Tilbage til HIFI4ALL.DK 2. juni 2024 | 19:11   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Lille billig tweak (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 24 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1508
Sendt: 03 August 2010 kl. 23:43 | IP-adresse registreret  

Fache skrev:
Ja jeg bruger forum til at spørge og læse, ikke til at komme med det jeg selv mener er gode råd, fif eller andet, for så kan man
ligeså godt tage sin cykel og køre ind i nærmeste væg


Skruer selv er du nu her igen
Til top Vis Diamagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diamagnetic
 
Fache
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobbeltprofil heltny

Bruger siden: 12 Juli 2010
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 134
Sendt: 04 August 2010 kl. 00:03 | IP-adresse registreret  

Diamagnetic skrev:
Fache skrev:
Ja jeg bruger forum til at spørge og læse, ikke til at komme med det jeg selv mener
er gode råd, fif eller andet, for så kan man
ligeså godt tage sin cykel og køre ind i nærmeste væg


Skruer selv er du nu her igen


Til top Vis Fache's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fache
 
KrestenDK
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 August 2010
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 4
Sendt: 04 August 2010 kl. 03:04 | IP-adresse registreret  

panos skrev:
Det er da meget nemt at afprøve... sæt 4 ferrit kernder, 2 til hver af ledningerne på dine højtallere (alså 8 i
alt) og se hvor meget diskant der er tilbage.... for mig virkede det somom der er kommet en tæppe foran med 4 i hver
kanal... Men som sagt en enkelt blev siddende....:)


OK; 2 x ferrit på hver ledning giver fornemmelse af et tæppe foran højtaleren. Hvad giver 1 stk så mon?? Et tyndt tæppe??

Helt seriøst, det er for langt ude det her!

Mit tidligere råd var, at prøve med vat i ørerne. Bruger du for meget lyder det som et tæppe foran højtaleren. Men bruger du
ca. halvt så meget, lyder det helt fantastisk. En kæmpe forbedring

Nej spøg til side. Du demonstrerer med ret stor tydelighed, hvor dit forventningsniveau ligger. Du er tydeligvis imponeret af,
at du kan ændre lyden. Og fred være med det. Men så længe forventningsniveauet ikke er højere, synes jeg du skal
overveje om det er nødvendigt at dele med andre.
Evt kunne man bede admin om at oprette et særligt forum, for ekstremt platte "tweaks", som kan prøves af alle med samme
forventningsniveau.
Nu går jeg ud og skyller fødderne. Det fjerner et tykt tæppe foran højtalerne, giver bedre stereoperspektiv, friere diskant,
strammere bund, mere musikalitet, øget dynamik og får stemmerne til at fremstå som skåret ud i granit og alverdens andre
hifi-floskler, hyppigt anvendt af selvbyggere
Til top Vis KrestenDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrestenDK
 
Fache
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobbeltprofil heltny

Bruger siden: 12 Juli 2010
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 134
Sendt: 04 August 2010 kl. 03:13 | IP-adresse registreret  

KrestenDK skrev:
panos skrev:
Det er da meget nemt at afprøve... sæt 4 ferrit kernder, 2 til hver af ledningerne på
dine højtallere (alså 8 i
alt) og se hvor meget diskant der er tilbage.... for mig virkede det somom der er kommet en tæppe foran med 4 i hver
kanal... Men som sagt en enkelt blev siddende....:)


OK; 2 x ferrit på hver ledning giver fornemmelse af et tæppe foran højtaleren. Hvad giver 1 stk så mon?? Et tyndt tæppe??

Helt seriøst, det er for langt ude det her!

Mit tidligere råd var, at prøve med vat i ørerne. Bruger du for meget lyder det som et tæppe foran højtaleren. Men bruger du
ca. halvt så meget, lyder det helt fantastisk. En kæmpe forbedring

Nej spøg til side. Du demonstrerer med ret stor tydelighed, hvor dit forventningsniveau ligger. Du er tydeligvis imponeret af,
at du kan ændre lyden. Og fred være med det. Men så længe forventningsniveauet ikke er højere, synes jeg du skal
overveje om det er nødvendigt at dele med andre.
Evt kunne man bede admin om at oprette et særligt forum, for ekstremt platte "tweaks", som kan prøves af alle med samme
forventningsniveau.
Nu går jeg ud og skyller fødderne. Det fjerner et tykt tæppe foran højtalerne, giver bedre stereoperspektiv, friere diskant,
strammere bund, mere musikalitet, øget dynamik og får stemmerne til at fremstå som skåret ud i granit og alverdens andre
hifi-floskler, hyppigt anvendt af selvbyggere


Hvad nu hvis man har en anlægskombination der hælder en smule mod det lyse og disse ferritkerner lige tager det der skal
til for at det hele er i balance ?
Hvis de lægger et tæppe over et anlæg der er helt i balance er det da ikke umuligt at de kan rette op på noget.
Hvis lyden virkelig kan ændres med disse ferritter, hvorfor mener du så det kun kan være til det dårlige ?
Til top Vis Fache's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fache
 
panos
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget valg!

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1345
Sendt: 04 August 2010 kl. 06:54 | IP-adresse registreret  

KrestenDK, jeg ved ikke om du er en ny bruger som har brugt alle sine indlæg på at skrive platte ting, eller en der gemmer sig bag en anden bruger navn. I MIN konfiguration virker ferrit kernen godt. Ligesom der også virker at der eksisterer en modstand i serie med min diskanter i delfilteret. Det tager noget af toppen hvilken giver bedre balance.

Hvorfor er det så svært for dig at akseptere det her kan jeg ikke se, ikke på andet måde end du for et eller andet grund har fået ondt i røven.

Jeg bruger normalt ikke den tone, men jeg synes ikke det er på plads for dig at vurdere om mine indlæg er platte eller ej. Hvis du ikke får noget ud af det, lad så være med at læse. Der er andre der gør.



__________________
moddet marantz sa15
touch m. internt skærm samt panos bat. psu
moddet benchmark dac1
holfi prenb1
holfi nb250
taralabs the one over alt,
KEF reference 201/2
Til top Vis panos's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af panos
 
AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Februar 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2298
Sendt: 04 August 2010 kl. 07:14 | IP-adresse registreret  

panos skrev:

KrestenDK, jeg ved ikke om du er en ny bruger som har brugt alle sine indlæg på at skrive platte ting, eller en der gemmer sig bag en anden bruger navn. I MIN konfiguration virker ferrit kernen godt. Ligesom der også virker at der eksisterer en modstand i serie med min diskanter i delfilteret. Det tager noget af toppen hvilken giver bedre balance.

Hvorfor er det så svært for dig at akseptere det her kan jeg ikke se, ikke på andet måde end du for et eller andet grund har fået ondt i røven.

Jeg bruger normalt ikke den tone, men jeg synes ikke det er på plads for dig at vurdere om mine indlæg er platte eller ej. Hvis du ikke får noget ud af det, lad så være med at læse. Der er andre der gør.



Hvorfor er man plat, når man kommer med SAGLIG kritik og prøver at skabe en debat?

Jeg synes efterhånden at en del brugere herinde nemt bliver tøsefornærmede så snart man stiller kritiske (men stadig saglige) spørgsmål.


__________________
"Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you."
Til top Vis AM-E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AM-E
 
panos
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget valg!

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1345
Sendt: 04 August 2010 kl. 07:18 | IP-adresse registreret  

Hej AM-E. Det kan jeg godt forklare. Jeg synes nemlig ikke at det er saglig kritik. Han kan da ikke vide hvilke effekt den pågælende tweak har i min system. Og han kritiserer ikke tweaket men min ambitionsniveau.

Uden at jeg skal forsvare mig, der bruges en del tid og ressourcer fra min side at dele de ting som jeg synes virker for mig. Hvis det skule være sagligt, kunne en "det virker ikke for mig" være nok.

Vi kan godt diskuttere hvorvidt en modifikation, stor eller lille virker i en bestemt setup, men at går efter en persons ambitionsniveau er efter min mening at gå over stregen.



__________________
moddet marantz sa15
touch m. internt skærm samt panos bat. psu
moddet benchmark dac1
holfi prenb1
holfi nb250
taralabs the one over alt,
KEF reference 201/2
Til top Vis panos's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af panos
 
Ingeniør-dude
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Juni 2010
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 162
Sendt: 04 August 2010 kl. 08:21 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

Men hvis folk føler der sker en ændring i den lyd de hører når de er monteret, er det jo lidt svært for andre at vurdere om det nu også kan være tilfældet,  lige så meget som en forstærker spiller bedre fordi den stilles op på nogle oversavede golfkugler .  

Nu er de ferrit dimser billige, og følger med utroligt meget grej, så hvorfor ikke prøve ?  Jeg syntes de lagde en dæmper på mine superdiskanter, som kun er aktive over 13Khz -  om det gav samme effekt at sætte frontstoffet på ved jeg ikke (glemte at prøve)

Men skal de kunne æde støj fra switchmode forsyninger, er det ikke helt ude i hampen at de kan æde lidt fra det aller øverste diskantområde.

Eller også har du bare fanget en lidt anden lytteposition. Betragt følgende plot lavet af Ethan Winer (læg mærke til skala og se det dybe null i de høje frekvenser, næsten -7 dB kun en tomme fra lytteposition):

Plottet stammer fra målinger lavet i et akustisk korrekt lytterum og målingerne er foretaget med kun en tommes mellemrum.

Hvis I nu skal være lidt fair over for ham der søger den naturlige forklaring(mig), er det så ikke overvejende sandsynligt at kamfiltereffekt spiller jer et puds?

jan_stevns skrev:
En kommenterede at de slet ikke virker ved de spændinger/effekter der er i en højttaler - hmmm  150w pumpet ud i en højttaler -  eller ind i en tossekasse ?  hvad er forskellen ?

Jeg tror faktisk de sidder der for ikke at stråle UD af tossekassen(?)

Hvis din højttaler var lige så følsom som indgangstrinnet på f.eks. en computerskærms analoge port, så ville der være noget at hente på minimering af indstrålet støj, men det er den jo ikke.

Tænk i audiofrekvensers bølgelængde og påfør så denne teori på vores ferritkappe: du kommer op på et behov der siger adskillige(mange) METER før du påvirker hørbare frekvenser.

Ihvertfald hvis det med fysikken omkring induktion stadig passer.

en typisk ferrit-kappes karakteristika. Denne er 3,8 cm lang og har indre diameter på 7mm:



__________________
pc & dvd -> pre m. DAC -> effektblok -> højttalere

De ti største Hi-Fi løgne
Til top Vis Ingeniør-dude's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ingeniør-dude
 
NriK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1781
Sendt: 04 August 2010 kl. 09:07 | IP-adresse registreret  

Ferrit kerne bør sidde i forstærker-enden af højttalerkablet.
Et HF filter med den knækfrekvens kan  - som ingeniør-dude påpeger - teroretisk set ikke gøre hverken fra eller til på eens frekvensgang.
Hvad de derimod kan gøre er at forhindre højfrekvent støj i at stråle ind i forstærkerens udgang og gøre dem ustabile.

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes