Emne: Gulv vs stander-højttaler ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
dreamz Udelukket fra forum

Bruger siden: 12 Marts 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 362
|
Sendt: 10 April 2010 kl. 07:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad er fordelen ved en standerhøjttaler i forhold til en gulvmodel?
Rent æstetisk optager standerhøjttaleren oftest ligeså meget plads som en gulvmodel, og med en gulvhøjtaler kan man få et
større kabinet og dermed dybere bas.
Omvendt er et mindre kabinet nemmere at afstive og – alt andet lige – billigere at fremstille, så man får måske mere kvalitet
for de samme penge ved at investere i en stander-sag?
Men hvad mener I? Hvad er argumenterne for at købe henholdsvis det ene eller det andet?
__________________ /dreamz
|
Til top |
|
|
Jesper Andersen Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 957
|
Sendt: 10 April 2010 kl. 09:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
I "min verden" er forskellen / prioriteringen på gulv og en standerhøjtaler om hvorvidt man vil have bas eller ej
Om man, som jeg, er blot en smule "bass-aholics" så er standerhøjtalere ikke en option, da de rent konstruktionsmæssigt ikke kan give det samme output/SPL som en "rigtig højtaler" kan ( - ihvertfald ikke nogen man kan købe for rimelige penge)
- bemærk, at jeg ikke angiver at en gulvhøjtaler i sig selv er mere "rigtig" end en standerhøjt.!!
Iøvrigt så har jeg selv samme "æstetiske betragtninger" som dig omkring den fysiske pladsoptagelse for et sæt standerhøjtalere placeret på stativ VS gulvhøjtalere. 'Synes oprigtig talt at det er meget flottere at se på en "hel" højtaler, er på sin vis mere diskret, fremfor en standerhøjtaler placeret på et stativ.
- at det så burde være billigere at bygge et lille kabinet fremfor et stort er een sag - en anden, er at man/konstruktørene ofte må gøre sig alle mulige krumspring i delefilter-konstruktionen for at kompensere for det lille kabinets mindre bas-output, hvilket gør ( burde gøre) selve filteret tilsvarende dyrere, end et ditto til gulvhøjt. (?)
MVH
Jesper __________________ Jesper / Oldhifinut
|
Til top |
|
|
gæst Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 529
|
Sendt: 10 April 2010 kl. 10:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jesper Andersen skrev:
I "min verden" er forskellen / prioriteringen på gulv og en standerhøjtaler om hvorvidt man vil have bas eller ej
Om man, som jeg, er blot en smule "bass-aholics" så er standerhøjtalere ikke en option, da de rent konstruktionsmæssigt ikke kan give det samme output/SPL som en "rigtig højtaler" kan ( - ihvertfald ikke nogen man kan købe for rimelige penge)
- bemærk, at jeg ikke angiver at en gulvhøjtaler i sig selv er mere "rigtig" end en standerhøjt.!!
Iøvrigt så har jeg selv samme "æstetiske betragtninger" som dig omkring den fysiske pladsoptagelse for et sæt standerhøjtalere placeret på stativ VS gulvhøjtalere. 'Synes oprigtig talt at det er meget flottere at se på en "hel" højtaler, er på sin vis mere diskret, fremfor en standerhøjtaler placeret på et stativ.
- at det så burde være billigere at bygge et lille kabinet fremfor et stort er een sag - en anden, er at man/konstruktørene ofte må gøre sig alle mulige krumspring i delefilter-konstruktionen for at kompensere for det lille kabinets mindre bas-output, hvilket gør ( burde gøre) selve filteret tilsvarende dyrere, end et ditto til gulvhøjt. (?)
MVH
Jesper |
|
|
Ikke hvis højttaleren er aktivt (med aktivt elektronisk delefilter). __________________ Udstyr: lidt af hvert
|
Til top |
|
|
Jesper Andersen Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 957
|
Sendt: 10 April 2010 kl. 10:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
gæst; du har ret. Omend jeg læser dreamz indlæg mere overordnet gældende, og man må vel konstater at elektronisk delefilter ikke just er normen, især ikke for standerhøjtale som jo oftest er to-vejs. Elektronisk delefilter er oftest noget man ser anvendt på tre/fire vejs højtalere....
MVH __________________ Jesper / Oldhifinut
|
Til top |
|
|
DPetersen Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1009
|
Sendt: 10 April 2010 kl. 10:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Goddag
2 Vejs stander med 6,5" bas kontra 3 vejs gulvhøjtaler med 10" bas, tjaaa:
Hvis vi nu snakker optimale forhold, så er vi enige om at en 10" bas har noget mere fylde og volume i musikken end en 6,5" hvis en forstærker kan styre begge enheder med samme jerngreb. Dette kræver bare meget af forstærkeren og derfor syntes jeg det hurtig bliver dyrt med en forstærker til en gulvhøjtaler med eks. 10" enhed hvis den skal styres lige så kontant som en 6,5" enhed. Men altså så får man mere fylde og volume i musikken uden det bliver mere rodet.
Men det behøves ikke at betyde at der er mere bas. Men klart en 10" kan da lave mere bas end en 6,5", men jeg syntes til gengæld ikke den skal andet end en overtage definitionerne i musikken for 6,5"'ern når dens fysikkens egenskaberslipper op. Jeg har måske lidt svært ved at forklare men håber i forstår hvad jeg mener.
Da der er så mange ting der spiller ind så er det svært at generaliserer.
Jeg er mest til standerhøjtalere fordi jeg syntes man kan få udmærket bas med rigtig mange definitioner hvilket kan tilfredsstille de fleste. Igen under optimale forhold. Men det jeg syntes er den største forskel er at en god standerhøjtaler kan noget med mellemtone, og diskant som en 3 vejs gulvhøjtaler ikke kan. Jeg syntes at efterklang, overtoner lyder lidt mere sammenhængende, men mest af alt så "hænger" tonerne længere i lydbilledet. Også når der kommer flere lag i musikken. Dette syntes jeg også gælder selvom vi snakker en 3 vejs gulvhøjtaler med 6,5" bas.
Det er hvad jeg syntes og har oplevet selv. Ja i har sikkert gætte jeg ikke har brug for meget bas. __________________ M.V.H Dpetersen
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 10 April 2010 kl. 10:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lader til at blive en spændende diskussion. Mine seneste højttalere har alle været gulvmodeller; bl.a. med baggrund i de
argumenter, Jesper Andersen fremfører; altså mere bas og mere lydstyrke. Men omvendt har jeg også oplevet fantastisk lyd
fra et par små skotøjsæsker, som kunne frembringe en mere detaljeret og perspektivrig lyd, end den mine egne kunne
frembringe (pt et sæt Audiovector Mi3 Super).
Så måske er jeg bare for meget vanemenneske; jeg synes også en gulvmodel er den mest praktiske og effektive, men mest
af alt kan jeg undertiden godt lide høje lydtryk. Jeg kan dog huske en gang, jeg hørte et sæt Dynaudio Confidence C1, som jo
ikke er meget større end tobak for en skilling, og jeg troede ikke mine egne ører: Tænk at der kan komme så meget høj og
god lyd fra sådan en lille æske. Desværre er den uden for min økonomiske rækkevidde (omkring 50k sættet...)
/dreamz
|
Til top |
|
|
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
Sendt: 10 April 2010 kl. 11:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis man drager det allestedsnærværende økonomiske aspekt med i det, så vil det alt andet lige blive sådan at du kan vælge en lille højttaler af højere kvalitet end en gulvhøjttaler til tilsvarende pris. Derfor bliver det i praksis ofte et valg mellem at få dybbas og dynamik-formåen fra den store, eller mere finesse fra den lille.
I princippet kan man så argumentere for at hvis økonomien er ligegyldig, så kan man jo vælge at få begge dele ved at købe en stor højttaler af samme kvalitet som den lille. Spørgsmålet er så om det i praksis holder helt vand. Det afhænger naturligvis af konstruktøren. Hvis vi antager at økonomien er underordnet, og vi tager en given stander-højttaler, kan vi så lave en gulvhøjttaler af samme kvalitet, hvor vi bare tilføjer noget mere? Det vil jeg påstå man godt kan, men man skal tænke sig om. Den lille højttaler har naturligvis begrænsningerne i mindre kabinet og ofte færre, evt. mindre enheder. Men den har samtidig fordele: Mindre baffel giver mindre reflektioner, færre enheder (hvis der er dét) giver en mere punktformig kilde, 3-vejs er ikke altid lykken da der bliver to delefrekvenser at bekymre sig om, og ikke mindst, et større kabinet vil af natur spille mere med end et lille. Det er med andre ord sværere at dæmpe.
Hvis vi antager at vi konstruerer højttaleren som en 2½-vejs, dvs. vi tager groft sagt stander-højttaleren som den er, tilføjer et større kabinet og en ekstra basenhed (der kun spiller bas), eller alternativt (det kan diskuteres) en d'apollito (to bas/mellemtoner, en over og en under diskanten, kort forklaret), så vil jeg mene at det kan lykkes. Det kræver at man tager højde for det større kabinet med bedre afstivning, og evt. opbygger kabinettet med separat kammer til den ekstra bas (i 2½-vejs konstruktionen). Hvis man "bare" laver et større kabinet, så tilfører man nogle issues den lille ikke har, og hvis man laver en 3-vejs, så bliver kravene til kvaliteten af enheder og delefiltre større, og det bliver sværere at få en homogen gengivelse. Ikke umuligt, men sværere.
Dette bekræftes efter min ydmyge mening af praktiske erfaringer med mellemklasse-højttalere. Det sker meget ofte at en serie af højttalere består af en velfungerende stander-højttaler, en 2½-vejs gulvhøjttaler der lyder ligesom stander-højttaleren plus noget bas, og så en 3-vejs med to basenheder og en mindre mellemtone, som har mere bas og dynamik men hvor lyden falder fra hinanden. Det er _meget_ ofte 2½-vejs gulvhøjttaleren der er den bedste højttaler i en serie, ikke den større 3-vejs. Kommer man op i high-end klassen, hvor der er bedre råderum og forhåbentligt også know-how, så begynder 3-vejs konstruktionerne ofte at vinde ind på 2-vejs og 2½-vejs konstruktionerne, og her er der mindre konsekvens i tendensen til at 3-vejs ikke fungerer.
Når vi taler high-end, og når Confidence C1 nu er nævnt, så er det værd at bemærke Confidence C2 og C4, der er konstrueret med en (relativt) lille, frithængende baffel foran selve kabinettet. Dette er netop for at give fordelene ved færre reflektioner fra en lille højttaler, men samtidig have et større kabinet bagved til at levere den volumen der skal til for at gengive dybere bas.
En anden ting der kan være væsentlig, som egentlig ikke har noget direkte med højttaleren at gøre, men som er med til at mange opfatter stander-højttalerne som mere tiltalende end gulvhøjttalere, er at en højttaler der ikke spiller dybbas ganske enkelt er lettere at få til at fungere i et givent rum, især i små rum. Du løser ganske enkelt og effektivt en masse problemer med rumresonanser ved simpelthen ikke at spille de frekvenser der giver problemerne. Groft forenklet, så kan man sige at det er bedre at undvære bas, end at have en problematisk bas. Dette vil givetvis være kraftigt afhængigt af den enkeltes referencer og musiksmag, men ret ofte skaber man flere problemer end man løser ved at lade højttaleren spille mere bas, hvis rummet ikke er optimalt.
__________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
Til top |
|
|
Bigmaac Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 159
|
Sendt: 10 April 2010 kl. 11:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gulvhøjttalerens fordele er som det er sagt at den typisk rækker nogle Hz dybere og kan spille højere, derudover er den oftes mindre forstærker krævende. Flere enheder, mere snedkerarbejde, større transport- og lager udgifter trækker alt andet lige ned i kvalitet.
Standerhøjtalere derimod tegner alt andet lige et skarpere 3D perspektiv, har mindre følsomhed(mere forstærker krævende) og mindre dybbas, som dog oftes prøves at afhjælpes med en hævning i mellembassen. Mange mener desuden de besidder en højere WAF.
Men den vigtigste faktor man bør tage højde for inden køb, er størrelsen på lytterummet. (God lyd er 75% lytterum og resten elektronik og højttalere). En stor gulvmodel i et lille lytterum på 10-20 m2 vil oftes give problemer i form af resonanser og entonet basgengivelse. En standerhøjttaler i et stort lytterum til hurtigt virke utilstrækkeligt og lidt tyndbenet.
|
Til top |
|
|
Bigmaac Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 159
|
Sendt: 10 April 2010 kl. 11:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis jeg havde været vågen og læst tråden til ende og dermed også læst AV Precision´s fyldestgørende indlæg, kunne jeg nu have sparet 2 indlæg. 
|
Til top |
|
|
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
Sendt: 11 April 2010 kl. 13:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
dreamz skrev:
Det lader til at blive en spændende diskussion. |
|
|
Det blev det så ikke. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 11 April 2010 kl. 14:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
dreamz skrev:
Det lader til at blive en spændende diskussion. |
|
|
Det blev det så ikke. |
|
|
Næh, men det er et generelt problem her på h4a med ellers spændende diskussioner, der lynhurtigt dør, når emnet ryger ud
af top 15 listen på forsiden.
Men jeg mener bestemt ikke emnet er udtømt. Hvis vi antager, du ret i, at en to-vejs stander-højttalere på mange måder er i
stand til at give den bedste lyd for et givent beløb, men på bekostning af en manglende eller svag basgengivelse, må
løsningen vel være en subwoofer. Men en sub er i forbindelse med musikafspilning kilde til en række nye problemer, fordi
den er vanskelig at afstemme med de øvrige højttalere og rummets akustik. Det er gerne muligt at få en fin lyd ved en
bestemt lydstyrke, men så snart, man fraviger fra den, går det som regel galt.
|
Til top |
|
|
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
Sendt: 11 April 2010 kl. 14:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
dreamz skrev:
Næh, men det er et generelt problem her på h4a med ellers spændende diskussioner, der lynhurtigt dør, når emnet ryger ud af top 15 listen på forsiden. |
|
|
Jeg synes desværre i det hele taget det er blevet svært at få gang i debatter der er specielt interessante og lærerige. De fleste vil åbenbart hellere bare have korte, simple løsninger på hvad de skal købe, end diskutere hvorfor. De mere overordnede diskussioner, som er dem folk rent faktisk kunne blive klogere af, dør altid lynhurtigt - og det uanset sværhedsgraden af diskussionen (dén her debat er ikke ligefrem på et niveau der gør at dem på 16 ikke også kan være med...)
dreamz skrev:
Men jeg mener bestemt ikke emnet er udtømt. Hvis vi antager, du ret i, at en to-vejs stander-højttalere på mange måder er i stand til at give den bedste lyd for et givent beløb, men på bekostning af en manglende eller svag basgengivelse, må løsningen vel være en subwoofer. Men en sub er i forbindelse med musikafspilning kilde til en række nye problemer, fordi den er vanskelig at afstemme med de øvrige højttalere og rummets akustik. Det er gerne muligt at få en fin lyd ved en bestemt lydstyrke, men så snart, man fraviger fra den, går det som regel galt.
|
|
|
Spørgsmålet er så: Hvis vi antager en given stander-højttaler, lad os sige den koster 5000,- per styk. Vi vil så gerne have dén lyd den leverer, men tilføje noget dybbas. Hvad er så bedst: Købe gulvmodellen til 10.000,- per styk, eller købe en subwoofer til 10.000,- (eller to subwoofere til 5000,-). Det er et interessant spørgsmål, der åbner op for mange nye aspekter. Flertallet af subwooferne er lavet til at skabe noget bulder til noget film (hvor jeg iøvrigt mener at det er en fejl at film-bas skal dreje sig om så meget bulder som muligt). Og rigtigt mange er lavet til at spille så dybt og så højt som muligt i en alt for lille kasse. Tager man nogle af disse subber og forsøger at få det til at fungere, så forstår jeg godt at man synes subwoofer og musik ikke fungerer. I det hele taget er der mange der har fordomme omkring subwoofere og musik-gengivelse, primært fordi de har hørt flere dårlige opstillinger og konkluderet at det ikke virker, i stedet for at forsøge at vurdere hvorfor netop de opstillinger ikke har fungeret.
Et interessant forsøg for at bedømme om stander-højttaleren reelt har nogle konkrete fordele overfor gulvhøjttaleren, kunne være at tage en stander og en gulvhøjttaler i samme serie, skære dem begge ved f.eks. 80 Hz, og så se hvilken der lyder bedst. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
Til top |
|
|
thuekay Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4017
|
Sendt: 11 April 2010 kl. 14:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
dreamz skrev:
Næh, men det er et generelt problem her på h4a med ellers spændende diskussioner, der lynhurtigt dør, når emnet ryger ud af top 15 listen på forsiden. |
|
|
Jeg synes desværre i det hele taget det er blevet svært at få gang i debatter der er specielt interessante og lærerige. De fleste vil åbenbart hellere bare have korte, simple løsninger på hvad de skal købe, end diskutere hvorfor. De mere overordnede diskussioner, som er dem folk rent faktisk kunne blive klogere af, dør altid lynhurtigt - og det uanset sværhedsgraden af diskussionen (dén her debat er ikke ligefrem på et niveau der gør at dem på 16 ikke også kan være med...)
dreamz skrev:
Men jeg mener bestemt ikke emnet er udtømt. Hvis vi antager, du ret i, at en to-vejs stander-højttalere på mange måder er i stand til at give den bedste lyd for et givent beløb, men på bekostning af en manglende eller svag basgengivelse, må løsningen vel være en subwoofer. Men en sub er i forbindelse med musikafspilning kilde til en række nye problemer, fordi den er vanskelig at afstemme med de øvrige højttalere og rummets akustik. Det er gerne muligt at få en fin lyd ved en bestemt lydstyrke, men så snart, man fraviger fra den, går det som regel galt.
|
|
|
Spørgsmålet er så: Hvis vi antager en given stander-højttaler, lad os sige den koster 5000,- per styk. Vi vil så gerne have dén lyd den leverer, men tilføje noget dybbas. Hvad er så bedst: Købe gulvmodellen til 10.000,- per styk, eller købe en subwoofer til 10.000,- (eller to subwoofere til 5000,-). Det er et interessant spørgsmål, der åbner op for mange nye aspekter. Flertallet af subwooferne er lavet til at skabe noget bulder til noget film (hvor jeg iøvrigt mener at det er en fejl at film-bas skal dreje sig om så meget bulder som muligt). Og rigtigt mange er lavet til at spille så dybt og så højt som muligt i en alt for lille kasse. Tager man nogle af disse subber og forsøger at få det til at fungere, så forstår jeg godt at man synes subwoofer og musik ikke fungerer. I det hele taget er der mange der har fordomme omkring subwoofere og musik-gengivelse, primært fordi de har hørt flere dårlige opstillinger og konkluderet at det ikke virker, i stedet for at forsøge at vurdere hvorfor netop de opstillinger ikke har fungeret.
Et interessant forsøg for at bedømme om stander-højttaleren reelt har nogle konkrete fordele overfor gulvhøjttaleren, kunne være at tage en stander og en gulvhøjttaler i samme serie, skære dem begge ved f.eks. 80 Hz, og så se hvilken der lyder bedst. |
|
|
Det kunne være et fedt forsøg. Det er ikke sikkert at resultatet egentligt er direkte brugbart, men det kunne være sjovt. Mon ikke det ville give en idé og hvad fx. den størrere forplade gør. __________________ Mvh Thue
|
Til top |
|
|
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
Sendt: 11 April 2010 kl. 14:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
thuekay skrev:
Det kunne være et fedt forsøg. Det er ikke sikkert at resultatet egentligt er direkte brugbart, men det kunne være sjovt. Mon ikke det ville give en idé og hvad fx. den størrere forplade gør.
|
|
|
Resultatet ville givetvis være meget forskelligt alt efter hvilken højttalerserie man bruger. Det kunne være interessant at gøre det samme med 2½-vejs vs 3-vejs i samme serie, dér hvor det er muligt... __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
Til top |
|
|
Entry Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2010 Lokalitet: Sverige
Status: Offline Indlæg: 74
|
Sendt: 11 April 2010 kl. 16:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lille rum: lille höjtaler.
Stort rum: stor höjtaler
osv.
Efter at have prövet en masse små og store höjtalere, så foreträkker jeg gulvhöjtalere (samt papirmembraner og softdome ikke af metal).
Grunden er, at isär i klassisk musik gavner det fornemmelsen af rummet og instrumenterne. Rammstein på en god stativhöjtaler er ikke dumt, men man får jo lidt mere dunk i en gulvhöjtaler. Selv en gammel billig gulvhöjtaler som Dali 104 kan servere fornemmelsen for rummet og orkestret. Noget af den atmosfäre mangler på en mindre höjtalere. Men omvendt er det en plage at höre på for store höjtalere i for små rum - et udbredt problem, for rigtige mänd går ikke ned i störrelse
De mange vise ord der allerede er sagt er jeg enig i omkring lytterum osv.
Et PS til stativhöjtalere: Läg lige prisen på et par ordentlige (og grimme) stativer oveni, så er der ikke så stor prisforksle längere. Min kone er enig i at en gulvhöjtaler er mere diskret/mindre rodet at se på.
|
Til top |
|
|
thuekay Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4017
|
Sendt: 11 April 2010 kl. 18:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
thuekay skrev:
Det kunne være et fedt forsøg. Det er ikke sikkert at resultatet egentligt er direkte brugbart, men det kunne være sjovt. Mon ikke det ville give en idé og hvad fx. den størrere forplade gør.
|
|
|
Resultatet ville givetvis være meget forskelligt alt efter hvilken højttalerserie man bruger. Det kunne være interessant at gøre det samme med 2½-vejs vs 3-vejs i samme serie, dér hvor det er muligt... |
|
|
Kunne være fedt hvis man kunne finde en højttalerserie hvor diskant, mellemtone og filterelementer er de samme på både stander- og gulvhøjttaler. Udover at der selvfølgelig er tilføjet en ekstra basenhed med tilhørende filterelementer. Men tvivler dog på at det kan lade sig gøre. __________________ Mvh Thue
|
Til top |
|
|
Rune|WildChild Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 937
|
Sendt: 11 April 2010 kl. 18:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som det tidligere er skrevet i tråden handler det i høj grad om størrelsen på rummet.. Jeg har selv spillet med Dali Concept 6 og Monitor Audio GS20 i rum på lige under 20 kvm, og det kommer aldrig til at fungere helt optimalt.. Ligeså snart volumen ryger lidt i vejret begynder bassen at give problemer, og generelt er min oplevelse ikke bare herhjemme, men også via lytteindtryk hos andre, at der næsten kommer "for meget lyd" ud i stuen, og så begynder det at blive skidt lyd.. Samtidig mener jeg at man i en standerhøjtaler kan få en meget lækker helhedsfornemmelse, som jeg endnu ikke har oplevet i en gulvhøjtaler. Og bassen den synes jeg ikke jeg er gået på bekostning med herhjemme, jeg er ganske glad for høj musik og god bas, og synes faktisk at jeg nu har en super lækker bas med mine Dynaudio Focus 140, der skulle i hvert fald helst ikke være mere  Det var en værre sludder for en sladder, men bottomline er min mening at det mere handler om at matche størrelsen på højtaleren til rummet, som andre også er inde på. Og så at man sagtens kan få rigeligt og præcis bas i en stander  
__________________ Dynaudio Focus 140, Bladelius Tyr MKII, Rega Apollo, Xindak SC0.1
Mit setup
|
Til top |
|
|
Dare_Devil Forum Bruger

Bruger siden: 28 Maj 2006 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 162
|
Sendt: 11 April 2010 kl. 19:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg må starte med at understrege, at mine erfaringer er begrænsede og som altid subjektive - men jeg vil alligevel give mit besyv med :)..
En gulvhøjttaler har naturligvis sine forcer i det lavere frekvensområde som følge af de ekstra enheder og den øgede volumen. Dette kan en subwoofer som sagt kompensere for. Er man i stand til at få subwooferen ordentligt placeret, vil jeg mene, at man i de fleste tilfælde vil opnå den bedste dybbas inden for et givent budget ved denne løsning. Jeg har bl.a. testet 2 x Ikon 7 vs. 2 x Ikon 2 + sub - og efter nogen fiflen med indstillingerne, syntes jeg, at subwoofer settuppet fik den bedste lyd overall. Det kræver dog en del finjustering af subwooferen - i såvel placering, delefrekvens som lydniveau.
.. men er budgettet ubegrænset og WAF ikke eksisterende, tror jeg også, at en 3-vejs højttaler vil kunne udgøre en ultimative løsning.. Men da disse antagelser - ihvertfald for mit vedkommende - er ukorrekte, holder jeg mig indtil videre til stativhøjttalere + sub :)
|
Til top |
|
|
CarrotMan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3141
|
Sendt: 11 April 2010 kl. 19:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Helt enig i betragtninger om rumstørrelse ifht. højttalerstørrelse. Af samme grund er jeg endt op med Elac BS244 + standere fremfor FS247 på
gulvet. 247'erne kunne simpelthen ikke integreres ordentlig i rummet så selvom de går dybere så ender 244'erne alligevel med at have mere
"brugbar" bas i praksis - i hvert fald i min stue.
Dare_Devil skrev:
Er man i stand til at få subwooferen ordentligt placeret, vil jeg mene, at man i de fleste tilfælde vil opnå den bedste dybbas inden for et givent
budget ved denne løsning. |
|
|
Det er lige præcis det er pointen med en subwoofer, den kan nemmere placeres i et mindre rum.
/U. __________________ DIY-blog
|
Til top |
|
|
Den Blå Fisk Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 629
|
Sendt: 11 April 2010 kl. 20:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dare_Devil skrev:
Er man i stand til at få subwooferen ordentligt placeret, vil jeg mene, at man i de fleste tilfælde vil opnå den bedste dybbas inden for et givent budget ved denne løsning. |
|
|
Det er lige præcis det er pointen med en subwoofer, den kan nemmere placeres i et mindre rum. /U.[/QUOTE]
Dybbas ja, men for de fleste mennesker, er det et veritabelt mareridt at få højttalere og subwoofer til at spille ordentligt sammen, når man hører musik. Som Otto udtrykker det: for stor enhed i et alt for lille kabinet.
Jeg mener, man skal være meget forsigtig med at anbefale folk, at de "bare" kan supplere med en subwoofer, hvis de vil have mere bas. Til film ja, men til musik vil jeg klart anbefale, at man i stedet for at bruge penge på en subwoofer, sælger standerne og køber gulvhøjttalere, hvis man synes, der er for lidt bas.
|
Til top |
|
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|