Forfatter |
|
dan a. Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3922
|
Sendt: 12 August 2009 kl. 23:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
dan a. skrev:
Encore skrev:
jesper olsen skrev:
Faktisk bør man tilspænde med moment og evt benytte termografi for at undgå dårlige forbindelser og unødvendig varme.
|
|
|
Er det noget som elektrikere plejer at gøre?
I øvrigt dejligt med et konstruktivt indspark - hvem ved om en del af forklaringen ikke ligger her? |
|
|
I stikpropper- nej, i større fordeler/gruppe tavler- ja.
Vedr. det danske lk stik vist på billedet, så er det rimelg kraftig stik, men det lyder ikke særlig godt. Jeg kom en gang til at klippe de støbte stikpropper af min standart net-kabler(var omkring 1998-99) fordi jeg ville bruge dem hos en ven som havde jord, da jeg så skulle bruge dem igen i eget system, så syntes jeg de lød ringer en før, nå så måtte jeg en tur i bilka og købe nogle nye standart kabler med støbte stik og vupti lyden var tilbage til sit gamle jeg. Jeg undrede meg en del over hvordan dette kunne være, en af mine teorier gik på at i at det måske var fordi at kablerne var lodet eller krimpet på i det støbte stik, så jeg tog net-kablerne med lk stikpropperne på og prøvede at lode dem i stedet og derefter fik det neglelak så der ikke kunne komme luft til, resultatet var nu stadig lige dårligt, så tror at forskelden ligger i den måde benene på stikproppen er lavet, altså den afsluttende overflade behandling, lk stikket er meget grov i strukturen, på de støbte stik er overfladen belagt med en form for legering som er meget glat og fin. Dette er en personlig teori som jeg ikke har nogen form for bevis for, men kan ikke rigtig se anden forklaring på oven nævnte. |
|
|
Skal lige tilføje at jordbenet også blev demonteret da jeg kom hjem for at se om det var det der lavede balladen, men nej det var ikke det. __________________ Husk det er kun en hobby
|
Til top |
|
|
jesper olsen Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1076
|
Sendt: 12 August 2009 kl. 23:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det med strukturen og den glatte legering er meget interessant, det har jeg ikke lige tænkt over
Det må lige undersøges mærmere
Venligst
dan a. skrev:
Encore skrev:
jesper olsen skrev:
Faktisk bør man tilspænde med moment og evt benytte termografi for at undgå dårlige forbindelser og unødvendig varme.
|
|
|
Er det noget som elektrikere plejer at gøre?
I øvrigt dejligt med et konstruktivt indspark - hvem ved om en del af forklaringen ikke ligger her? |
|
|
I stikpropper- nej, i større fordeler/gruppe tavler- ja.
Vedr. det danske lk stik vist på billedet, så er det rimelg kraftig stik, men det lyder ikke særlig godt. Jeg kom en gang til at klippe de støbte stikpropper af min standart net-kabler(var omkring 1998-99) fordi jeg ville bruge dem hos en ven som havde jord, da jeg så skulle bruge dem igen i eget system, så syntes jeg de lød ringer en før, nå så måtte jeg en tur i bilka og købe nogle nye standart kabler med støbte stik og vupti lyden var tilbage til sit gamle jeg. Jeg undrede meg en del over hvordan dette kunne være, en af mine teorier gik på at i at det måske var fordi at kablerne var lodet eller krimpet på i det støbte stik, så jeg tog net-kablerne med lk stikpropperne på og prøvede at lode dem i stedet og derefter fik det neglelak så der ikke kunne komme luft til, resultatet var nu stadig lige dårligt, så tror at forskelden ligger i den måde benene på stikproppen er lavet, altså den afsluttende overflade behandling, lk stikket er meget grov i strukturen, på de støbte stik er overfladen belagt med en form for legering som er meget glat og fin. Dette er en personlig teori som jeg ikke har nogen form for bevis for, men kan ikke rigtig se anden forklaring på oven nævnte. |
|
|
__________________ Jesper
|
Til top |
|
|
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3707
|
Sendt: 12 August 2009 kl. 23:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
jesper olsen skrev:
Jeg glæder mig iøvrigt til den dag at en eller anden gut her på sitet har fundet ud af at de gamle stofledninger i de faste installationer lyder bedre en de moderne PVC ditto og alle med respekt for sig selv får trukket stofledninger i deres nye ejerlejligheder- Skønt
|
|
|
Du har fat i noget, Jesper...
Stofledning (uden plastic, naturligvis!) er rigtig, rigtig godt. Strygejernsledning af den gode gamle slags. Dét virker!
Nej...det er ikke gas...
Mvh.
Niels
|
Til top |
|
|
osprey Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1053
|
Sendt: 13 August 2009 kl. 16:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Måske noget fra siden.
I noget B og O grej har jeg set drejepotentiometre lavet af noget dårligt materiale (Jern eller bronzeagtig, sort forvitret og rust), faktisk så forvitret at man burde skamme sig, dog for 30 år siden og anvendelse af Tantal kondensatorer hvis indbyggede forældelse idag må være legendarisk.
Denne historie kan faktisk bakkes op af reparationen af "Jens Olsens Verdensur på Københavns Rådhus" noget med langsomhed, smøring Og kvalitet!
En slags privat joke, at Elektricitet ikke behøver blive fordelt i Rør, I stil med radiobølger skulle sendes via "Æteren" som er noget ikke - eksisterende.  __________________ Langt om længe overbevist 1080p24 Fan. Og at Fladskærmene ER Lokomotivet som trækker bedre opløsninger. Har fået et Følge Pengestrømmen problem.
|
Til top |
|
|
CARS10 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
Sendt: 13 August 2009 kl. 16:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
den forstod jeg så ikke lige.
jens olsens verdensur og stikpropper hmm. 
carsten
|
Til top |
|
|
Encore Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 965
|
Sendt: 13 August 2009 kl. 22:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
jesper olsen skrev:
Jeg glæder mig iøvrigt til den dag at en eller anden gut her på sitet har fundet ud af at de gamle
stofledninger i de faste installationer lyder bedre en de moderne PVC ditto og alle med respekt for sig selv får trukket
stofledninger i deres nye ejerlejligheder- Skønt |
|
|
Har faktisk hørt en hifi-sælger sige at rygtet vil vide at de skulle lyde bedre  Jeg har dem sgu' selv, og har også overvejet
at få dem skiftet. Men det er jo lidt svært at lave A/B-tests med den slags
|
Til top |
|
|
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3707
|
Sendt: 14 August 2009 kl. 00:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
osprey skrev:
Måske noget fra siden.
I noget B og O grej har jeg set drejepotentiometre lavet af noget dårligt materiale (Jern eller bronzeagtig, sort forvitret og rust), faktisk så forvitret at man burde skamme sig, dog for 30 år siden og anvendelse af Tantal kondensatorer hvis indbyggede forældelse idag må være legendarisk.
Denne historie kan faktisk bakkes op af reparationen af "Jens Olsens Verdensur på Københavns Rådhus" noget med langsomhed, smøring Og kvalitet!
En slags privat joke, at Elektricitet ikke behøver blive fordelt i Rør, I stil med radiobølger skulle sendes via "Æteren" som er noget ikke - eksisterende.  |
|
|
Hmm..ja...det er godt at elektriciteten overhovedet blev 'opfundet'. Ellers skulle vi sidde i bælgmørke og se TV... ;-) Niels
|
Til top |
|
|
Sund Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1635
|
Sendt: 14 August 2009 kl. 12:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og alligevel hjalp det ikke dem der sidder og ser tv i mørket elektriciteten ikke kan oplyse.  __________________ mvh sund,
Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.
De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.
|
|
CARS10 Forum Bruger

|
Sendt: 14 August 2009 kl. 22:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
sund
der var også den med ham der troede han var standerlampe men da han så blev hentet af den blå bil sagde alle de andre : skal vi så sidde her i mørke. 
|
Til top |
|
|
Medlem Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 2084
|
Sendt: 16 August 2009 kl. 19:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Efter "stormen" af indlæg og de mange forskellige brugere (!), kan man måske sige at vi er ude i "hjørnerne" eller i det mere eksotiske finpudseri 
Specielt hvis man samler de seriøse indlæg 
Mon ikke det bare er lidt lir til systemet, når det kommer til stykket... 
|
Til top |
|
|
CARS10 Forum Bruger

|
Sendt: 16 August 2009 kl. 21:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
medlem
jeg er tilbøjelig til at give dig ret men lad os bare få nogle flere seriøse indlæg.der må være en forklaring på det.
carsten
|
Til top |
|
|
osprey Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1053
|
Sendt: 26 August 2009 kl. 16:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvad man ikke bør gøre?
hvor der går strøm, sådan udenfor apparater. Her bør man undgå Lodninger. Jeg er ikke sikker på det overhovedet er tilladt!
Crimpning og andre tiltag er tilladte, fik dette fra en Lærer i Elektronik for 40 år siden. Nogen ting kan måske også være forsynede med en form for Fjeder sammenspænding.
Jeg mener " Bilfabrikanterne elsker deres KABELSKO ".  __________________ Langt om længe overbevist 1080p24 Fan. Og at Fladskærmene ER Lokomotivet som trækker bedre opløsninger. Har fået et Følge Pengestrømmen problem.
|
Til top |
|
|