Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2025 | 15:46   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Dali 40 vs. Grand (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
JimBeam
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2009
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 11 August 2012 kl. 23:02 | IP-adresse registreret  

Nogen der har kendskab til begge højttalere??

Jeg har selv et sæt Dali Grand - og går med tanken om at prøve et sæt Dali 40/40SE.
Jeg har desværre aldrig selv lyttet til et sæt Dali 40. Er der en der kan beskrive spillestilen på Dali 40 kontra Dali Grand?

På forhånd tak.
Til top Vis JimBeam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JimBeam

JBLBA
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2008
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 12 August 2012 kl. 07:15 | IP-adresse registreret  

Jeg lytter lige med her.

Til top Vis JBLBA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBLBA

Jesper Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 August 2012 kl. 09:39 | IP-adresse registreret  

Det er MANGE år siden at jeg lyttede til / ejede et sæt Dali 40, så kan sagtens tænkes at jeg erindrer forkert; umiddelbart spillede den rigtig godt, temmelig neutral i det, omend lidt mørktklingende ( - som jeg husker det)

Een ting husker jeg dog tydeligt; det var/er en svær højtaler at drive....

Dali Grand ejede jeg langt senere, og må sige at jeg ikke helt kan forstå dens "kultstatus" - i mine ører har den en al for pågående lyd og er voldsomt skinger i diskanten.....men umiddelbart nemmere at drive ( men de fleste højtalere er nemme at drive med en Nakamichi PA7 effekt  )

Jeg vil umiddelbart mene at Dali 40 er en bedre højtaler end Grand'en - men også mere krævende f.s.v. rumstørrelse som forstærker. Dog er Dali 40 vel ved at være 25 år gammel, såååhhh.....

MVH

JimBeam
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 August 2012 kl. 10:19 | IP-adresse registreret  

Hej Jesper.
Tak for svaret. Jeg synes det er lidt en svær beslutning, da jeg ikke umiddelbart selv har mulighed for at prøvelytte et sæt Dali 40 - og til dels fordi
jeg egentlig er super glad for mine Grand.
Kunne godt forstille mig, at diskanten var en del anderledes i Dali 40 end i Grand. Du har ret i, at Grand er lidt lys i toppen, men nu ikke noget der
genere mig.
Ja, sådan en Nakamichi PA7EII er en heftig herre. Vil super gerne prøve kræfter med sådan en fætter en dag.
Lige nu har jeg modificeret Bertram Beast Icepower blok. Den spiller super fedt, men det er jo altid spændende at prøve nyt ;-)

Jesper Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 August 2012 kl. 10:44 | IP-adresse registreret  

Hej JimBean

- velbekommen.

Sjovt, jeg har altid haft lyst til at prøve en Bertram Beast op mod netop min Nakamichi :)

Før Naka'en havde jeg et effekttrin der dybest set er identisk med dit; AR 1001/sæt, som består af samme ASP-modul som din Beast. 'Spillede utrolig godt/rent, men syntes dog at der var mere "fylde" og vellyd i Nakamichi'en - men forstår at Beast skulle spille endnu bedre end AR 1001.....en skam at du bor i Århus, for ellers kunne vi måske have lavet en lille test af vore respektive effektrin..(?)..

M.h.t. dit oprindelige spørgsmål, så tror jeg også at det bedste er at du beholder dine Grand. Eet er at de er nyere, noget andet er at du sådan set er blevet "vænnet til" den relativ lyse diskant/lyd fra dem, og tror at du derfor vil finde overgangen til Dali 40 for "mørk"...

MVH

madmax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Oktober 2008
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 12 August 2012 kl. 11:12 | IP-adresse registreret  

Jeg vil også lige sige at en Dali 18mkII banker en grand på visse punkter.DAli 18 er jo en mindre udgave af en Dali 40.

madmax

Til top Vis madmax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madmax

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 12 August 2012 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

Det må være den fine Audax dome, der gør det godt i Dali 18 og 40.

Jesper Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 August 2012 kl. 11:28 | IP-adresse registreret  

- mener nu at Vifa'en skulle være bedre end Audax'en i Dali 18 (MKII) ?

MVH

madmax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Oktober 2008
Sendt: 12 August 2012 kl. 11:36 | IP-adresse registreret  

Jeg har Dali 18 mkII og der sidder der en Audax i , men det er også en af de første mkII , dem der kom efter havde rigtigt en Vifa med dæmpe led i delefilteret.

Vifa eller Audax så ved jeg ikke hvilken der er bedst .Audaxen spille silke blødt selv ved meget høje lydtryk.

madmax

Til top Vis madmax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madmax

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 12 August 2012 kl. 11:41 | IP-adresse registreret  

Audax'en, der sidder/sad i Dali 18/40, er den samme som sidder i Snell A/ll. Denne har dog en stor rektangulær frontplade. Men en utrolig god diskant er det i hvertfald.

Jesper Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 August 2012 kl. 11:46 | IP-adresse registreret  

I / allanowich & madmax har sikkert ret....om ikke andet må man sige, at man får utrolig meget højtaler til få penge om man finder f. eks. en brugt dali 18. De/Dali - og mange andre fabrikanter - laver ikke højtalere i samme kvalitet som i "gamle dage", medmindre man i dag vil kaste formuer efter det

MVH

JimBeam
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 August 2012 kl. 12:09 | IP-adresse registreret  

Madmax: Jeg kan ikke så godt udtale mig om spillestilen af Dali 18mkII kontra Grand, da jeg aldrig har haft æren af, at lytte til
sådan et sæt. Det har jeg stadig til gode ;-)

Jesper: Du har nok ret i, at det ville være et stort spring, at gå fra Grand til den halvmørke Dali 40 lyd. Har dog hørt at SE
modellen skulle være anderledes bedre opløst i toppen end den originale.
Ja, det kunne da være vildt fedt lige at prøve din Nakamichi i forhold til min Bertram.
Jeg har skrevet en del mails med Søren Bertram, for at få de korrekte facts om min effektblok, da de ellers kan være ret
svære at opdrive.
Det skulle være en modificeret Beast ala Ghost prototype. Beast'en var vidst oprindeligt kun med de rå ice moduler og opdelt i
monoblokke, hvor
denne har flere af de samme komponenter som i en Ghost. Ret spændende effekt ;-)

Pjuske00
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2011
Sendt: 27 September 2012 kl. 19:43 | IP-adresse registreret  

Alle skriver om diskanten. Ingen skriver om det jeg synes er det mest utrolige ved Dali 40. Dynamik, dynamik, dynamik og så bunden.

Jeg har ikke hørt Grand, men at tro at man har brug for en subwoofer når man har en Dali 40, tjaa, så må det være en sub der er bestykket med de hedengange 80 cm basser fra Fostex, fra engang i start-firserne.

Dali 40 leverer en bund hvor mange moderne optagelser/pladeudgivelser slet ikke når ned. Det bringer mig hen på et andet problem, hvorfor køber så mange mennesker et så dårligt anlæg, så pladeselskaberne bliver nødt til at udgive musik med dynamik-begrænsning og en afskæring allerede ved 50-70 Hz. Det er ærgeligt.

Nå tilbage, Dali 40 kan levere alt ned til bunden, prøv en "moderne" optagelse med f.eks Nick & Jay`s "Boing" på høj skrue. Du er ikke i tvivl, du mærker det i maven.  Prøv en gammel LP-plade med Jean-Michel Jarre og lige pludselig forstår man musik - mere.

Effekt-hungrende, JA. Jeg bruger en NAD 218 THX, som giver 2x200 NAD-watt i 8 ohm. Dali 40 er jo "kun" på 4 ohm, meeen alligevel. Den er tung. Den tidligere ejer brugte 2 stk 218 THX, begge brokoblet. Det mente han var nok. Han havde også en stor stue, meeen alligevel. 1 stk kan gøre det.

Jeg kunne godt tænke mig at lytte til Grand. Den lyder spændende.

Pjuske00
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2011
Sendt: 27 September 2012 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

Og så lige en ting til. Dette er ikke en højtaler for mænd der har en kone/kæreste der er mest til en Berlingo.

JimBeam
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2012 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

Pjuske00: Dali 40 lyder som en højttaler lige for mig ;-)

Arce M-Dac 5
Audioquest Type 6+

kawmic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2012
Sendt: 29 September 2012 kl. 14:39 | IP-adresse registreret  

Jeg ville få fat i et par jbl studio-monitors (af de store). Der findes ikke bedre!
Til top Vis kawmic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kawmic

Jan Guldberg Ra
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 December 2010
Lokalitet: Fyn
Sendt: 29 September 2012 kl. 16:33 | IP-adresse registreret  

har selv haft et par dali 40, og havde spændt en ML no.29 for den kunne sagtens ruske liv i de højtalere
Til top Vis Jan Guldberg Ra's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan Guldberg Ra

Accept
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb. Prof. Cujo, Heltny osv.

Bruger siden: 24 September 2012
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 29 September 2012 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

JimBeam skrev:

Jeg har selv et sæt Dali Grand - og går med tanken om at prøve et sæt Dali 40/40SE.
Jeg har desværre aldrig selv lyttet til et sæt Dali 40. Er der en der kan beskrive spillestilen på Dali 40 kontra Dali Grand?

På forhånd tak.

Når du allerede har en Grand så mener jeg at du skal have fat i en SE model af 40'erne.

En dali 40 virker mere rolig, lidt mørkere i klangen, går dybere i bassen men lige knap så dynamisk som en Grand.
En dali 40 er også en sulten herre og kræver mindst det dobbelte af hvad en dali Grand kræver.

Om man skal have den ene højttaler frem for den anden afhænger meget af hvad der bliver spændt før højttalerne og hvad man ønsker.

Hvad mangler dine grand og hvad kunne du godt tænke dig ?
Til top Vis Accept's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Accept

JimBeam
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2012 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

Accept skrev:
JimBeam skrev:

På forhånd tak.

Når du allerede har en Grand så mener jeg at du skal have fat i en SE model af 40'erne.

En dali 40 virker mere rolig, lidt mørkere i klangen, går dybere i bassen men lige knap så dynamisk som en Grand.
En dali 40 er også en sulten herre og kræver mindst det dobbelte af hvad en dali Grand kræver.

Om man skal have den ene højttaler frem for den anden afhænger meget af hvad der bliver spændt før højttalerne og hvad man ønsker.

Hvad mangler dine grand og hvad kunne du godt tænke dig ?

** Tak for svaret. Jeg er vidst også kommet frem til, at hvis mine Grand skal skiftes ud med et sæt Dali 40 - så skal det være Dali 40 SE.
Dali Grand spiller p***e hamrende fedt, men jeg mangler lidt brutalitet.
Det skal siges, at jeg lytter til alt lige fra Slayer til Enya.

Arce M-Dac 5
Audioquest Type 6+

Accept
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb. Prof. Cujo, Heltny osv.

Bruger siden: 24 September 2012
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 29 September 2012 kl. 23:27 | IP-adresse registreret  

Jeg mener ikke at du får den brutalitet ved at få et sæt Dali 40 SE.

Hvis du ellers er tilfreds med dine Grand så ville jeg nok se mig omkring efter en dali swa 15 (S 1,5) eller helst 2

En aktiv sub som de nævnte kan tilpasses rigtig godt til de Grand og en i hver side vil give dig al den brutalitet du mangler.

Det vil også være en billigere og mere brugbar løsning efter min mening.
Til top Vis Accept's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Accept

Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes