| Forfatter |
|
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
| Sendt: 26 April 2013 kl. 18:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kære alle pladespillervenner :O)
Jeg troede egentlig at jeg havde fået justeret min Lyra Titan-I ind ret så godt på min Kuzma 4Point, altså lige indtil for et par dage siden.....
Lad os starte fra begyndelsen, får min pickup hjem og låner af hifikammerat Jan N den gamle Feickert protractor med tilhørende overhang justeringsplade. Alt er fint indtil jeg opdager at antiskating bliver påvirket når vi kommer tæt på udløbsrillen. Fejlen var ikke den gamle protractors, men manden (mig selv) som betjente den. Man skal sikre sig at læse brugsanvisningen grundigt inden man går igang med opsætning af tonearm. For at rette fejlen skal jeg imidlertid dreje tonearmsboardet og dermed passer overhang ikke længere. Tænker at nu må jeg hellere selv invistere i sådan en tingest og bestiller den nyeste udgave hos AB-Audio. Jeg modtager faktisk vidunderet samme dag og går prompte igang.
Den præcision jeg før troede var OK, kan jeg nu se overhovedet ikke holder, det er noget med at rykke pickupen en hårsbredde af gangen, måle, lyse med led-lampe, bruge forstørrelsesglas og pludselig så var den der altså. Nålen ramte krydset korrekt og der var parallelitet på alle 3 testpunkter, samtidig med at afstanden spindle til pivot var præcist 264 mm.
Hvordan lyder det så, ja man kan vel sige at perspektivet er blevet væsentlig dybere og meget mere "tungt" i dybden. Forstået på den måde at instrumenter placeret bag i perspektivet nu ikke er letvægter, men har den gravitas de vitterlig bør have. Samtidig er forvrængningen mindre, dynamiken meget bedre.
Så for et ret beskedent beløb får jeg ganske enkelt meget mere ud af mit udstyr.
Nu skal jeg bare have købt et USB-mikroskop og så skal VTA have en tur.
Budskabet er at hvis du har en god pickup og en god arm så er så'n circa ikke i nærheden af godt nok eller optimalt !!!
Tak til Allan fra AB for usædvanlig hurtig og god service.
mvh. Asger
PS:Den ser sådan her ud
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 26 April 2013 kl. 19:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Asger,
Har selv benyttet en Feickert protractor i årevis - den gamle model i øvrigt, som er at foretrække frem for den nye.
Og apropos USB-mikroskopet, så er det altså SRA - og ikke VTA - som du her skal kigge efter. Og den skal være 92 grader, som er den gængse norm
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

|
| Sendt: 26 April 2013 kl. 19:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stylus Rake Angle og Vertical Tracking Angle er to sider af samme sag og er ganske klar over vi skal have 92 grader, hvorfra
man så eventuelt kan lave små finjusteringer.
Prøvede med min 300 mm Canon Linse og den kommer ikke "tæt" nok på så jeg må have købt en ny dims, har fundet den på
nettet til 500 kr så det skal nok blive sjovt at eksperimentere med vinkelmålere i photoshoppen.
Nu har jeg jo så brugt både den gamle som han ikke laver mere (hvorfor mon) og den nye og fra min stol er der ingen tvivl,
jeg kunne bedst med den nye, men jeg er klar over at det er som med håndværktøj, når først en hammer ligger godt i
hånden, man ved præcist hvordan den skal bruges ja så skifter man den ikke bare fordi der kommer en ny model.
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 26 April 2013 kl. 19:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
En 180 mm macro-optik fra Canon kan komme ganske tæt på, hvilket en 300 mm absolut ikke kan. Jeg har begge, og konkurrencen vindes -
naturligvis - af macro-optikken
Og ja, SRA og VTA er to sidder af samme sag, men det er SRA, du skal måle (som du så også er klar over!).
Rygtet vil vide, at den gamle Feickert-protractor ikke laves mere, da den blev for dyr at producere. Og den nye version er klart nemmere at betjene,
men i modsætning til postulatet om øget præcision, så er der en række matematisk-geometriske fakta, der taler i mod dette. Men man skal jo hitte på
en forklaring for at sende et billigere produkt på markedet til samme pris som det gamle ...
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4929
|
| Sendt: 26 April 2013 kl. 19:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Asger!
Dejligt at høre, at du nu får mere ud af dit fine udstyr, efter at det er justeret optimalt.
Men mit budskab er, at uanset hvor fint dit indstillingsudstyr er, så er det i sidste ende dine ører, som er det bedste måleinstrument. Især azimuth (SRA) er det kun ørerne der dur. Dog har Feickert lavet et stykke software, hvor man kan justere sin pickup optimalt uden brug ører.
Jeg vil vove den påstand, at en pladespiller er en meget dynamisk genstand, her ikke forstået lydmæssigt, men "aftastnings"-mæssigt Blandt andet kan forkert anti-skating fuldstændig "smadre" en statisk korrekt opsat pickup... altså en pickup, som ser korrekt justeret ud, med ProTractor og USB-mikroskop.
Når først pickup'en bevæger sig i rillen, så kan alle disse indstillinger vise sig forkerte. Derfor skal den endelige justering ske mens pickup'en bevæger sig, og med ørerne (eller Feickerts software).
|
| Til top |
|
| |
Mikke Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 498
|
| Sendt: 26 April 2013 kl. 20:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der en der har en manual til den gamle Feickert protractor og vil scanne en kopi til mig?
På firmaets hjemmeside finder jeg kun en manual til den nye.
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

|
| Sendt: 26 April 2013 kl. 20:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan høre på snakken her at der er stof til en hyggelig analogdiskussion over et par gode glas rødvin en dag :O)
Man kan hurtigt blive uenige på skrift, men jeg fornemmer et par hyggelige herrer bag indlægene, så en dag ved
lejlighed.....
@Mikkel, jeg har faktisk købt Feickert Adjust Pro, men desværre er min gamle (fået foræret) laptop udstyret med et
elendigt lydkort som ikke er glad for at køre den opløsning programmet skal bruge, så det er mega ustabilt. Må få fundet
mig en bare lidt mere tidsvarende laptop (min IMac er ikke kompatibel med softwaren....... #€%#hzrq!!!!!).
Og ja ørerne er det ultimative instrument, men det at finde et korrekt udgangspunkt, målområde, er vigtigt da "bulls eye"
er så forfærdeligt lille. Jeg vil beskrive det som at der næsten ikke sker noget før du er 99% korrekt på mål, men indenfor
den sidste procent sker der skræmmende meget, så hvis man ligger og roder på 91-92% ja så kan det altså være svært :O)
mvh. Asger
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4929
|
| Sendt: 26 April 2013 kl. 20:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Helt enig i at måleværktøjer er vigtige til, at finde det korrekte udgangspunkt. Jeg har også selv forskellige "instrumenter" jeg benytter. Men f.eks. azimuth justeres til sidst med ørerne som reference.
Jeg har set Feickert Pro i brug hos importøren, og jeg var ganske imponeret! Vi fandt endda ud af, at en Ortofon Rondo Bronze målte bedre end en Benz Ebony TR?! Men sidstnævnte lød alligevel bedre på alle parametre!
Og jo, det kunne måske være meget hyggeligt at deltage i en analog-aften. Jeg gider bare ikke blive kaldt ham den sure Gige 
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 27 April 2013 kl. 22:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mikke skrev:
Er der en der har en manual til den gamle Feickert protractor og vil scanne en kopi til mig?
På firmaets hjemmeside finder jeg kun en manual til den nye.
|
|
|
Jeg har manualen til den gamle.
Min printer/scanner er desværre afgået ved døden, men send mig en PM med din emailadresse, så gemmer jeg din besked og mailer dig manualen,
når en ny printer/scanner er indkøbt.
|
| Til top |
|
| |
Mikke Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 498
|
| Sendt: 30 April 2013 kl. 16:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 30 April 2013 kl. 17:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det er utroligt så lidt der skal til for spillestil og detaljer ændre helt karakter. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |