Tilbage til HIFI4ALL.DK 2. juni 2024 | 11:29   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Audiofilt sludder! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
madmax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 06 Oktober 2008
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1092
Sendt: 07 Marts 2016 kl. 17:42 | IP-adresse registreret  

Til top Vis madmax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madmax
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2842
Sendt: 08 Marts 2016 kl. 11:41 | IP-adresse registreret  

På et to-leder kabel UDEN afskærmning er pile det rene sludder. Der hvor pilene har deres berettigelse er et kabel som det viste, hvor pilene - hvis alt går rigtigt til - viser hvilken ende kablets skærm er lagt til stel (red dot). Meningen med dette er at minimere indstrålet støj mest effektivt i en ubalanceret indgang.

Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj.
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6271
Sendt: 08 Marts 2016 kl. 11:50 | IP-adresse registreret  

Ret dig, hvis det er forkert.
Nu har du jo vist et billede af et typisk pseudobalanceret single end kabel. Her er det normalt, at skærmen forbindes i afsenderenden, så dine to røde pile burde vende modsat.

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 940
Sendt: 08 Marts 2016 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

madmax skrev:
Lidt stof til efter tanke.

http://ing.dk/blog/hoejttalerkabler-og-andet-audiofilt-scien tology-sludder-97696

Spot on


Det er en farlig vej, at bringe dette på banen
Til top Vis svendborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svendborg
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2842
Sendt: 08 Marts 2016 kl. 12:39 | IP-adresse registreret  

Jeg kan godt li' at du retter mine fejl. Men denne gang føler jeg mig sikker på jeg har fat i den lange ende.

En passende mængde elektronisk logik for kendere og det nedenfor viste diagram viser at min tegning er korrekt. Som supplement til min argumentation er der vægtige grunde til eksempelvis at stelforbinde skærmen på grammofonkablet ved modtageren. Forstærkeren. Jeg kan ikke forliges med tanken om det modsatte

Udgang til venstre og indgang til højre.


I det beskrevne tilfælde er der tale om forbindelse mellem en ubalanceret udgang til en tilsvarende ubalanceret indgang. Diagrameksempler på en ægte balanceret udgang til en ubalanceret indgang viser ganske rigtigt at skærmen forbindes ved den balancerede udgang.

Det er alt sammen en illustration af pilenes berettigelse.   
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj.
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2842
Sendt: 08 Marts 2016 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

Der er ikke noget som helst farligt i dette, hvis man bruger sin fornuft og en passende mængde faglig viden. Det sidste er der naturligvis mangel på, for alle kan ikke vide alt. Den kendsgerning udnytter fabrikanter og sælgere i deres præsentationer for et vigende teknisk funderet salgspersonale. Så er der en fare ligger den der. Jeg har krummet mange tæer under demonstrationer i selskab med personale som i stedet for at gå på radioskole gik forbi den.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj.
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6271
Sendt: 08 Marts 2016 kl. 12:50 | IP-adresse registreret  

Kan så fortælle dig, at jeg selv kører med og har lavet til andre, eksempelvis til en SME-5 arm, netop som jeg beskrev.... stellet i din-pluggen og ikke i RCA stikkene. Det er tavst som graven.
Samtlige phonokabler fra seriøse fabrikanter, som har pile (signalretning) på kablet vil du, hvis du skiller dem ad, se, at stel/skærm kun er forbundet i afsenderenden. Første gang det blev prøvet var, da jeg smed et sæt billigt mikrofonkabel af i Audioscan i gamle dage, og vores ven Mandal "tabte skuffen". Beklager Kaj, men denne gang har du ikke ret

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6271
Sendt: 08 Marts 2016 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

Teorien bag var, at varm og kold leder skulle ha´ samme betingelser for signalets vandring (modsat 1 tynd leder og en skærm med meget større kvadrat). Og selvfølelig skulle det så stelles i afsenderenden.

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
ThomasScherrer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 20 Maj 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 110
Sendt: 08 Marts 2016 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

Det er helt korrekt at der findes uendelige mængder audiofilt sluder og vrøvl
og snobberi i dyre lækre sager, der ud over at SE flot og lækkert ud, kun har til foremål at hive flest kr ud af
lommen på den nye glade ejer, sagerne har ingen som helst praktisk forbedring,
og den eneste grund til at den nye ejer kan høre nogen forbedring er at han tror nok på det,
læs om snake oli :-)
Laber man rigtige blind A/B tests,
kommer folket alt for ofte frem til 50.0%,
dvs ingen beviseligt hørbar ændring eller forbedring.

Rent teknisk om kabler: om et kabel er til signaler eller til højtalere, gælder altid samme fysiske regler,
i disse indgår : den ohmske modstand, samt tværsnitsareal, fysisk udformning dvs forehold mellem induktion og kapacitet, dette forehold giver impedansen, som så igen giver meget variabelt resultat ved alle frekvenser over 0Hz alt efter længde og hvordan enderne er belastet i forehold til kablets impedans.
Læs selv op på emnet impedans tilpasning og frekvensgang i forehold til komplexe bredbåndede signaler.
Til top Vis ThomasScherrer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ThomasScherrer
 
Peter ht-byg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 Maj 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 170
Sendt: 08 Marts 2016 kl. 13:01 | IP-adresse registreret  

Giver Boydk ret, stel skal forbindes i afsender enden


__________________
Selvgjort er velgjort, brug ørene til at lytte med, ikke øjnene!
Til top Vis Peter ht-byg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter ht-byg
 
Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 3547
Sendt: 08 Marts 2016 kl. 13:01 | IP-adresse registreret  

Og selvfølgelig er en BLOGGER en troværdig kilde.


Han starter med at skrive om at der ikke er forskel på kabler, men så begynder han at skrive at man bare skal købe alm 220v netledning, dog i ordentlig kvadrat............ Hvorfor det, der er jo ikke forskel. Så fortsætter han så med at man skal købe ordentlige connecters i guld? hvorfor det, der er jo ikke forskel


Nogle mener heller ikke der er smagsforskel mellem Coca Cola og Pepsi Cola eller Coca Cola og Zero... Måske er det bare ens sanser som ikke er udviklet eller slidte, der gør at for nogle er der ikke forskel og for andre er der....... Både mine smags og høre - sanser er udviklet, så for mig er der forskel


__________________
Vin & Vinyl
Til top Vis Pierre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pierre
 
KBAndersen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1100
Sendt: 08 Marts 2016 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

Og guld bruges kun for at stikkene ikke skal korrodere. Det leder ikke bedre, tværtimod.

__________________
Mvh
Kenneth
Til top Vis KBAndersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KBAndersen
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2911
Sendt: 08 Marts 2016 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

Ja, stel fra afsender.
Men fra pladespiller kører jeg med modtager-stel.

Ingen grund til at købe Merscedes til konen.
Hun kører alligevel med lukkede øjne, så "nøjs" med en Lada.

Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2791
Sendt: 08 Marts 2016 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

Selvfølgelig har Boydk ret, for ellers skal jeg da have vendt mine hjemmelavede kabler, men så passer pilene jo ikke mere.
      carsten
Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10
 
ThomasScherrer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 20 Maj 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 110
Sendt: 08 Marts 2016 kl. 15:29 | IP-adresse registreret  

om det så var et tyndt lag bly på overfladen af stik, ville det være komplet ligegyldigt,
for laget er micro meter tyndt, og næppe noget man kan måle i det brugte frekvens område,
set i forehold til flere meter længde i selve kablet.
Husk i øvrigt på at vores kabel længder, sidder i serie med alle længder der var i studiet hvor lyden blev optaget,
Her bruger man ganske fine signal kabler, fra mugani og vesterberg, der i øvrigt altid er balancerede og med XLR stik,
dvs man har noget der hedder common mode rejection !
samt man har styr på kablets impedans og begge enders impedans,
disse sager er helt afgørende for at kunne overføre gode komplexe signaler der ikke bliver påvirket af støj og brum,
samt får en ufatteligt bred frekvensgang.
Bruger man kabler med helt tilfældige impedanser, i forbindelse med enheder der også har helt tilfældige ud og ind impedans, bliver det meget vigtigt at kablet er helt vildt kort, samt af alle mulige exsotiske mekaniske dimentioner, for så vil det påvirke de mange reflektioner der kommer af load mismatch.
Til top Vis ThomasScherrer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ThomasScherrer
 
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Online
Indlæg: 1183
Sendt: 08 Marts 2016 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

Når det gælder om at kunne høre forskel på kabler (af en vis minimumskvalitet), kan det godt undre sådan en som mig, at der ikke er nogen af dem
der påstår de kan høre forskel, der har vundet den 1 million dollars som James Randi har sat på højkant:

http://gizmodo.com/305549/james-randi-offers-1-million-if-au diophiles-can-prove-7250-speaker-cables-are-better

Jeg ville da gerne vinde 1 million dollars!

Forleden dag læste jeg om et 1 meter USB kabel til 15.000 kr og et 1 meter grammofonkabel til 75.000 kr, de skulle - angiveligt - give store
lydmæssige forbedringer.

At købe sådanne kabler er baseret på tro - ikke på viden - eller på fornuft:-)

__________________
Boman
Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2842
Sendt: 08 Marts 2016 kl. 16:02 | IP-adresse registreret  

Med andre ord er min tegning og indhentet supplerende eksempel forkerte, hvis det er rigtigt at pilene indikerer det, jeg mener de gør. Jeg er i besiddelse af to sæt kabler med disse pile, men jeg vil helst undgå at bruge skævbideren for at afklare spørgsmålet.

OK. Jeg sætter min ned på bagerste række i klassen og håber på at jeg får en detaljeret troværdig teknisk forklaring på hvorfor skærmen skal forbindes ved afsenderen frem for modtageren og hvorfor det forholder sig omvendt ved en grammofontilslutning for eksempel.

Eller betyder pilene, at de vender fasen 180 grader?      Så......... nu skal du opføre dig ordentlig, Kaj...........!!
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj.
 
erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1532
Sendt: 08 Marts 2016 kl. 16:20 | IP-adresse registreret  

I bund og grund tror jeg, det er fuldstændigt ligegyldigt i hvilken ende ground tilsluttes - jeg synes dog selv at det virker mest
logisk, at det er modtagerendens ground, der føres frem.

Men det er helt sikkert bedst, kun at have ground tilsluttet i den ene ende, så undgåes ground loop via kablet.

Tænker man lige setup'en med en grammofon igennem, så har man jo ofte en separat ground mellem en skrue på grammofonen og
forstærkeren. Sååå....


__________________
"What this country needs is a good 5 watt amplifier!" (Paul Klipsch)
Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6271
Sendt: 08 Marts 2016 kl. 16:25 | IP-adresse registreret  

Det her er så ikke dokumenteret videnskab, kun min egen holdning, men for mig gi´r det da god mening, at man skærmer på det apparat, der sender signalet i stedet for det modsatte (egen skærm kontra fremmed apparats skærm). Ved ikke, om det gi´r mening for dig?

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3095
Sendt: 08 Marts 2016 kl. 16:30 | IP-adresse registreret  

Kabler skal være store. Jo større desto bedre!  Disse slanger sluger snart højttalerne! 



__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes