man skulle dømme ud fra finish alene ville begge SVS subs få nogen seriøse bøllebank, valget står mellem kedelig mat sort lakeret finish og så en lækker finish i ægte rosewood træfiner med en matblank lak.......valget er ikke svært.
Konklusion, BK Monolith er alle pengene værd og mere til, i prisklassen finder du ikke nogen sub som der samlet set giver så meget for pengene og som er så vellykket og vel balanceret.
Hvis jeg havde vist man kunne få en BK Monolith så havde jeg ikke købt de 2 SVS subs jeg har haft tidligere......
|
Til top |
|
|