Tilbage til HIFI4ALL.DK 1. juni 2024 | 15:00   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Gulv HT med 2 SS15W + 1 XT/Ellam-25 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 11
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2658
Sendt: 05 Marts 2009 kl. 17:11 | IP-adresse registreret  

Den bejdsede sorte er under alle omstændigheder bedre end sortblank - MEN jeg synes at nu du har så flot finer og udfører det aldeles perfekt, så er den finerede baffel langt det flotteste og mest stilrene

Men det er vel smag og behag hvad man selv synes

 

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus
 
chris-torb
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 September 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 382
Sendt: 05 Marts 2009 kl. 23:45 | IP-adresse registreret  

Hey...

Hmm.. ja.. jeg har haft den finerede front "monteret" og kikket lidt på det... Det er bare for meget finer, fordi det er på så mange kanter i forskellige vinkler..

Jeg har besluttet mig for at de bejdsede er det rigtige..

Gik igang med monteringen.. Fronten holdes fast af 10 skruer bagfra igennem selve kassen...Det er et H..... at skrue de skruer i... Nå men det var ikke det værste...Ved nummer 2 front svigtede dybdestoppet, og jeg borede lige igennem og ud i det fri...  Jeg synes efterhånden at være forfulgt af lidt uheld.... Man kan jo kun slå sig selv for den bommert, men det er sku ærgerligt.... Så forfra igen..igen..igen... Tror sku snart at jeg har 5 forskellige fronter stående..Men nu har jeg alle mål i hovedet, så det er vel til at overkomme..

Har skruet en ekstra lang skrue i "hullet"... ( det var et forsøg med at finde den rette længde)

 

Men besluttede alligevel at nu ville jeg dæleme høre toner fra de kasser... Så jeg kastede enhederne i, med nogle korte skruer, så de ikke gik ind i kassen (regner med at de endelige skal "støtte" hele vejen igenne både front og kassen)..

Så nu står de og spiller lystigt.... Eller.. ja, de har jo stadig Ellam filteret, og den nederste bas fik en 6,8mH spole og en 100 uF kondensator, bare for at sige lidt..

Sådan umiddelbart er jeg RIGTIG imponeret over bassen... Den er slagkraftig og "massiv".. der mangler ihvertfald ikke bas... Tror virkelig at den her kommer til at spille rigtig godt.. Rart lige med en "opløfter" ovenpå den gennemborede front...

Godnat og sov godt

chris-torb

Til top Vis chris-torb's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chris-torb
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 06 Marts 2009 kl. 00:16 | IP-adresse registreret  

der findes vist ikke en "lidende medfølelende smiley" man kan sætte ind her men du har nok alles sympati for den med skruen for det er godt nok træls oven på så flot et stykke arbejde - godt du tager det med humøret oppe

__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2658
Sendt: 06 Marts 2009 kl. 01:21 | IP-adresse registreret  

Jeg vil anbefale at du "undersænker" ved at bore for med et rigtigt træbor af typen med en spids i midten og skær i siderne - boret skal passe nøje til hovedet på skruen og der bores ikke mere end få millimeter da det stort set kun er for at få pæne kanter omkring skruehullet - husk! der skal bores meget langsomt og omhyggeligt

Du får godt nok et hul, men i praksis bliver det alligevel det pæneste - det er måske tilmed muligt at finde en lille sort plastprop til hullet  

Lidt svært at forstå at du bommer sådan en detalje, når man ser det flotte finer arbejde, men det er vel stress  

 

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus
 
chris-torb
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 September 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 382
Sendt: 06 Marts 2009 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

Lidt svært at forstå at du bommer sådan en detalje, når man ser det flotte finer arbejde, men det er vel stress  

 

Ha ha... Ja stress.. Det var der ihvertfald lige umiddelbart efter at boret gik igennem...Jeg tror at det meste af KBH kunne høre brølet og jeg tror faktisk at jeg har små forstuvet håndledet, da min knytnæve, gentagende gange, blev hamret ned i vores parketgulv....Nå ja, lidt temperament har man vel..

Jeg har nu skåret af nogle bor, så de kan komme langt nok ind i borepatronen, så den kan fungere som "dybdestop" Og med ekstra ekstra påpasselighed håber jeg at det går, med de andre fronte..

Jeg magtede ikke lige at fabrikere 2 nye igen igen, så jeg valgte at bejdse de finerede fronte, og har givet dem noget antikvoks ovenpå.... Ja, jeg ved godt at det næsten er blasfemi at bejdse på dem, men om ikke andet kommer finerstrukturen jo til at matche kasserne, og så er de alligevel "sorte"..... Så måske er det det bedste kompromis...Nu er det ihvertfald gjort og er ikke til at ændre..

Kryds lige fingre for at det går godt...

Go wekend

chris-torb

Til top Vis chris-torb's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chris-torb
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 06 Marts 2009 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

Det lyder da som en særdeles rafineret detalje med sortbejdset finer der matcher den lyse - glæder mig til at se billeder

__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
floe
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Maj 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3162
Sendt: 06 Marts 2009 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

Det ser bare alt for lækkert ud

Op på hesten - er det ikke "bare" at få strikket en ny baffel sammen? 

__________________
Floes Pro-Ject god lyd på kontoret

Floes gamle vin på nye flasker
Til top Vis floe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af floe
 
chris-torb
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 September 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 382
Sendt: 06 Marts 2009 kl. 15:10 | IP-adresse registreret  

Så er der et par stykker med bejdse og voks... :-)

 

Det ser sku da egenligt ok ud.......

Så vi håber at monteringen går smertefrit

chris-torb

Til top Vis chris-torb's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chris-torb
 
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3787
Sendt: 06 Marts 2009 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

bejdse + voks = flot!
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman
 
stineamalie
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 Oktober 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 134
Sendt: 06 Marts 2009 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

Virkelig flot stykke arbejde! Jeg er helt vildt med det endelige design, de minder meget om ATC's scm40 model, men den der finér giver dem virkelig et highend look.

Mvh stineamalie
Til top Vis stineamalie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stineamalie
 
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2658
Sendt: 06 Marts 2009 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

Det er måske lidt sent at sige det, men inden man behandler fineren er det vigtigt at fugte den let, lade den tørre grundigt og derefter håndslibe fint med en slibklods - pas på "fedtfingre" og den slags

Det er lidt et problem at bejdse fordi træet rejser sig af fugten

 

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus
 
Busk
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tidl. Branchemedlem - Dobb.prof. MWB1977

Bruger siden: 05 April 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1463
Sendt: 06 Marts 2009 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

flot resultat, det har også været en hård fødsel med de fronter efterhånden.



__________________
Marantz SA-7S1
Marantz SC-7S2
Marantz MA-9S2
B&W Nautilus 800 Sig. TE

www.busk-audio.dk Opdateret 18.Jan 2010
--------------------------------
Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk
Til top Vis Busk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Busk Besøg Busk's Websted
 
chris-torb
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 September 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 382
Sendt: 07 Marts 2009 kl. 09:24 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

Det er måske lidt sent at sige det, men inden man behandler fineren er det vigtigt at fugte den let, lade den tørre grundigt og derefter håndslibe fint med en slibklods - pas på "fedtfingre" og den slags

Det er lidt et problem at bejdse fordi træet rejser sig af fugten

 

Hey Musicus..

Jeg sørger for at slibe med korn 150 og ikke finere... ellers kan bejdsen ikke rigtig trænge ned i træet.. Jeg bruger spridt bejdse og antikvoks fra Liberon. 2 gange bejdse og 2 gange antikvoks.. Derefter pudser jeg af med en skopudserbørste.. Det gav et pænere resultat end at gnubbe med en klud....

Du har ret i at det er et problem at træet rejser sig efter bejdsen, da man kun kan slibe MEGET let efterfølgende, da man ellers sliber bejdsen væk...

chris-torb

Til top Vis chris-torb's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chris-torb
 
chris-torb
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 September 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 382
Sendt: 07 Marts 2009 kl. 09:58 | IP-adresse registreret  

Busk skrev:

flot resultat, det har også været en hård fødsel med de fronter efterhånden.

Hey Busk...

Ja, det må du nok sige... Og jeg ved ikke om jeg overhovedet vil fortælle om i aftes......Jo i får den sku alligevel..

Jeg er jo kun et menneske...( Et efterhånden lidt projekt-udbrændt menneske måske.. )

Lang historie kort... Fronterne var klar med bejdse og voks og perfekte udfræsninger...Startede med at demontere den front som jeg fik boret igennem forleden og placerede den nye front oven på  den liggende kasse... Så rejste hårene sig bare på hele kroppen af mig....

Da jeg har målt op til huller og udfræsninger, har jeg fejlagtigt lagt de 3 mm  - (fronten er ca 6 mm smallere end kassen og skal derfor også have den halve afstand til overkant) - til målene istedet for at trække dem fra...

Ja.. jeg ved det lyder idiotisk, men var i farten, lidt svært at gennemskue, når kasserne står hjemme og fronten bliver lavet andetsteds...( måske er der efterhånden også en hvis "rutine" i at lave disse og måske derfor denne fejl) .... om ikke andet, meget meget dumt og uheldigt..

Men ihvertfald alle huller sad 6 mm forskudt.... så når jeg placerede fronten, udfor hullerne i kassen, stak den 3 mm op over kanten..... Da var det sku lige ved at filmen knækkede alvorligt for mig.. jeg måtte lige have en halv time hvor jeg stirrede tomt ud i luften..

Så kl 2130 kørte jeg tilbage til værkstedet og skar med dyksav 6 mm at toppen af mine fine fronter.. Fandt til alt held lige nok finér, som så blev strøget på....(dyksaven er kun go' den ene vej i fineret plade.. på udgangssiden side slår den skaller af) Slibe/skære kanter .. Hele skidtet slebet helt ned... Bejdset 2 gange - 2 gange voks.. Så var kl 0100.. Hjem igen, og så var jeg simpelthen nød til at samle dem færdig, for ligesom mentalt, at få slået en streg i sandet.. Det blev faktisk rigtig godt alligevel, selvom det faktisk var dødsdømt, at skære i den færdige front..så jeg var i seng ved 0400 tiden..Men med en go' fornemmelse i maven...

Det blev alligevel en lang historie selvom jeg ville gøre det kort..

Der er prøvelser hele vejen igennem :-)

Nu må i ikke bedømme for hårdt udfra billedet, da ht'eren ikke er rengjort efter strabadserne, og fyldt med støv og nullermænd :-)

Nu er der dømt HT fri i nogle dage... Nu bliver der kun lyttet :-)

chris-torb

Til top Vis chris-torb's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chris-torb
 
Busk
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tidl. Branchemedlem - Dobb.prof. MWB1977

Bruger siden: 05 April 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1463
Sendt: 07 Marts 2009 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

Har heft nogen problemer af samme art med mit lillebrors projekt med hensyn til malingen, de har nu stået til tørring i 1,5md for denne gang at være sikker. Så nu ryger der snart enheder i. Så jeg kender godt det tomme blik, knytnæven der rygger et par gange ind i et eller andet. eller den gamle sofa der er på vej på lossepladsen, lige bliver bearbejdet med øksen .

Busk



__________________
Marantz SA-7S1
Marantz SC-7S2
Marantz MA-9S2
B&W Nautilus 800 Sig. TE

www.busk-audio.dk Opdateret 18.Jan 2010
--------------------------------
Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk
Til top Vis Busk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Busk Besøg Busk's Websted
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 07 Marts 2009 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

Rart at høre jeg ikke er den eneste med temperament efter en byggefejl i et projekt

Når man laver den samme procedure nogle gange, kan man pludselig lave besynderlige måle/save-fejl... Puha hvor kan det tage pusten fra én.

Glad for at høre jeg ikke er den eneste med disse ups'er. Næsten alle projekter herinde bliver jo beskrevet som 1-2-3 færdig projekter - sjældent ups'erne kommer med i beskrivelsen

Men det færdige resultat ser da godt ud!

__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
chris-torb
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 September 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 382
Sendt: 08 Marts 2009 kl. 15:57 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
Næsten alle projekter herinde bliver jo beskrevet som 1-2-3 færdig projekter - sjældent ups'erne kommer med i beskrivelsen

Men det færdige resultat ser da godt ud!

 Hehe, ja jeg har ihvertfald haft nogle ups'er med den her, men jeg er også rigtig positiv overrasket over, at f.eks. finérarbejde forløb rimeligt uproblematisk.

Og mange tak for de rosende kommentarer.

De spiller faktisk rimeligt fornuftigt med "det gamle filter" på... Og der er overraskende  meget "smæk" i de 4 små SS15W basser.

Men membran arealet af 2 af dem er jo, som før nævnt, også 26% større end en SS18W, og den gør det jo normalt rigtig godt.

Glæder mig til at få dem målt og få lavet det rigtige filter. Håber på at det kan blive i den kommende weekend. 

Og selv "hende den langhårede" har komplimenterende bemærkninger tilovers for det færdige resultat.. Også selvom hun godt nok synes at "byggeperioden" har været, skal vi sige, "noget belastende"

Rigtig go' Søndag til alle

Mvh

Chris-torb

 

Til top Vis chris-torb's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chris-torb
 
kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1401
Sendt: 08 Marts 2009 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

Lækkert!
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen
 
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3787
Sendt: 08 Marts 2009 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

Jeg må tænderskærende indrømme at dine voks/bejdse fronter slår mine silkematlakerede..
osse selv om der skal skæres lidt extra
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman
 
finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1882
Sendt: 08 Marts 2009 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

Med det forholdsvist store kabinet til et par 15W'ere, kan de også komme til at gå forholdsvist dybt. Og ja 15W har et helt fantastisk punch - eller smæk som du skriver! Supergod enhed!

Held og lykke med det sidste arbejde. Det er jo mest hygge-arbejde nu....

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren
 

<< Forrige Side af 11 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes