Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 10:17   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Rega RP3 - Azimuth (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
chris-torb
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 September 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 01 Februar 2014 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

Hey.

Jeg har haft min Rega RP3 i et par år nu, og har haft lidt bøvl med, at der har været en del forvrængning i de inderste spor. Jeg har selvfølgelig forsøgt mig, med forskellige indstillinger af pickup'en, nåletryk, antiskating o.s.v.

Jeg har i gennem længere tid kikket nærmere på de RP3 spiller, jeg har mødt på min vej, og de lider alle af nedenstående "fænomen" Når man kikker på pickup'en/hovedet -  imod huset, hælder den "med uret".

Der er ikke mulighed for at justere på dette på RP303 armen, med mindre man lægger "noget" under pickup'en i den ene side, inden man fastspænder den. Jeg er tvivlende overfor, om netop dette, kan være medvirkende til forvrængningen.

Er der andre med RP3 der har observeret dette? De 10-12 stykker jeg har kikket på igennem det sidste halve år, har alle haft fuldstændig samme "problem"

mvh

chris-torb

Til top Vis chris-torb's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chris-torb

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Sendt: 01 Februar 2014 kl. 17:26 | IP-adresse registreret  

Hej Chris-torb!

Det burde ikke give den forvrængning, du nævner. Undtagelsen er, hvis nålen på pu'en er så skævt monteret, at armen forstærker denne skævhed, så nålen ridder på kanten af rillen, og aldrig når ned i bunden.

Har du prøvet med forskellige pu'er? Jeg har selv haft en Rega arm, og har testet flere pu'er, uden at bemærke denne skævhed. Men det afhænger også af "finheden" på nålens slibning. Jo finere, jo mere følsom over for dette. Men omvendt kan en alm. sfærisk slibning også støje meget, da den ridder højere i rillen.

Men generelt er det meget normalt, at der er mere støj/forvrængning i de inderste riller, da det er her, at pu'en sporer mest skævt. Og det er ikke noget man kan justere sig ud af. Men andre forhold kan selvfølgelig være med til, at forstærke støjen.

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

Jens Mortensen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Januar 2004
Sendt: 02 Februar 2014 kl. 01:15 | IP-adresse registreret  

Jeg har en Rega P5 med en RB700arm, og den har samme problem. Min pickup, en Ortofon Cadenza Bronze, har en mulighed for at justere azimuth, og det vil jeg benytte mig af. Men selv uden denne justering har jeg ikke det problem, du nævner.
Med venlig hilsen
Jens
Til top Vis Jens Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens Mortensen

nizze1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2010
Sendt: 02 Februar 2014 kl. 04:51 | IP-adresse registreret  

Hej Chris-Torb,

Med al respekt: Azimuth er et blindspor. Du kan indstille azimuth perfekt, og ligeledes opnå en optimal Rega-, Stevenson-, eller Baerwald-geometri, men din pickup er simpelthen ikke god nok til at du slipper for plagsom forvrængning i de inderste riller. Vi var inde på det i denne tråd:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=91024&K W

Du bliver nødt til at købe en bedre pickup, med finere slibning end din Rega har, og med mindre forvrængning til følge.

Denon og Ortofon laver pickups med neutral frekvensrespons til en fornuftig pris, men der er ganske sikkert andre alternativer.

Til top Vis nizze1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nizze1

chris-torb
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Februar 2014 kl. 09:21 | IP-adresse registreret  

Mikkel Gige skrev:

Hej Chris-torb!

Det burde ikke give den forvrængning, du nævner. Undtagelsen er, hvis nålen på pu'en er så skævt monteret, at armen forstærker denne skævhed, så nålen ridder på kanten af rillen, og aldrig når ned i bunden.

Har du prøvet med forskellige pu'er? Jeg har selv haft en Rega arm, og har testet flere pu'er, uden at bemærke denne skævhed. Men det afhænger også af "finheden" på nålens slibning. Jo finere, jo mere følsom over for dette. Men omvendt kan en alm. sfærisk slibning også støje meget, da den ridder højere i rillen.

Men generelt er det meget normalt, at der er mere støj/forvrængning i de inderste riller, da det er her, at pu'en sporer mest skævt. Og det er ikke noget man kan justere sig ud af. Men andre forhold kan selvfølgelig være med til, at forstærke støjen.

Hej Mikkel.

Jeg har ikke forsøgt mig med andre PU'er. Jeg forventer at hvilken som helst PU, vil komme til at ramme rillen skævt, da det er hovedet der er tilt'et. Men andre PU kan jo, som du skriver, være mindre følsomme overfor netop dette.

Jeg har bare svært ved at tro, at det er en "produktionsfejl" og umiddelbart må det være konstrueret sådan med vilje. Har bare svært ved at se ideen. Det må da være lige så nemt, at producere armen, så hovedet er parallel med tallerkenen.

Alle de RP3 jeg har set, har haft samme fænomen. Om de så er fra en "førsteproduktion" og det er noget man har ændret senere, er jo lidt svært at konstatere.

Jeg kommer til at kikke på nogle RP6 også - det er jo samme arm.

mvh

chris-torb

chris-torb
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Februar 2014 kl. 09:35 | IP-adresse registreret  

Jens Mortensen skrev:
Jeg har en Rega P5 med en RB700arm, og den har samme problem. Min pickup, en Ortofon Cadenza Bronze, har en mulighed for at justere azimuth, og det vil jeg benytte mig af. Men selv uden denne justering har jeg ikke det problem, du nævner.
Med venlig hilsen
Jens

Hej Jens.

Tak for tilbagemelding.

P5 kører med RB700 armen, som jo ligner RP303 armen en hel del.

Jeg er nød til at tro på, at en så anerkendt pladespillerproducent, producerer dette bevidst, og at der må være en god forklaring.

Det er jo bestemt heller ikke sikkert, at de få graders tilt, har betydning for lyden. Jeg finder det bare mystisk, at man ikke lige så godt kan producere armen, så forholdene for korrekt afspilning, er de bedste.

Og umiddelbart, med min begrænsede viden om dette, så bør nålen vel stå lige i rillen.

mvh

chris-torb

chris-torb
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Februar 2014 kl. 09:45 | IP-adresse registreret  

nizze1 skrev:
Hej Chris-Torb,

Med al respekt: Azimuth er et blindspor. Du kan indstille azimuth perfekt, og ligeledes opnå en optimal Rega-, Stevenson-, eller
Baerwald-geometri, men din pickup er simpelthen ikke god nok til at du slipper for plagsom forvrængning i de inderste riller. Vi
var inde på det i denne tråd: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=91024&K W. Du bliver nødt til at købe en bedre
pickup, med finere slibning end din Rega har, og med mindre forvrængning til følge.

Denon og Ortofon laver pickups med neutral frekvensrespons til en fornuftig pris, men der er ganske sikkert andre alternativer.

Hey.

Jamen som sagt, så er jeg bestemt heller ikke sikker på, at netop skævheden er skyld i forvrængningen.

Og du har garanteret ret i din anskuelse af kvaliteten på pladespilleren. Det er jo også en af deres begyndermodeller.

Jeg synes bare, at det kunne være interessant at få belyst, hvorfor hovedet er til'et de grader.

Hvis det generelt også er tilfældet på RB700 armen, må det jo være meningen, at det skal være sådan.

Når jeg sætter noget op på en væg, er arbejdet det samme, om det er skævt eller lige - så hvorfor ikke producere, så hovedet er lige, hvis arbejdet er det samme.

Der må være en fantastisk Rega forklaring :-)

mvh

chris-torb

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 02 Februar 2014 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

hej chris-toro.

jo kortere den effektive armlængde er, des mere fejlsporing kommer undervejs.   og det skyldes at en kortere arm giver puén en krummere vej hen over pladen, hvilket medfører større vinkelfejl. nogle puér er bedre til at tackle problemet.
hvis billedet er af din pu, ser det ud til at nålefanen peger meget ud til højre, hvilket yderligere kan blive forstærket, når tallerkenen drejer rundt,og nålen står i rillen.    i-og-med et din pu kun kan sidde på en måde, har du kun mulighed for at rette fanen op ved at bruge meget antiscating.
        mvh nils
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla

sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 02 Februar 2014 kl. 12:28 | IP-adresse registreret  

Prøv at kontakte brugeren "medlyd" Så vidt jeg husker, er ham importør af rege. Jeg synes nu også det er underligt, at den
er synlig skæv.
Til top Vis sigma6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sigma6

chris-torb
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Februar 2014 kl. 14:24 | IP-adresse registreret  

Hej.

Nå, så fik jeg svar fra Rega i UK.

De kan fortælle at de har en produktions tolerence på 1 grad.

Den mener de, at min arm ligger indenfor ( det er forholdsvis godt set, ud fra det billede)

Samtidig memer de ikke, at det på nogen måde er hørbart. ( 1 grad kan man næppe høre, men måske tilt'er den mere?)

De bruger argumentet at det er godt nok til en begynderpladespiller som RP3. Det tror jeg er rigtigt, det bliver måske bare lidt problematisk, når det nu er samme arm på RP6 også, som jo er en pænt dyr spille.

Og helt galt er det da, hvis det er samme problem med RB700 armen - den koster sku da kr. 5000.-

Nå men jeg gider ikke bruge mere tid på dette.

Nu kan vi altså konstatere, at det ikke er konstrueret sådan med vilje, fordi der skulle være en lydmæssig forbedring, men ene og alene fordi, de ikke kan/vil producere bedre.

Og det er jo fair nok.

mvh

chris-torb

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Sendt: 03 Februar 2014 kl. 15:47 | IP-adresse registreret  

Hej chris-torb,

Du vil ikke bruge mere tid på problemet, hvilket jeg på mange måder finder er en rigtig god indstilling. Der er sindssygt mange ting, der kan gå galt under vinylafspilning. Vi vil så gerne justere vores p.u.'er til perfektion, og når vi så tror, vi endelig er kommet i mål, så skal vi til at kæmpe med bulede og skævt centrerede plader, varierende pladetykkelser, skiftende luftfugtighed og temperaturer og støv og skidt og møg.

Sikke noget bras ... og alligevel bliver vi ved

Som med så meget andet i tilværelsen handler det med pladespillere og vinyl om at finde et fornuftigt kompromis, hvor vi kan finde glæde i alle fordelene og leve med fejlene.

Jeg har selv været på jeg-vil-have-total-kontrol-over-min-tonearm-og-p.u.-og-hvord an-den-opfører-sig-i-rillen trenden i årevis (en freudianer kunne sikkert få vildt meget ud af det!), men har efterhånden valgt at bruge min (kostbare) tid på at lytte til musik i stedet for denne evige justeren rundt.

Dermed ikke sagt, at jeg ikke gør mig umage, når jeg indjusterer tonearm og p.u., men med alle de ting, der i øvrigt kan gå galt, og som jeg ikke har nogen som helst mulighed for at kontrollere, så må perfektionismen altså have en grænse.

Nogle gange er det altså også bare "softwaren", det er galt med. Mange af mine lp'er er uden hørbar forvrængning over hele pladesiden, mens andre begynder at forvrænge hørbart mod pladens slutning - nogle gange endda kun på den ene side. Jeg tilskriver det ikke min tonearm/p.u., men dårlig produktion - men jeg tager muligvis fejl ...

Du har allerede selv nævnt det: Hvis du ikke kan leve med forvrængningen, så prøv at "shimme" din p.u. i den ene side med lidt sammenfoldet sølvfolie. Hvis det er virkningsløst, så har du brugt for 50 øre sølvfolie og lidt tid ... og der er jo ingen, der græder over lidt spildt mælk, vel (med mindre det er lige lukt ned i rørforstærkerens indre!)?

Det kan i den forbindelse være nødvendigt ikke at anvende Regas "3. skrue" til montering af p.u.'en, hvis shimningen skal have effekt. Med de produktionstolerancer Rega i øvrigt selv angiver, så kan det undre, at de overhovedet har introduceret denne 3. monteringsskrue - skulle den ikke netop sikre, at p.u.'en altid sad perfekt justeret?!? Det er sgu lidt grineren - "Rega garanterer med den 3. skrue, at din p.u. sidder urokkeligt skævt"

nizze1 nævner en anden mulighed, nemlig en p.u. med en skarpere nåleslibning. Jeg tror, han har en god pointe, men vil dog mene, at skarpere nåleslibninger generelt kræver en tonearm med flere indstillingsmuligheder for at finde det gode afspilningskompromis, så det vil i dit tilfælde måske nok være et tveægget sværd i og med, at Regaarmen ikke giver de store justeringsmuligheder.

Jeg håber, du genfinder glæden ved vinylafspilning, for den er fed, når man har den
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 03 Februar 2014 kl. 18:02 | IP-adresse registreret  

hej chris-torp.

med en skæv azimuth og en skæv diagonal sporingsvinkel, vil jeg gætte på at du har fjerneffekt i den ene side og næreffekt i den anden samt en smule overall forvrængning.
men om det er besværet værd, som analoguemanden var inde på ? tjaah.
   mvh nils

Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 03 Februar 2014 kl. 18:24 | IP-adresse registreret  

Velkommen til begreberne "fjerneffekt" og "næreffekt" - dem havde jeg godt nok ikke hørt før, men lidt sproglig fornyelse er da altid et frisk pust og
holder de akribisk årvågne ... nå ja ... vågne

Medlyd
Branchemedlem
Branchemedlem

Medlyd

Bruger siden: 26 August 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 03 Februar 2014 kl. 19:22 | IP-adresse registreret  

Hej Analoqueman

Rega har nu aldrig lavet den tredje skrue for at pick uppen skulle sidde "perfekt justeret" perfekt justeret findes ikke, det er
altid et kompromis. De lavede den tredje skrue, så pick uppen blev koblet bedre sammen med armen og altså sad "perfekt
fast" om jeg så må sige.

Det er sådan med alt mekanik, at der er tolerancer, balancen er selvfølgelig, at de ikke skal ødelægge funktionen, hvad de
heller ikke gør. Jeg har "snakket" med Chris Torb og tilbudt ham, at gennemse hans pladespiller og udbedre fejl, hvis de er
der.

Ellers tak for hjælpen, man ender med, at blive arbejdsløs

Venligst
Bent

Til top Vis Medlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlyd

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 03 Februar 2014 kl. 19:45 | IP-adresse registreret  

Hej Bent,

Super, tak for afklaringen. Og jeg håber, du forstod, at min bemærkning om Regas "3. skrue" var et udslag af kunstnerisk frihed for at få løsnet
latterbåndene lidt (jeg har indtryk af, at det gjorde du)

Ellers er vi i mangt og meget ganske enige - balancen (eller kompromiset, som jeg kalder det) er vigtig. Som jeg selv skriver, så tilhørte jeg på et
tidspunkt klanen af justeringshysteriske, men med årene har jeg lærte at slappe af, smide en lp på pladespilleren og så ellers bare nyde musikken (og
livet). Og jeg kan faktisk ikke høre, at mine anlæg skulle spille dårligere af den grund.

Din service er jo upåklagelig - med den kundetilgang risikerer du næppe at blive arbejdsløs

stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 Februar 2014 kl. 19:47 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg aldrig brudt mig om REGA arme, men som jeg ser billedet er din pickup lavere end de originale Rega pickupper, og
det betyder at azimuth ændres.

Du kan evt bruge et mellemlæg mellem pickup og arm hvis du insistere på at fortsætte med den viste pickup.

Om ikke andet som et forsøg, Find et let materiale så du ikke ændre massen for meget.
Til top Vis stridsvognen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stridsvognen

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 03 Februar 2014 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

Lige præcis hvad jeg skrev tidligere i tråden ...

Du er for længst blevet overhalet, stridsvognen

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 03 Februar 2014 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

Jamen så her da en historie fra det virkelige liv.
En rega arm på en Mitchel Gyrodeck. Min kammi bad mig skaffe en Ortofon Rohmann og montere den. Nu er jeg så heldig at være i besiddelse af en eksemplar af Ortofons gamle testkomputere (den med udskriftskort af resultatet ved at køre deres testplader). Armens integrerede headshell var simpelthen så skævt, at det var umuligt at få et brugbart niveau over 3 KHz i den ene kanal uanset, hvad vi gjorde. Men efter at have taget en af plastcskiverne, der normalt sidder på toppen af bespændingen under skruehovedet og lagt den mellem pickup og "headshell", lykkedes det at få den vinklet, så resultatet var brugbart = meget tæt på ens niveau over hele frekvensområdet fra begge kanaler.
Dette kun for at fortælle, at en lille smule tweaking på en Regaarm godt kan betale sig, når den er så synlig skæv, som de første billeder viser.

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 03 Februar 2014 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

Lettere omskrevet:
Selv en skæv kan spille lige midt i rillen

Tid til at gå i seng.
Godnat
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 03 Februar 2014 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

Det ender sgu altid med et eller andet med hornmusik, øl og så noget tredje med dig, Strukturen

Se nu at komme i seng!

Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum