Tilbage til HIFI4ALL.DK 1. juni 2024 | 15:37   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Kabler til dine Fostex (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
DYILars
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 Marts 2010
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 56
Sendt: 01 Marts 2010 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

Hej!

Dette indlæg var egentlig tiltænkt som et svar til NielsBN, der manglede interne kabler til sine Fostex-horn...

Der er mange esoteriske og dyre muligheder mht. kabler. Men til sådan nogen som dine Fostex synes jeg at en massiv NKT-kobberleder (fra et installationskabel) i et bomuldssnørrebånd passer godt. Jeg ved ikke om det passer lydmæssigt, men det er jo nærmest ufatteligt billigt at prøve.

Du køber f.eks. 1,5 meter lange runde bomuldssnørrebånd, klipper enderne af, nulrer lidt, så du kan få fat i de tråde, der ligger på langs inden i. Ved at trække forsigtigt i dem, og samtidig skubbe den udvendige vævede strømpe tilbage, kan du få lavet et tomt rundt vævet bomuldshylster. Så afisolerer du godt 1,5 m installationskabel - uden at ridse lederen! Herefter trækker du meget nemt bomulden over kobberet. Vær blot opmærksom på at du ikke har nogen trækaflastning og at bomulden let glider på kobberet, således at du risikerer at få blottet kobber inde i din højttaler, hvis du ikke kan fæste bomulden på en eller anden måde. Men da du ikke har flere højttalerenhedder i nærheden af hinanden som på en flervejs konstruktion, må du nemt kunne begrænse risikoen for kortslutning. Brug evt. 2 meter snørebånd til 1,5 meter kobber. Så vil bomuldsstrømpen have en tendens til at presse sig længst muligt ud over kobberet...

Som sagt et meget billigt tip og du slipper for alle de dielektriske egenskaber, der er med næsten alle typer plastisolation. Hvis du er bange for at kobberet irrer efter nogle år, så vil bomulden sikkert kunne genbruges!



__________________
Den må godt brænde, bare den ikke ryger hele tiden!
Til top Vis DYILars's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DYILars Besøg DYILars's Websted
 
NielsBN
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 Maj 2007
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 29
Sendt: 02 Marts 2010 kl. 08:39 | IP-adresse registreret  

Det lyder som en sjov løsning, men jeg vil da prøve den.

Jeg burde vel lakere lederen med klar lak, pånær 5mm i hver ende til lodningen, for at forhindre eventuel iring i fremtiden.



__________________
High fidelity is individual.
Til top Vis NielsBN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NielsBN Besøg NielsBN's Websted
 
DYILars
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 Marts 2010
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 56
Sendt: 02 Marts 2010 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

Der kan man sikkert sige både og: Lakken kan jo være at betragte som en plastisolation. Og så er noget af ideen jo gået af. Men måske man kan bruge Schellak? Eller hvad med linolie? Rene naturprodukter...

__________________
Den må godt brænde, bare den ikke ryger hele tiden!
Til top Vis DYILars's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DYILars Besøg DYILars's Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes