Tilbage til HIFI4ALL.DK 27. april 2024 | 01:06   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Hvilken pladespiller? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
efterklang
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Dobb.profil Wymax

Bruger siden: 05 Oktober 2013
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 301
Sendt: 22 Juli 2014 kl. 15:53 | IP-adresse registreret  

nils valla skrev:

Jeg foreslog så tonearmen, da det især her kan medføre et klangeligt skift. ( bare et forslag).


Jo jo, et skift af tonearmen kan også medføre et klangligt skift, men kigger man på delene (pickup vs tonearm vs
værk) er det helt klart værket der er "den svage del" så vidt jeg vil bedømme det, og så giver det for mig ingen mening
at beholde den del - så heller søge et klangligt skift ved at beholde det der anses for at være de stærkere dele.

Derudover vil jeg istemme at en ældre Thorens, f.eks. 320 med Thorens arm eller 321 med alternativ arm, kunne være
et rigtig godt bud - de virker populære.

Skulle man støde på en Roksan Radius 5 med Nima tonearm i de prisklasser man søger, så er det bestemt et godt
bud - den var jeg selv glad for, så glad at jeg senere har købt den Roksan Radius jeg nu bruger.

Linn LP12 ses også jævnligt, men eftersom jeg selv har haft sådan en vil jeg nærmere råde til at holde sig fra den.

Kenwood KD-990 (og den vist stort set ens 7010, der findes vist en tredje model også) er en fin pladespiller, men ses
dog sjældent, og nogle sælgere mener at den skal koste mere end af ny. Den fungerer fint med min 103R.

Og... Køber man en brugt pladespiller brugt skal man ikke give alt for meget for en eventuelt medfølgende pickup, hvis
ikke den har været spillet i længere tid (sælgere er gode til at få det til at lyde som om det er en god ting), for så
risikerer man bare at ophænget er blevet tørt og nålearmen på et tidspunkt bare falder af (det var så den Linn K18,
lesson learned).
Til top Vis efterklang's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af efterklang
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2908
Sendt: 22 Juli 2014 kl. 16:46 | IP-adresse registreret  

Hej efterklang.
Dine synspunkter omk. disse ting, er fuldt ud gyldige og jeg er slet ikke uenig .
   mvh nils
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
efterklang
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Dobb.profil Wymax

Bruger siden: 05 Oktober 2013
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 301
Sendt: 22 Juli 2014 kl. 17:26 | IP-adresse registreret  

efterklang skrev:

Kenwood KD-990 (og den vist stort set ens 7010, der findes vist en tredje model også)


Og det er vist den KD-770 der er til salg lige nu på KSB. Armen er godt nok lige (min er J-formet), men resten ligner, og
knapperne er godt nok lidt anderledes, men resten ligner i hvert fald på ydersiden. Prisen er vist ganske ok, jeg måtte
selv slippe 3.500 for min KD-990 (hvilket jeg syntes var lige på den gode side, det var uden pickup, og med et par små-
knubs i lakken).
Til top Vis efterklang's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af efterklang
 
Medlyd
Branchemedlem
Branchemedlem

Medlyd

Bruger siden: 26 August 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 677
Sendt: 01 August 2014 kl. 17:25 | IP-adresse registreret  

Hej Funzy

Der kan være mange grunde til, at du mangler fylde eller bas, når dit anlæg spiller. Lad os bare tage de helt banale:

1: Du har vendt fasen forkert på en af dine højttalere
2: Du har et rum med mange basabsoberende materialer (trægulve, trælofter, gipsvægge, gipslofter)
3: Dine plader er optaget med en ringe basgengivelse
4: Din Riaa i din NAD 116 er bas-sky
5: Dine højttalere står for langt fra væggen
6: Dit rum er åbent og bassen forsvinder ud af rummet
7: Dit rum er så lille, at der ikke er plads til basbølgelængder.

Med andre ord, det er ikke nødvendigvis din pladespiller, som jeg mange gange har hørt spille tordenbas på det sæt JBL`er
du har.

Du får intet af det du ønsker dig ved, at skifte din pladespiller, din pick up eller din tonearm, ihvertfald ikke i de mængder du
ønsker dig. Der kan være andre pladespillere, tonearme eller pick upper der giver en lillebitte smule mere bas, men det er
nuancer. jeg siger ikke, at du ikke kan finde bedre pladespillere med en andre gengivelseskvalitet, men du vil ikke komme
til, at opleve, at gå fra tynd lys lyd til afgrundsdyb, fyldig og heftig basgengivelse, ved at skifte dele af din pladespiller eller
for den sags skyld, hele din pladespiller.

Hvad angår Rega`s plinte kontra deres arme, så er det rigtigt, at armen (RB300) var og er en unik arm. Den eneste helstøbt
i aluminium med tolerancer langt under normen, selv for meget mere bekostelige arme. Når det er sagt, så har plinten også
sin del af æren for Planar 3`erens gode gengivelse dengang. Godt nok er plinten ikke dyr, men den var anderledes
gennemtænkt end datidens og nutidens pladespillere. Hele plinten var beklædt med phenol for, at gøre konstruktionen
stivere, hvor andre blot lavede en træplint de malede. At den ikke var dyr at lave, gør den ikke ringere end dyrere flydende
alternativer, men det gjorde, at almindelige mennesker med almindelige indkomster kunne få et vellydende kvalitetsprodukt
for under 3000,- dengang.

Efter min mening er det galimatias at råde Funzy til, at investere i en brugt Lenco eller for den sags skyld Luxman, i bedste
fald får han et middelmådigt produkt, der ikke afhjælper hans problem, men kun tømmer hans konto og tålmodsbank, man
skal nok tænke sig godt om inden man investerer i meget brugte, meget gamle pladespillere.

God fornøjelse med basfrembringelsen

__________________
       Venligst
    Bent Sejbæk
"musik er sjovere..."
Til top Vis Medlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlyd
 
Funzy
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Maj 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 124
Sendt: 03 August 2014 kl. 23:42 | IP-adresse registreret  

Hej Medlyd

Jeg solgte min rega 3 for over et halv år siden.

Jeg har lige kikket på billederne af den RB300 arm du taler om, den ligner slet ikke den der sad på min planar3, den var S formet og blank. her er et billede af den

Er det grundet til manglende dybde?





             
Til top Vis Funzy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Funzy
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2908
Sendt: 04 August 2014 kl. 10:19 | IP-adresse registreret  

Hej Funzy.

Hvis det er en decideret bedre lyd du søger, og ikke bare en anden end din Rega giver, må du nok skifte hele spilleren.
Om Regaen er rimelig til pengene (jeg hader dette udtryk), vil jeg ikke begive mig ind på.
Men, en pladetallerken af glas, vil forhindre de resonanser der opstår under pladeafspilning i at komme væk fra vinylen, da glas er et hårdt materiale. Og det vil sætte en lavere grænse for hvor klart og detaljeret lydbilled der kan fås.
En tonearm af aluminium har til gengæld et problem med for lidt stivhed, hvilket sætter en tidlig grænse for den dynamiske udfoldelse.
Mine udsagn skal ses i forhold til det ultimative, og man kan selvfølgelig godt opnå god lyd på et tidligere tidspunkt, men der vil tit opstå nogle nye "problemer" med andre kombinationer end dem man er vant med.
Så stadigvæk gælder det at sammensætte den "rigtige" pladespillerkombination.

For at kickstarte den kreative proces i din jagt på en bedre pladespiller, vil jeg her stille dig nogle spørgsmål, og så besvare dem selv .:
Ved du hvad folk med flydende ophængte grammofoner bruger mest tid på? Nemlig, at finde en passende tonearm til det flydende ophæng.
Ved du hvad folk med stive grammofoner (skål) bruger mest tid på? Nemlig, på underlaget.
Stive grammofoner er ikke så kritiske med tilpasning af tonearm, så her kan tilpasningen helt blive på puéns præmisser.

Mine egne favoritter, som har overlevet alt andet jeg har haft efter reglen om frasortering af de svageste, er en meget stiv Technics sp-10 og en meget flydende Luxman pd300 (med bladfjederophæng fra beogram 4000), og de er vidt forskellige i lyden uden at den ene af den grund, er bedre end den anden.

    mvh nils    (søg og du vil finde)
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2908
Sendt: 04 August 2014 kl. 10:24 | IP-adresse registreret  

Ps.
Alt hvad jeg skrev, er selvfølgelig kun udtryk efter egne erfaringer.
   mvh nils
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
ramma
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Juni 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 969
Sendt: 04 August 2014 kl. 10:36 | IP-adresse registreret  

Funzy skrev:
Hej Medlyd

Jeg solgte min rega 3 for over et halv år siden.

Jeg har lige kikket på billederne af den RB300 arm du taler om, den ligner slet ikke den der sad på min planar3, den var S
formet og blank. her er et billede af den

Er det grundet til manglende dybde?


____________________________________________________________ __________________________________________

Jeg tror bare du skal prøve igen med en" up to date " Rega 3 med den rigtige arm og pickup
Det er plug and play og den kan spille bund

http://hifistore.dk/rega-92/rega-rp3-p453

__________________
Hifi hilsen Ramma
Til top Vis ramma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ramma Besøg ramma's Websted
 
Medlyd
Branchemedlem
Branchemedlem

Medlyd

Bruger siden: 26 August 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 677
Sendt: 04 August 2014 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

Hej Funzy

Den arm er meget gammel og jo, der ligge bas begravet i din (forhenværende) pladepiller, hvis du monterer en nyere Rega-arm.

Jeg kan så tilføje, at der ikke opstår ressonanser i vinyl der skal føres væk, så en tallerkens funktionsduelighed skal ikke måles på det. Når det er sagt, så ville glas eller andre hårde materialer, være markant bedre til, at "bortfører" energi eller ressonanser end ditto bløde, men igen, det er ligemeget, da der ikke opstår ressonanser i vinylen ved afspilning.

Hvad angår metalvalg til tonearme, så Aluminium vel et af de hårdeste brugbare materialer. Der findes vel egentlig kun titanium og magnesium der er ligeså hårdt og lidt lettere. Så hvilket metal Nils har erfaret skulle være meget (hårdere) kunne være interessant at vide.

Som Ramma så rigtigt skriver, så vil en ny eller nyere Rega Planar 3/P3/RP3 have mere af den eftertragtede basgengivelse, og det vil der givet også være andre pladespillere der har.



__________________
       Venligst
    Bent Sejbæk
"musik er sjovere..."
Til top Vis Medlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlyd
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2908
Sendt: 04 August 2014 kl. 16:15 | IP-adresse registreret  

Hej Medlyd.
Jeg skal ikke trække tråden i langdrag.
Men at skifte tonearm var sådan set det jeg selv foreslog på forrige side

ps. når pu gnider mod vinyl, opstår både varme og resonans.

   mvh nils
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Rainbow
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske

Bruger siden: 03 December 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 299
Sendt: 04 August 2014 kl. 17:21 | IP-adresse registreret  

Hej Funzy!

Jeg har været ejer af Rega Planar 3 og Nad 116, endda på samme tid . Jeg er helt på linie med Medlyd. Du vinder intet ved at skifte pladespiller. En Rega Planar 3 spiller med både varme og fylde. Det kan der så varieres lidt på i forhold til hvilken pickup og arm du bruger. En RB300/301 eller hvad den hedder i dag er rigtig fin. Nu vil jeg ikke virke for negativ, men en Nad 116 har ikke en særlig god riaa. Den er faktisk ringe. Her kunne du med fordel investere på et tidspunkt, men få købt din pladespiller og få den helt på sporet først og så kan du altid opgradere din riaa eller hele forforstærkeren. Jeg siger ikke at hele Nad 116 er dårlig, bare dens riaa. I dit tilfælde er det også nok, da din pladespiller aldrig vil få lov til at performe på et højt niveau, da Nad 116 fungerer lidt som en flaskehals. Hvilken pladespiller ved jeg ikke. Alt efter økonomi. Kenwood KD990 og Denon DP57, 59 er tit dem som kommer op. Jeg har ejet dem og ville til enhver tid tage en Rega Planar 3 eller mere i forhold til dem. Jeg spiller ikke på Rega mere, men har selv bygget en pladespiller. Det er også en mulighed, men en dyr fornøjelse hvis det skal være i orden.

Venlig hilsen
Til top Vis Rainbow's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rainbow
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes