Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2025 | 04:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: pladespillere trukket af et mellemhjul (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 10
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 02 December 2008 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

Mellemhjulet skrev:
P.S Stemte du ikke på Garrard i Lenco versus Garrard tråden?

Du husker forkert kære ven. Dobbelt-tjek selv vores korrespondance.
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 December 2008 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

Mellemhjulet skrev:
He-he, du lytter da aldrig til gode råd. Næh, du skulle have smidt 4000 mere efter en riaa, og så bare beholdt din Lenco fra starten

Nå-ja - så er jeg den erfaring rigere. Nu værdsætter jeg min Lenco endnu højere!

Mellemhjulet skrev:
Nå, men en L70 er jo altså stadig bedre end en L75

Bedre end en L75 med hvilken arm?

Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 02 December 2008 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:

Bedre end en L75 med hvilken arm?

Ortofon SMG-212, Decca International, samt min egen med kulfiberrør ombygget L75 arm er hvad den slog af banen.

Men ok, L70 armen er  også lidt bøvlet at få til at spille fornuftigt. Det kræver nogle fikse fingre.
Til top Vis Mellemhjulet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemhjulet

Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 December 2008 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
Mellemhjulet skrev:
P.S Stemte du ikke på Garrard i Lenco versus Garrard tråden?

Du husker forkert kære ven. Dobbelt-tjek selv vores korrespondance.

Ahhh du VIDSTE det, du ville bare bruge nogle penge
Til top Vis Mellemhjulet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemhjulet

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 December 2008 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

Jeg TROEDE og nu VED jeg.

Jeg havde da gerne sparet de penge men det er helt OK. Jeg regner da også med at kunne få lidt for Garrard'en trods alt.

Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 December 2008 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

Nå ja, man skal jo høre det selv før man kan tage stilling til det. Jeg synes nu både Garrarden og Lenco er gode pladespillere. Men Lencoen er en del lettere at vedligeholde, men noget sværere at bygge kasse til.

M.h.t L70 så er det vistnok tonearmen der også har en vis betydning.

F.eks. skriver trådstarter følgende i denne tråd: http://www.lenco-lovers.com/forum/viewtopic.php?t=3509&p ostdays=0&postorder=asc&start=70

Based on his experience Brian (Monoman!) suggested that the L70 would not be a good match for the Decca and I can't argue with his reasons. I'm still amazed that the Decca worked as well as it did in my L70. I have no idea why... Shocked

The overhang was off, the alignment was bad, the AS was spotty and the VTA was off - it should not have worked. But it did and it sounded almost as good as my FR64. As I tuned the settings (as much as possible) it just got better. Go figure. Twisted Evil

Iøvrigt en interessant tråd om at lave antiskating på en L70 arm.

Armen er jo mest til stive pickupper, og vel ligeså tung som en FR64.

Er du stadig mest til Lencoen?

seansmiller
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2006
Sendt: 05 December 2008 kl. 18:12 | IP-adresse registreret  

Jeg ville lige smide denne teaser inden jeg smutter ud af døren til julefrokost. (jeg ved godt at det er tarveligt).

Den står stort set som den dag den forlod fabrikken. Ikke én skramme at se nogle steder.

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 December 2008 kl. 18:15 | IP-adresse registreret  

Det er sku skammeligt!!!

Sig i det mindste lige hvad det er for en - inden du smutter.

PLEASE!

Og god julefrokost.

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 December 2008 kl. 18:16 | IP-adresse registreret  

Eller også bare i en p.b. hvis det er hem'ligt.

seansmiller
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 December 2008 kl. 18:26 | IP-adresse registreret  

Nej Krenzler, det er slet ikke hemmeligt, men det burde prisen være (r-l-b: BRING IT ON)!!!  Og tak Krenzler.

Det eneste der står på den er: Delphon HI-FI. Ikke noget model nr. Og så lige den der lækre 12" Ortofon arm... MED 2 stk SPU. En til vinyl og en til 78'ere. 

NU skal jeg altså ud af døren! Ha' en god aften.

Hilsen, den heldige julegris.

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 December 2008 kl. 18:35 | IP-adresse registreret  

Sikke en ekstravagant arm-rest.

Den er godt nok flot!

Tillykke din heldige julegris!

mirland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 05 December 2008 kl. 18:45 | IP-adresse registreret  

seansmiller skrev:

Jeg ville lige smide denne teaser inden jeg smutter ud af døren til julefrokost. (jeg ved godt at det er tarveligt).

Den står stort set som den dag den forlod fabrikken. Ikke én skramme at se nogle steder.

Føj! Siger jeg bare!

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 December 2008 kl. 18:55 | IP-adresse registreret  

Mellemhjulet skrev:

Ohne zweifel.

Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 December 2008 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
Mellemhjulet skrev:

Ohne zweifel.

Ak ja, din Garrard er ellers flot.

@Seansmiller. Den er godtnok flot den Delphon

Er der også trafoer indeni?

Jeg har haft en lille udgave engang, men den var ikke i særlig god stand, den have en skæv pladeaksel og kørte en del for hurtigt, samt støjede ad h til. Men ellers havde den da det berømte mellemhjuls drive.

Modellen hedder Delphon GS 5 D

Man kan jo købe en selv hvis man er misundelig : http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=350 099707471

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 December 2008 kl. 20:30 | IP-adresse registreret  

Så må seansmillers eksemplar vel være en slags "consumer version" hvor den i linket er rettet mod studie-brug?

"Hjemme-udgaven" er bestemt flottere end den proffe.

Spændende om der sidder trafoer i - sådan en SPU (til vinyl) skriger vel nærmest efter en god trafo?

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Sendt: 05 December 2008 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

helt ærligt " bring it on "  bemærkningen - det er sku da fra en tøsefilm - godt nok kan jeg blive misundlig men af tvære salt ud i såret med en chearleader bemærkning - næ nej det finder jeg mig ikke i Seansmiller - må du julesylten galt i halsen .... grrr

ps. tillykke - den er bar for fed!

seansmiller
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 December 2008 kl. 04:00 | IP-adresse registreret  

Haha!!! r-l-b: Den åndsforladte bemærkning var naturligvis en henvisning til dine utallige vilde hi-fi fund (misundelse er en grim ting ved du jo nok).  Din 301/SME 12" arm kombo er stadigvæk for vild! Jeg er kun en nybegynder udi Hi-Fi guldfund, men var dog så heldig at få denne grammofon (den er vel så tilpas gammel at et så nymodens ord som pladespiller ikke egner sig) foræret af et par meget søde mennesker. Helt vederlagsfrit! Og jeg overlevede altså julefrokosten uden at få hverken sylte eller andet stads galt i halsen her til aften. 

Og tak alle sammen. Jeg har overhovedet ikke haft tid til at undersøge den for hverken det ene eller andet, så jeg aner ikke om den har stepup trafoer i sig eller ej. Jeg har blot tjekket at det er en mellemhjulsdrevet sag, og jeg fik ganske kort sat strøm til den, og mellemhjullet støjer nu en tand over det acceptable niveau. Men selv om det hverken ser mørt eller deformeret ud, så kunne det vel nok godt trænge til en ny gang gummi hos Svallander?

Jeg tror nu egentlig nok at det er armen og SPU'erne som er vinderen her. Det skærer næsten bare i hjertet at skulle pille armen af den når hele apparatet er originalt og ser ud som nyt.

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Sendt: 06 December 2008 kl. 09:14 | IP-adresse registreret  

Du skal beholde den samlet - dog kan du godt bygge en ny stor plint til den bare du gemmer den originale

Bjerager har restaureret en Mørch pladespiller -   se tips i hans tråd - (delphon blev opkøbt af Mørch og modificieret etc. bla. med henblik på at mnimere den mekaniske støj)

Hans Henrik Mørch lever endnu - han har så vidt jeg har forstået stadig mellemhjul til Mørch pladespilleren så det kan være han har et der passer til din delphon og det kan være at han kan give dig nogle råd med på vejn.

Den er rigitg fin og de små spu'er er vildt cool - er det Mono eller Stereo SPU'er
(jeg tror forresten ikke de hed SPU den gang men jeg kan tage fejl)

bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Marts 2005
Sendt: 06 December 2008 kl. 11:32 | IP-adresse registreret  

Hold da op hvor er den Delphon flot. Du må endelig ikke pille armen af, det er noget nær en dødssynd i mine øjne.

Jeg tror også jeg ville sende mellemhjulet til Svalander og få det ordnet der. jeg tror ikke at Mørch ligger inde med sådan et, men det skader selvfølgelig ikke at spørge. Jeg tror ikke at dimensionerne på Delphonens mellemhjul er de samme som på en Mørch. Pladetallerkenen er miindre på en Delphon, trappehjulet er ikke magen til, og det er motoren heller ikke. Kabinettet er formodentligt hult, dvs det fungerer som en stor resonanskasse for den rummel, som den uden tvivl er plaget af. Men det betyder på den anden side også, at der formodentligt er rigeligt med plads til dæmpemateriale inden i kabinettet.

PS: Flere billeder!

Til top Vis bjerager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjerager

seansmiller
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 December 2008 kl. 18:04 | IP-adresse registreret  

r-l-b og bjerager: Tak for de gode råd.  Jeg skal helt klart have gjort noget ved gummiet på mellemhjulet. Det støjer ikke når jeg tænder på den uden tallerken på, så det er helt klart gummiet som ikke længere dur. Det er også en sjov lille tallerken som sidder på sådan en Delphon. Godt og vel 24 cm i diameter er sgutte meget. Helt tydeligt at se at den er fra en svunden tid hvor den første generation af LP'er var 10 tommers.

Og ja krenzler: Det er ganske rigtigt en ekstravagant arm-rest. Og den er simpelthen nødt til at være så lang når den er placeret langt væk fra armbasen. Arm-resten har desuden en smart låseanordning indbygget som låser armen fast i nedsænket hvilepositionen.

Jeg vil allerhelst beholde grammofonen i den originale kasse, med den flotte Ortofon arm selvfølgelig. Kassen er virkeligt flot udført snedkerarbejde, og den er lavet massiv teak ser det ud til. Der er ingen skruer i bunden på kassen, og der sidder kun to skruer i toppladen. Utroligt hvis det kun er dem som holder værket sammen med trækassen. Den vejer selvfølgelig noget, men for at holde vibrationer på et minimum kan det da ikke være helt optimalt med blot to skruer. Der sidder godt nok 8 undersænkede skruehuller fordelt rundt langs toppladen, alle ubenyttede, og der er har aldrig været skruer nede i træet i nogen af dem. Der bør der vel rådes bod på? Kan jeg få den til at spille ok hvis jeg dæmper kassen indeni for at minimere rummel? Og hvordan lyder sådan en Delphon i forhold til andre mellemhjulere? Kan den sammenlignes med noget, og kan den godt følge med andre mærker/modeller (og dermed slagte min remdrevne Thorens TD160)?

Jeg har desværre kun billeder af den i elendig low res, for jeg har stadigvæk ikke noget rigtigt digital kamera.

Her er lidt flere crappy billeder:

Smukt med de fastnittede skilte i messing og kobber.

Den har i øvrigt en af de mest minimalisktiske hastighedsvælgere jeg har set. Den lille runde sorte knap ved siden af tallerkenen trækkes op og ned i tre trin. Øverst: 33 rpm. I midten: 45 rpm. Og helt i bund: 78 rpm. Cool! Den holder hastigheden nogenlunde præcist, så jeg tror da nok at den kommer til at køre upåklageligt med en ny gang gummi på mellemhjulet. Det måler i øvrigt 42 mm i diameter.

Jeg har desværre ikke kunnet høre hvordan den lyder endnu, for jeg har ikke noget adaptorstik liggende til et 5-benet Din stik. Så på mandag er det en tur ind til Brinck efter et. Jeg har aldrig hørt hvordan en SPU lyder, så jeg er virkelig spændt. De to pickupper jeg har til den må være stereo, for der er 4 ben på dem begge. Og begge to er A-udgaver. På eBay er der en håndfuld af dem, og der bliver de betegnet som SPU. Men de kræver altså en speciel stepup trafo hvis det ikke er bygget ind i kassen?

EDIT: Jeg har lige løftet hele toppladen forsigtigt op af kassen. Den er slet ikke skruet fast, og har aldrig været det. Og der er desværre ikke nogle store stepup trafoer inden i den, men der sidder 2 små lyseblå firkantede modstande og 3 helt flade, også blå + et par andre små modstande loddet sammen med en lille stykke print på ledningerne under armen. Jeg har desværre ikke mulighed for at tage et billede af det lige nu. Kan det have noget med SPU'erne at gøre?

<< Forrige Side af 10 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes