Tilbage til HIFI4ALL.DK 3. juni 2024 | 02:40   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Spolebåndoptager (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
finnse
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 September 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2
Sendt: 13 September 2007 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

Jeg har en Beocord 2000 de Luxe stående og pynte i stuen. For nylig faldt jeg over alle mine spolebånd fra slutnigen af 60'rne og vil derfor gerne have vakt maskinen til live igen.
Er der en i dette forum der ved, hvor en beocord fra 1966 kan få en fransk vask og strygning.
Hilsen Finn


__________________
Finn Lembcke
Til top Vis finnse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finnse
 
Sund
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 1635
Sendt: 13 September 2007 kl. 14:13 | IP-adresse registreret  

jj teknik i farum, måske.

__________________
mvh sund,

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.
__________________
I'm only in it for the music.
Til top Vis Sund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sund
 
Clausanita
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 September 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2
Sendt: 30 September 2007 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

Hej jeg skriver for min mand, han er ikke så hightech. Vi har en lille gruppe der kalder os #Spolebåndets venner# Her restaurerer og optager vi, samt lytter til vores spolebånd, på vores fantastiske båndoptagere. Nyder den analoge lyd, og og når gutterne eer samlet bliver talt meget om lyhter og rør, kondensatorer og meget andet godt. Men vi kunne godt tænke os kontakt til ligesindede, samt finde ud af hvor man skaffer nye bånd, hvis det er muligt mere.

 

Til top Vis Clausanita's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Clausanita
 
osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1053
Sendt: 01 Oktober 2007 kl. 15:12 | IP-adresse registreret  

Beocord fra 1966. Kan man bare ikke koble noget helt nyt elektronik til selve Ind- og Afspillehoveder og så glemme alt om det oprindelige, og beholde det af løbeværket som måske virker.

 



__________________
Langt om længe overbevist 1080p24 Fan. Og at Fladskærmene ER Lokomotivet som trækker bedre opløsninger. Har fået et Følge Pengestrømmen problem.
Til top Vis osprey's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af osprey
 
fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2439
Sendt: 01 Oktober 2007 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

Jeg synes da, at det ville være en stor ting, hvis man kunne få den oprindelige maskine til at fungere som før. Der er vel en del ting ting, som skal kontrolleres/udskiftes allerede før "prøveturen".

Jeg kan komme i tanker om trykrulle - total rensning af båndstyr/føring - elektrolytkondensatorer - mekaniske dele, som sidder fast pga. smørelse, som er harsknet og blevet stift - gummiremme, som er mørmede og klistrede osv.  Sluttelig skal den vel tunes op rent elektrisk til at kunne spille fint. Jeg har selv restaureret en ældre Tandberg 9000X, som led af mange af de nævnte ting. Dette tog noget tid, men det lykkedes meget godt uden den store kædestrammereksamen - blot vedholdenhed og nænsomhed.. og lidt teknisk snilde og forståelse.

Jeg ville under ingen omstændigheder sætte strøm til, før jeg havde fået checket det hele grundigt igennem - Hvis du ikke føler dig kapabel til dette arbejde, så må der da være nogen som kan gøre dette ordentligt - måske på dette forum??

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz
 
Clausanita
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 September 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2
Sendt: 01 Oktober 2007 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

<MAN KAN GODT FÅ DEN OPRINDELIGE MASKINE TIL AT FUNGERE SOM NY, MIN MAND OG ET PAR AF HANS VENNER KAN TRYLLE MED DISSE MASKINER. MAN KAN SKIFTE REMME, TONEHOVEDER OG TRYKRULLER. ALT KAN LADE SIG GØRE!
Til top Vis Clausanita's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Clausanita
 
finnse
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 September 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2
Sendt: 01 Oktober 2007 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

En tak til Sund. Den står oppe i Farum og venter på en kærlig hånd. Håber det lykkes.
Og til Clausanita vil jeg sige at jeg er mere en nyder end en yder og er ikke så god til de små skruer mere. Jeg håber den bliver vagt til live igen og glæder mig til at fylde stuen med god gammel tresser-pop.Big smile Desuden er det vist umuligt at få nye stumper til en så gammel sag, så jeg krydser fingre for at den kan køre igen.

__________________
Finn Lembcke
Til top Vis finnse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finnse
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 02 Oktober 2007 kl. 00:50 | IP-adresse registreret  

Clausanita skrev:

Hej jeg skriver for min mand, han er ikke så hightech. Vi har en lille gruppe der kalder os #Spolebåndets venner# Her restaurerer og optager vi, samt lytter til vores spolebånd, på vores fantastiske båndoptagere. Nyder den analoge lyd, og og når gutterne eer samlet bliver talt meget om lyhter og rør, kondensatorer og meget andet godt. Men vi kunne godt tænke os kontakt til ligesindede, samt finde ud af hvor man skaffer nye bånd, hvis det er muligt mere.



Hej og velkommen til Clausanita - Spolebånd kan du få et par steder i dk fx http://www.interstage.dk og i udlandet -nærmest dk i Tyskland - http://www.darklab-magnetics.de/darklab_webshop/index.htm
Der er vel en del herinde der stadig er glade for spolemaskiner - selv har jeg 2 revoxeri brug og 4 der skal videre, et par tandberger og en meget flot Sansui som jeg leder efter en reperatør på - tør ikke selv - den er velholdt men alle ledninger er klippet .

Fortæl lidt om hvad i spiller på af grej






__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline
Indlæg: 2916
Sendt: 02 Oktober 2007 kl. 01:43 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:

Jeg synes da, at det ville være en stor ting, hvis man kunne få den oprindelige maskine til at fungere som før. Der er vel en del ting ting, som skal kontrolleres/udskiftes allerede før "prøveturen".

Jeg kan komme i tanker om trykrulle - total rensning af båndstyr/føring - elektrolytkondensatorer - mekaniske dele, som sidder fast pga. smørelse, som er harsknet og blevet stift - gummiremme, som er mørmede og klistrede osv.  Sluttelig skal den vel tunes op rent elektrisk til at kunne spille fint. Jeg har selv restaureret en ældre Tandberg 9000X, som led af mange af de nævnte ting. Dette tog noget tid, men det lykkedes meget godt uden den store kædestrammereksamen - blot vedholdenhed og nænsomhed.. og lidt teknisk snilde og forståelse.

Jeg ville under ingen omstændigheder sætte strøm til, før jeg havde fået checket det hele grundigt igennem - Hvis du ikke føler dig kapabel til dette arbejde, så må der da være nogen som kan gøre dette ordentligt - måske på dette forum??

Vh

Freddy

En af mine venner har just pelset en skrotmoden Beocord 2000 og ladelytten (en Wicon) blev formateret og genbrugt i en Beomaster 700, den overholder de oprindelige specifikationer på trods af alderen så man skal aldrig kassere elektrolytter uden at kontrolmåle dem. Hvis de er tætte kan de holde i evigheder.

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn
 
fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2439
Sendt: 02 Oktober 2007 kl. 09:31 | IP-adresse registreret  

Hej "Bjørn!"

Jeps - det var vist mig, som formulerede mig lidt "tåget" under opremsningen af kontrol/udskiftningspunkter. Da jeg nævnte elektrolytkondensatorer mente jeg, at de var modne til kontrol. Jeg har - blandt meget - en yderst genbrugsvenlig holdning til elektrolytkondensatorer. Jeg har i .ø. en kasse med Jensens som er hentet ud af div. apparater og lagt til side med henblik på kontrol og evt. formatering (dette skal jeg dog lige have lært først).

Vh

Freddy

 

 

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz
 
bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline
Indlæg: 2916
Sendt: 02 Oktober 2007 kl. 14:27 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:

Hej "Bjørn!"

Jeps - det var vist mig, som formulerede mig lidt "tåget" under opremsningen af kontrol/udskiftningspunkter. Da jeg nævnte elektrolytkondensatorer mente jeg, at de var modne til kontrol. Jeg har - blandt meget - en yderst genbrugsvenlig holdning til elektrolytkondensatorer. Jeg har i .ø. en kasse med Jensens som er hentet ud af div. apparater og lagt til side med henblik på kontrol og evt. formatering (dette skal jeg dog lige have lært først).

Vh

Freddy

Bemærkningen var ment som en modvægt til mytedannelsen om elektrolytters manglende holdbarhed. Hvis de ikke har været udsat for overspændinger, ekstremt høje temperaturer, forkert polaritet eller er utætte fejler de yders sjældent noget. Elektrolytter der har været ude af drift i et længere tidsrum skal/bør altid formateres inden de tages i brug (igen). Derfor er det altid en god ide at starte gamle apparater op over en variotrafo.

Formateringen er såmænd blot et  antal op- og afladninger med stigende spænding indtil den ønskede arbejdsspænding nås (må selvfølgelig ikke ligge over den maksimale spænding).

Nogle kender fænomenet fra blitz, har den ligget et stykke tid skal der nogle op- og afladninger til før den er oppe på fuld kapacitet

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn
 
Ole N 84
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 Januar 2010
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 112
Sendt: 17 Oktober 2010 kl. 02:31 | IP-adresse registreret  

Hej

Vil lige høre trådstarter om han fik gang i sin Beocord 2000 de Luxe spolebåndoptager og hvad det kom til at koste at lave den.

Hilsen Ole Nielsen 

Til top Vis Ole N 84's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ole N 84
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 17 Oktober 2010 kl. 12:32 | IP-adresse registreret  

Jens Villadsen på Oddenvej - Sjællands Odde - kan andet end Revox og det forekommer mig at han er billigere end JJ 

__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes