Forfatter |
|
scott4 Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 45
|
Sendt: 30 Januar 2009 kl. 17:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der nogen der har højt de svenske larsen højtalere? Der er 2 modeler Larsen4 (til ca. 2500 Stk.) og Larsen6 (til ca. 5500 stk.). Nogen der har dem eller har hørt dem. http://www.larsenhifi.com/ Andre "ideér" i denne prisklasse er også velkommende (men husk lige at min stue er 16 kvm)
|
Til top |
|
|
Mads57 Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2008 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 730
|
Sendt: 30 Januar 2009 kl. 21:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
er lige med på en lytter..
synes selv Larsen virker intressant..
|
Til top |
|
|
Tweaker Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1750
|
Sendt: 31 Januar 2009 kl. 02:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Larsen er noget anderledes end "almindelige højttalere. Man kunne tro de var "rundstrålende" men det er ikke filosofien. De er lavet som de er, for at mindske effekten af rumrefleksioner. Og det virker. Stik imod hvad man skulle tro, når man ser dem, bliver lyden meget "tydelig", og mindre diffus. Det betyder samtidig også at man oplever lyden mere "live" i rummet, i stedet for "ud af kasserne". Gengivelsen af rum er meget korrekt. Har du først fået "øre" for den måde at gengive på, kan det være svært at gå tilbage til "almindelige" højttalere igen. Er det ihvertfald for mig.
Men vær opmærksom på, at de fortæller meget tydeligt hvordan klangbalancen er på indspilningerne. Er de mørke, er de dunkle, og er de skingerlyse, kan det blive for meget. Får man dem parret med det rigtige grej, er det dog ikke noget problem. Men PRØV dem før du køber, om de passer til dit system, for de er også følsomme overfor grejet. Virker de i systemet, så giver de virkelig en oplevelse. Især med rør, så synger de
|
Til top |
|
|
scott4 Forum Bruger

|
Sendt: 31 Januar 2009 kl. 09:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dejlig med feedback, som denne. Er det 4 eller 6 du har? Jeg spiller med en AMC xia forstærker og det kan da godt være at de ikke vil spille godt sammen, men det må kommen an på en prøve. Rør har jeg desværre ikke (endnu). Jeg har en ven der spiller på nogen vintage rør (ved ikke hvem der har lavet den) og et par Snell A2. Han mener selv at han er meget tæt på lyden af indspilningen og jeg er tilbøjlig til at give ham ret. Jeg ved godt at jeg ikke får sammen lyd af Larsen plus AMC, men jeg er som sagt ude efter noget der giver mig den bedste oplevelse af musikken uden at blande resten af min stue ind i det. Spiller forøvrigt næsten kun vinyl.
|
Til top |
|
|
scott4 Forum Bruger

|
Sendt: 31 Januar 2009 kl. 09:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Undskyld, jeg kan se at du spiller med Larsen 4 og med samme pladespiller som mig. Er tubeboxen fed?
|
Til top |
|
|
Tweaker Forum Bruger

|
Sendt: 31 Januar 2009 kl. 13:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu kender jeg ikke AMC xia, men jeg har også en AMC 306D, og den kører fint med Larsen 4. Mon ikke du kan få Lydbutikken til at give en demo af Larsen 4 og xia?
Ellers læg også ører til deres Evox. Spiller rigtigt godt i mindre rum, og kan også klaskes helt op af bagvæggen.
Tube Box ROCKS. Rør RIAA er noget helt specielt.
|
Til top |
|
|
vibe Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 747
|
Sendt: 31 Januar 2009 kl. 13:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej,
synes også de der larsen ser spændende ud.
mht rør-forstærkning kan du evt kigge lidt i den tråd der kører for tiden i analog forummet.
mvh __________________ setup:
cd-afspiller: rotel rcd-06
forstærker: rega brio3
højttaler: audio note az-one
diverse diy: tabaq kvartbølge højttaler, festival anlæg
|
Til top |
|
|
Tweaker Forum Bruger

|
Sendt: 31 Januar 2009 kl. 13:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Larsen bygger jo på Stig Carlssons principper, og bliver iøvrigt lavet på den oprindelige fabrik. Der kan læses mere om Carlsson her http://www.carlssonplanet.com/
|
Til top |
|
|
scott4 Forum Bruger

|
Sendt: 31 Januar 2009 kl. 15:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg skal helt klart ud og have en demo i lydbutikken og sikkert også låne et par med hjem. Det må blive når der kommer et hul i kalenderen. Vil også gerne låne rør riaaen, men 4 kilo er lige i overkanten PT. Jeg ved jo at hvis den først kommer med hjem, så kommer den ikke tilbage til Frederiksberg.
Kombinationen AMC xia og Evox, spiller ganske rigtig fint sammen. Jeg har har en ven der spiller med dette sæt up. Dog syntes jeg ikke det er bedere end det jeg har stående nu (Xia og Tannoy 637 d70). Problemet her er at jeg har været nød til at stille dem et godt stykke ud i rummet pga. bassen.
Før Carlson lavede Carlsson, havde han jo Sonab. Jeg har faktisk kigget på et par Sonab OA 12 (tror jeg det var), i en brugtbix. De kunne også være interessante at høre. Men det er vidst svært at få dele hvis "uheldet" er ude.
Jeg har også en Tandberg TR 2055 stående. Den spiller super og hold da op hvor tuneren lyder godt i sådan en tante. Men det er en anden historie.
|
Til top |
|
|
hifiigen Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1013
|
Sendt: 31 Januar 2009 kl. 15:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg havde i tidernes morgen et sæt OA52, som jeg modificerede enhederne på, da de ellers var lidt spidse i diskanten. Resultatet blev godt, og de var SÅ uafhængige af rummet, og gav kæmpelyd i små kasser. Jeg tror de afløsende LARSEN 4 og 6 gør/kan det samme. Jeg erindrer også, at de var ret afslørende for hvad de blev sat sammen med, og oppe hos Stig Carlsson lød det virkelig godt, da han anvendte udpræget high-end grej.
I dagens stuer med deres rene linier, og deraf medfølgende hårde akustik, vil jeg mene mange, rigtig mange, vil kunne få bedre lyd med Carlssons princip: den reflekterende lyd fra bagvæggen kommer næsten samtidig i basområdet, og der er ingen (næsten) i mellem- og diskantområdet, og man anvender væggene som reflektorflader i den laveste bas. Resultat er ren lyd og krop som bare pokker selv om de er små. __________________ Er blevet ret passiv læser.
|
Til top |
|
|
Tweaker Forum Bruger

|
Sendt: 31 Januar 2009 kl. 22:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
scott4 skrev:
Jeg skal helt klart ud og have en demo i lydbutikken og sikkert også låne et par med hjem. Det må blive når der kommer et hul i kalenderen. Vil også gerne låne rør riaaen, men 4 kilo er lige i overkanten PT. Jeg ved jo at hvis den først kommer med hjem, så kommer den ikke tilbage til Frederiksberg.
Kombinationen AMC xia og Evox, spiller ganske rigtig fint sammen. Jeg har har en ven der spiller med dette sæt up. Dog syntes jeg ikke det er bedere end det jeg har stående nu (Xia og Tannoy 637 d70). Problemet her er at jeg har været nød til at stille dem et godt stykke ud i rummet pga. bassen.
Før Carlson lavede Carlsson, havde han jo Sonab. Jeg har faktisk kigget på et par Sonab OA 12 (tror jeg det var), i en brugtbix. De kunne også være interessante at høre. Men det er vidst svært at få dele hvis "uheldet" er ude.
Jeg har også en Tandberg TR 2055 stående. Den spiller super og hold da op hvor tuneren lyder godt i sådan en tante. Men det er en anden historie.
|
|
|
OA 12 bliver vurderet højt på Carlson Planet, men regn med at de skal fixes op. Basserne er nok rådne i ophænget, og diskanterne er trætte. Bassen er ikke noget problem at få fat i. Carlsson folkene har fået Peerless til at lave en der kan bruges. Det er værre med diskanterne.
Kender godt de gamle Tantenberger. Enig i de er super 
|
Til top |
|
|
Tweaker Forum Bruger

|
Sendt: 08 Februar 2009 kl. 14:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
How goes? Har du været ude og lytte lidt?
|
Til top |
|
|
scott4 Forum Bruger

|
Sendt: 15 Februar 2009 kl. 11:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er desværre ikke nået derud endnu. Har været ude af landet i en uges tid. Der skal jo sættes en del tid af til sådan et projekt, hvis de også skal lånes med hjem. Der er også kommet en tur til New york i kikkerten, som kommer til at tage en del af økonomien. Hvis jeg kender mig selv, køber jeg en del vinyl derovre. Lige nu syntes jeg egentlig også at det spiller rigtig godt inden i stuen, men jeg skal nu ud og lytte på de Larson. Det lyder jo så noget der skal høres og hvis jeg kan lide hvad jeg hører så ved jeg jo godt hvad det ender med.
|
Til top |
|
|
OleJ Forum Bruger

Bruger siden: 08 Maj 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 84
|
Sendt: 01 Marts 2009 kl. 11:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Overvejer også at lytte til Larsen 6. Enhederne ser ok ud, men vægten på kun 12½ kg stykket bekymrer mig lidt. Det virker umiddelbart i underkanten. Jeg har haft standerøjttalere der vejede mere.
|
Til top |
|
|
Tweaker Forum Bruger

|
Sendt: 01 Marts 2009 kl. 14:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
OleJ skrev:
Overvejer også at lytte til Larsen 6. Enhederne ser ok ud, men vægten på kun 12½ kg stykket bekymrer mig lidt. Det virker umiddelbart i underkanten. Jeg har haft standerøjttalere der vejede mere.
|
|
|
Tror ikke det skal bekymre dig så meget. Larsen er jo et helt andet koncept, end "almindelige" højttalere. Hvis du syntes at Larsen 6 spiller godt til prisen, syntes jeg ikke du skulle lade dig begrænse af den lave vægt. Tværtimod måske glæde dig over deres placeringsvenlighed.
Iøvrigt, da jeg købte Larsen var 4, snakkede jeg lidt med Claus i Lydbutikken. Han kan faktisk selv bedst lide Larsen 4. Herligt ved den butik, at man får deres egne ærlige meninger, også om det de selv sælger 
|
Til top |
|
|
scott4 Forum Bruger

|
Sendt: 30 Juli 2009 kl. 18:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
er netop i gang med at teste Larsen 6 hjemme i stuen!
|
Til top |
|
|
Tweaker Forum Bruger

|
Sendt: 31 Juli 2009 kl. 01:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vil du ud med med dit foreløbige indtryk af dem?
|
Til top |
|
|
scott4 Forum Bruger

|
Sendt: 31 Juli 2009 kl. 13:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Helt overordnet så syntes jeg egentlig at Larsen 6 gør et glimrende stykke arbejde. For det meste! Dog syntes jeg at mine plader nu falder i 2 kategorier. Dem der svinger og dem der lyder lidt mærkeligt. Jeg må indrømme at lyden er i lokalet på en helt anden måde.
Det er heller ikke alle indspilninger som gengives lige så dynamisk som på mine Tannoy. Desuden har jeg de samme basproblemmer som førhen. Måske har jeg lyttet mig døv på at bassen ikke må runge, hvilket den naturligvis aldrig vil ske hvis musikken er produceret på denne måde. Jeg er sikkert ikke den eneste der er lidt irriteret på dette punkt.
Jeg kan tilføje at kasserne er placeret 13 cm fra bagvæggen. Jeg ved godt at de skal stå helt op af den, men gulvet er skævt så kasserne står og rokker. Jeg må indrømme at jeg ikke kan høre forskel.
Nu skal der spilles en masse forskelligt musik og vuderes om oplevelsen er pengene værd. En anden mulighed er at prøve lydbutikkes Evox, som min ven spiller med på samme opsæt som mit. De spiller faktisk rigtig godt. Måske ikke helt så godt som de gamle Tannoy, men tilgengæld fylder det ikke så meget i lokalet. Det bliver også sjovt at sætte Tannoy på igen og se om jeg husker forkert.
Mere senere (om en 50 pladers tid!)
|
Til top |
|
|
scott4 Forum Bruger

|
Sendt: 31 Juli 2009 kl. 16:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan lige tilføje at jeg ikke spiller med biwireing. Jeg blev anbefalet at bruge de 2 nederste indgange, men har nu skiftet til de øverste. Her kommer der meget mere lyd igennem, hvor de før lød en andelse "dåset" og flade.
Jeg syntes godt nok at bækkener og andre høje lyde har en tendens til at blive lidt for meget. Jeg mangler også en smule sammenspil i musikken (læs at det swinger).
|
Til top |
|
|
Tweaker Forum Bruger

|
Sendt: 01 August 2009 kl. 00:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har et på Larsen 4, men bruger dem ikke i øjeblikket. De blev for lyse i længden, selv om de ellers har deres fordele.
Nogle mener iøvrigt at Larsen 4 har den bedste bas af de to. Mere kontrolleret.
|
Til top |
|
|