Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2024 | 04:32   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: 6N1P OTL Tube Headphone Amp (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Basilman
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 52
Sendt: 03 Marts 2006 kl. 11:32 | IP-adresse registreret  

Hej alle rør fans

Jeg laver dette indlæg fordi jeg er blevet færdig med min nye rør forstærker til hovedtelefoner, det unikke ved denne forstærker er at den ikke har transformatorer i udgangen, det eneste der er i udgangen er en 470uf kondensator til at stoppe DC, så den er mere stram i lyden end normale rør forstærkere med trafo, og jeg kan sige at den lyder pragtfuld !!!, en dejlig stram bas med masser af kontrol, en vidunderlig mellemtone, en dejlig tilbagelænet diskant (ikke fordi at der mangler noget !)

Forstærker er bygget på Russiske 6N1P trioder, som nogle tror er det samme som ecc88, 6922, ...osv, dette er ikke helt sandt da 6N1P'erne kræver mere spænding for at yde det optimale, forstærkeren har også en variabel feedback kontrol så man kan nedbringe forvrængningen hvis der tilkoblet hovedtelefoner med en lav impedans, men med mine Sennheiser HD 650 (300 ohm) er det ikke noget problem

Skulle dette have vakt din intresse, så kan du se en vejledning her : http://headwize.com/projects/showfile.php?file=bender_prj.ht m

Jeg vil meget gerne hjælpe folk, hvis man har spørgsmål el. har brug for hjælp

MVH

René Glerup

 

Til top Vis Basilman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Basilman
 
Dr-Tricket
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 Marts 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 248
Sendt: 03 Marts 2006 kl. 12:10 | IP-adresse registreret  

Fedt, den ser virkelig lækker ud, tillykke

__________________
Mit Anlæg
Til top Vis Dr-Tricket's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dr-Tricket
 
Stig Mogensen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 April 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 87
Sendt: 03 Marts 2006 kl. 12:59 | IP-adresse registreret  

Kanon

Det er lige sådan noget jeg er efter til mine "nye" Grado RS-1ere.......



__________________
* Registered Linux user #291266, with http://counter.li.org.*
Til top Vis Stig Mogensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stig Mogensen
 
banz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1217
Sendt: 03 Marts 2006 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

flot

den ser da virkelig fed ud....

Til top Vis banz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af banz
 
Basilman
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 52
Sendt: 05 Marts 2006 kl. 10:28 | IP-adresse registreret  

Stig Mogensen skrev:

Kanon

Det er lige sådan noget jeg er efter til mine "nye" Grado RS-1ere.......

Hej, mig og min bror har prøvet med hans Grado 125 (32 ohm), men den løber hurtigt tør for strøm pga. den store belastning, men med 300 ohm er den i sit es... og spiller så englene falder ned

Til top Vis Basilman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Basilman
 
F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 4023
Sendt: 05 Marts 2006 kl. 15:22 | IP-adresse registreret  

... jeg vil meget gerne hjælpe ... Det holder jeg dig så op på!

Jeg har jo også Grado hovedtelefoner og kan levende forestille mig englelyd (mit foretrukne lydideal!).

Hvad koster en sådan sag i løssalg, og som færdig?

Løber hurtigt tør for strøm? Kører den på batterier? Jeg har en kobberfolieviklet e-kernetrafo, som holder ca. 40 volt DC, noget sådant må da kunne bruges eller hvad?!

 

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians
 
Basilman
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 52
Sendt: 05 Marts 2006 kl. 18:25 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

... jeg vil meget gerne hjælpe ... Det holder jeg dig så op på!

Jeg har jo også Grado hovedtelefoner og kan levende forestille mig englelyd (mit foretrukne lydideal!).

Hvad koster en sådan sag i løssalg, og som færdig?

Løber hurtigt tør for strøm? Kører den på batterier? Jeg har en kobberfolieviklet e-kernetrafo, som holder ca. 40 volt DC, noget sådant må da kunne bruges eller hvad?!

 

Hej

Det jeg mente med "løber hurtigt tør for strøm" var at en belastning på 32 ohm som Grado'erne har er lidt svært for den pga. at den ingen udgangstranformator har, der af navnet "OTL = Output Transformer Less" den bedste belastning for den ligger ca. indenfor 120 - 600 ohm, men så spiller den også kanon

Din trafo kan desværre ikke bruges, den trafo jeg bruger er fra et firma der hedder "Hammond" som laver mange trafo'er til rørforstærkere, den har to sekundere viklinger en på 125-0-125 VAC, de to på 125 VAC bliver lagt sammen så det bliver 250 VAC og efter diode broen er der ca. 350 VDC, den anden vikling på trafo'en er til heater på rørerne (6,3 VAC / 2 A)

Forstærkeren har ca kostet mig 1700 kr, de fleste komponenter kommer fra USA, men de fleste ting kan sikkert findes i Europa

Og jeg vil stadig gerne hjælpe folk, hvis de vil til at lave denne forstærker

 

Til top Vis Basilman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Basilman
 
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2380
Sendt: 05 Marts 2006 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

Rart at se der er kreative folk som dig der gider svinge loddekolben. Fin detalje ang. variabel modkobling. Jeg har været igang i 40 år og det meste af det jeg har lavet bruges af andre og resten af mig selv. Så til alle andre kom nu igang. Det er ikke så svært.

__________________
Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania
 
Basilman
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 52
Sendt: 05 Marts 2006 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

Hej tube mania

Hvad er det for en hjemmebygget rør forstærker du har ?, og er det en man må "kopiere", jeg kunne godt tænke mig en rør forstærker til mine højtalere, har du et diagram ?

MVH

René Glerup

Til top Vis Basilman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Basilman
 
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2380
Sendt: 05 Marts 2006 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

Basilman skrev:

Hej tube mania

Hvad er det for en hjemmebygget rør forstærker du har ?, og er det en man må "kopiere", jeg kunne godt tænke mig en rør forstærker til mine højtalere, har du et diagram ?

MVH

René Glerup

Læs 4,5W singel ended indlæget fra mig i dette forum. ´Der står en del om den.

M.V.H.

 

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania
 
F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 4023
Sendt: 06 Marts 2006 kl. 14:24 | IP-adresse registreret  

Ja klart, hr Tube-Mania; 40 volt er nok lige i underkanten. Jeg har set diagrammet og med genkendelsen glæde, DIY hovedtelefonforstærkere har jo været oppe før i dette udmærkede forum!  

Et andet forum-medlem lavede en for-sjov 6dB linietrin/til nød også en hovedtelefonforstærker; det var noget i den stil jeg havde tænkt mig!

? (frage): Uden udgangstrafo; så må det være meget svært at fodre 32 ohm´s apparater?

Hvordan så med en serie-belastning i form af en lydrigtig modstand, eller hva´?

Udgangsimpedansen kontra de 22Kohm til stel? Kunne man ikke "buffer" den, nah færrest mulige komponenter er lig bedste lyd, tror jeg nok!

Og sidst; hvad er udgangsimpedansen typisk for rør?  

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians
 
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2380
Sendt: 07 Marts 2006 kl. 00:20 | IP-adresse registreret  

Udgangs impedansen for rør udregnes som indre modstand paralel med ydre modstand. Dvs. Ri paralel med anode modstand. Dette gælder kun for traditionel forstærker kobling. med denne er det anderledes.
Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania
 
martin hj2
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Juni 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 89
Sendt: 09 Marts 2006 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

Super flot resultat

Jeg sad faktisk lige og ledte efter et rigtig godt byggesæt i som det her, min viden om hvordan tingene virker er meget begrænset, men jeg er god med en loddekolbe og så får man jo mere valuta for pengene når man laver det selv.

Jeg kan ikke vurdere hvilke komponenter der evt. kan erstattes med andre derfor er det nødvendigt for mig at have en ret tydelig tegning og komponentliste. kan man f.eks. købe det hele fra intertechnik eller lign. eller kan du komme med en liste over hvor du har indkøbt?

Hvis du vil hjælpe med at skaffe mig komponenterne så vil jeg være meget taknemmelig og love at poste billeder når den er færdig

 

 

Til top Vis martin hj2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af martin hj2
 
martin hj2
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Juni 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 89
Sendt: 11 Marts 2006 kl. 09:11 | IP-adresse registreret  

Jeg kan se der er en ret udførlig komponentliste på det link du anfører, så jeg kan jo bare købe delene der. men det virker som om du har brugt bedre komponenter end han har når man ser på prisen. kan du ikke poste en god tegning eller et billede i meget stort format så jeg kan lave den ud fra det?
Til top Vis martin hj2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af martin hj2
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes