Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2024 | 11:13   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Kosmetisk renovering? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Wega
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 Juli 2011
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 475
Sendt: 03 December 2015 kl. 11:06 | IP-adresse registreret  

Har lige anskaffet mig en gammel Sony forstærker som jeg tænker skal stå i stuen. Derfor må den gerne se pæn ud, da den kommer til at indgå
som en del af indretningen.
Den er over 20 år gammel, og har med tiden fået sig nogle mindre skrammer og ridser. Dem vil jeg gerne spørge jer til om I har nogle råd til
hvordan jeg kan forbrede/fjerne.

1: Træ siderne.


Træet har en del mindre ridser i lakken som der ses et eksempek på her på billedet. Tror I man vil kunne polere nogle af disse væk?


2: Låget.


Her er en større ridse som jeg rigtig godt kunne tænke mig at få fjernet, men er meget i tvivl om hvor vidt der er noget at gøre? Alternativt er vel
at lakere hele låget om?


3: Fronten


Har desværre et hak, som jeg tænker at jeg ikke kan gøre så meget ved, ud over at jeg måske kan duppe stedet sort, så det ikke ses så meget?


Alle input er meget velkommen :)
Til top Vis Wega's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wega
 
Wega
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 Juli 2011
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 475
Sendt: 04 December 2015 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

Slet ingen der har nogle bud? Ellers må jeg jo bare forsøge mig frem :)
Til top Vis Wega's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wega
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 04 December 2015 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

Wega, mit bedste bud på at få træsiderne pæne igen er flg.:

1) Giv dem en gang let trærens, hvor du skrubber dem let med en stiv børste - fx en neglebørste. Det vil muligvis få træet til at rejse sig let, men det
afhænger af overfladebehandlingen. Du skal ikke gøre træet sjaskvådt - brug så lidt trærensopløsning som muligt.
2) Når træet er helt tørt håndsliber du med fint sandpapir (mindst korn 320). Pas på med ikke at slibe for meget, da siderne sandsynligvis ikke er i
massivtræ, men finerede (med tynd finer).
3) Støvsug/aftør træet for slibestøv.
4) Afslutningsvis overfladebehandler du træet - dit valg her afhænger af træsorten (ud fra fotos kan jeg ikke helt genkende træsorten, men det ligner
palisander eller tilsvarende træsort). Hvis det er teaktræ/palisander, så ville jeg vælge en ditto olie. Du kan også give klarlak, men det kan være
svært at få pænt, hvis det ikke sprøjtelakeres på. Du kan også prøve med bivoks. Det er jeg selv ret begejstret for, når det gælder lyse/lysere
træsorter som fx ahorn, ask og kirsebær. Jeg har for ikke så længe siden renoveret en Wegner Kinastol i kirsebærtræ, og den blev vældig fin af
bivoksbehandlingen. Jeg har dog ikke så meget erfaring med bivoks på mørke ædeltræssorter, så det har jeg svært ved at vurdere, om det bliver
pænt.

På låget kan du evt. prøve med Slipol, som du påfører med små cirkelbevægelser. Efterfølgende behandler du med autovoks. Aner ikke, om det kan
blive pænt - det er bud fra min side

Fronthakket ville jeg leve med. Hvis du sliber/filer vil det nok være lige så synligt. Prøv evt. at give hakket en dråbe sort lak fra en lakstift. Det vil
måske gøre det lidt mindre synligt.
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
Wega
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 Juli 2011
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 475
Sendt: 04 December 2015 kl. 23:18 | IP-adresse registreret  

Mange tak Analogueman
Så har jeg da noget at arbejde efter.
Har siddet et par timer med vatpinde og fået den ren gjort og renset på front og bagside, det pyntede også gevaldigt.
Til top Vis Wega's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wega
 
Miav
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 November 2013
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 542
Sendt: 04 December 2015 kl. 23:39 | IP-adresse registreret  

Umiddelbart vil jeg tro træsiderne er lakerede, så jeg ville bare rense disse med grundrens og blød skuresvamp, og herefter vaske af med
rent vand uden at pjaske træet til.
Når træet er tørt kan du bedre se standen på dette, er standen fin og de små ridser højest sandsynligt har rejst sig på grund af den smule
fugt der kom under afrensningen, så ville jeg slibe træets lakoverflade meget let med noget finkornet sandpapir på mindst korn 400, men
kun for at gøre overfladen ru.
Herefter ville jeg så rengøre træet og lakere med en vandbaseret lak i samme glans som der var brugt før, hvilket i dit tilfælde ligner satin.
Satin har typisk en glans mellem 30% og 50%.
Typisk giver jeg træet mellem 3 og 4 gange lak, med mellemslibning når jeg selv har lavet denne slags træarbejde (pladespillere,
højttalere og sidestykker).
Når jeg mellemsliber bruger jeg vandslibepapir på korn 800 og slibeklods, for at få et pænt ensartet resultat, og du kan sagtens lave det
lige så pænt som fabrikanten, det kræver bare lidt tid og tålmodighed.
Til top Vis Miav's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Miav
 
Wega
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 Juli 2011
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 475
Sendt: 13 December 2015 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

Hov jeg havde ikke set dit svar Miav, mange tak for det. Siderne er ikke ægte træ men finer, ved ikke om det gør en forskel?

I mellemtiden har jeg fået en del mere ES grej, hvor noget af det har fået lidt kondensvand og det ligner kalk pletter der er tilbage. Tror I jeg kan
forsøge med en mild blanding med vand og eddikesyre, for at få det af, eller vil det også tage farve osv?

Til top Vis Wega's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wega
 
Weezer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tager en pause!

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 500
Sendt: 13 December 2015 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

Prøv og vask det af med grundrens, som Miav siger - det plejer at være rigtigt effektivt Kondensvand indeholder ikke kalk - så lad være med
at give det syre.
Efter vasken med grundrens, så ville jeg nok prøve at polere det op - eller give det en gang vinyl frisk op, men det kan være der er andre som har
et bedre råd Når du enten har poleret det op eller givet det vinyl frisk op - så plejer små skaderne ikke at kunne sees længere
Til top Vis Weezer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Weezer
 
Wega
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 Juli 2011
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 475
Sendt: 13 December 2015 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

Hmm, efter nærmere inspektion er jeg ikke sikker på at det er kondensvand alligevel. Metal dækslet lige ved siden af fronten, som er der hvor den
store plet på det tidligere billede er, så sådan her ud på undersiden:


Ved ikke lige hvad der er sket, men det her låg står vist bare til en ned-slibning og derefter om lakering...
Til top Vis Wega's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wega
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes