Forfatter |
|
Niels Nielsen Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 262
|
Sendt: 03 April 2004 kl. 22:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har nogen erfaringer med 2 center højttalere a la dette på billede A :

Disse vil så blive koblet sammen så belastningen til forstærkeren bliver ca. 4 ohm. Når denne kanal er mono, så skulle man vel i praksis få det resultat at stemmer osv synes at komme direkte fra lærredet, eller hvad ? Det skal nævnes at jeg har tænkt at bruge 2 små IMF højttalere, disse skal "stå op", som de er konstrueret til, altså ikke ligge på siden.
Niels.
|
Til top |
|
|
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
Sendt: 03 April 2004 kl. 22:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
JA! Jeg solgte min Dynaudio Confidence center og har købt to Dynaudio Audience 52SE, der skal bruges som centere når min hjemmebio kommer op at køre igen.
Når man har et stort lærrede (130"), synes jeg at lyden bliver for flad og for meget fra midten med kun en center. Du får mere en "væg af lyd" med to, og det er måske ikke så præcist, men da jeg prøvede det, var det lige mig. Jeg bruger ICE forstærkere, der sagtens kan trække dem parallelt i 2 ohm, men får lavet en kanal til hver snart. Dvs. 2x250W til hver .
|
Til top |
|
|
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
Sendt: 03 April 2004 kl. 22:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
dette princip er mig ukendt, men jeg vil umiddelbart tro at pengene er bedre investeret i en god konventionel centerhøjtaler......
__________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
Til top |
|
|
Svend P Forum Bruger

|
Sendt: 04 April 2004 kl. 09:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
D.v.s. Kim at du mener i stedet for to gode stereohøjttalere til musik, skulle man købe en god og få bedre resultat?
Det er en "effekt" man opnår, og har ikke decideret noget med lydkvalitet at gøre. Om du kan lide det eller ej, er en smagssag. Biograferne kører jo også med flere centere så vidt jeg ved
|
Til top |
|
|
Svend P Forum Bruger

|
Sendt: 04 April 2004 kl. 10:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg glemte at skrive at jeg kører med dem som på opstilling B
|
Til top |
|
|
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 114
|
Sendt: 04 April 2004 kl. 11:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
x
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 04 April 2004 kl. 16:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil nu prøve dette, skal bare have højttalerne hjem fra Holland først. Mit andet valg var en Kef Uni Q, en coax er ideel som center, en ven af mig har samme højttalere som mig i front og han har en Kef center og er meget tilfreds. Men, min primære tanke er at få monologen til at komme fra lærredet, og ikke under, og jeg tror det kommer til at virke.
Svend P, så et billede af en Dynaudio center hvor folk sagde at dette blev helt feil, den havde de bare lagt ned, og vendt logo´et på fra fabrikken. Spredningen var ikke så heldig...
Niels.
|
Til top |
|
|
Anders_K Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 670
|
Sendt: 04 April 2004 kl. 17:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lige et spørgsmål: Får man ikke problemer med inteferens ved brug af to centerhøjtalere?
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 04 April 2004 kl. 18:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ved jeg ikke, jeg ved bare at med én over, og én højttaler under skærmen, og da signalet er mono, så burde jo lyden komme fra midten af skærmen, hvis de er i fase jo altså. Ved ikke helt hvad du mener med interferens, men hvis du mener det kan blive diffust, så kan jeg ikke svare dig før jeg har prøvet.
Niels.
|
Til top |
|
|
Anders_K Forum Bruger

|
Sendt: 04 April 2004 kl. 18:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når bølger mødes vil der forekomme inteferens. Hvis to bølgetoppe mødes vil de forstærke hinanden (konstruktiv inteferens)og give dobbelt lydstyrke. Hvis en bølgetop og en bølgedal mødes (destruktiv inteferens) vil de ophæve hianden og lyden forsvinder.
For at at se vil der altid være inteferenspunkter når der udsendes to ens bølger og derfor må placeringen af højtalere være rimelig svær og kræve noget udregning sådan at der ligger færrest mulige inteferens punkter i det område hvor man sidder. Da der spilles med mange frekvenser forekommer det mig som et problem der næsten er uløseligt.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 04 April 2004 kl. 18:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo, okay, men hvis 2 mono højttalere er i fase med hinanden kan jeg ikke se dette problem. Hvis én enhed f.eks. er i modsat fase af den anden vil lyden forsvinde, dette er jo kendt når man kobler en subwoofer op og denne er i modfase af ens basenheder, da vil lyden omkring delefrekvensen jo forsvinde. For mig at se vil dette system fungere som to stereo højttalere hvor "mono" knappen er inde og lyden kommer fra et punkt midt imellem de to højttalere. De bliver parallelkoblet. Det du taler om er jeg ikke helt familiær med, men jeg ønsker også at lære. Jeg er ikke helt på højde med dig tror jeg. Jeg har talt med flere der har 2 center højttalere, én af dem har sågar 2 JBL TI250 liggende under skærmen, og de har ikke rapporteret problemer. Der må da være flere på dette forum der har mere end én center....
Niels.
|
Til top |
|
|
Agent Cooper Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 622
|
Sendt: 04 April 2004 kl. 19:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
dfms skrev:
Svend P skrev:
D.v.s. Kim at du mener i stedet for to gode stereohøjttalere til musik, skulle man købe en god og få bedre resultat?
Det er en "effekt" man opnår, og har ikke decideret noget med lydkvalitet at gøre. Om du kan lide det eller ej, er en smagssag. Biograferne kører jo også med flere centere så vidt jeg ved
|
|
|
I biografen hedder det:
L LC C RC R
Der er ht'erne placeret bag læret.
|
|
|
I biografen hvor jeg arbejder, kører vi normalt med 5.1 præcis som i hjemmebio'en - RL, L, C (kun 1 højtaler), R, RR og Sub. Den opstilling dfms viser foroven med LC og RC er ikke akuel med 5.1 eller 6.1 (ekstra rearchannel) men derimod 7.1 som kun bruges i forbindelse med SDDS.
Det er helt korrekt at bruger man 2 centerhøjtalere, vil de i en slags "synergieffekt" forstærke centersignalet ydeligere. Forestiller man sig f.eks. et system med 2 højtalere til L signalet og 1 til R signalet, vil hele lydbilledet hænge mod venstre - samme princip.
Skulle jeg vælge, ville jeg nok også satse på 1 kvalitets centerhøjtaler, men det skader vel aldrig at eksperimentere - det lyder ihvertifalde spændende.
Man kan jo også købe lydtransparente lærreder til hjemmebio'en, så centeren kan hænge bag lærredet, men de er vistnok også dyrere end normale lærreder.
VH Thomas __________________ Truman: "You saw a giant?"
Cooper: "Yes."
Albert: "Any relation to the dwarf?"
|
Til top |
|
|
Anders_K Forum Bruger

|
Sendt: 04 April 2004 kl. 20:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Niels Nielsen skrev:
Jo, okay, men hvis 2 mono højttalere er i fase med hinanden kan jeg ikke se dette problem. Hvis én enhed f.eks. er i modsat fase af den anden vil lyden forsvinde, dette er jo kendt når man kobler en subwoofer op og denne er i modfase af ens basenheder, da vil lyden omkring delefrekvensen jo forsvinde. For mig at se vil dette system fungere som to stereo højttalere hvor "mono" knappen er inde og lyden kommer fra et punkt midt imellem de to højttalere. De bliver parallelkoblet. Det du taler om er jeg ikke helt familiær med, men jeg ønsker også at lære. Jeg er ikke helt på højde med dig tror jeg. Jeg har talt med flere der har 2 center højttalere, én af dem har sågar 2 JBL TI250 liggende under skærmen, og de har ikke rapporteret problemer. Der må da være flere på dette forum der har mere end én center....
Niels.
|
|
|
Netop pga. af der er tale om to mono signaler, og dermed ens bølger, vil problemet opstå.
Dette link kan illustrere problemet.
http://www.systime.dk/cd/orbit/Film/walter.fendt/physdk/inte rferens.htm
Lyden vil altså nogen steder lyde højere end den burde, og andre steder lavere end den burde. Men eftersom du ikke har opdaget dette lader det jo til at problemets omfang ikke er særlig hørbart i praksis, og det er vel kun godt. Personligt har jeg kun en enkelt center så jeg kan ikke udtale mig. Jeg tror dog at problemet vil være mest hørbart som opstilling A, da der her er længere afstand mellem højtaler (ifølge tegningen), hvilket giver flere inteferenspunkter.
Men jeg har jo fået svar på mit spørgsmål og det lader til at inteferens ikke er generende når først filmen er igang og så er alt jo godt.
Mvh Anders
|
Til top |
|
|
napsi Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003
Status: Offline Indlæg: 134
|
Sendt: 05 April 2004 kl. 03:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Agent Cooper skrev:
I biografen hvor jeg arbejder, kører vi normalt med 5.1 præcis som i hjemmebio'en - RL, L, C (kun 1 højtaler), R, RR og Sub. Den opstilling dfms viser foroven med LC og RC er ikke akuel med 5.1 eller 6.1 (ekstra rearchannel) men derimod 7.1 som kun bruges i forbindelse med SDDS.
|
|
|
Og det liflige 8.1, når SDDS-8 kombineres med lidt EX/ES. :) Bare ærgeligt at der udkommer så få SDDS-8 film nu om dage. :( Men BigFish har ikke sparet det væk. :)
|
Til top |
|
|
Macwerk Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 738
|
Sendt: 05 April 2004 kl. 03:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Klart A'eren IMHO
En af høttalerne skal så justeres frem mod lytteren så de lyder lige kraftigt. Prøv at vende den øverste højttaler på hovedet. De bliver tilsammen 6 db kraftigere end før, så der skal skrues lidt ned for 'centeren' på forstærkeren.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 05 April 2004 kl. 08:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Macwerk skrev:
Klart A'eren IMHO
En af høttalerne skal så justeres frem mod lytteren så de lyder lige kraftigt. Prøv at vende den øverste højttaler på hovedet. De bliver tilsammen 6 db kraftigere end før, så der skal skrues lidt ned for 'centeren' på forstærkeren.
|
|
|
Tak, mener også A vil være bedst. Har fået en anden melding fra en gut med gamle B&W DM1 hvor han har udskiftet basserne til Kef B110, samme som bruges til mellemtone i hans side system. Han rapporterer også fine resultater med 2 centere. Det med nedjusteringen hænger vel også sammen med at de bliver parallelkoblede så impedansen falder til 4 ohm.
Niels.
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 09 April 2004 kl. 09:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Løsning A har i alt fald den fordel, at kører man med et traditionelt, gammeldaws TV, stående på et TV bord - så vil det blive lettere at få centerlyden til at komme fra samme højde som siderne. Det er et problem for dem, som bruger deres stereohøjtalere som sider - hvis de er i korrekt ørehøjde, vil en enkelt center over eller under TV'et være i en anden højde, hvilket er imod 'reglerne' for surroundlyd. Og som et andet indlæg nævner, så vil problemerne med negativ effekt at to centre nok ikke blive bemærket, når filmen spiller .
Problemet kunne måske osse løses ved at have de to centre ved siderne af TV'et - igen, såfremt man kører med stereo/sider et pænt stykke væk fra skærmen.
|
Til top |
|
|