Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2025 | 00:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Stikpropper (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 12 August 2009 kl. 23:09 | IP-adresse registreret  

dan a. skrev:

Encore skrev:
jesper olsen skrev:
Faktisk bør man tilspænde med moment og evt benytte termografi for at undgå dårlige forbindelser og
unødvendig varme.

Er det noget som elektrikere plejer at gøre?

I øvrigt dejligt med et konstruktivt indspark - hvem ved om en del af forklaringen ikke ligger her?
I stikpropper- nej, i større fordeler/gruppe tavler- ja.

Vedr. det danske lk stik vist på billedet, så er det rimelg kraftig stik, men det lyder ikke særlig godt. Jeg kom en gang til at klippe de støbte stikpropper af min standart net-kabler(var omkring 1998-99) fordi jeg ville bruge dem hos en ven som havde jord, da jeg så skulle bruge dem igen i eget system, så syntes jeg de lød ringer en før, nå så måtte jeg en tur i bilka og købe nogle nye standart kabler med støbte stik og vupti lyden var tilbage til sit gamle jeg. Jeg undrede meg en del over hvordan dette kunne være, en af mine teorier gik på at i at det måske var fordi at kablerne var lodet eller krimpet på i det støbte stik, så jeg tog net-kablerne med lk stikpropperne på og prøvede at lode dem i stedet og derefter fik det neglelak så der ikke kunne komme luft til, resultatet var nu stadig lige dårligt, så tror at forskelden ligger i den måde benene på stikproppen er lavet, altså den afsluttende overflade behandling, lk stikket er meget grov i strukturen, på de støbte stik er overfladen belagt med en form for legering som er meget glat og fin. Dette er en personlig teori som jeg ikke har nogen form for bevis for, men kan ikke rigtig se anden forklaring på oven nævnte.

Skal lige tilføje at jordbenet også blev demonteret da jeg kom hjem for at se om det var det der lavede balladen, men nej det var ikke det.

jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 August 2009 kl. 23:12 | IP-adresse registreret  

Det med strukturen og den glatte legering er meget interessant, det har jeg ikke lige tænkt over

Det må lige undersøges mærmere

Venligst

dan a. skrev:

Encore skrev:
jesper olsen skrev:
Faktisk bør man tilspænde med moment og evt benytte termografi for at undgå dårlige forbindelser og
unødvendig varme.

Er det noget som elektrikere plejer at gøre?

I øvrigt dejligt med et konstruktivt indspark - hvem ved om en del af forklaringen ikke ligger her?
I stikpropper- nej, i større fordeler/gruppe tavler- ja.

Vedr. det danske lk stik vist på billedet, så er det rimelg kraftig stik, men det lyder ikke særlig godt. Jeg kom en gang til at klippe de støbte stikpropper af min standart net-kabler(var omkring 1998-99) fordi jeg ville bruge dem hos en ven som havde jord, da jeg så skulle bruge dem igen i eget system, så syntes jeg de lød ringer en før, nå så måtte jeg en tur i bilka og købe nogle nye standart kabler med støbte stik og vupti lyden var tilbage til sit gamle jeg. Jeg undrede meg en del over hvordan dette kunne være, en af mine teorier gik på at i at det måske var fordi at kablerne var lodet eller krimpet på i det støbte stik, så jeg tog net-kablerne med lk stikpropperne på og prøvede at lode dem i stedet og derefter fik det neglelak så der ikke kunne komme luft til, resultatet var nu stadig lige dårligt, så tror at forskelden ligger i den måde benene på stikproppen er lavet, altså den afsluttende overflade behandling, lk stikket er meget grov i strukturen, på de støbte stik er overfladen belagt med en form for legering som er meget glat og fin. Dette er en personlig teori som jeg ikke har nogen form for bevis for, men kan ikke rigtig se anden forklaring på oven nævnte.

Til top Vis jesper olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jesper olsen

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 12 August 2009 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

jesper olsen skrev:

Jeg glæder mig iøvrigt til den dag at en eller anden gut her på sitet har fundet ud af at de gamle stofledninger i de faste installationer lyder bedre en de moderne PVC ditto og alle med respekt for sig selv får trukket stofledninger i deres nye ejerlejligheder- Skønt

Du har fat i noget, Jesper...

Stofledning (uden plastic, naturligvis!) er rigtig, rigtig godt. Strygejernsledning af den gode gamle slags. Dét virker!

Nej...det er ikke gas...

Mvh.

Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 13 August 2009 kl. 16:23 | IP-adresse registreret  

Måske noget fra siden.

I noget B og O grej har jeg set drejepotentiometre lavet af noget dårligt materiale (Jern eller bronzeagtig, sort forvitret og rust), faktisk så forvitret at man burde skamme sig, dog for 30 år siden og anvendelse af Tantal kondensatorer hvis indbyggede forældelse idag må være legendarisk.

Denne historie kan faktisk bakkes op af reparationen af "Jens Olsens Verdensur på Københavns Rådhus" noget med langsomhed, smøring Og kvalitet!

En slags privat joke, at Elektricitet ikke behøver blive fordelt i Rør, I stil med radiobølger skulle sendes via "Æteren" som er noget ikke - eksisterende. 

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Sendt: 13 August 2009 kl. 16:32 | IP-adresse registreret  

den forstod jeg så ikke lige.

jens olsens verdensur og stikpropper hmm.

carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

Encore
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2008
Sendt: 13 August 2009 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

jesper olsen skrev:
Jeg glæder mig iøvrigt til den dag at en eller anden gut her på sitet har fundet ud af at de gamle
stofledninger i de faste installationer lyder bedre en de moderne PVC ditto og alle med respekt for sig selv får trukket
stofledninger i deres nye ejerlejligheder- Skønt

Har faktisk hørt en hifi-sælger sige at rygtet vil vide at de skulle lyde bedre Jeg har dem sgu' selv, og har også overvejet
at få dem skiftet. Men det er jo lidt svært at lave A/B-tests med den slags
Til top Vis Encore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Encore

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 14 August 2009 kl. 00:52 | IP-adresse registreret  

osprey skrev:

Måske noget fra siden.

I noget B og O grej har jeg set drejepotentiometre lavet af noget dårligt materiale (Jern eller bronzeagtig, sort forvitret og rust), faktisk så forvitret at man burde skamme sig, dog for 30 år siden og anvendelse af Tantal kondensatorer hvis indbyggede forældelse idag må være legendarisk.

Denne historie kan faktisk bakkes op af reparationen af "Jens Olsens Verdensur på Københavns Rådhus" noget med langsomhed, smøring Og kvalitet!

En slags privat joke, at Elektricitet ikke behøver blive fordelt i Rør, I stil med radiobølger skulle sendes via "Æteren" som er noget ikke - eksisterende. 

Hmm..ja...det er godt at elektriciteten overhovedet blev 'opfundet'.
Ellers skulle vi sidde i bælgmørke og se TV...

;-)

Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 14 August 2009 kl. 12:48 | IP-adresse registreret  

Og alligevel hjalp det ikke dem der sidder og ser tv i mørket elektriciteten ikke kan oplyse.

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 August 2009 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

sund

der var også den med ham der troede han var standerlampe men da han så blev hentet af den blå bil sagde alle de andre : skal vi så sidde her i mørke.

Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 16 August 2009 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

Efter "stormen" af indlæg og de mange forskellige brugere (!), kan man måske sige at vi er ude i "hjørnerne" eller i det mere eksotiske finpudseri  

Specielt hvis man samler de seriøse indlæg

Mon ikke det bare er lidt lir til systemet, når det kommer til stykket...

Til top Vis Medlem's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlem

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 August 2009 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

medlem

jeg er tilbøjelig til at give dig ret  men  lad os bare få nogle flere seriøse indlæg.der må være en forklaring på det.   

carsten

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 26 August 2009 kl. 16:41 | IP-adresse registreret  

hvad man ikke bør gøre?

hvor der går strøm, sådan udenfor apparater. Her bør man undgå Lodninger. Jeg er ikke sikker på det overhovedet er tilladt!

Crimpning og andre tiltag er tilladte, fik dette fra en Lærer i Elektronik for 40 år siden. Nogen ting kan måske også være forsynede med en form for Fjeder sammenspænding.

Jeg mener " Bilfabrikanterne elsker deres KABELSKO ". 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes