Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 09:30   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Project RPM 1.3? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
SilverLine
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2006
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Sendt: 16 Marts 2013 kl. 15:43 | IP-adresse registreret  

Hej forum

Jeg har for første gang stillet bekendtskab med vinyl verdenen, og er ind til videre ret begejstret. Da jeg ikke var sikker på at det var noget for mig, ville jeg ikke ud og investere en masse penge på dyrt grej. Så jeg har købt mig en pro-ject RPM 1.3 pladespiller samt en Thorens MM 005 Riaa. Men jeg har lige lidt nybegynder spørgsmål.

1. Jeg kan se at der hurtigt samler sig lidt skidt/støv omkring nålen på PUèn. Hvordan fjerner jeg det bedst muligt, er der noget i kan anbefale ?

2. Jeg har lagt mærke til at basenheden på mine højtalere, kan tage sig nogen ret store svingninger, somom der er godt gang i musikken, selvom det kan være lige før første nummer går i gang, er det bare "charmen" ved en pladespiller, fordi der kommer så mange påvirkerninger udefra mm ?

3. sssss og tttt lyder har altid irriteret mig. Jeg synes at ss lydene er meget markanten på vinyl musik, og lyder næsten som en forvrængning, er dette også "charmen" ved vinyl ?

4. Der sidder en Ortofon 2m Red PU på. Hvordan ved jeg om jeg køre med rigtigt nåletryk. Findes der et redskab/værktøj, som kan hjælpe mig med at indstille rigtigt. Og hvad tryk skal min picup helst køre med ? Nu er pladespilleren købt brugt, så jeg aner faktisk ikke hvor mange ture den picup har haft sig. Hvornår siger man typisk at man skifter nålen ? Ville det være en god idé at gøre ?

Er der ellers andet der er godt for mig at vide, for at komme godt fra start ?

Ellers må jeg sige at jeg er faldet meget over charmen ved vinyl. Synes det er rigtigt hyggeligt Nu har jeg siden jeg fik min pladespiller, ikke hørt musik fra digitale medier (har en SB Touch + DAC) så er spændt på, når jeg om en uges tid, prøver at skifte over til SB Touchen.
Til top Vis SilverLine's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SilverLine Besøg SilverLine's Websted

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 16 Marts 2013 kl. 16:24 | IP-adresse registreret  

SilverLine skrev:
...1. Jeg kan se at der hurtigt samler sig lidt skidt/støv omkring nålen på PUèn.....

en velassorteret forretning kan hurtigt levere dig en rensebørste + tilbehøret.  men klart du bør jo også have remedierne til selve pladerne :)

Citér:
...Jeg har lagt mærke til at basenheden på mine højtalere, kan tage sig nogen ret store svingninger..........

slet ikke unormalt - i gamle dage havde mange forstærkere et subsonisk filter der kunne æde dette,  men opstillingen af din pladespiller kan gøre det,  hvis "værket" gynger lidt kan det også komme.  Hvordan er din pladespiller anbragt ?

Citér:
...sssss og tttt lyder har altid irriteret mig.........

slidt pickup, forkert antiskating indstilling kan befordre dette - og/eller dårlige plader

Citér:

4. Der sidder en Ortofon 2m Red PU på. Hvordan ved jeg om jeg køre med rigtigt nåletryk. Findes der et redskab/værktøj, som kan hjælpe mig med at indstille rigtigt.

jep - det kaldes en nåletryksvægt -  2M red bør køre med 1.8gram nåletryk iflg Ortofon selv

Citér:
....Er der ellers andet der er godt for mig at vide, for at komme godt fra start ?

bortset fra adressen på H4A ?     :)    ja, der ligger nogle gode skriv fra Janils på forsiden

SilverLine
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2013 kl. 16:38 | IP-adresse registreret  

Hej Jan-stevns

Mange tak for feedback

Jeg har en Carbon hår børste til mine plader. Men jeg vil prøve at kigger mig om efter en rensebørste. Hvor tit skal sådan noget gøres ca. ?? Er denne udmærket :   
http://www.ebay.de/itm/Pro-Ject-Clean-it-Nadelreinigungsburs te-NEU-/370496422314?pt=Plattenspielerzubeh%C3%B6r&hash=item 56434ec1aa

Min pladespiller står på en meget stabil hjemmelavet MDF hylde, og skålen står helt i vater.

Mht. Antiskating ifb. sss lyde. Så aner jeg ikke, om den står rigtigt. Lige nu bruger jeg det inderste hak, og det gør jeg egentlig af den ene grund, at det stod den på ved køb. Men der er jo ingen der siger at det er det rigtige, jeg må jo prøve mig lidt frem

Jeg har lige bestilt sådan en nåletryks dims fra SHURE på ebay. Og når den kommer hjem, vil jeg stille efter de 1,8 gram så   
Til top Vis SilverLine's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SilverLine Besøg SilverLine's Websted

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2013 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

SilverLine skrev:
.....Jeg har en Carbon hår børste til mine plader. Men jeg vil prøve at kigger mig om efter en rensebørste. Hvor tit skal sådan noget gøres ca. ?? Er denne udmærket :   
http://www.ebay.de/itm/Pro-Ject-Clean-it-Nadelreinigungsburs te-NEU-/370496422314?pt=Plattenspielerzubeh%C3%B6r&hash= item 56434ec1aa

Tænkeligt -  med denne fra NBradio kan jo også gøre det ,  og 38kroner er ikke alverden :)

http://www.nbradio.dk/shop/am-stylus-cleaner-8049p.html

Men der står jo ikke Pro-Ject på den -  høhø

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 16 Marts 2013 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

Man kan også blot bruge en mårhårs pensel til afstøvning af nålen. En lille skrivepensel på få mm. Antiskating loddet/knappen kan du bare stille på ca max. Der er store kræfter på spil mellem nål og plade. Den må gerne stå noget højere end nåletrykket i hverfald.  Og husk altid at børste indefra og ud mod dig, endelig ikke modsat.

SilverLine
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2013 kl. 18:06 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

SilverLine skrev:
.....Jeg har en Carbon hår børste til mine plader. Men jeg vil prøve at kigger mig om efter en rensebørste. Hvor tit skal sådan noget gøres ca. ?? Er denne udmærket :    http://www.ebay.de/itm/Pro-Ject-Cle an-it-Nadelreinigungsburs te-NEU-/370496422314?pt=Plattenspielerzubeh%C3%B6r&hash= item 56434ec1aa

Tænkeligt -  med denne fra NBradio kan jo også gøre det ,  og 38kroner er ikke alverden :)

http://www.nbradio.dk/shop/am-stylus-cleaner-8049p.html

Men der står jo ikke Pro-Ject på den -  høhø

Ja den kan sagtens gøre det for mig :-)

Allanowich >> Tak for råd :-) Kan se at hvis det skal være max antiskating, er det modsat ende at jeg skal flytte mit lod til, end jeg har nu.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2013 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

Det er yderst på pinden. Modsat enden den sidder monteret.

SilverLine
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2013 kl. 18:17 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:

Ja. Jeg prørver at rykke den ud på yderst.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2013 kl. 18:19 | IP-adresse registreret  

SilverLine skrev:
allanowich skrev:

Ja. Jeg prørver at rykke den ud på yderst.
Det er så trækket er længst, hvis man kan sige det sådan.

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Sendt: 16 Marts 2013 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

SilverLine skrev:
Hej forum

Jeg har for første gang stillet bekendtskab med vinyl verdenen, og er ind til videre ret begejstret. Da jeg ikke var sikker på at det var noget for mig,
ville jeg ikke ud og investere en masse penge på dyrt grej. Så jeg har købt mig en pro-ject RPM 1.3 pladespiller samt en Thorens MM 005 Riaa. Men
jeg har lige lidt nybegynder spørgsmål.

1. Jeg kan se at der hurtigt samler sig lidt skidt/støv omkring nålen på PUèn. Hvordan fjerner jeg det bedst muligt, er der noget i kan anbefale ?

2. Jeg har lagt mærke til at basenheden på mine højtalere, kan tage sig nogen ret store svingninger, somom der er godt gang i musikken, selvom det
kan være lige før første nummer går i gang, er det bare "charmen" ved en pladespiller, fordi der kommer så mange påvirkerninger udefra mm ?

3. sssss og tttt lyder har altid irriteret mig. Jeg synes at ss lydene er meget markanten på vinyl musik, og lyder næsten som en forvrængning, er dette
også "charmen" ved vinyl ?

4. Der sidder en Ortofon 2m Red PU på. Hvordan ved jeg om jeg køre med rigtigt nåletryk. Findes der et redskab/værktøj, som kan hjælpe mig med
at indstille rigtigt. Og hvad tryk skal min picup helst køre med ? Nu er pladespilleren købt brugt, så jeg aner faktisk ikke hvor mange ture den picup
har haft sig. Hvornår siger man typisk at man skifter nålen ? Ville det være en god idé at gøre ?

Er der ellers andet der er godt for mig at vide, for at komme godt fra start ?

Ellers må jeg sige at jeg er faldet meget over charmen ved vinyl. Synes det er rigtigt hyggeligt Nu har jeg siden jeg fik min pladespiller, ikke
hørt musik fra digitale medier (har en SB Touch + DAC) så er spændt på, når jeg om en uges tid, prøver at skifte over til SB Touchen.

Ad 1) Onzow Zero Dust eller tilsvarende. En gele, som nål/nålefane sænkes i, og som hiver alt støv og snask væk fra diamanten. Jeg anvender
min på femte eller sjette år, og når den har kumuleret tilstrækkeligt med snavs, så rengøres den med en dråbe opvaskemiddel og rindende vand og er
derefter som ny. Produktet er intet mindre en genialt, og det er fantastisk at være fri for børster og eventuelle rensevæsker, som alligevel aldrig fik
den forreste del af diamanten gjort ordentlig ren. Men du skal naturligvis også gå forebyggende til værks og lige aftørre lp'en med en kulhårsbørste
eller lignende, inden den får spilletid.

Ad 2) Din arm og pick up er muligvis et dårligt match med en systemfrekvens, der ikke er ideel. Hvis du i øvrigt ikke lider af akustisk tilbagekobling
(eller rettere dit system), så ville jeg ikke sove uroligt af den grund.

Ad 3) Mange s- og t-lyde kan fjernes ved at sikre sig, at pick uppen er justeret optimalt, hvilket kan være en ganske (tids-) krævende proces. Men
hvis s- og t-lydene er på kildematerialet (altså på indspilningen eller er opstået i forbindelse med masteringen), så må du lære at leve med det. Hvis
man skal betragte det fra en positiv vinkel, så kan man sige, at gengivelsen fra vinyl er langt mere artikuleret end gengivelsen fra cd ...

Ad 4) Anskaf dig en nåletryksvægt! Der fås elektroniske nåletryksvægte, der måler ganske præcist på tredje decimal til ca. 275 kr. Du kan også få
nogle til 700-800 kr., som så typisk er førstnævnte, men i en re-branded udgave ... Præcisionen og kvaliteten er den samme. Du kan finde data for
din pick up på Ortofons hjemmeside. Udgangspunktet er, at du skal køre med det nåletryk, som Ortofon anbefaler. Når din pick up er slidt, så
begynder den at spore dårligt/forvrænge. Levetiden er typisk omkring 1000 timer - nogle holder mindre og andre væsentligt længere. Det afhænger
også af, hvilke betingelser, man giver sin pick up (støv, snavs, røg/nikotin, for højt/lavt nåletryk osv.).

Og så i øvrigt god fornøjelse ... Vinyl er det fedeste
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman

SilverLine
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2013 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

Det er på et par dire straits plader, at jeg har lidt med silbilancen. Hans udgivelser plejer at være godt masteret, i hvertfald de cd'er jeg har med ham.

Jeg har bestilt det kit som der blev linket til længere oppe, så må jeg prøve med det først. Må man forresten, med den lille medfølgende børste
forsigtigt røre selve nålen når man "renser"

På min thorens riaa, sidder der en typisk sort ekstern psu, lige til at plotte i stikkontakten. På denne står der "regulated ac/dc adaptor" jeg går stærkt
ud fra det er en smps. Nogen der har erfaring med at bygge en alm. Liniær psu til sådan en riaa, og få bedre lyd ud til følge ? På min
sb touch, gav det helt sikkert noget godt at smide smps'en for porten, til fordel for en liniær.

Btw. Min pladesamling er meget begrænset endnu er der nogen plader der kan anbefales som "must haves" som virkelig får det bedste frem ved
vinyl ??

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2013 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

SilverLine skrev:
På min thorens riaa, sidder der en typisk sort ekstern psu, lige til at plotte i stikkontakten. På denne står der "regulated ac/dc adaptor" jeg går stærkt
ud fra det er en smps. Nogen der har erfaring med at bygge en alm. Liniær psu til sådan en riaa, og få bedre lyd ud til følge ? På min
sb touch, gav det helt sikkert noget godt at smide smps'en for porten, til fordel for en liniær.

En dårligt konstrueret SMPS kan da altid erstattes af en konventionel strømforsyning,  om den du har er dårlig der ikke til at sige -  prøv ! :)

dhad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Maj 2012
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 17 Marts 2013 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

SilverLine skrev:

Mht. Antiskating ifb. sss lyde. Så aner jeg ikke, om den står rigtigt. Lige nu bruger jeg det inderste hak, og det gør jeg egentlig
af den ene grund, at det stod den på ved køb. Men der er jo ingen der siger at det er det rigtige, jeg må jo prøve mig lidt frem

Jeg gætter på, at du har købt pladespilleren brugt, for der følger en nåletryksvægt med til pladespilleren fra ny. Ligeledes
står der i den medfølgende manual, som i øvrigt kan hentes på nettet, at antiskating skal være i midterste hak ved et nålestryk
på 1,8g.

Jeg synes ikke, at du skal blive for analfikseret med hensyn til ssss og tttt lyde. Jeg har læst mig frem til, er er ofte
masteren eller slid på pladen.
Til top Vis dhad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dhad

dhad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Maj 2012
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 17 Marts 2013 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

Til top Vis dhad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dhad

SilverLine
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2013 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

dhad skrev:
SilverLine skrev:

Mht. Antiskating ifb. sss lyde. Så aner jeg ikke, om den står rigtigt. Lige nu bruger jeg det inderste hak, og det gør jeg egentlig
af den ene grund, at det stod den på ved køb. Men der er jo ingen der siger at det er det rigtige, jeg må jo prøve mig lidt frem

Jeg gætter på, at du har købt pladespilleren brugt, for der følger en nåletryksvægt med til pladespilleren fra ny. Ligeledes
står der i den medfølgende manual, som i øvrigt kan hentes på nettet, at antiskating skal være i midterste hak ved et nålestryk
på 1,8g.

Jeg synes ikke, at du skal blive for analfikseret med hensyn til ssss og tttt lyde. Jeg har læst mig frem til, er er ofte
masteren eller slid på pladen.

Ja den er købt brugt, så nej det fulgte ikke med. Kunne godt finde på at købe en ny nål, for ved jo ikke hvor mange kilometer vinyl, den har pløjet sig igennem, eller hvordan den har været behandlet.
Har bestilt sådan en SHURE halløj vægt. Så den vil jeg se frem til. Hvordan man benytter sådan en i praksis, håber jeg at finde ud af
Jeg prøver på at lade være med at være så analfikseret så

Nogen der kan anbefale nogen reference LPèr ? For så har jeg et samligningsgrundlag. Og vil høre hvad LP mediet kan

Jeg har en LP jeg godt kunne tænke mig at vaske. For jeg tror den er godt beskidt. Regner med at gøre det i sulfo vand, da jeg ikke har andet pt. Er det okay at aftøre pladen med en god microfiber klud ?

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2013 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

Kan du lide klassisk musik? Så kan jeg anbefale:

Gregorio Paniagua - La Folia    En yderst sjov og meget spøjs plade - Harmonia Mundi France HM1050

The World of Gilbert & A Sullivan vol 1 Decca SPA28

The Cleveland Symphonic Winds med bl.a Gustav Holst Suite no1 in E flat og 2 in F - Telarc no 5038

Maurice Ravel - Med bl.a Daphnis et Cloé - Harmonia Mundi France - HM 10.064

Tschaikowsky's 4 symfoni - Philips 6527 191

Der er rigig god lyd på disse plader.

j_mil
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2009
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 17 Marts 2013 kl. 19:24 | IP-adresse registreret  

Hvis du skal have en ny nål overvej at købe en blå, den har en noget mere avanceret nåleslibning.
Til top Vis j_mil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af j_mil

SilverLine
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2013 kl. 19:29 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:

Kan du lide klassisk musik? Så kan jeg
anbefale:

Gregorio Paniagua - La Folia    En yderst sjov og meget spøjs plade
- Harmonia Mundi France HM1050

The World of Gilbert & A Sullivan vol 1 Decca SPA28

The Cleveland Symphonic Winds med bl.a Gustav Holst Suite no1 in
E flat og 2 in F - Telarc no 5038

Maurice Ravel - Med bl.a Daphnis et Cloé - Harmonia Mundi France
- HM 10.064

Tschaikowsky's 4 symfoni - Philips 6527 191

Der er rigig god lyd på disse plader.

Der er lidt at gå i gang med :-) men det er ikke min stærkeste genre.
Jeg har af en kammerat lånt : Eric Clapton med unplugged. Det er den
LP jeg har hørt ind til videre med bedst lyd. Det giver lyst til mere :-)

J-mil >> tanken har strejfet mig. Så de ekstra penge, er givet godt ud ?

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 November 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 Marts 2013 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

Ad 2)

Dette er rummel - enten fra pladens skæring, eller fra motoren. Har du en højttaler med port, kan det vel være forklaringen,
det kan hjælpe at dæmpe den ved at sætte en tynd klud i porten. Har du ikke port i højttalerne, er det sandsynligvis rummel fra
motoren.

Til top Vis A127's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af A127

j_mil
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2009
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 17 Marts 2013 kl. 23:34 | IP-adresse registreret  

Jeg har lyttet til den blå og den gør det rigtig godt. Især toppen skulle være bedre i forhold til den røde.
Til top Vis j_mil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af j_mil

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes