Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 12:21   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Tekni Fi tiny tube upgrade (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Aecrewboss
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 09 April 2005 kl. 15:09 | IP-adresse registreret  

Hej alle.

Jeg er kommet i besiddelse af en Tekni fi tiny tube riaa ,og jeg troede virkelig at jeg ville kunne høre en forskel på den og så min creek obh 18.

Det kunne jeg så også ,MEN DET VAR TIL DET NEGATIVE!.Efter at den blev sat til var det som om at der blev trukket et gardin foran højttalerne.Der er simpelthen meget mere hul igennem på creek,en.

Så er det at mine spørgsmål kommer:

Kan man udskifte nogle modstande(evt. til Vishay) eller nogle bedre rør?

Ville det kunne fjerne "gardineffekten" og ville den mon spille bedre end creek,en?

Håber at der er nogen som kan hjælpe mig

Til top Vis Aecrewboss's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aecrewboss

270961
Lukket konto
Lukket konto
Konto lukket efter anmodning fra bruger

Bruger siden: 05 Juni 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 09 April 2005 kl. 23:23 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har lyst til at svare dig, selvom jeg ikke kender de nævte riaa`er indgående nok...Creek`en har jeg dog hørt godt om.....

Bedre rør kan vel altid rykke lidt, men er du sikker på at den bare ikke passer til din pick-up ? Jeg går ud fra Tekni-fien er en ældre sag ???? Og at der er sket meget med analogaftastning gennem de senere år. Creeken kan vel være et udtryk for dette....en bedre gennemsigtighed ????

Mvh

Til top Vis 270961's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 270961

Aecrewboss
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 April 2005 kl. 09:21 | IP-adresse registreret  

Hej 270961

Det kan da godt være at jeg bare skal glemme det helt,men da jeg var i lydbutikken og høre om den,sagde de at sådan en skulle man bare købe hvis man så den,fordi det var bare sagen.Jeg har da også hørt meget goddt om den,men de test har jo selvfølgelig et par år på bagen.Det kunne jo også være sjovt at se hvor meget vellyd man kunne hive ud af den ved div. udskiftninger.Iøvrigt er den jo ret lækkert konstrueret(høj WAF).Det kunne være man skulle udskifte rørene,men er der nogen der  nogle forslag til andre,og hvor kan man få nogle data på den

med venlig hilsen

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 10 April 2005 kl. 16:39 | IP-adresse registreret  

Aecrewboss skrev:
eller nogle bedre rør?

Hvilke rør er der i den nu (type og fabrikat.)?

Hvilke koblingskondensatorer er der i den?

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

king
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Montør i Fona - 3/3 advarsler

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 10 April 2005 kl. 17:04 | IP-adresse registreret  

Du har vel husket at det er en MM riaa og ikke til MC !! - Hvis du køre med en MC skal du også have en MC trafo !
Til top Vis king's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af king

Aecrewboss
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 April 2005 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

king skrev:
Du har vel husket at det er en MM riaa og ikke til MC !! - Hvis du køre med en MC skal du også have en MC trafo !

Jeg bruger en k3 pu så det kan vel ikke blive mere MM

med venlig hilsen

Aecrewboss
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 April 2005 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

mcs_5 skrev:
Aecrewboss skrev:
eller nogle bedre rør?

Hvilke rør er der i den nu (type og fabrikat.)?
Der sidder 2 stk Phillips Ecg 8739 AHP

Hvilke koblingskondensatorer er der i den    

Jeg er ikke så stærk i hvad der er hvad i den, men jeg har lagt et par billeder af den her  http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=21868&P N=2&TPN=2

med venlig hilsen

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Sendt: 12 April 2005 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

Jeg tror 8739 er en produktionsdatoen - jeg kender i hvert fald ikke typen 8739 (og det gør GE's manual heller ikke).

Prøv at lede efter en kode på røret. Det kan sagtens være noget gråt eller sandblæst tekst du skal finde. Og det er tit et andet sted på røret.

Jeg kan se både billige og dyre kondensatorer på foto'et, så jeg tror de har valgt de typer de bedst kunne lide...

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

Basil
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 12 April 2005 kl. 18:36 | IP-adresse registreret  

I min Tiny Tube sidder der 2 stk ECC83  12AX7 fra EI Jugoslavien.

Min Tiny Tube riaa skal også have endnu en overhaling en gang, når alle de andre projekter er lavet...

Tidligere har jeg med fordel bl.a udskiftet kondensatorerne, jeg er ikke specielt vild med de eksisterende fra Ero, men der er da mange, der bruger dem sammen med rør, jeg syntes dog, at de er for lukkede og sovser lyden. 

Ellers vil jeg lave et andet kabinet, da acryl som bruges som base for komponenterne er bandlyst. Bevares det ser da flot ud, men det er ekstrem statisk og paramagnetisk, så væk med det, da det farver lyden unødigt.

Gummitræ, granit, bitumen og kobberplade bliver materialerne nok til kabinettet.  

Der bliver måske også koblet et par Lundahl trafoer på, så en MC kan bruges, ligesom vist i en test i det norske blad Fidelity.

Mvh Basil

Til top Vis Basil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Basil

Tubeman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 17 April 2005 kl. 21:37 | IP-adresse registreret  

Grunden til at du synes den lyder "sløret" kan meget vel være pga dens ultra høje udgangsimpedans. Tiny Tube er bygget op som de gamle "RCA" riaa, dvs med 2 jordet katode trin (ECC83)med en passiv riaa korrektion imellem. Så hvis dine kabler er meget lange eller har meget kapacitans, vil det automatisk loade signalet ned i toppen. det kunne evt. afhjælpes med en katodefølger til sidst, men mange ville nok mene at det også slører lyden.

I alle de tiny tube´s jeg har set og repareret har der været monteret de blå Rifa MKP metalliseret polypropylen overføringskondensatorer i, og det er en udmærket kondensator. De rør du har i er nok JAN philips ECG 12AX7WA, og det nummer du har skrevet er produktionskoden som MCS_5 også har skrevet. De er nok lidt mørke i lyden, så prøv med et sæt JJ ECC83S eller Sovtek 12AX7LP/LPS, du kan ændre lidt, men det bliver ikke en anden forstærker af at ændre lidt på et par rør eller kondensatorer, medmindre der selvfølgelig er noget helt galt.

Tubeman

Til top Vis Tubeman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tubeman

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes