Tilbage til HIFI4ALL.DK 3. juni 2024 | 18:28   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: GainClone tips? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jakob1234
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 Oktober 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2
Sendt: 31 Oktober 2012 kl. 08:35 | IP-adresse registreret  

Hej, jeg er så småt ved at starte et GainClone projekt op. Jeg har købt to LM3886, så det bliver nok ikke det store projekt i forhold til de andre GCs herinde.
Jeg tænkte på om i har nogle tips eller der er noget man skal være specielt opmærksom på?
Selv tænkte jeg på om tilbagekoblingen skal være fast eller man kunne montere en drejemodstand til den, ligesom til indgangssignalet. Derudover undrer jeg mig lidt over de MUR860 dioder som bliver rost til skyerne af dem der sælger GC kits. Gør de virkelig en forskel? Vekselsstrømmen er kun 50Hz så det burde ikke gøre nogen forskel om de er "fast recovery" eller hvad det nu hedder.
Til top Vis Jakob1234's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakob1234
 
boholm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1324
Sendt: 31 Oktober 2012 kl. 09:37 | IP-adresse registreret  

Jeg vil anbefale, at du skimmer disse igennem:

http://www.diyaudio.com/forums/search.php?searchid=5195959

Det er ganske vist på engelsk, men der er en masse "guf" i.

Ellers er de lige ud ad landevejen. Hvis du ikke har hentet databladet, bør du gøre det nu - og læse det. Der er den særlige detalje, at den min. skal sættes til 10 ganges forstærkning i "non-inverting mode", ellers vil den oscillere og brænde af.

Jeg hverken kan eller vil deltage i diskussion angående div. dioder til brokoblingen, da jeg ingen erfaring har med disse. Jeg kan derfor - igen - anbefale at læse posterne igennem, jeg har linket til ovenfor. Dér et sted er der også en diskussion om størrelsen af elektrolytter. Der synes at være uenighed om størrelsen på disse, idet lytterne tilsyneladende farver lyden en lille smule - men alligevel nok til køre en diskussion.

__________________
MVH, Bo

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted
 
Jakob1234
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 Oktober 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2
Sendt: 31 Oktober 2012 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

boholm skrev:
Jeg vil anbefale, at du skimmer disse igennem:

http://www.diyaudio.com/forums/search.php?searchid=5195959

Det er ganske vist på engelsk, men der er en masse "guf" i.

Ellers er de lige ud ad landevejen. Hvis du ikke har hentet databladet, bør du gøre det nu - og læse det. Der er den særlige detalje, at den min. skal sættes til 10 ganges forstærkning i "non-inverting mode", ellers vil den oscillere og brænde af.

Jeg hverken kan eller vil deltage i diskussion angående div. dioder til brokoblingen, da jeg ingen erfaring har med disse. Jeg kan derfor - igen - anbefale at læse posterne igennem, jeg har linket til ovenfor. Dér et sted er der også en diskussion om størrelsen af elektrolytter. Der synes at være uenighed om størrelsen på disse, idet lytterne tilsyneladende farver lyden en lille smule - men alligevel nok til køre en diskussion.

Tak for linket. Jeg har været derinde før men har ikke haft en bruger der før nu, så nu kan jeg læse diagrammerne derinde osv. Der er mange diskutioner om "snubberized" PSU'er, dem tager jeg et kig på!
Jeg har læst databladet før men ikke helt i detaljer. Er der nogen med erfaringer med at afkoble indgangen eller udgangen på en Chipamp for at undgå DC offset?
Til top Vis Jakob1234's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakob1234
 
Buhl
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 18
Sendt: 02 November 2012 kl. 12:44 | IP-adresse registreret  

Hej Jakob

Snubberized PSU har jeg ikke kunnet høre forskel på, men det er billigt at eksperimentere med.

Hurtige dioder (MUR860) har jeg helt tydeligt kunnet høre, mest på konstruktioner med små lytter (1000-1500uF og LM3875 chips) hvor de i mine øre gør bunden tydeligt mere punchy. Det giver også fordele med andre konstruktioner, hvilket formegentlig også er årsagen til mange hifiproducenter anvender dem nu til dags.

Mål dit offset før du begynder og korrigere for det - en lille smule burde ikke skade, specielt ikke alm. dynamiske højttalere. Typisk eliminerer du det ved at sætte en kondensator i serie med den jordede indgang på opampen, men i manges ører (inklusive mine egne) er denne kondensator en man hører, uanset om man bruger BG eller lign. Bedst (og billigst) er at udelade den, men mål først (husk og gør det med preampen koblet til ...)

LM3886 er ikke en "rigtig" gainclone, der anvender LMxx75 chips. 86'eren er også fin, men bruges ofte med mere almindelige PSU konstruktioner, dvs. ofte 2x10000 uF i PSU, hvor den klassiske Gainclone anvender mellem 1000 og 1500uF. Lyden er også forskellig, begge lyder godt, men imo. har 86 ikke den samme magi som 75 - men byg og lyt! :)

God wekend!

Mvh.

Hans

Til top Vis Buhl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Buhl
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes